handdator

Visa fullständig version : Salt med klumpförebyggande medel

B-ianca
2003-03-24, 15:47
Har sökt igenom forumet för att lära mig mer om salt och har förstått att man kan köpa salt i mataffären lika gärna som att köpa Ektozon och därmed spara många hundralappar.

Ett salt som rekommenderades var Jozo(?) havssalt, som man kan köpa på Konsum. Det stod också att man ska välja ett salt som inte innehåller klumpförebyggande medel. Problemet är att ALLA saltsorter jag hittat, inklusive havssaltet, innehåller klumpförebyggande (E535, E536).

Så vad är klumpförebyggande medel egentligen? Är det verkligen skadligt för fiskarna? Jag har tänkt använda saltet mot en lindrig svampinfektion i ett sötvattensakvarium, samt att starta upp ett brackvattenakvarium med.

-----------------------
B-ianca/www.frogpage.se

Oscar Cederqvist
2003-03-24, 15:49
Vet inte riktigt vad det är, men eftersom alla använder det och det är tillåtet i livsmedel tror jag inte det är någon fara.

Jag förbehåller mig rätten att ha fel:)
Oscar Cederqvist
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=67529
-----------------
310l Malawi
110l Sällskaps
42l Guppy+Neontera
13l Kampfisk+Yngel

B-ianca
2003-03-24, 15:55
Med "alla använder det" menar du att de använder det i sina akvarier?

-----------------------
B-ianca/www.frogpage.se

Oscar Cederqvist
2003-03-24, 15:59
Ja, diskusionen har varit uppe tidigare och då verkade det som de flesta körde med det. Jag gör det ialla fall.

Oscar Cederqvist
-----------------
310l Malawi
110l Sällskaps
42l Guppy+Neontera
13l Kampfisk+Yngel

Kjell Fohrman
2003-03-24, 15:59
Använder själv någon gång då och då vanligt grovsalt i något av mina akvarier - inköps i livsmedelsaffär och innehåller inte klumpförebyggande medel.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

Oscar Cederqvist
2003-03-24, 16:03
Vad är det för tillverkare på ditt salt Kjell. Vet du något om klumpförebyggande medel skulle vara "o-bra"?

Oscar Cederqvist
-----------------
310l Malawi
110l Sällskaps
42l Guppy+Neontera
13l Kampfisk+Yngel

Kjell Fohrman
2003-03-24, 16:14
"Vad är det för tillverkare på ditt salt Kjell"
JOZO

"Vet du något om klumpförebyggande medel"
Nej, har aldrig testat det och jag har sett flera varna för det så jag ser ingen anledning till att använda det.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

B-ianca
2003-03-24, 16:16
Jag kollade som sagt på alla salter på Konsum. Samtliga var Jozos och alla innehöll klumpförebyggande, även grovsaltet. Även Falksalts alla sorter, grovt som fint, som jag hittade i en annan butik. Kanske är nån ny fånig EU-regel som måste efterlevas?

-----------------------
B-ianca/www.frogpage.se

Oscar Cederqvist
2003-03-24, 16:31
Hmm, man kanske skulle ta sig en funderare på salt. Har för mig i tidigare diskusion så nämdes att Jozo har börjat med klumpförebyggande medel nyligen, men jag hittar inte den.
Tidigare diskusioner:
http://www.backtonature.org/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=8109
http://www.backtonature.org/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2317

Oscar Cederqvist
-----------------
310l Malawi
110l Sällskaps
42l Guppy+Neontera
13l Kampfisk+Yngel

Kramfors
2003-03-24, 16:35
Salt(NaCl) utan jod eller andra tillsatser finns att köpa läs mer här http://www.tsunamikoi.com/prodd.htm

I Kramfors är det ljust och vackert

B-ianca
2003-03-24, 16:36
Jupp, hittade precis de gamla trådarna också. Måste säga att det mest verkar som om detta med att klumpförebyggande skulle vara skadligt är en skröna. En "har hört" att det sätter igen gälarna på fiskarna, medan de flesta tycks använda salt med antiklumpmedel utan att veta om det, och har inte fått problem.

-----------------------
B-ianca/www.frogpage.se

Björklund
2003-03-24, 17:08
Jag använder jozo grovsalt med klumpförebyggande medel i mina kar.Har aldrig varit några problem.vågar däremot inte garantera att det är riskfritt.

Ett juwel trigon med golden,blå hongi och 2 ancistrusar.
Ett 60l med fisksoppa :)

small
2003-03-31, 08:31
Har hittat jodfritt gourmetsalt i flingform utan klumpförebyggande medel i vanliga ICA-butiken.Bra mycket billigare än saltet i zooaffären.
/Micke

Zizzie
2003-03-31, 11:53
Var på mitt Ica idag och lusläste på alla sorter, både grovsalt och vanligt, med eller utan jod (med jod skall absolut inte användas i akvarium, men jag läste på dem också) ALLA innehöll klumpförebyggande!
Small, har du något namn på det du hittade?

Själv köpte jag "saltbollar" hos min zooaffär, 6st till 100 liter (guldfisk) kostar 1 kr. Fast de var så kompakta/hårda att jag var tvungen att koka dem för att de skulle lösa sig, men sånt är ju inte några problem! :)

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=67922

B-ianca
2003-03-31, 13:02
Det han menar heter Kocksalt eller Gourmetsalt och är en form av tjusiga kristaller.

-----------------------
B-ianca/www.frogpage.se

small
2003-03-31, 13:36
Zizzie!Skulle kunna tänka mig att skicka över ett paket!Är på jobbet nu, så jag kollar hemma och återkommer med svar i morgon.B-ianca är inne på rätt linje, det står gourmetsalt på förpackningen och är flingor som ser ut som kristaller.Har Du en ICA-butik med ett LITE djupare sortiment så borde Du hitta saltet där.
/Micke

mats m
2003-03-31, 13:41
Hej.
Klumpmedel = E535,E536= Soda och berlinerblått(blod från nötkreatur). Kocksalt från JOZO innehåller ej klumpmedel.Salt från Markatta är ocksåfritt från k,medel.
MVH Mats

urbanandersson
2003-03-31, 16:03
Hej!

Det finns massor av salt till en mängd användningsområden. Avhärdningssalt till diskmaskiner ska vara rent, 1,5 kg kostar 14 kr i en livsmedelsaffär. Salt till vattenfilter är samma sort, säljs på säckar och har formen av stora klumpar.

Ring till AKZO NOBEL konsumentinformation och hör:
tel 031-653000

Urban

small
2003-04-02, 15:02
Fabrikat:Falksalt
Gourmetsalt,flingor av havssalt

krba40
2003-04-02, 17:28
Vad jag har förstått så sätter klumpförebyggande medel igen gälarna på fisken. Vet ej om det är sant, men har läst det på flera ställen.

Använder själv "Franskt kocksalt". Tror det är jozo.

//Kristian

Zizzie
2003-04-02, 18:33
Hej! Var på en mataffär idag med bättre sortiment så jag fick tag i salt utan klumpförebyggande! Fast det blev till att lusläsa på många förpackningar...

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=67922

Azur
2003-04-02, 21:42
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Hej! Var på en mataffär idag med bättre sortiment så jag fick tag i salt utan klumpförebyggande! <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Varför jagar ni upp er så mycket över det här?

Dags för en liten räkneövning:

Jag har Jozo salt med jod här. Det innehåller totalt 2.008g klumpförebyggande medel per kilo salt, och 0.05 gram kaliumjodid per kilo.

Normalt sett tar folk runt en deciliter, dvs gissningsvis 50 gram, per hundra liter vatten. Det innebär att man tillsätter:

2.008/1000 * 50 = 0.02008 gram klumpförebyggande medel, och
0.05/1000 *5 = 0.0025 gram kaliumjodid, per hundra liter vatten.

Viktkoncentrationen i vattnet blir alltså 0.000025 gram jod, och 0.0002 gram klumpförebyggande medel, per liter vatten.

<b>Det finns inte en chans att fisken får några skador av såna koncentrationer.</b>

Och vi pratar faktiskt födoämnesklassade substanser här, inte dioxin.
Det kan faktiskt tillochmed vara så att jodiden är direkt <b>nyttig</b> för fisken, eftersom svenskt vatten har låg jodhalt - det är därför jodiden tillsätts till saltet till att börja med. Kan också vara värt att minnas att jodid är mycket svagt giftigt, till skillnad från jod.

Jag har försökt ta reda på vad de "klumpförebyggande medlen" är för något - Akzo Nobel tillsätter ju 2 promille av E554, och 8 ppm av E535/536 (torrvikt).
Enligt denna lista: http://home.swipnet.se/~w-58359/tillsats.html
så är E554 = Natriumaluminiumsilikat; E535 = Natriumferrocyanid och E536 = Kaliumferrocyanid.

Aluminiumjoner kan ha negativa effekter. Det är känt att aluminium kan göra fåglars äggskal tunnare, men då pratar vi tiotusentals gånger högre koncentrationer, i områden som drabbas av nedfall från aluminiumsmältverk. Fåglarna lär skall kunna få så höga halter som ett gram aluminium per kilo kroppsvikt.

Vad gäller de andra så låter "cyanid" kanske maffigt, men cyaniden i ferrocyanid är bunden till järnjoner.
Jag lyckades kolla upp natriumferrocyanid, och om man sväljer en större mängd av substansen ren kan man drabbas av kräkningar och illamående. Den har inga kända kroniska effekter.

Och, återigen, samtliga dessa substanser är närvarande i oerhört låga koncentrationer (och ferrocyaniden dessutom biologiskt nedbrytbar).

Så: Jag skulle bestämt vilja påstå att både jodiden och klumpförebyggande medlen i salt är totalt ofarliga för våra fiskar i de koncentrationer vi har i våra akvarier.

B-ianca
2003-04-17, 16:19
Detta är inte direkt nån vetenskaplig undersökning, men när jag blandade i Falksalt i mitt brackvattenakvarium blev kulfiskarna väldigt väldigt ledsna. Tidigare hade jag haft i havssalt. När jag så bytte tillbaka till havssalt vid senaste vattenbytet var allt frid och fröjd igen.Det skumma är att de påstås innehålla samma saker. Inget jod, men klumpförebyggande ämnen: E535 och 536. Undrar om det verkligen är någon skillnad, kanske i mängd om inte annat. Eller så berodde deppigheten på något helt annat.

-----------------------
B-ianca/www.frogpage.se
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=71680

Azur
2003-04-17, 19:22
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Detta är inte direkt nån vetenskaplig undersökning, men när jag blandade i Falksalt i mitt brackvattenakvarium blev kulfiskarna väldigt väldigt ledsna. Tidigare hade jag haft i havssalt.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Havssalt innehåller sisådär 100 olika substanser, däribland just jodid och silikat.
Sen, särskilt om havssaltet var avsett för akvarier, men även om det bara var havssalt för matlagning, så var det buffrat, och drog upp pH. Rent bordssalt buffrar absolut ingenting, och har ingen påverkan på pH alls. Det är därför jag brukar rekommendera att använda kommersiella saltblandningar istället för bordssalt i bräckvattensakvarier - inte för att jonblandningen är mer naturlig (fast det är den) utan för att pH blir stabilare. Man kan iofs sätta till en rejäl dos bikarbonat och vänta nån dag istället, men i längden lönar det sig med saltblandningar typ Crystal Ocean.

orvil
2003-04-18, 21:00
jag skulle nästan kunna tänka mig att man kan använda vanligt gatusalt i karen,det e vanligt stensalt(ganska grovt)med anticace medel i ,,tror det kostar någon hundring för 25kg

//Dennis