Visa fullständig version : diskus!
jag har 2 st brundiskus i ett 250 liters akvarium,, med mycket växtern o bra gömställen,, dom simmar tillsammans med 10 kardinaltetror,, 4 scalarer,, 4 guppys,,
men nu är då frågan ,, ,, dom är så jädra skygga och jag vet inte vafö,, jag har ingen erfarenhet alls av diskusar förut så kan inget sånt,, dom kanske bruka gömma sig?,,, dessa gömmer sig så fort man kommer in i rummet,, väldigt tråkigt faktiskt med tanke på att dom e så fina,,
undrar oxå om ni vet några roliga fiskar man kan ha tillsammans med dom i akvariumet,,
tror ni ett par regnbågsfiskar funkar?
Andreas Olsson
Kjell Fohrman
2002-10-01, 10:50
Hej,
Diskusar trivs utan tvekan bäst i ett mindre stim och blir lätt skygga om man har för få av dom.
Sedan vill de ha lugn och ro och du har ju redan nu väl många sorter i akvariet, är skalarena dessutom större än diskusarna kan de också trycka tillbaka dessa.
En del del info om diskus hittar du på zoopets sydamerikasidor
http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=41
och på de speciella diskussidorna http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=42
Att ha regnbågsfisk i ett diskusakvarium kan inte rekommenderas.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
hmm,, okej,, ska skaffa ett par till,, men så mycket fiskar har jag inte ,,, jag har 4 scalarer och dom är inte större än diskusarna,,,
och sen har jag tio kardinaltetror och 2 mosaikgurami,,,,
Andreas
Andreas Olsson
Om temperaturen är för låg kan det också påverka discusarna, jag har 9 st ungfiskar i mitt akvarium och om temperaturen går under 28 blir de också tillbakadragna. Är fiskarna unga behövs kanske ännu högre temperatur, jag försöker hålla mitt runt 30 grader. Problemet blir då kanske att mosaikguramina, (vad blir gurami i plural) inte gillar den höga temperaturen.
Dessutom har Kjell rätt i antalsfrågan, speciellt vad gäller ungfiskar.
Lycka till!
// Magnus
hmm,,
okej,, men då ska jag höja temperaturen men fler diskusar blir det inte än,,,
men problemet är att domk gömmer sig när jag kommer in i rummet men när man inte är i rummet ser man dom simmar omkring,,,
men men ska testa med temperaturen
tack för tipsen,,,
Andreas Olsson
Hej!
Jag tycker man ska hålla diskus för sig själva (förrutom malar), iochmed att de lätt blir skygga i akvarier med annan fisk i. Skalarer är ofta aggresivare än diskus, och då hamnar diskusarna tvåa i rangårdningen. I ett akvarium med diskus ska diskusarna dominera akvariet.
/Lukas
okej,, men de får ligga i framtidsplanerna,,
Andreas Olsson
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Hej!
Jag tycker man ska hålla diskus för sig själva (förrutom malar), iochmed att de lätt blir skygga i akvarier med annan fisk i. Skalarer är ofta aggresivare än diskus, och då hamnar diskusarna tvåa i rangårdningen. I ett akvarium med diskus ska diskusarna dominera akvariet.
/Lukas
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Detta påstående måste jag invända emot, i mitt akvarie simmar Citrontetror, ancistrus, corydoras, 2 olika Apistogrammor samt 1 scalare. De enda fiskar som utmanar discusarna i maktställningen är faktiskt ancistrusarna som kan vara riktigt elaka. Om discusarna är skygga beror det troligen på andra faktorer än att det finns andra fiskar i akvariet.
Det man måste göra däremot är att anpassa vattenkvaliteten och temperaturen efter discusarna, min erfarenhet är att det kan vara svårt att kompromissa med discus.
// Magnus
De flesta som har Diskus i ett sällskaps akvarium gör iregel två fel.
De matar på tok för lite för att deras små Diskus ska ha någon möjlighet att bli vuxna.Man blir rekomenderad att mata lite på grund av risk för övergödning.
Magen ska puta ut rejält efter varje måltid som bör ske minst 5 gånger per dag så länge de växer.
I sin natur har de obegränsat med föda och växer extremt snabbt.DE BEHÖVER PROTEINRIK FÖDA! Och det i sin tur innebär nästan eller beroende på filtrering och omständigheter ibland dagliga vatten byten med slamsug.
Vet man att man har bra biologisk balans i akvariet så kan det räcka med veckobyten.
Det är MYCKET jobb med att föda upp Diskus och då kostar de större därefter.
De är egentligen INTE SPEC. SVÅRARE , men de kräver MER JOBB från akvaristen om man vill lyckas!