handdator

Visa fullständig version : gurami=parfisk? artkombination?

sammo
2003-02-02, 16:09
Hej
Jag har två frågor, håller på att starta upp ett akvarium på 200 liter. Fråga 1:
Hur guramis lever lämpligast, i par, stim eller flera honor till en hane?
Min tanke är att ha 5 par guramis: Blå-, band-, paradis-, dvärg- samt mosaikgurami, ca 25 neontetror, 5 prakt botikor, 5-6 skalarer och en kampfisk. Låter detta som en lämplig kombination?

MVH sammo

shpend
2003-02-02, 16:19
hej
akvariet e för litet för scaareroch kampfiskar trivs i mindre akvarierungefär mellan 5-20L och du kan inte ha ihop scalarer och kampfiskar.
ja har själv haft scalarer och kampfiskar i samma akvarium och en dag så var scalarena döda.
ja frågade dom i djuraffären innan ja köpte scalarna om ja kunde ha scalarer och kampfiskar tillsammans och dom sa att det va helt okej.
guramisar:köp 2 honor och en hanne
det låter bramen ja kan inte så mycket om botior, men ja har haft guramisar och neontetror i samma kar och det har inte varit nåt problem.
guramisar håller sej framme hela tiden och neontetror bakom.
scalarer och kampfisk kan du hoppa över men annars e det bra.

MVH Shpend

Cathrin
2003-02-02, 17:56
Hej! Guramis går nog bäst i par, fast det kan ta lite tid att få ihop ett par. Jag hade marmorguramipar där hannen jagade honan in i ett hörn hela tiden och det avhjälptes med att jag skaffade ett par blåguramis. Då slutade han jaga. Man får tänka på att guramisarna blir ganska stora och detsamma gäller scalarer. Dessutom har jag hört av många att scalarer äter neontetror, i alla fall när tetrorna är små.

Vänligen

*~~~CL~~~*

shpend
2003-02-02, 18:22
hej
scalarer äter neontetror (om dom får in dom i munnen).
men scalarer behöver ganska stora akvarier för dom blir ju ganska stora och de e en stimfisk.

MVH Shpend