handdator

Visa fullständig version : Inte Pseudomugil furcatus?

Azur
2003-04-10, 14:39
Jag köpte nyligen fem stycken små regnbågar jag trodde var P. furcatus. Nu när jag tittar närmare på dem blir jag tveksam, jag tycker inte färgerna stämmer - t.ex. är hela fisken genomskinligt gul med blått skimmer; ytterkanten på stjärtfenan vit istället för svart, även om det finns ett mörkt band inne på stjärtfenan; och ögonen är gula med en blå linje. Ögonen är proportionellt större också, tycker jag.

Här är en bild: http://hem.bredband.net/micnor/Pseudomugil_sp.jpg

Fisken på de översta två bilderna är en hane med något skadad ryggfena; den undre fisken tror jag är en hona. Hanen är cirka 4.5cm, honan kanske 3 cm.

De gillar inte varken kameran eller blixten, men jag skall se om jag kan få bättre bilder på dem.

Azur
2003-04-10, 14:48
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Jag köpte nyligen fem stycken små regnbågar jag trodde var P. furcatus.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

...nu har jag, efter att ha grävt en stund på nätet, kommit fram till att det måste vara en Telmatherina, kanske T. ladigesi även om teckningen inte riktigt är likadan.

Lars-Olof Arvids
2003-04-10, 16:08
Fisken på bilderna är mycket riktigt Telmatherina ladigesi. Fast nu har den bytt namn till Marosatherina ladigesi. Arten kommer från Sulaweisi i Indonesien och vill ha lite salt i vattnet för att trivas.

Olle