handdator

Visa fullständig version : "Slöjdstjärt"

alie
2003-06-08, 23:30
"Slöjdstjärt" är ju felaktigt, eller hur? Detta måste väl vara en felskrivning:
(Alviks Zoo som säljer slöjdstjärtar - klicka på fiskar först)

http://home.swipnet.se/~w-30480/

Eller har det dykt upp en ny fisk som jag inte vet om ;)
...Fast man tycker att en djuraffär borde veta vad fisken heter...

/A

Oscar Cederqvist
2003-06-08, 23:32
Ja,det verkar inte så seriöst.

Kjell Fohrman
2003-06-08, 23:34
Stava fel kan väl alla göra och vi har ju lovat att inte klanka på felstavningar[;)].
Akvaristiska hälsningar
Kjell

alie
2003-06-08, 23:42
Slöjdstjärt är väl mer en felaktig uppfattning än en felstavning. (Undrar var det kommer ifrån eftersom det är så utbrett) Men - klart att man kan både stava fel och få för sig fel. När jag var liten trodde jag att Arboga hette Armboga. Jag trodde att möbler hette mövler och att Henrik hette Hendrik. Men det var då det... ;)

/A

Oscar Cederqvist
2003-06-08, 23:49
Klart man kan stava fel. Men när en handlare gör det och dess utom två gånger i rad kan man ju undra.

Kjell Fohrman
2003-06-09, 11:31
Jag har sett att en del har skrivit "slöjdstjärt" ett par gånger här i forumet och har antagit att det handlat om att någon sluntit med tangeneten. Men kanske är det inte så uatn att det rör sig om en avsiktlig stavning.
Är denna stavning då rätt eller fel - ja om det rör sig om en avsiktlig stavning som uppstått pga att man i det området kallar fisken för slöjdstjärt så är det självklart korrekt och där skulle istället slöjstjärt vara felstavat.
Ett exempel: när jag bodde i Kalmar så kallde vi Hyphessobrycon erythrostigma för dolkstygnstetra. Detta visade sig vara ett tämligen lokalt handelsnamn och på andra ställen kallades denna art för dolkstickstetra och blödande hjärta tetra.
Det finns alltså inget bestämt rätt eller fel när det gäller handelsnamn, är man ute efter ett "korrekt" namn så skall man använda det vetenskapliga namnet och inget annat och då är både slöjd- och slöjstjärt fullständigt fel.
Så att beskylla en handlare för att var oseriös eller en privatperson för att vara okunning bara för att man använder ett udda handelsnamn är inte korrekt.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

Oscar Cederqvist
2003-06-09, 11:34
Ja, så kan det vara. Tror nog att Slöjstjärten är så pass "känd" att den kallas likadant i hela riket.

Kjell Fohrman
2003-06-09, 12:04
"Tror nog att Slöjstjärten är så pass "känd" att den kallas likadant i hela riket."
Det trodde jag också men eftersom så många också använder slöjdstjärt så är det sannolikt inte så ändå. Jag är dock fullkomligt övertygad att slöjdstjärt "uppstått" genom en felstavning från början eller genom att någon hört fel. På så sätt har antagligen "namnet" dolkstygnstetra uppstått från dolksticksteta.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

Oscar Cederqvist
2003-06-09, 12:13
Håller med dig till fullo. Det jag menade är att man kan förvänta sig av en handlare(med utbildning) borde vetra att den inte heter Slöjdstjärt.

Kjell Fohrman
2003-06-09, 12:23
Den heter Carassius auratus, eller Carassius auratus auratus och inget annat och DET skall handlaren känna till - sedan vilka handelsnamn som handlaren väljer att använda är upp till varje handlare.
I detta fall är väl också risken minimal för att den skall blandas ihop med någon annan fisk, tycker t.ex. att det varit fel att använda "namnet" slöjsvärdbärare för denna art eftersom det då hade varit en risk för sammanblandning.
Tycker däremot att affärerna överhuvudatget borde bli bättre på att ange de vetenskpaliga namnen i affären, just för att inga missförstånd skall uppstå.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

Oscar Cederqvist
2003-06-09, 12:30
Ja det kan man ju inte säga mycket mot. Jag förstår dig, och jag tror du förstår mig. Om ingen anna vill prata tycker jag det räcker nu. Slutsatts= Mer vetenskapliga namn i handeln är uppskattat.

alie
2003-06-09, 17:56
Det är förresten precis likadant med snäcklekare kom jag på. Ibland kallas de "snäckletare" - man har förmodligen sett fel eller hört fel. Fast vi har förstås fått höra att det faktiskt heter snäckskalslekare mer korrekt. :)

Jag tycker inte att det är fel att upplysa om vad det heter. Man beskyller inte någon för att vara okunnig för att man gör det tycker jag.

/A

Kjell Fohrman
2003-06-09, 19:07
"Jag tycker inte att det är fel att upplysa om vad det heter."
Självklart inte och denna art heter Carassius auratus och namnet skall stå i kursiv stil samt släktnamnet med stor bokstav och artnamnet med liten, fast frågan är ju hur många som alltid skriver så och det vore förstås rätt tråkigt om man inte fick använda handelsnamn bara för att det blir "fel" ibland[:-100].
Akvaristiska hälsningar
Kjell

cri
2003-06-10, 10:33
Hej!

Kanske de benäms slöjstjärt för att stjärt fenan ser ut som en slöja?

Eng - Veal tail (Slöj svans)
Fr - Voile de Chine (Kina slöja) eller Queue de voile (stjärt slöja)

Carassius auratus delas ofta in i två huvud och två mindre kategorier:
http://www.bristol-aquarists.org.uk/goldfish/goldfish.htm
Klicka på bilderna till vänster för att få fler bilder på olika exemplel innom varje grupp.

1. SINGLETAILS
Common Goldfish - vad vi kallar den vanliga GF
London shubunkin
Comet - liknar den vanliga GF men har en mycket längre stjärt fena
Bristol shubunkin

2. TWINTAILS
2a. LONG TAILED (VEILTAILED)
Veiltail
Oranda - GF som har en utväxt på huvudet med en rygg fena är en typ utav Oranda. (Red cap oranda är en typ utav Oranda)
Broadtail Moor - svart med utstående ögon (Teleskop)
Globe Eye - samma som ovan men kan ha andra färger

2b. SHORT TAILED (FANTAILED)
Fantail
Pearlscale
Lionhead - hela huvudet har den utväxten som Orandan har och ingen rygg fena!
Celestial
Pompon
Bubble Eye

OTHER VARIETIES
http://www.bristol-aquarists.org.uk/goldfish/other/other.htm

(Japanska Varianter)
Ranchu, Ryukin, Demekin, Jinkin, Wakin och Tosakin
Chinesiska varianter
Eggfish
Man-yu
etc.

Historia -
http://www.bristol-aquarists.org.uk/goldfish/info/info.htm

Bilbo
2003-06-10, 11:03
Förresten finns det väl inget som heter "Snäcklekare" heller [:-129][;)][:D].
Någon har med önskvär tydlighet berättat att de fiskarna bör benämnas "snäckskalslekare".

Kjell Fohrman
2003-06-10, 11:46
"Förresten finns det väl inget som heter "Snäcklekare" heller .
Någon har med önskvär tydlighet berättat att de fiskarna bör benämnas "snäckskalslekare"."
Du har klart klart en poäng där bilbo, men jag brukar nog också slänge in en smiley[;)] där också (precis som du gjorde nu också) när jag brukar plädera för snäckskalslekare.
Sedan är det ju förstås en annan sak att handelsnamn långt ifrån alltid är korrekta - t.ex. brukar denna art kallas för mångbandad snäcklekare http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=117 trots att den inte är en snäcklekare utan en snäckskalslekare.
Däremot är det fel att skriva - jag skulle vilja snäcklekande ciklider - då skall det istället stå, ja du vet.
På samma sätt är det fel att skriva - jag skulle vilja ha fiskar med slöjdstjärtar - det skall stå med slöjstjärtar.
Nåväl nog med hårklyveri[:-56].
Som man kan se i Cris inlägg så är ju inte ens "slöjstjärt" helt "rätt" utan de skall kallas för Shubunkin, Oranda etc. etc. och det görs ju faktikst också i många affärer.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

casper
2003-06-11, 12:10
Man kan ju undra om nu namnet "slöjdstjärt" uppkommit genom missuppfattning hur det ska gå om dom latinska namnen blir mer utbredda i affärer o hos allmänheten,vart ska de sluta? hur i h-ete,ska folk kunna lära sig det,när man inte kan skilja på slöj o slöjd?

Ola Svensson
2003-06-11, 12:24
Jag känner mig inte riktigt bekväm med "anything goes" attityd till trivialnamn. Pinus sylvestris heter tall på svenska. Visst får man säga pall om man vill men det är fel. Jag kan tänka mig att slöjstjärt kan stå med i ordböcker och lexikon men inte slöjdstjärt. Vissa namn på saker är snarare svenska och inte handelsnamn. Att sedan gnälla på att folk gör fel och kallar det oseriöst är en annan sak. Har en affär köpt en fisk under namnet "slöjdstjärt" så blir det ju det "handelsnamnet", men "rätt" på svenska är det inte.

Oscar Cederqvist
2003-06-11, 12:29
Jag tycker iallafall man kan kräva mer av en handlare.

casper
2003-06-11, 12:51
håller helt med dig ola.
sen det här kjell säger att handelsnamn är upp till handlarn eller websidan,tex om den här sidan handlar om träd,så blir det ju en ända röra om tall kallas pall här.

FI
2003-06-11, 13:07
Jag tycker inte att det är något att haka upp sig på om handlaren skriver Slöjstjärt eller "Slöjdstjärt", alla vet ändå vilken fisk de menar och det är väl det som är det viktiga. Det är värre om man blandar ihop olika fiskarter så att kunden av misstag köper en fisk som han/hon inte alls hade tänkt köpa.

Mvh Fredrik Isaksson

casper
2003-06-11, 14:06
jaha,f1.lova då att inte bry dig om nån kallar jaguarciklider för jagularciklid[:-38]

FI
2003-06-11, 14:39
Ursprungligen skickat av casper
jaha,f1.lova då att inte bry dig om nån kallar jaguarciklider för jagularciklid[:-38]
Hehe, jo jag förstår vad du menar. ;) Det är förstås störande osv men så länge man inte blandar ihop olika fiskarter och så länge alla vet vad man pratar om så är det ju knappast hela världen.
sorgmanteltetra eller sorrmanteltetra
guldfisk eller gullfisk
osv...
Alla vet vad man pratar om, det är inget stort problem som jag ser det.

Det är värre om handlaren plötsligt blandar ihop pirayan med skivtetran eller liknande, då skadas kunden och då är det riktigt illa.

Mvh Fredrik Isaksson

alie
2003-06-11, 15:12
Visst får handlaren kalla fisken för "slöjdstjärt", men nybörjaren kommer att tro att fisken han/hon köpt heter slöjdstjärt, och kommer ju inte att lära sig rätt svenska.

Slöjstjärt finns med i svenska akademins ordbok på nätet:
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/

slöjdstjärt finns inte med...

/A

cri
2003-06-11, 15:17
Hej,

Som sagt är inte heller benämningen Slöjstjärt "rätt". Carassius auratus är arten och alla andra benämningar är varianter utav arten och många fiskar är inte en ren "typ" utav varianten och fiskens benämning är oftast en beskrivning utav hur den ser ut...

Ordet Slöjstjärt är mer en beskrivning utav varianten "guld fisk" med
1. dubbel stjärt fena
2. lång stjärt fena...innom denna grupp finns det sedan flera typer.

De olika typerna är tex:

Veiltail

Oranda (Oranda och Red Cap Oranda, även kallad Red Crane (Röd Trana))
Broadtail Moor (även kallad Black Moor, Svart Teleskop, Black dragon eye Black Peony, Black Telescope Butterfly Tail etc.)

Globe Eye fram avlades 1592!...(kallas Dragon Eyes i mellan östern, Telescope Eyes i USA, därefter delas de in i färg grupper - Calico, Metallic , Panda etc.)

En Pearlscale, Lionhead, Demekin, Pom Pom, Ranchu eller Ryukin är tex. inte Slöjstjärtar.

Engelskan har de förenklat grupperna. De talar oftast endast om två huvud grupper:

1. Common Gold Fish - vanlig guldfisk med enkel och kort stjärt fena 2. Fancy Gold Fish - alla andra GF varianter ...

Orandas - kallas ofta felaktigt för "lejon huvud" här i Schweiz tex..
http://liuqi3.virtualave.net/namegoldfish.htm

Och... intressant diskussion om skillnaden mellan Lionheads och Ranchu.http://www.geocities.com/Tokyo/4468/lhvsru.html

Kjell Fohrman
2003-06-11, 15:24
"En Pearlscale, Lionhead, Demekin, Pom Pom, Ranchu eller Ryukin är tex. inte Slöjstjärtar"
Intressant eftersom de ofta kallas för slöjstjärtar i Sverige (får erkänna att jag själv mot bättre vetande också gör detta).
Cri vet du någonstans där man utan kostnad (sorry men Zoopet går ju inte direkt med vinst om man säger så) kan få tag på hyfsade foton på de olika guldfisk-slöjstjärtvarianterna. Om jag hade foton så skulle jag kunna lägga in de olika "arterna" i artregistret och därmed kanske bidra till att vi alla (i högsta grad inkl. mig själv) skulle lära oss att se skillnad på dom.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

cri
2003-06-11, 15:59
Hej Kjell,

Ingen aning... men jag hänvisar ofta till http://www.bristol-aquarists.org.uk/goldfish/goldfish.htm för utav alla de siter som jag sett har de den mest professionella beskrivningen, de organiserar även tävlingar och utställningar.

Klicka på fisk bilderna till höger på sidan jag angivit och en beskrivning och illustration utav hur fisken "ska" se för att hålla standard måtten visas.

Jag kan försöka ta kontakt med dem om du vill - det verkar vara en idiell (?) förening.

cri
2003-06-11, 16:00
För att se hela siten:
http://www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

Kjell Fohrman
2003-06-11, 16:09
Beskrivningarna är ju bra på siten men fotona är väl inte direkt lysande.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

cri
2003-06-11, 16:19
??? Tittar vi på samma?
För tex. Orandorna:
http://www.bristol-aquarists.org.uk/goldfish/oranda/oranda.htm

Och om... kan du visa mig vilken typ utav foton du söker?

Kjell Fohrman
2003-06-11, 16:26
"??? Tittar vi på samma?"
Uppenbarligen inte [:-29].
Kollade de som var med på huvudsidan och såg inte att också låg ett antal foton längst ner på varje "art-sida".
Akvaristiska hälsningar
Kjell

Tant Nancy
2003-06-11, 17:07
Oki, Kjell kanske har rätt till viss del, men från början handlar det väl om affärens sida på internet. Kan inte tänka mig annat än att den som gjort sidan helt enkelt bara slarvat ihop något. Förutom slöjdstjärt hittade jag på några minuter även följande ord handpening, klotenger, ryktessten, och utstälning. Sidan är dessutom inte uppdaterad sedan 1998, så jag tror väl att det helt enkelt bara är ett misslyckat hemsidesförsök som kanske är nedlagt, även sidan med nyheter är nämligen uppdaterad 1998.

Igelkott
2003-06-11, 17:13
Förstår man inte att stjärtfenan rör sig böljande som en slöja utan tror att den är påsydd i textilslöjden.....
Är det bara jag?

Kjell Fohrman
2003-06-11, 18:49
Du har säkert rätt Nanc, jag kollade faktiskt inte runt på sidan ifråga mer än att jag konstaterade detta "fel".
Att jag inte antog att det var ett stavfel utan ett lokalt förekommande handelsnamn var pga att så väldigt många här på zoopet faktiskt skriver just slöjdstjärt och om det nu faktiskt rör sig om ett stavfel så är det ju lite märkligt att just samma stavfel är ständigt återkommande.
Men strunt samma, frågan är väl snarare om fisken har avlats fram i sy- eller träslöjden[:-44][:-56].
Akvaristiska hälsningar
KJell

Kramfors
2003-06-11, 20:24
Hur mycket brukar det kosta ca för rätten att använda ett foto.