handdator

Visa fullständig version : Bräckvattensfisk

Lars-Olof Arvids
2002-11-21, 11:17
Hej!
Jag har vunnit ett 105-liters akvarium som jag nu tänker göra i ordning som bräckvattensakvarium. Följande fiskar har jag tänkt ha:

Gul ciklid (Etroplus maculatus)
Glasabborre (Chanda ranga) ofärgad!
Marosatherina (=Telmatherina) ladigesi
Stigmatogobius sadanundio
(ev. någon ungfödare)

Har någon erfarenhet av dessa fiskar och kan tipsa om vad man speciellt bör tänka på? Var får man tag i dem i Göteborgstrakten, Trestadsområdet eller däremellan? Har ni tips på andra bräckvattensfiskar (fredliga <10 cm) som kan passa ihop med dem? Vilka växter går att ha i bräckvatten? Vallisneria, javaormbunke och javamossa ska fungera har jag hört, men finns det fler?

Olle

Annika
2002-11-21, 12:09
Hej Olle, kul att du tänker prova bräckvatten!

Av de arter du räknat upp så har jag själv bara haft Etroplus maculatus.

Jag skulle nog hoppa över Stigmatogobius sadanundio då denna äter småfisk. Kanske prova någon av dessa istället:

Cichlasoma haitiensis, blir ca 7,5 cm
Brachygobius xanthozona, Humlafisk, blir ca 4 cm
Dermogenys pusilla, Gäddhalvnäbb, blir ca 7 cm
Nomorhamphus liemi, Serpentinnos, blir ca 6 cm
Jordanella floridae, Floridatandkarp, blir ca 6 cm
Aphanius iberus, Spansk killi, hanen blir ca 4 cm och honan 5,5 cm

När det gäller växter så är det svårt i bräckvatten men det finns vissa sorter som klarar det. Jag rekommenderar att prova:

Aponogeton crispus, Krusbladigt vattenax
Bacopa monnieri, Litet tjockblad
Crinum calamistratum
Crinum natans
Crinum thaianum
Cryptocoryne pontederiifolia
Cryptocoryne wendtii
Glossostigma elatinoides
Hygrophila corymbosa, Jättehygrophila
Lilaeopsis brasiliensis
Lilaeopsis novae-zealandiae
Microsorium pteropus, Javaormbunke
Nymphaea lotus, Grön tigerlotus
Samolus valerandi, Salladsplanta
Shinnersia rivularis
Vallisneria
Vesicularia dubyana, Javamossa

Lycka till och fråga gärna om det är något du undrar över.

//Annika

Lars-Olof Arvids
2002-11-21, 12:41
Hej Annika!
Tack för svaret. Enligt Akvariets lexikon ska S. sadanundio vara fredlig. Varifrån kommer uppgiften att den äter småfisk? Jordanella floridae har jag också funderat på, men enligt en del källor är den mycket ofördragsam. Vet du om det bara är mot småfisk, eller kan den vara besvärlig (t ex som fenbitare) mot större fiskar också? Och hur klarar denne nordamerikan höga temperaturer? I somras var det omkring 30 grader i flera veckor i mina akvarier. Humlafisk verkar kul, men kan man ha så små fiskar ihop med de större, livligare fiskarna? Cichlasoma haitiensis (heter den fortfarande Cichlasoma?) känner jag inte till - vet du något ställe där jag kan läsa mer om den?

Olle

Lars-Olof Arvids
2002-11-21, 12:53
Jag gjorde en sökning på Cichlasoma haitiensis, och det första jag fick fram var en bild på en 33 cm lång hane...

Olle

Annika
2002-11-21, 13:07
Hej Olle!

Bra att du kollade Cichlasoma haitiensis. Jag har blandat ihop denna med en annan ciklid. Kommer inte på vad den andra heter. Får ta och återkomma om det.

Stigmatogobius sadanundio äter småfisk i sin naturliga miljö. Har fått denna uppgift från bla http://www.fishbase.org/search.html
samt har själv sett denna fisk mumsa i sig ganska så stora Segelfensmolly-yngel.

Jordanella floridae vill ha mellan 18-22 grader men klarar sig bra i 25 grader, 30 grader är alldeles för mycket. Kan vara lite bitsk särskilt om det är trångt med utrymme.

Brachygobius xanthozona är en ganska så tuff liten fisk. Har en kompis som haft dessa tillsammans med Slamkrypare. Konstigt nog så såg aldrig Slamkryparna denna lilla fisk som mat.

//Annika

Lars-Olof Arvids
2002-11-21, 13:35
OK, det blir inga Stigmatogobius sadanundio, och inte heller Jordanella floridae. Beträffande fiskar som inte klarar höga temperaturer är jag lite "bränd" efter sommarens killidöd under värmeböljan. Däremot är jag nyfiken på vilken ciklid du tänker på, även om det kanske räcker med ett ciklidpar i 105-litersakvariet. Att slamkryparna inte såg humlafiskarna som mat var intressant. Kan den gulsvarta teckningen kanske vara en varningsfärg på samma sätt som hos getingar (som imiteras av ofarliga blomflugor)? Vet du om humlafiskar är giftiga eller illasmakande?

Olle

Annika
2002-11-21, 13:44
Har ingen aning om de är giftiga/illasmakande. Skall försöka ta reda på det.

//Annika

Annika
2002-11-21, 13:50
Enligt FishBase är Brachygobius xanthozona ofarlig. Skall se om jag hittar något mer.

//Annika

Lars-Olof Arvids
2002-11-21, 14:40
Vet du något om Hypseleotris compressa? Den tycker jag verkar väldigt läcker!

Olle

Annika
2002-11-21, 16:40
Skulle själv villa ha denna firre. Har letat efter den.

Här är lite info om den:
Hypseleotris compressa blir ca 10 cm. Den lever i tropiskt klimat, 20-30°C, i Australien och Nya Guinea i söt- och bräckvatten. Hypseleotris compressa hittas vanligtvis i strömmande vatten bland vattenväxter eller dränkta trädgrenar. Unga fiskar håller vanligtvis till i lungnare vatten och floddeltan.
Hypseleotris compressa äter mikroskopiska skaldjur, mygglarver och alger.
Äggen är bland ryggradsdjurens minsta med en maxlängd på 0,32 mm. De nykläckta ynglen är ca 1 mm långa.

Här är även en spännande länk där man kan se hur deras habitat ser ut
http://wwildlife.com/www/biodiversity/aquatic.htm

//Annika

Kjell Fohrman
2002-11-21, 16:54
Hej,
Min favorit för det mindre bräckvattenaakvariet är utan tvekan M.ladigesi http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=249.
För det stora bräckvattensakvariet lika självklart fyrögonfisken http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=31
Vad gäller växter som gav en sökning på "accepterar bräckvatten" i Zoopets växtarkiv nedanstående växter som resultat.
Crinum thaianum Crinum-lök
Glossostigma elantinoides Australiskt tungblad
Lilaeopsis brasiliensis Brasiliansk gräsplanta
Microsorum pteropus Javaormbunke
Nymphae lotus "green" Grön tigerlotus
Nymphae lotus "red" Röd tigerlotus
Spathiphyllum wallisii Fredskalla
Vesicularia dubyana Javamossa
Akvaristiska hälsningar
Kjell

Annika
2002-11-21, 17:16
Fyrögonfisken är även min favorit. De kräver dock mycket ytrymme (area). Jag har 10 st som skall få flytta till en tank som är 200x70 cm. Har hopp om att kunna odla Fyrögonfisk.

//Annika

Lars-Olof Arvids
2002-11-22, 08:18
Tack för länken till "Aquatic Fauna", den var intressant. Nu har jag köpt ett par (hoppas jag) Etroplus maculatus och 7 Marosatherina ladigesi. En bra början tycker jag.

Olle

Guy Palm
2002-11-22, 08:34
Hej Olle
Angående humlafisk:
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote> Kan den gulsvarta teckningen kanske vara en varningsfärg på samma sätt som hos getingar (som imiteras av ofarliga blomflugor)? Vet du om humlafiskar är giftiga eller illasmakande? <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Jag vet att det fans en artikel angående detta i något tidigare nummer av Akvariet, så nu har du gett mig jobb till helgen. Jag skall leta upp den. Jag återkommer.

Guy

Lars-Olof Arvids
2002-11-22, 08:51
Det ser jag fram emot!

Olle

Annika
2002-11-22, 08:52
Guy: Hoppas att du hittar artikeln om Humlafisken.

Olle: Jag tror att ditt akvarium blev jättefint. Skulle vara kul att se.

Såg ett par Etroplus maculatus sist jag var i Eskilstuna. Dessa hade lekt i akvariet i zoobutiken och hade ett helt stim med yngel som de vaktade. Var sugen på att köpa detta par men skulle inte raka vägen hem till Uppsala så det blev inget av med det. Skulle vilja ha ett par av denna lilla ciklid igen.

//Annika

Annika
2002-11-22, 09:46
Här kommer en bra länk om man vill läsa lite allmänt om bräckvatten och bräckvattenfiskar.
http://www.pufferfish.co.uk/aquaria/water/brackish/faq/faq.pdf

PDF:en är på 39 sidor så det kan ta en stund.

//Annika

Guy Palm
2002-11-23, 09:54
Hej Olle
Hoppas att din ciklidhane klarade transporten. En liten undran. Bland andra dvärgciklider brukar det bara vara en hane i försäljningskaret som är dominant och därmed utfärgad. Gäller detta inte också för gul ciklid ?
Angående humlafisken så har jag ännu inte hittat artiklen, men vad jag kommer ihåg så hade man kommit fram till att slemskiktet var illasmakande och därför ratades de av större fiskar. Jag fortsätter att leta,

Guy

Lars-Olof Arvids
2002-11-25, 08:29
Tyvärr klarade inte ciklidhanen sig utan låg död i akvariet när jag kom hem på eftermiddagen. Jämfört med många andra ciklider visar gul ciklid inte någon tydlig könsskillnad, men det kan ju vara så ändå att bara den dominerande hanen färgar ut ordentligt. Jag får kolla om någon annan har färgat ut nästa gång jag kommer till affären.

Olle

Annika
2002-11-25, 08:56
Min dominanta hane var inte bara gul med svarta fält utan fick också fullt med små röda prickar i rader över hela kroppen.

//Annika