Visa fullständig version : Sjuk platy?
Jag har en liten grupp blå wagtailplaty där en nyligen dött. Han simmade bara vid ytan och fenorna bara hängde. Nu börjar en korallplatyhona bete sig lika dant är hon sjuk? Vad kan man göra i så fall?
Jag har haft sjuka fiskar i en månad nu, en efter en av mina levandefödare har försvunnit u symptom liknande det du beskriver. Jag har testat mediciner, vattenbyten, salt, temperaturer och böner till alla naturens väsen, utan att det blivit särskilt mycket bättre. Men, jag testade en kur Protozin, och medicinerade enligt bruksanvisningen, dvs medicin dag 1, 2, 3 och 6. En viss förbättring kunde då skönjas, men nu ser det lika dant ut igen.
Idag hittade jag så en artikel http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=212 som beskriver en sjukdom som kallas hudgrumling. En del av mina sjuklingar har sett lite gråa och tråkiga ut, och några har mot slutet uppvisat en grå beläggning, mestadels runt gälar och ovansidan av ryggen.
Så i morgon skall jag gå och köpa en stor flaska Protozin och se om det inte kan bli bra med en "dunderkur" över fler dagar än vad bruksen anger.
Lycka till!
Swetrot
Har haft liknande problem i min burk. Det gällde en guppyhane, som bara hängde och såg allmänt jättedassig ut. Visste inte vad jag skulle göra och fick inget riktigt svar här på forumet heller. Kände att jag var tvungen att försöka med något. Doppade honom i en dunderkur av salt 3 dagar i rad. Hör och häpna, han piggnade till och nu är han som vanligt igen! Nybörjartur kan man nog säga...
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.