handdator

Visa fullständig version : Jordätare

imported_n/a
2002-10-20, 17:57
I mitt akvarium finns 2 segelfenspleco, en kölmal, 3 praktbotia , 2 hantelciklider och det senaste förvärvet : 2 st Satanoperca leucosticta. Jag hade för mig att jordätare var tämligen fredliga, men så läste jag häromdagen att de är aggresiva!!! Hur är det egentligen? Visserligen har jag tidigare haft Jack Dempsey och eldbukar och liknande....men ändå. Jag hade faktiskt tänkt köpa fler jordätare, men det kanske inte är så lyckat???

anca

Ulf P
2002-10-20, 18:27
Alla jordätare bör hållas i grupper för att trivas, helst inte färre än 4-5 exemplar. Det finns ju många jordätare, en del kan vara mer aggressiva, men S. leucosticta brukar vara hyfsat snälla, men det finns ju individuella skillnader bland dessa också. Hur yttrar sig aggressiviteten?

Hur ser akvariet ut i övrigt? Storlek, volym, inredning etc.

mvh
/Hasse

==================================
http://och.nu/ciklid

imported_n/a
2002-10-20, 21:18
Mitt akvarium är på 275 liter. Jag har stenar i olika storlekar och en rot och kruka. Inga växter. Jag försökte ett tag med växter, men eftersom hantlarna är riktiga gräsklippare, så blev det en ganska dyr sallad. De två jordätarna jag köpte i förra veckan är ganska små (4 - 5 cm)så än så länge är de mycket fredliga, men jag tror också att beteendet kan vara individuellt. Jag skulle gärna vilja ha två jordätare till, kanske av någon annan typ (?)Fler vill jag inte ha. Kölmalen köpte jag 1981 och praktbotiorna 1986, Hantelcikliderna är från 1993, så det är riktiga gamlingar som simmar omkring där. Det är därför jag vill förnya i långsam takt.

anca

Kjell Fohrman
2002-10-25, 15:53
Hej,
Håller med om det Hasse skriver om jordätare och kan också passa på att nämna att Hasse till nästa nummer av Ciklidbladet har skrivit en artikel om just jordätare.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

Ulf P
2002-10-25, 16:29
Jag skulle nog ändå valt att skaffa fler av samma art som du redan har, Canine. Två arter av jordätare KAN gå, men det är inte självklart. Har ett eget exempel med mina Geophagus sp. "Orange-Head" som fick sällskap av Tuppkamciklider (G. steindachneri). När en av Tuppkam-hanarna blev könsmogen började den jaga alla "Orange-Head" runt i hela karet. Det gick så långt att samtliga tuppkammar blev tvungna att flytta ut. Men det finns säkert exempel där det fungerar att blanda. Men då bör man nog ha minst 4-5 av varje art, inte ett par stycken bara.

I ditt fall tror jag att 4 st Satanoperca leucosticta är det bästa valet. Det skulle nog fungera i ditt kar med resten av firrarna.

mvh
/Hasse

==================================
http://och.nu/ciklid