Visa fullständig version : Gurami
Hej
jag har ett par mosakgurami och ett par dvärggurami i ett sällskapsakvarium,,
jag undrar om dom någonsin kommer att leka?
för vatten är ju i full cirkulation hela tiden och det måste väll läga sitt bo på en yta som inte är i cirkulation?
vore tacksam för alla svar
Mvh : Andreas
Andreas Olsson
Lars-Olof Arvids
2002-10-24, 13:24
Hej Andreas!
Det är helt riktigt att gurami måste ha en lugn vattenyta för att kunna bygga skumbo. Vill du ha dem i lek är det bäst att flytta över ett par till ett mindre akvarium utan filterpump och med mycket växter (även flytväxter).
Olle
okej,,,
jag har ett 40 l som jag skullke kunna använda,,
vad tror du om det?
och har 3-4 växter och ett gäng flytväxter?
är de enkla att odla?
ph och så vidare?
vilken är enklast dvärggurami eller mosaikgurami?,,,
mvh
Andreas Olsson
Lars-Olof Arvids
2002-10-24, 14:40
Ditt 40-liters akvarium blir säkert bra för dvärggurami. Även mosaikgurami kan nog leka i det, men de vill helst ha ett ungefär dubbelt så stort. Dessutom får de betydligt fler yngel som måste ha plats att växa. Jag rekommenderar dig alltså att prova med dvärggurami först. De är inte särskilt kräsna på vattnet, men pH och hårdhet bör inte vara alltför höga. Neutralt till lite surt/mjukt är bäst. Att få dem att bygga skumbo och leka under det brukar inte vara så svårt, men ynglen är mycket små och måste få det minsta foder man kan hitta. Något infusoriepreparat (t ex liquifry) passar bra som första foder när ynglen simmar fritt. Sedan kan du variera mellan micromask, nykläckt artemia, cyklops o s v allteftersom ynglen växer.
Olle
okej
tack så mycket för all hjälp
mvh
Andreas Olsson
eagle_25
2002-11-15, 15:33
jag hade tänkt gå till väga på samma sätt
och jag undrar:
skall man flytta hanen när äggen har kläckts?
är det vanligt att hannen "övar" sig på att bygga skumboet
några gånger innan.?
örnen
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.