Visa fullständig version : minsta volym?
zingo_boy
2003-06-05, 21:26
vilken är den minimum volym ett akvarium bör ha för att innehålla saltvattensfiskar?
är väldigt sugen på att skaffa sånt, när pengarna tillåter. vilket aldrig kommer att ske. men drömma kan jag.
Kjell Fohrman
2003-06-05, 21:38
Enligt min erfarenhet (ganska liten - har bara haft saltvattensakvarium i 5-6 år) så skall det vara på minst 200 liter, men visst kan det funka med mindre också men det är betydligt svårare.
Kanske du Danny kan redogöra för hur du har fått ett 60 liters att funka.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
Nån på forumet hade ett 60 liter... har sett de i akvarieaffärer också
masse_86
2003-06-05, 22:19
60l...det finns mycket mindre men de är svårare att hålla!
Kolla in detta 3,15l akvariet!
http://zacke.sytes.net
Här kan man hitta många små akvarier!
http://www.nano-reef.com
Oscar Cederqvist
2003-06-06, 13:26
Är man nybörjare ska man nog som Kjell skriver inte ge sig på tankar under 200 liter. Jag var nära att köpa ett 100 liters men gav upp tanken när jag läst på om saltvatten och förstod hur jobbigt det skulle bli.
Tropfrog
2003-06-06, 14:12
Fördelen med att starta ett mindre är att misstagen inte behöver bli så dyra, för misstag det gör man i början. Men i små akvarium kan man bara hålla en eller två fiskar. Om man bara befolkar karet efter storleken och tekniken så behöver det inte bli så mycket krångligare. Lite om hur jag byggt mitt 80 liters+ sump, totalvolym på vattnet 120 liter finns i min profil. Om det kommer att funka vet jag i och försig inte ännu. Totalpriset på karet landade på 3000kr. Saltvatten behöver inte vara varken svårare eller dyrare. Om man tillexempel tar frökenfiskar så tål dom i princip allt, troligen mer tålig fisk än guppin (pris 50 kr). Många kollonianemoner kan man skaffa från andra saltvattensakvarister normalt så betalar man 50 kr för en liten kolloni. Skivanemoner som jag har i mitt kar verkar vara omöjliga att ta kål på. Vill man föröka dom så kan man köra dom i mixern, varje ny bit är en ny anemon. Förmodligen mycket mer lätthållen än de flesta sötvattensväxter. För att inte tala om makroalger som är gratis (oftast) och otroligt lätta och snygga. Så försök gärna med små akvarium, men anpassa djurbesättningen efter karet.
MVH
Magnus
jag är absolut inne på topfrog:s ide, starta litet och gör misstagen där.
själv var jag lite mer galen och startar med ett kar på 750L, det har kostat mig en förmögenhet och nästan all min fritid men som tur var så gjorde jag inte några allvarliga fel i början då man inte hade full koll på allt.
man måste veta vad man ger sig in på och söka all info som finns att få tag på, därefter kan man skaffa sig en egen uppfattning om hur man vill ha sitt saltvattensakvarium och hur det ska skötas.
allt är möjligt om man inte ger upp
jag är absolut inne på topfrog:s ide, starta litet och gör misstagen där.
själv var jag lite mer galen och startar med ett kar på 750L, det har kostat mig en förmögenhet och nästan all min fritid
Mina saltvatten har varit mellan 30 - 200 liter, och jag får nog säga att 1) de kostar en förmögenhet oavsett storlek, och 2) 160 och 200 litersakvarierna var lätta att sköta, nånstans där kan nog en nybörjare klara sig, och 3) om man ger sig på ett korallrevsakvarium så kommer det första man sätter upp förr eller senare att skita sig. Det finns så många fällor att ramla i (från de uppenbara, som att försöka hålla en muräna tillsammans med småfisk och räkor, till rena blindskär som att använda biobollar i ett korallakvarium) att man nästan är garanterad att hamna i diket första försöket.
En viktig grej, som man skall bestämma sig för INNAN man börjar, är om man bara vill hålla fisk, eller om man också vill kunna hålla koraller och andra ryggradslösa djur. Det är mycket mycket lättare och billigare att endast hålla fisk - då kan man dessutom använda ungefär samma teknologi och approach som till sötvatten.
masse_86
2003-06-07, 10:11
Har inget salt, men vad är det för fel med biobollar i ett korallrevsakvarium?
Många "filtersystem" har ju ett droppfilter med biobollar!
Ursprungligen skickat av masse_86
Har inget salt, men vad är det för fel med biobollar i ett korallrevsakvarium?
Du får nitratanhopning -> algproblem. Effektiva biofilter brukar kallas "nitratfabriker" bland korallrevsakvarister, men vad som händer verkar vara att biobollar och liknande filtermaterial är så effektiva att bakterierna som växer på dem konkurrerar ut bakterierna i den levande stenen, dvs nitraten omvandlas långsammare till kvävgas än den normalt skulle göra, och nitrathalten stiger. Det är därför man rekommenderar att använda cirkulationspumpar hellre än ytterfilter i korallakvarier, samt att rengöra ev. insugs-skydd (svamp etc) ofta, helst en gång i veckan, så de inte börjar fungera som biofilter.
Nitraten i sin tur är ett problem i korallakvarier eftersom man har starkt ljus och håller djur som inte tål att bli övervuxna av alger; i akvarier med endast fisk har man svagare ljus och det gör ingenting om det växer alger, utan där är det viktigaste att all ammoniak tas om hand direkt, dvs där är biobollar och liknande bra.
Tropfrog
2003-06-07, 20:16
Ursprungligen skickat av Mike_Noren
i akvarier med endast fisk har man svagare ljus och det gör ingenting om det växer alger, utan där är det viktigaste att all ammoniak tas om hand direkt, dvs där är biobollar och liknande bra.
Men även i ett fiskkar är det tråkigt med alger. Och jag har nog aldrig sett en anemon eller korall som varit frisk bli överväxt med alger.
MVH
Magnus
Men även i ett fiskkar är det tråkigt med alger.
Visst, men bara levandesten räcker inte om man har 'grisiga' rovfiskar typ drakfiskar eller haj, eller vill hålla väldigt mycket fisk.
Och jag har nog aldrig sett en anemon eller korall som varit frisk bli överväxt med alger.
De har kemiska och mekaniska försvar mot alger som funkar rätt bra, men de slutar snart vara friska om förhållandena är såna att de riskerar att bli övervuxna med alger (höga närsaltnivåer).
nitrat är inte enbart boven i dramat, många koraller och lägre djur behöver nitrat för att överleva och växa. däremot när man får i andra ämnen tillsammans med nitrat, då börjar det hända lustiga saker. fosfor och nitrat är nog den sämsta kombinationen och använder man ett mindre bra salt så har du snart en grön matta i hela karet oavsett vad du har för sten eller skummare.
zingo_boy
2003-06-16, 20:40
hihi. så skojsigt de verkar vara med bio bollar!
ok, så om jag uppfattat de här rätt så är den bästa strl på ett kar för en nybörjare inom saltvatten ett kar på ca. 160 liter.
men vilka fiskar är mest lättskötta? skulle ha vart trevligt med ett litet stim clownfiskar (finns typ 238475 olika under-arter av dom).
men ok, vad bör man t'nka på att införskaffa de första man gör?
Tropfrog
2003-06-17, 15:59
Som jag sagt innan så är böcker det första du borde skaffa. Att clownfiskar är utpräglade parfiskar är en av de kunskaper som är bra att ha innan man kör igång. Ett stim skulle så fort de blev könsmogna decimeras till 2 stycken. Alla grejor går helt enkelt inte att fråga om på ett forum, man måste läsa på i böcker eller i artiklar på nätet. Om man vill hålla sig till svenska så måste man köpa böcker. Det finns massor av bra engelsk info på nätet, men inte mycket bra svensk. Lättaste fiskarna är frökenfiskar. Det finns en himla massa olika. De flesta är väldigt tåliga och är praktiskt taget omöjliga att misslyckas med. Har dessutom ett väldigt trevligt temperament, typ malawi.
MVH
Magnus
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.