Visa fullständig version : Utbildning
Kramfors
2003-01-11, 09:20
Vi undrar om inte den utbildning som jordbruksv. fodrar för att få sälja dammfiskar och akvariefiskar på något sätt skulle kunna ske via internet tex från er sida, det är väl lite gammalt att "dra ihop" folk när det finns modern teknik att tillgå, jag täker då på all distansutbildning som finns innom skolan, och fler skulle kunna gå kursen till fromma för fiskarnas välmående, på så sätt skulle alla som vill tex i vår klubb kunna utbilda sig även om dom inte tänker syssla med försäljning.
Det är svårt för den som säljer en fisk att på några minuter utbilda köparen hur fisken ska skötas, och det viktiga är väl hur fisken sköts.
Och det är väl flera "hemmaodlare" som säljer sina fiskar regelbundet, vilket nu inte är lagligt, om man inte har gått utbildningen som jurdbruksv. fodrar.
Att det finns ett stort behov av utbildning på hur fiskar ska skötas syns väl i det här forumet, och läser man det som skrivs här, i forumet, och artiklar, så blir det också bildande.
Men när frågorna kommer hit i forumet finns problemet redan, och med bättre kunskap om sina fiskar så kan problemen minimeras.
Eller är det måhända slanten kursledarna vill tjäna, eller jurdbruksv. byråkrati som är ett hinder.
För Kramfors Koiklubb http://medlem.spray.se/kramforskoiklubb/
Urban
I Kramfors är det ljust och vackert
Kjell Fohrman
2003-01-11, 11:39
Hej,
Sättet att bedriva utbildning på är något som myndigheterna bestämt så det är till dom du skall vända dig med synpunkter.
De som sedan följer deras direktiv kan sedan ansöka om att anordna en utbildning. Zoopet tänker inte göra detta eftersom det innebär en massa arbete och det finns det inte tid till.
Om ni i Kramfors Koiklubb vill lägga ner en massa arbete på detta så kan ni ju själva anordna en utbildning.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
Kramfors
2003-01-11, 13:17
Förlåt, det var inte meningen att trampa på någon tå, jag ser nu att Fohrman är en av ZOORF urbildare, så det där om slanten var oavsiktligt.
Det är väl bra att djuren och fiskarna får det bättre genom att utbilda odlare och säljare så att fiskarna i odlingen och i butiken har en bra miljö.
Men väl hemma hos någon, i akvariet där är problemet, där finns ofta misskötseln.
Kanske du har ett hum om hur många fiskar som dör varje år på grund av okunskap slöhet osv. hos ägarna, det kan ingen lag om utbildning av säljare och odlare hjälpa.
Och där fyller Zoopet, och det du skriver en funktion som "utbildare".
Säkert bättre än alla lagar.
Vi skulle gärna ha en utbildning här i Kramfors, du kanske kan skicka adressen till någon innom rimligt avstånd från oss, vi har inte hittat någon.
En viktig sak för vår klubb och säkert andra föreningar är att få utbyte av sin hobby, och det innebär friska och glada fiskar.
Kommunerna som tillsyns myndighet hinner i dag inte med det de redan är ålagda, så att kontrollera alla som regelbundet annonserar om fiskar till salu torde komma långt ner på listan.
Jag får väl testa genom att på internet annonsera fiskar till salu och anmäla mig själv till miljökontoret i vår kommun.
Varför jag skrev om utbildning här i forumet är för att jag inte tror på det upplägg som utbildningen har idag. För fiskarna
I Kramfors är det ljust och vackert.
Kjell Fohrman
2003-01-11, 14:05
Hej igen,
Jag tar inte illa upp även om jag två gånger om året håller i Zoorfs akvaristikkurser (på uppdrag av Zoorf) och då tar betalt för detta arbete. Det är dock knappast för pengarnas skull jag gör detta jobb eftersom det tyvärr är alldeles för lite pengar inom branschen. Min fru håller då och då kurser inom ett annat gebit och hennes timarvode är 5 gånger högre än mitt. Dock inget att gnälla över, man har ju själv valt vad man skall satsa på.
De kurser som Zoorf arrangerar hålls i närheten av Uppsala och Göteborg, men jag har som sagt ingen aning vilka andra som håller i kurser och var de håller dem. Det bör dock vara angivet på jordbruksverkets hemsida.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
Kramfors
2003-01-11, 14:43
Någon i Flen och Naturbruksgymnasiet i Osby, håller kurser inte nästgårds precis, Bortåt 100 mil bara.
Sämst är det för hobbyodlare som säljer fiskar, som blir brottslingar.
Nåja, maxstraffet två års fängelse tror jag att jag läste någonstans.
I Kramfors är det ljust och vackert