Visa fullständig version : hummer med ägg
Hej!
Jag har tre hummrar art: "Margarta Tiger" från NewZeland. Den ena bär på ägg. Vad göra? Ska hummern isoleras i ett eget akvarium eller ska den vara kvar? Befruktas äggen när honan släpper dem eller parar sig hummrarna först innan äggen blir synliga under honans stärt?
Tack på förhand
LE
Känner inte till just Margarta tiger men här kan du läsa lite allmänt om fortplantning hos skaldjur.
http://www.shrimpcrabsandcrayfish.co.uk/Shrimp.htm?Shrimpfr.htm~mainFrame
//Annika
Jeg har ikke selv noen erfaring av egg på kreps men en bekjent av meg hadde egg på sine ”red claw” kreps et flertall ganger. Jeg vet ikke om dine kreps oppfører seg som ”red claw” men jeg skal kort gi deg de erfaringene han gjorde med sine oppdrett.
Hunnen må isoleres i eget akvarium. De andre krepsene vil forsøke å spise rognen.
Hunnen må fjernes fra yngelen så snart de klekker ellers spiser hun dem. Yngelen er svært kannibaliske og må ha mange hjemmesteder. Små rør kappet i små biter eller gjennombrutte murstein er bra.
Yngelen spiser tørrfor, frossen artemia, og rekemiks. De forurenser mye så hyppige vannskift er nødvendig.
Lykke til !