Visa fullständig version : Fyrögonfiskar
Nu är det maken här igen. Annika var helt bestört på morgonen,
"En av fyrögonfiskarna håller på att dö!" [:(]
Jahaja, hoppa ut ur duschen för att undersöka.
"Men nu ser den ju OK ut, den låg på botten nyss!" [:I]
"Men vad är det där!"
http://www.ylitalo.org/annika/4isar.jpg
Vi som åker bort en vecka idag och allt. [:D]
Ni kan ju gissa vad jag kommer att få höra under veckan... [;)]
/Ylle
&Annika, just nu med 3 fler fyrögonfiskar
Med en 4:e på gång just i skrivande stund
Tropfrog
2003-06-05, 12:24
Grattis och lycka till
MVH
Magnus
Dessvärre var den fjärde redan död. Vi fick lov att hjälpa till lite eftersom krystningarna(?) inte kom.
http://www.ylitalo.org/annika/den4e.jpg [xx(]
Det är åtminstone två friska och krya. Den tredje är betydligt mindre än de andra två (ungefär i storlek som den dödfödde) och verkar mindre utvecklad så det är kanske inte så stort hopp om livet för den.
Vi får väl se om den andra honan som ser lite rund ut har ordnat med en överrasking när vi kommer hem från semestern. Man vet aldrig verkar det som. [:)]
/Ylle
Grattis Annika!! Fyrögonfiskar är väl väldigt svåra att odla? Jättekul att du har lyckats få yngel =)
Hälsningar Melina
Tack Magnus och Melina.
Jag har inte gjort något särskilt för att få yngel just nu. Det bara blev och just idag när jag åker iväg. Min mamma skall pyssla om dem tills jag kommer tillbaka. Hoppas att det går bra.
//Annika
Hej och Grattis till fyrögonkullen!
Det är lite tråkigt när det dör yngel men det händer tyvärr rätt ofta när det gäller de fyrögon jag haft. Så mycket roligare blir det när de småttingar som är kvar växer upp. Jag matade mina fyrögon ganska mycket med torkade småräkor, det verkade hjälpa till med hälsan under graviditeten och det blev fler lyckade födslar. Även salthalten och att ynglen kunde vila på grunt vatten och lite ifred hjälpte upp dödligheten under de första kritiska dygnen. Det vore roligt att höra hur det gått med din kull.
Hmm... Man kanske borde skaffa en burk med fyrögonsfiskar, verkar riktigt roliga.
Hej!
Nu är jag hemma igen och de tre Fyrögonfiskynglen lever. Två av dem är stora och pigga medans den tredje är liten och äter inte så bra. Funderar på att ta bort den.
//Annika
Igår dog det lilla ynglet men de andra två är pigga och friska.
//Annika
Måste erkänna att jag är GRYMT avundsjuk på dig som inte bara har möjlighet att ha fyrögonfiskar utan också får yngel på dem. Är själv grymt sugen på att skaffa men har tyvär inget tillräckligt stort akvarie (inte ännu i alla fall) och frågan är om jag ens har platts för ett tillräckligt stort.
Hur stort akvarie har du till dina och vilken är den minsta storlek du skulle rekomendera???
/Bjorn
Djupet på akvariet spelar ingen större roll då Fyrögonfiskarna nästan alltid håller sig på ytan. Mitt akvarium är 200x70 cm = 1,4 kvm vattenyta. Jag har gjort en sluttande sandbotten så vattendjupet går från 0 till 25 cm. Salthalt ca 0,5% (1/2 dl salt per 10 liter vatten).
Fyrögonfisken är en stimfisk så minimum är 1 kvm vattenyta (8-10 fiskar).
//Annika
hampe_90
2003-12-17, 19:22
Var har ni köpt era fyrögonfiskar?Är dom svåra att sköta?
hampe_90
2004-01-05, 18:33
Halllllllllllooooooo!!!!!!!!!!!!!NÅGON????
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.