Visa fullständig version : Min hemsida med bilder
Hej!
Vet inte riktigt vart jag ska posta detta, men Kjell får väl flytta ifall det blir fel :)
Min hemsida gick iaf online nu i morse och jag har suttit nu såhär på morgonen och lagt upp lite akvariebilder i bildarkivet. Tanken är att jag snart ska få tid att skriva lite om mitt projekt då jag startade akvariet, samt då jag gjorde min bakgrund, men de har inte hunnits med än =/
Ni får gärna gå in och ge lite kritik på sidan och bilderna och gärna tipsa om vad ni vill se mer för typ av bilder:
http://www.fiend.nu
Gå in på Kreativitet -> Bildarkiv -> Akvarium
All konstruktiv kritik är välkommen! :)
Ris som Ros.
Mvh Fredrik
då börjar vi med första riset då, jag har itne varit inne på sidan enu utan enbart tittat på första sidan och det första som slog mig var att ingenstans på första sidan kan man lista ut vad sajten igentligen handlar om, bara att det är väldigt enkelt att bli medlem =) . .Vad blir jag medlem av?? =) ..
Ska iaf ta och bli det nu och se om du får mer ris eller ros =)
johan_lindgren
2003-06-18, 15:32
den var fin sidan. hade lite problem med att hitta vart dina akvarie foton låg ..men hittade dem till slut iaf.
Ursprungligen skickat av gosatta
då börjar vi med första riset då, jag har itne varit inne på sidan enu utan enbart tittat på första sidan och det första som slog mig var att ingenstans på första sidan kan man lista ut vad sajten igentligen handlar om, bara att det är väldigt enkelt att bli medlem =) . .Vad blir jag medlem av?? =) ..
Ska iaf ta och bli det nu och se om du får mer ris eller ros =)
Aha. Det kanske jag ska skriva lite om på framsidan! :)
Tack för det! *ler*
Ska börja plita ihop nåt intressant redan nu!
Surfa gärna vidare och skrik till så fort som du hittar nåt som du tycker är konstigt/dåligt/speciellt bra :)
Mvh Fredrik
Ursprungligen skickat av johan_lindgren
den var fin sidan. hade lite problem med att hitta vart dina akvarie foton låg ..men hittade dem till slut iaf.
Hej!
Var kanske lite otydlig där :(
De ligger iaf under kreativitet -> bildarkiv -> akvarium
Har inte så många än, men förhoppningsvis blir de fler
Mvh Fredrik
Grymt bra sida!
Läser själv webdesign så jag vet vilket jobb det ligger bakom en sån sida! Akvariebilderna hittade jag aldrig, men du gav mej en rejäl klick inspriration...!
Som yrkesarbetande webbdesigner ger jag dig en ros, maken till ambitiös privat hemsida har jag aldrig skådat. Knappt nån företagssajt heller om jag tänker efter ;-)
Ursprungligen skickat av _ozon_
Grymt bra sida!
Läser själv webdesign så jag vet vilket jobb det ligger bakom en sån sida! Akvariebilderna hittade jag aldrig, men du gav mej en rejäl klick inspriration...!
Tackar tackar! :)
Min förhoppning är att den skall bli än bättre! *ler*
Tyngdpunkten ligger just nu på funktionerna, medlemsbaserade lösningar och admingränssnittet (och av de 3 ser man inte mkt av ifall man inte är medlem). :)
Det ligger otroligt mycket jobb bakom detta. Många sömnlösa nätter och timmar är nedplöjt i detta.
Bilderna ligger under kreativitet -> bildarkiv -> akvarium ! :)
Mvh Fredrik
Ursprungligen skickat av B-ianca
Som yrkesarbetande webbdesigner ger jag dig en ros, maken till ambitiös privat hemsida har jag aldrig skådat. Knappt nån företagssajt heller om jag tänker efter ;-)
Nja, tror inte jag heller sett många privata som är lika ambitiöst gjorda och som man lagt ned lika mkt tid på. En del kanske må vara snygga som tusan, men där tar det slut rätt fort :) *ler*..
Förhoppningen är ju att man skall få jobb som webbutvecklare sen nånstans. Har jobbat som det i 4 år, men blev arbetslös :(
Kommer posta en uppdatering i tråden här sen då projekten "start av akvarium" och "bakgrunden" är klara :)
Mvh Fredrik
Fiend, varför startar du inte eget? Lovar att det är tusen ggr bättre än att vara någon annans slav ;-)
Snygg sida! Verkligen !
Mvh Jarinen
Ursprungligen skickat av B-ianca
Fiend, varför startar du inte eget? Lovar att det är tusen ggr bättre än att vara någon annans slav ;-)
Har haft planerna, men det innebär väldigt mycket jobb. Har en mor som startat eget och hon går det inte så bra för tex =/
Sen så är det bekvämt att jobba åt nån annan och alltid veta att man har lön iaf ;)
Mvh Fredrik
Snyggaste sidan jag har sett på år och dar! Fantastiskt snygg design! :D
Jag tycker däremot som några andra att sidan känns lite svårnavigerad så här i början men man kanske bara måste vänja sig lite. ;)
Om du kunde göra texten till "kreativitet" och de andra avdelningarna lite större så tror jag att mycket av förvirringen skulle försvinna, som det är nu så får man vid första anblicken leta litegrann, men när man väl vet var de är så går det ju bra så det kanske inte är ett så stort problem.
En tekniskt sak som du kan kolla upp...
De små fyrkantiga knapparna högst upp som ändrar färg känns lite sega. Jag gjorde en liknande sak för något år sedan och förladdade då alla bilder istället för att bara länka till dem direkt från onMouseOver-koden, gör man det så ändras bilden direkt och man slipper den där lilla fördröjningen. I menyn till vänster så sker förändringen betydligt snabbare, min gissning är att detta har att göra med att du bara växlar mellan två olika bilder i den menyn.
Men detta är en extrem bagatell i sammanhanget och i överlag så är det en fantastiskt välgjord, snygg och avancerad sida du har gjort.
Mycket mycket bra! :D
Mvh Fredrik Isaksson
Stenborg
2003-06-18, 17:09
Kan inte någonting om webbdesign,men jag känner till kvalitet när jag ser det.Görbra gjort.
MVH Jörgen
fyfan
är den bästa sidan jag någonsin sett i etern.
håller själv på att skapa något liknande men det går rätt segt :-/
Har du använt PS och DW?
En riktigt fin ros från mig, Väldigt snygg sida, hoppas att man själv lyckas med ngt sådant ngn gång i livet =D .........
finaste privata sida jag sett.......
Ursprungligen skickat av FI
Om du kunde göra texten till "kreativitet" och de andra avdelningarna lite större så tror jag att mycket av förvirringen skulle försvinna
[...]
En tekniskt sak som du kan kolla upp...
De små fyrkantiga knapparna högst upp som ändrar färg känns lite sega.
[...]
I menyn till vänster så sker förändringen betydligt snabbare, min gissning är att detta har att göra med att du bara växlar mellan två olika bilder i den menyn.
Tack för kritiken, den är välkommen! :)
Menyn till vänster använder sig av stylesheets och är inte bilder. bilderna där uppe kommer jag att göra om. De kommer då bli preloadade :) *antecknat*
Kreativitet mm kanske jag ska fundera på att göra lite större, men jag tycker de funkar och är rätt så diskreta. Ska kolla på det iaf! :)
Ska genast nu ikväll börja att förbättra sidan!
Förhoppningsvis så blir det lite nya versioner här framöver ;) hehe.
Mvh Fredrik
Ursprungligen skickat av Robslob
fyfan
är den bästa sidan jag någonsin sett i etern.
håller själv på att skapa något liknande men det går rätt segt :-/
Har du använt PS och DW?
Tack så mycket! :) Är nog övertygad att det finns bättre sidor, men jag försöker att krympa avstånder iaf! :P
Jag använder Photoshop för grafiken och kodar all kod förhand i HomeSite 4.5.2.
Något mer du undrar ? :)
Mvh Fredrik - fullmatad av kritik snart. Keep it coming (kommer få jobba ett år till snart *skratt)
Ursprungligen skickat av Jonas.E
En riktigt fin ros från mig, Väldigt snygg sida, hoppas att man själv lyckas med ngt sådant ngn gång i livet =D .........
finaste privata sida jag sett.......
Det är bara en tidsfråga min vän! :)
Tids nog så klarar alla att göra en sån här sida. Frågan är bara hur många som verkligen orkar lägga ned all tiden på det?
Mvh Fredrik
Åhh! herre jävlar det var en fin sida det! hur länge har du arbetat med den då? Bilderna var fina!
Ursprungligen skickat av atrix
Åhh! herre jävlar det var en fin sida det! hur länge har du arbetat med den då? Bilderna var fina!
Jadu, jag tror inte jag vågar räkna hur många timmar det är, ens om det gick :)
Ett antal kan jag lova att det är.
Håller på med en frågesport om akvarium nu också.Försöker göra så mkt som möjligt. Ujuj =)
Mvh Fredrik
Enda som jag lyckats ordentligt med(efter mina små mått) är min hemsida som e igång just nu, o den e gjord i matchware mediator 6 pro, projekt i skolan......
Men att kunna koda sin sida e helt enkelt roligare och mycket mer friare än att använda diverse webside-program där man bara drar o släpper så ede klart........
Man kanske skulle försöka ngn gång......va har du kodat för olika kodspråk? Hatml, java, perl, eller diverse andra?? skriv gärna upp vilka språk de e så man kanske ngn gång har chansen o komma ikapp =D
än en gång, underbar sida du gjort!
Ursprungligen skickat av Jonas.E
Men att kunna koda sin sida e helt enkelt roligare och mycket mer friare än att använda diverse webside-program där man bara drar o släpper så ede klart........
Man kanske skulle försöka ngn gång......va har du kodat för olika kodspråk? Hatml, java, perl, eller diverse andra?? skriv gärna upp vilka språk de e så man kanske ngn gång har chansen o komma ikapp =D
än en gång, underbar sida du gjort!
Hej!
Det är betydligt enklare och mer "fritt" att få koda allting själv. Då vet man också förhoppningsvis vad allt gör och hur det hänger ihop =) *s*
Sidan är kodad i ASP (VBScript) och SQLservern är en MS-SQL 7.0 =)
Funkar rätt okej.
Om du vill satsa på nåt nu, så satsa antingen på ASP/PHP eller .NET-teknik. Skulle nog föredra den senaste, även om den är lite kruxigare att komma igång med.
Mvh Fredrik
Är det helt ute med vanlig html och javascript nu?
Jag avklarade precis en grundkurs i webbdesign nu i vår och då pratades det främst om html, javascript, java och css. Är detta gamla "språk" som inte längre används av webbutvecklare i någon större omfattning?
Mvh Fredrik Isaksson
Är det helt ute med vanlig html och javascript nu?
Jag avklarade precis en grundkurs i webbdesign nu i vår och då pratades det främst om html, javascript, java och css. Är detta gamla "språk" som inte längre används av webbutvecklare i någon större omfattning?
Hej!
Javascript och HTML är verkligen inte ute.
Det är ju HTML som webbläsaren läser. ASP/PHP/.NET mm genererar ju tex HTML dynamiskt bara :)
Allt blir i slutändan HTML. Men ASP tolkas först av servern och sen spottar den ut en HTML-sida åt dig.
CSS är stylesheets. Dvs olika sätt att formatera saker på sidan. Använder det väldigt mycket :)
Javascript är klientberoende scriptspråk som körs på din dator. Väldigt praktiskt då man inte behöver fråga servern om nåt, utan det kör på din dator. Tyvärr så är alla klienter olika och därav är just klientbaserade scriptspråk lite bökiga (du måste skriva 5 olika script för 5 olika webbläsare typ).
Mvh Fredrik
Skönt att höra! :D
Jag började nästan frukta att jag hade suttit och kämpat helt i onödan och lärt mig sånt som redan var gammalt och mossigt. ;)
Mvh Fredrik Isaksson
Otroligt snygg sida, är mycket imponerad!!! [:)]
Får man stjäla några idéer från dig? [;)]
Ha de gott!
Mvh,
Skönt att höra! :D
Jag började nästan frukta att jag hade suttit och kämpat helt i onödan och lärt mig sånt som redan var gammalt och mossigt. ;)
Mvh Fredrik Isaksson
Nejdå, det är inte mossigt, men nuförtiden så krävs det så otroligt mycket mer än grundläggande HTML/Javascript för att vara attraktiv på marknaden iaf :) *ler*
Mvh Fredrik
Ursprungligen skickat av MusiCat
Får man stjäla några idéer från dig? [;)]
Hej!
Det beror helt klart på vad du tänkt stjäla såklart :)
Men jag lånar gärna ut ide och inspiration till andra.
Mvh Fredrik
Ursprungligen skickat av fiend
Nejdå, det är inte mossigt, men nuförtiden så krävs det så otroligt mycket mer än grundläggande HTML/Javascript för att vara attraktiv på marknaden iaf :) *ler*
Är det det konstnärliga och att man har ett öga för layout som är det viktiga om man ska slå sig in på webbdesigner-marknaden? ...eller är det viktigare att man behärskar alla olika scriptspråk osv?
Eller måste man helt enkelt både behärska alla de senaste scriptspråken samt vara otroligt duktig när det gäller layouten och det konstnärliga?
Hur ser webbdesigner-marknaden ut förresten? ...är det mycket svårt att hitta jobb nu för tiden?
Hade jag haft en reklambyrå som sysslade med webbdesign så hade jag i alla fall anställt dig på stört! :D
Mvh Fredrik Isaksson
Är det det konstnärliga och att man har ett öga för layout som är det viktiga om man ska slå sig in på webbdesigner-marknaden? ...eller är det viktigare att man behärskar alla olika scriptspråk osv?
Eller måste man helt enkelt både behärska alla de senaste scriptspråken samt vara otroligt duktig när det gäller layouten och det konstnärliga?
Hur ser webbdesigner-marknaden ut förresten? ...är det mycket svårt att hitta jobb nu för tiden?
Hade jag haft en reklambyrå som sysslade med webbdesign så hade jag i alla fall anställt dig på stört! :D
Om man ska in på weggdesigner-marknaden så finns det olika delar. Antingen så kan man vara grafiker, programmerare, eller en blandning av dem. Tror att det mestadels rekryteras rena grafiker/illustratörer och programmerare. Men jag är ingen rekryterare så jag har ingen aning, utan gissar mest.
Antingen så satsar man på att bli superbra på att programmera (då kan man satsa även på andra jobb), eller på att bli illustratör (då kan man också satsa på andra jobb), eller så försöker man att bli bra på båda. Då är man inte "superbra" på något av dem och måste försöka tävla på 2 områden med kunskaper som kanske inte är så superbra på nåt av områdena.
Webbdesigner-marknaden är nog rätt mättad nu då IT-bubblan sprack skulle jag tro. Gäller visa att man är duktig annars kan det bli svårt få jobb.
Jag får hoppas att reklambyråerna tänker som dig ;)
Funderar du på att bli webbutvecklare?
Mvh Fredrik
"Funderar du på att bli webbutvecklare?"
Spelutvecklare skulle vara drömyrket, gärna då som grafiker eller speldesigner. =) Jag håller för övrigt på med ett litet simpelt Java-spel på fritiden...
http://erland.homeip.net/~fredrik/java/bilder/screen7.jpg
http://erland.homeip.net/~fredrik/java/bilder/screen10.jpg
Men spelbranschen finns i princip inte i Sverige så det känns inte så aktuellt att börja satsa på allvar åt det hållet, jag ser det mer som ett fritidsintresse, ett mycket roligt sådant. ;)
I övrigt så har jag alltid varit intresserad av att teckna och att syssla med grafik på datorn, så den grafiska biten av webbdesign skulle definitivt vara lockande. Jag har dessutom gjort en hel del små webbsidor tidigare och har definitivt sett tjusningen i detta så det känns liksom rätt att börja rikta in sig mot design, reklam eller media på något sätt. Men det är ju en lång väg kvar innan man kan börja jobba inom området, detta är särskilt tydligt nu när man ser vilka enorma talanger man kommer att tävla emot... ;)
Mvh Fredrik Isaksson
"Funderar du på att bli webbutvecklare?"
Spelutvecklare skulle vara drömyrket, gärna då som grafiker eller speldesigner. =) Jag håller för övrigt på med ett litet simpelt Java-spel på fritiden...
Men det är ju en lång väg kvar innan man kan börja jobba inom området, detta är särskilt tydligt nu när man ser vilka enorma talanger man kommer att tävla emot... ;)
Spelutvecklare vore drömyrket för många, även mig kanske, men det är en bransch som är både svår och tuff :) Men jag avundas de som får arbeta inom den för jag tror den är riktigt skoj!
Önskar dig lycka till iaf!
Såg trevlgit ut det där spelet, även om jag inte förstod riktigt vem som var "jag" som jag styrde.
Det är hård konkurens även för mig =/
Men det kanske beror på att jag inte satsar på att sitta på "Nisses elajta webbfirma AB" heller, utan på ett lite mer seriöst företag :)
Har dock inte börjat söka jobben än. Får se när jag kommer igång!
ps.
Tänkte vi kunde fortsätta diskutera på ICQ/MSN/Mail istället för att besvära Kjell och övriga som anser att man inte ska glida från akvarieämnet alltför mkt i trådarna ;)
ds.
Mvh Fredrik
"Såg trevlgit ut det där spelet, även om jag inte förstod riktigt vem som var "jag" som jag styrde."
Hehe, nej det är ju inga stora figurer direkt. ;)
Man styr den där pyttelilla soldaten du ser ovanför den bruna lådan i första skärmdumpen, i den andra skärmdumpen så ser du hur det ser ut då man siktar... det blåa strecket ska föreställa ett lasersikte. ;)
I den här skärmdumpen ser du när man kör runt med den där lilla bilen som blir beskjuten...
http://erland.homeip.net/~fredrik/java/bilder/screen14.jpg
...och i den här skärmdumpen har man krypit ner i stridsvagnen som blir beskjuten.
http://erland.homeip.net/~fredrik/java/bilder/screen4.jpg
Det är som sagt bara ett litet hobbyprojekt och inte särskilt seriöst, men jag ska i alla fall försöka färdigställa det så har du tur så kanske du hittar det på någon sida där man kan lägga upp sina små Java-spel. :)
"Tänkte vi kunde fortsätta diskutera på ICQ/MSN/Mail istället för att besvära Kjell och övriga som anser att man inte ska glida från akvarieämnet alltför mkt i trådarna ;)"
Äsch, det var ju bara en liten avstickare, tar man sig tillbaka till huvudämnet igen så kan det väl inte skapa så mycket irritation.
Du har ju dessutom fiskbilder på din sida så vi får väl diskutera dessa litegrann mellan varven... ;)
Har du sopsäcksbakgrunden man ser i den första bilden även i de här bilderna?
http://www.fiend.nu/system/bilder/bildarkiv/akvarium/IMGP5519.jpg
http://www.fiend.nu/system/bilder/bildarkiv/akvarium/IMGP5536.jpg
Mvh Fredrik ISaksson
Hehe, nej det är ju inga stora figurer direkt. ;)
Man styr den där pyttelilla soldaten du ser ovanför den bruna lådan i första skärmdumpen, i den andra skärmdumpen så ser du hur det ser ut då man siktar... det blåa strecket ska föreställa ett lasersikte. ;)
Det är som sagt bara ett litet hobbyprojekt och inte särskilt seriöst, men jag ska i alla fall försöka färdigställa det så har du tur så kanske du hittar det på någon sida där man kan lägga upp sina små Java-spel. :)
Äsch, det var ju bara en liten avstickare, tar man sig tillbaka till huvudämnet igen så kan det väl inte skapa så mycket irritation.
Du har ju dessutom fiskbilder på din sida så vi får väl diskutera dessa litegrann mellan varven... ;)
Har du sopsäcksbakgrunden man ser i den första bilden även i de här bilderna?
http://www.fiend.nu/system/bilder/bildarkiv/akvarium/IMGP5519.jpg
http://www.fiend.nu/system/bilder/bildarkiv/akvarium/IMGP5536.jpg
Hej!
Nu är jag lite mer insatt. Förstår lite bättre hur det funkar. Verkar rätt intressant. Riktigt skoj att sitta och pyssla med olika kontroller om man kör in i nåt, blir träffad, hålla reda på liv, justera armour och sånt saker? =)
Ang bilderna. Japps, min soppsäcksbakgrund är där. Ska ta lite fler kort och lägga upp hur jag gjorde den under projekt sen. Men nu ska jag jobba vidare på sidan.
Kommer en frågesport om akvarier sen också ;)
Mvh Fredrik
Riktigt skoj att sitta och pyssla med olika kontroller om man kör in i nåt, blir träffad, hålla reda på liv, justera armour och sånt saker? =)Jo det är svinkul. =) ...speciellt när man får det att fungera efter att ha suttit x antal timmar med att försöka lösa samma problem. :P
Håller du också på med Java och spelprogrammering?
Ang bilderna. Japps, min soppsäcksbakgrund är där.Det blev ju grymt bra! Jag trodde allvarligt talat att du hade monterat dit någon BTN eller nåt?
Den där varianten måste jag definitivt titta närmare på. :)
Mvh Fredrik Isaksson
Kramfors
2003-06-19, 15:31
I Kramfors är det inte bara ljust och vackert, här finns också en utbildning i datorsspelprogramering.
http://www.powerhouse.net/spel/pdf/PH03-blad-spelprog%2040%20v.pdf
Ursprungligen skickat av Kramfors
I Kramfors är det inte bara ljust och vackert, här finns också en utbildning i datorsspelprogramering.
http://www.powerhouse.net/spel/pdf/PH03-blad-spelprog%2040%20v.pdf
I Luleå är det inte bara mörkt och kallt, det finns en dataspelsutbildning även här. ;)
Så det är inte där problemet sitter, frågan är bara hur säker marknad det egentligen är... det känns liksom lite smalt att börja utbilda sig till dataspelsutvecklare här i lilla Sverige...
Å andra sidan så lär ju alla dessa nyexaminerade spelutvecklare vilja jobba någonstans och någon av dessa lär säkert starta eget... så man vet ju aldrig, om 5-10 år så kanske det kryllar av små spelföretag även i lilla Sverige. :)
Mvh Fredrik Isaksson
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.