handdator

Visa fullständig version : Fisknördarna i Växjö (The Nörds)

Sidor : 1 2 3 4 5 [6] 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23

Bilbo
2003-11-19, 10:18
Jajjemen! [:D]
Hur blir det med Åled? Nu får det faktiskt hända lite i den planeringen. Vem kan t.ex ta kontakt med Arnold, för att kanske få se karantänsavdlningen och liknande, Torstensson [?]

Patrik_växjö
2003-11-19, 10:44
Vad jag hört e Åled inte lika intressant längre, men visst får man kika lite bakom så... jag hänger med i vilket fall.... Vart än resan bär... [:D]

Guy Palm
2003-11-19, 10:54
Hej Patrik
Det beror på vilka fiskar du är ute efter. Det är helt riktigt att Malawi- och Tanganyikasjöarna är mycket dåligt representerade för tillfället. Däremot har han mycket sydamerika. C-malar, L-malar och dvärgciklider. Även en del större sydamerikaner.
Väl värt ett besök.

Guy

Torstensson
2003-11-19, 10:58
Eftersom ngra i "540-klubben" inte e klara med sina akvarier å dessutom INTE vunnit på Bingolotto så ligger Åled inte med i planeringen ännu.. Men bara allt e igång å plånboken inte allt för tom så!

Magnus, du ska ha Centraler i ditt 450-kar. Mina ynglar konstant, men att bara ha ett par kommer inte ge så mycket yngel. Dom som ynglar mest produktivt är faktiskt mina Nicaraguaciklider. Fast Ancistrusarna ligger nog straxt efter... =)

Patrik_växjö
2003-11-19, 11:15
Mina paletter har börjat yngla nu [:D] på samma ställe som Multispinosorna hade. Ja just det endel av er har ju sett det, den lilla grottan dom höll på med när jag hade mötet här...

Jag behöver ingen plånbok längre.... [;)]

Bilbo
2003-11-19, 11:59
Jo det ligger väl lite i bakhuvudet och maler, det där med Centraler. Ett 450 med mycket rötter, inga växter och fin sand. Ett par Nicaraguense, ett par Salvini och kanske ett par med Eldbukar. Annars kan jag ha mina Malawi kvar i 450 och köpa EN Dovii och ha i 600[;)].
Fiskarna uppskattade för övrigt den nya maten väldigt mycket, den sjunker SNABBT, och det resulterade i lite problem i början för mina otroligt glupska fiskar, de har dock vant sig nu.

Patrik_växjö
2003-11-24, 17:54
Här var det livat värre... NOT..

Hur e det i era burkar?? Hur går det för de nyblivna 540ägarna?? Bilbos källare? Tropis växter? osv...

Torstensson
2003-11-24, 18:12
Sniffa silicon ikväll... bjuda på kaffe... mäta in akvariebänken till 375:an i våg...

Tropfrog
2003-11-24, 18:29
Mina diskusar mår inte bra, snyft. Jag har ökat dosen av kaliumsulfat för växternas skull utan att veta att det innehåller kraftigt med restsyra. Syran har ätit upp bufferten och ph har störtsjunkit. Bodycount: 2 diskus, 1 botia, 2 siameser, 5 kardinaler. Men nu har jag koll på hur/varför det hände. Nästa gång kommer jag att se varningstecknena tidigare: Staghornalger som tyder på co2 brist i växterna och dessorienterade fiskar. De svagaste först (trodde bara att den blå dikusen fått för mycket spö). Inget ont som inte för något gott med sig: nu har jag plats till viltfångade diskus i karet :)

Dags för möte eller?
MVH
magnus

Torstensson
2003-11-24, 18:41
Vill bara tillägga att äppelkaka med vaniljsås...MUMS!

Patrik_växjö
2003-11-24, 18:58
Vill bara tillägga att jag kan baka äppelkaka med vaniljsås - själv! [;)]

Annars är det som vanlig, det flyter på. Verkar som att Multispinosorna går i kärlekstankar igen, de bevakar sitt utlånade revir alltmer nu igen...

Kenell
2003-11-24, 19:06
540't är igång. 2 Oscars, 5 Sebraciklider, 2 Sajicasiklider, 1 Ancistrus, 1 Eliottihanne, 1 Siamesisk algätare. Tror det är allt. Sebrorna härskar såklart i hela karet. Skall väl försöka få det lite snyggt med vad det lider. Mycket på jobbet bara så det går i första hand.

/Peter

Bilbo
2003-11-24, 20:43
Jag hoppas att den som lade ut pengar för fiskmaten inte varit tvingad att äta havregrynsgröt hela tiden sedan dess [;)], hur har maten funkat för er? Den enda skillnaden för mina fiskar är att de sk*ter betydligt mer nu, eller så är det det faktum att ski*en är röd nu som gör att det märks.
Angående källaren så är etapp 1 avklarad, dvs lekrummet (inte för fiskarna alltså utan för barnen) måste bara få tag i extremt billiga bänkskivor.... åååh, man skulle känna någon som jobbar på en trävarufirma [:D][;)]. Har en maaaaassssssa serietidningar att byta med [:D]. Blir det nå´t snart eller?

Patrik_växjö
2003-11-24, 22:49
Förresten så var jag hos "kaffe och äppelpaj med vaniljsås"-innehavaren tidigare ikväll, efter dennes väldiga locktoner, och jag har väl så gott som bestämt mig för en Fluval 404, som motvilligt införskaffas hos Richard. Tack vare mitt presentkort får jag pumpen för ½priset, annars hade det inte blivit där nere!

Men var det Bilbo som körde 404 i nått kar eller var det nån annan?? Hur e dom egentligen, tysta, effektiva etc...?

Bilbo
2003-11-25, 06:55
Jag kör 404 i mitt 450, de är tysta ibland, och ibland inte [?]
Om man är petnoga med att få ut luften ur den går den relativt tyst, men till skillnad från t.ex Eheim Ecco, så hör man att det är igång. Jag är trots allt nöjd med mitt filter, men om man är känslig, skall man inte ha det i eller i direkt anslutning till sovrummet. Jag är inte känslig, så jag somnar till Fluvalens stilla brum på kvällarna.

Tropfrog
2003-11-25, 07:40
Jag har ingen erfarenhet av just 404 men jag kan utala mig om fluvals ytterfilter i allmänhet då jag haft en del sådanna. Mina erfarenheter är att dom är extremt tysta det första året, sen slits plastbussningen i impellern sönder. Då låter dom rätt så mycket innan du fått ur luften, det kan ta upp till en månad. Dessutom så blir det svårare och svårare att starta dom. Om man vill undvika dessa problem så köper man en ny impeller en gång om året, då är det jävligt tysta och bra pumpar.
MVH
Magnus

Bilbo
2003-11-25, 07:46
Instämmer med att den blir svårare och svårare att starta, jag har egenntligen inte funderat på det innan, men det verkar som om impellern hamnar i "fel läge", så man får dra ur och sätta i kontakten ett par gånger innan den skramlar igång.

Tropfrog
2003-11-25, 07:49
Då är det dags för ny impeller.
MVH
Magnus

Bilbo
2003-11-25, 08:12
Eller en Eheim [;)]

Tropfrog
2003-11-25, 08:23
Ja, på eheim behöver man aldrig byta impeller. Och det verkar som om dom aldrig går sönder om det inte rör sig om handhavande fel (intervallfiltrena undantaget)
MVH
magnus

Patrik_växjö
2003-11-25, 09:36
Nu fick jag ännu mer att tänka på! För om båda två är ense om att Fluvalpumparna börjar morra redan efter ett år så vet i sjutton alltså! Å sen är det väl lite så, en gång Eheim, alltid Eheim.. [:D]

För, hålla på å avlufta pumpen, skorrar, morrar, njä.. nu blev det svårt igen [;)]

Bilbo
2003-11-25, 10:14
Allt är ju en prisfråga. Fluvalen är OK, för det priset (jag skulle inte betala mer än en dryg 1000-lapp). Beställer du en Eheim 2028 Professional II från Aquaristic kostar den 160€ = 1440 SEK + frakt, så det är egentligen hugget som stucket med priset, men då kan du ju inte utnyttja ditt presentkort, samt att du får vänta mycket längre, och med tanke på cirkulationen i ditt 375 så.... [;)]

Patrik_växjö
2003-11-25, 10:17
Vilken cirkulation ???? [;)]

Ett ecco skulle jag mycket väl kunna vänta på att få levererat! Men nått annat vet i sjutton..

Ska väl ner å prata lite "pumps" med Håvmästaren idag kanske...

Torstensson
2003-11-25, 11:06
Tja, eller köper du ett pumphuvud för dubbla priset på presentkortet å bygger en filterkammare. Du såg ju igår hur det går till.. Fast då passar ju inte bakgrunden in!

Eller köper du MITT Eheim ytterfilter för ditt presentkort så köper jag ngt annat kul hos Richard, som några Salvini, lite lysrör eller ngt annat helt onödigt. RÖTTER!!!

Bilbo
2003-11-25, 11:53
Om du vill bli av med lite rötter, vet jag vart dom ska!!!!!

Patrik_växjö
2003-11-25, 12:22
Klart han vet [:D]

Patrik_växjö
2003-11-25, 17:20
Var nere en runda hos Rikards praktikanter, som vanligt var han inte där själv. Men när jag kollar runt på nätet är dom flesta butiker (båda nätbutiker å vanliga butiker) rätt mycke billigare än Håvmästaren! 1739:- för ett Fluval 404 vill han ha medans tex Guldfisken i Kalmar tar 1498:-, eller PWSS som tar 1250:-

Nja... [V]

Torstensson
2003-11-25, 19:37
Har han höjt te över sjuttonhundra?!?!? *Lycka till*
Ja se nu till att handla upp ditt presentkort innan han har höjt priset på allt i butiken..

Fast med så många "drängar" måste han nog ha upp priserna till löner.. *ironi*

Antingen handlar du upp presentkortet snabbt, eller försöker du "sälja" det. Auktion? =)

Patrik_växjö
2003-11-25, 20:22
Vi startar auktionen på 800kr [:D] Nädå, men lite kluven är man ju allt. Och visst är det som du säger att han lär höjja det mesta snart...

Träffade förrsten Tomas där nere (f.d detta Frontosa, nu Discus) och han sa oxo att han märkt av att det blivit "mindre billigt"...

Bilbo
2003-11-26, 06:46
Stefan var väl iofs inte billig på tillbehör heller, han kunde visserligen pruta med sig själv om man satte lite press på honom.

poppo
2003-11-26, 09:23
Tar han över 1700 för ett Fluval 404 nu? Jag köpte ett sånt hos stefan och betalde nog bara strax över tusenlappen...sisddär en 1200 eller nåt....minns inte riktigt men jag kommer ihåg att jag tyckte det var billigt för 1500 l/h....angående cirkulationen på just 404 förresten....jag är starkt skeptisk till at det drar runt 1500 liter i timmen. Det är ju hur slött som helst jämfört med mina två Eheim 1250 på 1200 l/h styck. Det är ju dom som står för blåset i karet om man säger så.

Bilbo
2003-11-26, 09:38
Fluval anger att 404 skall pumpa 1200 l/timma, men det spelar egentligen ingen roll, för det stämmer inte heller.

poppo
2003-11-26, 09:46
Det är möjligt...i vilket fall som helst så är trycket i den ungefär som en handpumpad brunn [:)]

Jag behöver ju t e x inte stänga av den när jag byter vatten för utsprutet är så blygsamt att det inte märkbart stänker ut ur karet.

Bilbo
2003-11-26, 10:02
Nja, så illa tycker väl inte jag att det är, men det är inte särskilt bra, det kan vi vara överens om!

poppo
2003-11-26, 10:13
Ok...."efter hårda förhandlingar kunde parterna enas om att utsprutet inte är särskilt bra" [;)]

Patrik_växjö
2003-11-26, 10:16
Och.."efter avslöjanden om dålig sprutt i ett ytterfilter väljer konsumenten att se sig om efter annan lösning". [:D]

Jag ska ner till Kalmar i helgen å ska då kolla vad Guldfisken tar, om han e prutbar åså..

poppo
2003-11-26, 10:23
Varför vill du tvunget ha ytterfilter....jag har ett men begriper inte riktigt varför jag köpte det....det var väl för att på ett enkelt sätt kunna filtrera över kalkkross, när jag tänker efter.

Idag hade jag aldrig köpt det....du har väl Centralamerika...där ska det väl va hyffsat blås....jag hade kört på ett kraftigt pumphuvud och en stor filtermatta istället.

Bilbo
2003-11-26, 10:23
Lycka till!

Patrik_växjö
2003-11-26, 10:55
Inte tvunget! Men det är ju det som är smidigast enligt min mening! Jag har även funderat över det där att bygga in ett pumphuvud i filtermatta.

Torstensson
2003-11-26, 10:56
Jadu Patrik.. Filtermatta finns ju redan hos Kenell. Pumpar vet du vart vi brukar köpa för betydligt mindre pengar än på "Håvis", så det e väl inget att fundera på längre då..
Glas å glasskärare finns oxå, silicon.....

Se till att målarkluddarna får tummen ur, så fixar vi en filterkammare till Dig oxå! Presentkortet kan vi ju ha till att torka oss om fingrarna med....

Patrik_växjö
2003-11-26, 11:05
Ska mycket till för att åka ner dit igen, på ett tag!

Torsten: Jag har förresten sålt alla bilstereo prylar nu! Rubbet!

poppo
2003-11-26, 11:52
Jag följer ju inte diskussionerna er emellan så jättenoga och jag är ju inte heller med på några möten längre, men nu är jag lite nyfiken faktiskt....måna verkar hysa agg värre mot Rickard och grabbarna på Håvmästarna....vadan detta? Ok...priset på ett filter hade gått upp rätt så kraftigt, men sen då....finns det nån speciell anledning till att de är så impopulära på denna tråden? Eller är det bara jag som har fått ett felaktigt intryck?

Hank
2003-11-26, 13:34
Jag fattar inte heller riktigt vad det handlar om.
Dessutom har jag för mig att Håvis har sagt att han
följer våran tråd sporadiskt......
Hmmmm....

Bilbo
2003-11-26, 13:45
Har för mig att jag skrev något angående detta ämne innan, men eftersom jag håller på att sluta snusa är min hjärna i ett stort töcken idag. Vet inte heller vad det är för fel, jag tycker det har varit en uppryckning sedan ägarbytet, att han blivit dyrare på tillbehör spelar ju ingen roll eftersom de flesta här köper från tyskland i vilket fall som helst, och det kanske är just därför.

Patrik_växjö
2003-11-26, 13:54
Vad det gäller fisk och växter mm så är det väl rätt ok.

Och det är inte oss han tjänar pengar på. Som alla andra akvariebutiker är det sällskapsfisken som säljer!

Bilbo
2003-11-26, 13:57
Det förklarar ju inte ett uttalande som:

Ska mycket till för att åka ner dit igen, på ett tag! Det låter ju som om Håvis lurat dig , eller iaf försökt.

Patrik_växjö
2003-11-26, 14:04
Nä men det finns inget som drar mig dit just nu, var det väl jag menade på ett ungefär!

Det var alltså inget illa menat så, mot varken Rikard eller hans rörelse!

Tropfrog
2003-11-26, 15:37
Två saker i ett inlägg:

1 Alla specifikationer för pumpar anger vad pumparna kan cirkulera på vattenytan utan något klumpigt filter som stör. Som ni vet så tvingar vi våra ytterfilter att stå på golvet, därför så blir det lite tuffare att trycka upp vattnet och därmed klart mindre flöde. Dessutom så fyller vi dom med filtermaterial som drar ner kapaciteten ytterligare. Om man vill ha maxflöde på sitt ytterfilter så skall man ställa det i höjd med vattenytan och utan innehåll. Nej föresten jag glömde att den måste vara splitterny eftersom effekten avtar med tiden.

2 Håvmästarna är klart bättre än akvariekällaren. Han har tillräckligt med personal vilket leder till att man snabbt blir servad och slipper vänta på kunder före i 1 timme som innan. Lokalen är bättre och atmosfären likaså. Rikard är klart noggrannare än andra, missar inte grova tempskillnader och sjuka fiskar lika lätt som någon annan. Överhuvudtaget så tycker jag att butiken har blivit bättre men dyrare. Men är det inte så med allt här i världen. Bättre betyder vanligtvis dyrare. Det jag kan köper jag billigare i Tyskland, men då får jag också världens förmodligen sämsta service. Nya beställningen är 4 veckor försenad nu. Om jag har bråttom så blir det håvmästarna.
MVH
Magnus

Torstensson
2003-11-26, 16:49
Visst är väl butiken mera välskött idag, men det saknas fiskar som lockar mig.. När sedan priset på ALLT gått upp så blir det ju mindre "spontanköp".

Sedan är det nog så att man saknar Stefan till en viss del. Hans virrande, pladdrande å käftande när man försökte pruta på ngt som redan hade ett lågt pris! =)

Tropfrog
2003-11-26, 16:58
Det går rätt bra att pruta med Rikard också, prova! Allt jag har handlat där har jag fått till bra pris.
MVH
Magnus

poppo
2003-11-27, 09:15
Jag upplever också att jag fått väldigt bra priser på det jag handlar där. Och precis som många nämnt innan är servicen bättre nu, med fler kunniga anställda, samt lokalen är klart mycket fräschare.

Det var just därför jag inte förstod de något syrliga inläggen från framförallt Torstensson och Patrik.

Patrik, ditt inlägg

Nä men det finns inget som drar mig dit just nu, var det väl jag menade på ett ungefär!
tycker jag ärligt talat mest låter som att du vänder kappan efter vinden....drog du öronen åt dig när du fick höra att Rickard läser tården eller vad?

Om man nu är missnöjd med sin lokala handlare på ett eller annat sätt tycker i a f jag det mest rakryggade är att ta upp det mellan fyra ögon med honom, och inte skriva tjuriga mess på ett forum....eller får man väl helt enkelt välja att handla någon annanstans, om man tycker det är värt besväret att åka långa sträckor varje gång man ska köpa något.

Och när det gäller fisk eller vad det nu kan vara som lockar eller drar er (som Patrik och Torstensson varit inne på) så har jag fått känslan att grabbarna på Håvmästarna har en väldig massa leverantörskontakter och plockar hem på beställning till hyffsade Jag var nere i veckan och diskutterade L-malar och fick otroligt bra service...var riktigt impad av kunskapen killen satt inne med.

Nu fick jag avreagera mig lite, men det får ni ta. Jag retar mig på skitsnack......och flera av de kommentarer jag läst på sistone tycker jag har varit småaktig crap.

Patrik_växjö
2003-11-27, 09:30
Nej jag vänder ingen kappa efter nån vind! Jag formulerade väl mig lite klumpigt i första inlägget...

Och jag menar alltså att jag behöver ingen fisk, inga växter inga tekniska prylar nu, så jag ska inte dit på ett tag, om inget radikalt händer. (pumpen går sönder etc..)

Sen ville jag fylla ut lite och inte bara skriva ett personligt mess till Torsten, och då blev det den formuleringen av bara farten!

Utrett??

poppo
2003-11-27, 09:43
Det finns inget som behöver redas ut.....personligen skiter jag högaktningsfullt i var du handlar dina akvarieprylar.

Däremot tycker jag det har givits en skev bild av Håvmäsarna i flera av den senaste inläggen. Ponera att någon i Växjö med omnejd läser denna tråden och p g a dessa inlägg får intrycket att Håvmästarna har dåligt utbud och höga priser, och därför drar sig för att åka dit. Det tycker jag inte är sjysst, för ett sådant rykte förtjänar dom inte.
Därför kände jag att jag behövde kommentera detta.....inte för att påverka dig i dina shopping-vanor [;)]

Bilbo
2003-11-27, 09:44
Annars kan vi bjuda in till uppgörelsefight på "Spetsamossen" på lördag kväll! Direktsänt i "Knockout Live" på TV 1000. [;)][;)][;)][;)][;)][;)]
Evenemanget sponsras av:
Håvmästarna, Guldfiskens Zoo, Aquaristic.net samt Systembolaget
[B)][:-39][;)][}:)][:-87][:-68][:-27][:-92][:-122][:-52][:-48][:-5]
Är jag seriös? Det är det isf bara jag som vet!

poppo
2003-11-27, 09:50
Det är inte rättvist....jag tävlar i tungvikt och det gör väl knappast du, Patrik [;)]

Patrik_växjö
2003-11-27, 09:52
Bilbo, hur vågar du gå ut med att systembolaget sponsrar (LÄS mutar) din uppgörelsefight nu när det blåser om dom? haha [;)]

Har du blivit mutad tidigare? ... [:D]

Patrik_växjö
2003-11-27, 09:55
Ursprungligen skickat av poppo
Det är inte rättvist....jag tävlar i tungvikt och det gör väl knappast du, Patrik [;)]

Nja, tungvikt vet jag inte om jag kallar min klass..
[:D]

Bilbo
2003-11-27, 09:56
Min hjärna är totalt mosig, även idag!
Det är inte klokt att man får sälja en drog som Nikotin i vanliga affärer egentligen! Två dagar utan snus och jag är ett vrak!
Vi skulle ju kunna försöka få Swedish Match eller Gotiatek som sponsorer istället!

poppo
2003-11-27, 10:03
Varför slutar man snusa?????

Det är gott, snyggt och bra för tänderna [:D]

Bilbo
2003-11-27, 10:10
Anledningen märker jag nu! Jag kunde inte i min vildaste fantasi tro att ett beroende kunde vara såhär starkt. Det är rätt skönt att känna att man klarar sig utan snuset faktiskt, även om man undrar vad f*n man håller på med ibland.

Torstensson
2003-11-27, 11:13
Ajsing bajsing, nu e man en gnällspik oxå..
Jag trodde denna tråden skulle vara till för oss runt Växjö för att disskutera priser, utbud, träffar mm. Givetvis vad vi har i våra baljor och tips oxå!

Det jag har skrivit om är att priserna generellt har höjts hos Richard mot när Stefan hade plejset. Det är inget att orda om, det är fakta. Sedan kanske man inte reagerar eller bryr sig lika mycket om prishöjningar men det är ju en annan femma. Servicen har säkert blivit bättre eftersom det numera ofta är tre eller flera där nere som servar kunder, annars vore det konstigt.

Fiskutbudet har ju ändrats en del. Malawi e nog lia, mindre Centraler å mera Sällskapsfisk.. Butiken är kanonfräsch!! Har ju själv målat en del.. =)

Richard vet om vad vi anser om priserna, han säger att det va på tok för billigt innan. Dessutom säger han att på oss "ciklidister" tjänar man inte lika mycket pengar som på Svenssons som köper mera sällskapsbetonade akvarier.. Det förstår jag definitivt! Vi sitter ju här å snackar priser, vart finaste fisken finns, beställer via nätet mm. Men att få kritik för det sen känns mindre snyggt.

Men för allas trevnad så är det nog bättre att vi snackar mindre sånt å fikar mera.. for dom som orkar komma!

Bilbo
2003-11-27, 11:58
Vart skall vi träffas nästa gång? Och när?

Hank
2003-11-27, 12:42
Vad sägs om tors. 4/12 19.00 hos mig?
Typ sista träffen innan F***ING jul.....

Bilbo
2003-11-27, 12:52
Det låter kanonbra, jag kommer!

Patrik_växjö
2003-11-27, 12:56
Jag kommer oxo!

Torstensson
2003-11-27, 16:16
Jag dyker upp efter träningen.. men hinner nog till 19, precis!

Patrik_växjö
2003-11-27, 16:22
Kan man förvänta sig lussebullar å pepparkakor då?? [:D]

Tropfrog
2003-11-27, 16:40
Jag tror att jag kommer, kanske kan åka med Patrik?
MVH
magnus

Bilbo
2003-11-27, 17:08
Varför tränar du så förbenat Torsten?
Jag menar, du är ju inte direkt överviktig. Är det 40-årskris eller?

Patrik_växjö
2003-11-27, 18:09
Ursprungligen skickat av Tropfrog
Jag tror att jag kommer, kanske kan åka med Patrik?
MVH
magnus

Kommer inte på fråga - en sån hiskerlig omväg! [;)]

Skämtåsido - visst kan du det, om jag kör vill säga!

Torstensson
2003-11-27, 18:52
40-årskris? Dit är det långt... Men det e ju snart snowboarddags, igen, och iår vill jag kunna åka ännumera! Sen är det ju inte fel att röra på sig. Överviktig e jag inte heller, försöker få några kilon att fastna, så lite viktig kanske...

Patrik_växjö
2003-11-27, 19:03
Nä, jag vet vad du är, för som sagt du e inte överviktig, du e Oviktig! [:D][:D][:D][:D]

Tropfrog
2003-11-27, 20:50
Är det mer än jag som tycker att snowboarddags låter lite 40års kris?
MVH
Magnus

Torstensson
2003-11-27, 21:29
Magnus, det va 30-årskrisen.. =))

Aqua_Max
2003-11-30, 15:25
Jag planerar att åka till Växjö under helgen den 13-14 december och fotografera akvarier hos ett par kompisar. Om det är någon annan i Växjö som också vill att jag kommer och fotar ert/era akvarier någon av dessa dagar så hör av er.

Bilbo
2003-12-02, 18:55
På uppdrag av Henrik ställer jag frågan om vilka som kommer, tydligen har de haft totalkrasch på jobbet, och hemma har han ingen dator!
Jag, Torsten, Tropfrog, Patrik, Kenell??, jimmy??

Patrik_växjö
2003-12-02, 19:33
Stämmer att jag kommer, och jag kör! Skulle du med i bilen Trop?

Tropfrog
2003-12-02, 19:39
Jag åker gärna med.
Passa nu på och kontakta aqua max om fotografering. Han kan få det att se såååå bra ut i karet.
mVH
Magnus

Patrik_växjö
2003-12-02, 19:50
OK. Ca 18:50 där jag stod förra gången!

jimmy
2003-12-03, 06:56
jag kommer tyvär inte hinner inte det nui jule tiden när man arbetslös å alt.
nä skämt å sidor väntar på mattlägaren ska komma å göra sitt då i badrumet

Patrik_växjö
2003-12-03, 08:39
Jobbar mattläggaren svart? Jamenar, klockan 19.... hehe [:D]

Tropfrog
2003-12-03, 10:08
CSHHHH, tyst patrik
MVH
Magnus

Kenell
2003-12-03, 19:05
Jag har dottern imorgon, hämtar henne på eftermiddagen typ, så jag kommer förmodligen inte. Det beror lite på om sambon förbarmar sig över dottern en stund, vi får se. Men jag äter ju inte lika mycket som Patrik ändå, så det funkar nog om jag dyker upp i alla fall.

Om jag inte skulle dyka upp kan man ju kanske ge Torsten pengar för fiskmaten (om det är någom som känner sig träffad?) så kan jag inkassera den av honom vid ett senare tillfälle.

/Peter

Bilbo
2003-12-03, 19:08
Vem, jag dyster?
Vi löser det!

Patrik_växjö
2003-12-03, 19:35
Vilken tur att jag inte känner mig träffad! [;)] Haha

Pengarna kommer imorrn...

Torstensson
2003-12-03, 20:39
Hoppas ni har kronor på öret, för jag e dålig på växel..

Bilbo
2003-12-04, 06:35
Vi kan ju bli på örat annars, det har ju en del rutin på.[;)]

jimmy
2003-12-04, 07:33
Givetvis jobbar mattlägaren SVART när man har en hyresvärd som äer den snålaste jävlen i hela fucking småland.
Har varit utan badrum i snart 4 veckor har toa som man får spola med spann.

Tropfrog
2003-12-04, 15:35
Jag kan tyvärr inte komma (Så därför behöver du inte vänta Patrik.)
, jag skall hem till Jimmy och lägga matta i hans badrum[:-15][:-15].
MVH
Magnus

Patrik_växjö
2003-12-04, 16:21
Fy bubblan vad fika det blir nu per skalle... [:D]

Patrik_växjö
2003-12-05, 10:02
Tackar för fikat och sällskapet igår! Alltid lika trevligt [:D]

Satt och kollade på 125 litaren nu, tänkte ansa växterna igen. Men det får nog vänta, för nyckelhålen är ovanligt aggresiva märkte jag, de for som torpeder mot mig. Jag tänkte att de ska ju vara lite småblyga å rädda av sig.

När jag blängde ner mot den lilla roten i karet såg jag att, OJ [:O]där simmar 50 små nyckelhålscilkidyngel!

Yngel, yngel, yngel...

Bilbo
2003-12-05, 10:27
Nu är det väl bara du som inte ynglat av dig [;)]. Kanske dags för det också eller[:)]

Patrik_växjö
2003-12-05, 10:54
Övning ger färdighet [;)]

Torstensson
2003-12-05, 11:01
Men Magnus, du vet väl att det brukar ta ganska lång tid innan unga hannar får till det.. *asg*

Tack för fika å småprat!

Patrik_växjö
2003-12-05, 11:04
Å gamla gubbar tröttnar snabbt.. [:D]

Ska bli intressant å se hur det blir med de "senaste" ynglena, iom att ett spöke går i samma kar så ....

jimmy
2003-12-05, 11:16
Jo det stämmer dom hammla gubbarna brukar bara orka med en 15 min har jag hört det är därför viagra säljer så bra till gamlingar som ska ut i snowboard backen[:D][:D]

Tropfrog
2003-12-05, 11:23
15 minuter!!!Vilket slöseri med tid. Nej när jag skall ha barn (i framtiden) så skall det gå på 20 sekunder max och befrukningen vara omedelbar, inget tjafs bara raka puckar. Vem är det som säger att resultatet blir bättre för att det tar så lång tid?
MVH
Magnus

Torstensson
2003-12-05, 16:25
Vem säger att det bara e gamla gubbar som köper viagra? Jag trodde det va dom salta killarna som pysslade med sånt... =)

jimmy
2003-12-06, 10:41
[:D][:D][:D][:D]
På magnus svar så verkar det som om dom salta killarna behöver deet 20sek hoppas anna är nöjd med det svaret ochså

Torstensson
2003-12-07, 16:46
Ikväll håvas det fisk...

Tropfrog
2003-12-07, 17:19
Torstenson: Valisnerian jag fick av dig har blommat i helgen, 3e blomstängels är på väg upp till ytan, coolt.
MVH
Magnus

Patrik_växjö
2003-12-07, 18:23
Ikväll håvas det andmat.....

jimmy
2003-12-07, 19:40
Ikväll äts det pizza å kollas på akvariet

Bilbo
2003-12-08, 07:01
Idag är det måndag igen [:(]

Patrik_växjö
2003-12-08, 07:45
Idag kommer sotaren å skitar ner hela köket [:(]

Hank
2003-12-08, 07:49
Idag är det måndag igen
.....skönt, man slipper vara bakfull.....

Bilbo
2003-12-08, 07:52
[}:)] vilket gott liv du har Henrik! [;)]

Patrik_växjö
2003-12-08, 11:25
Det här vore väl nått för dig Hank, som går i bilbytartankar.. :http://www2.blocket.se/view/1839659.htm?l=0&c=1&city=0

Hank
2003-12-08, 13:28
Hade inte inte gjort ont alls, men tanken var ju att
byta NER mig, vilket jag nu ha gjort!
Ganska exakt 100 000 billigare än ST 170`n......

Bilbo
2003-12-08, 13:43
Köpte du den lilla "röda"?

Hank
2003-12-08, 13:47
Japp!!

Bilbo
2003-12-08, 14:42
Did it have "fart control"? [;)]

Torstensson
2003-12-08, 16:05
Men Hank, det kan vi väl ordna, det med bakfylla alltså.. =)
Sen om du har "FartControll" hoppas jag bara!!

Patrik_växjö
2003-12-08, 16:41
Jag har oxo fartcontrol på min lilla bil, men den sitter i högra pedalen, å funkar bara i nedtryckt läge samt när jag kör [:D]

jimmy
2003-12-08, 18:34
jag har okså man tar bara en sten tegelstenar funkar bäst så lägger man den på gaspedalen vill man sen inte åka så fort så är det bara att ta en lägre växel.
Det kan bli lite jobbigt här på öster när det bara är 30 men om man håller på ettans växel å sen lite lätt på bromsen så funkar det hur bra som helst den kan lukta lite konstigt då men det gör ju alla gamla bilar så va fan

Hank
2003-12-10, 13:19
.....som om det inte var nog i 240-baljan, nu har
även multisarna yngel!!
Ska låta allt ha sin "naturliga" gång och se hur lång
tid det tar innan allt kollapsar, ska bli mycket intressant......
(ni som har sett kaoset förstå vad jag menar)

Patrik_växjö
2003-12-10, 14:45
...kaos?? [:D]

För min del så är nyckelhålsymglen uppätna av spöket tror jag, de är borta iaf...

Jag har flyttat över hälften av mulispinosaynglena till ett eget kar, får se om de överlever.

Bilbo
2003-12-10, 14:48
Sanden i mitt multiskar rör på sig, det måste vara minst 20 yngel där.

Torstensson
2003-12-10, 18:24
ALL sand rör sig hos mig nu, mellan karen... =)

jimmy
2003-12-11, 06:14
Hinner du färdigt till jul nu då

Bilbo
2003-12-11, 06:56
Det tror jag knappast, det är väl mycket snack och lite verkstad [:)]

Patrik_växjö
2003-12-11, 09:02
Just nu verkar det vara lite snack å mycke verkstad, men visst, det snackas mycke, om mina Salvini [:D]

Torstensson
2003-12-11, 20:02
375:an e nere (tack Kenell) å i där simmar det massa Praktbotior, Silverhajar, Siamesiska algätare å 6-7-8 (kanske) Kuhlii ålar..

I 150-litaren är en ensam L-177 just nu. Ska plocka ner det ena paret uppifrån, och det andra får husera i 64-litaren tills ,itt 540 e igång. Men det är på plats iaf, så nu e det bara resten kvar!!

Sen om jag ska ha Salvini eller inte får vi se. Rockor å ju häftiga, å Red Tailar, å Paroon hajar......!

Bilbo
2003-12-12, 06:50
Torsten: Kanhända att jag och frugan dyker upp någon gång under julledigheten och spanar på karen, men jag hör av mig först isf.
Skulle du ha kvar sebrorna?

Torstensson
2003-12-13, 09:26
Klart ni får komma hit å kolla in mina kar! Alla Praktbotiorna verkar gilla 375:an stenhårt. Dom har ju mera utrymme att sträcka ut på nu. Det enda e nog att det ser lite tomt ut, inte så mycket växter kvar, men det kommer..

Möte innan jul/nyår e nog tight, men dom som vill får komma hit å kolla/fika/dricka pilsner eller bara vara!

jimmy
2003-12-13, 09:32
hur går det med era Ancistrus odlingar är det nån som har en eller två små över.
Innan jul blir det nog tajt att hinna med något.
Har ni sett vilket jävla skit väder det är ute idag ska nog inte göra annat än sitta å kolla in i karet.

Torstensson
2003-12-13, 09:50
Idag e det ju ett underbart väder!! På vintern ska det ju va snö..

Ancistrusodlingen ligger nere..

Patrik_växjö
2003-12-13, 10:25
Jag har fått en vinterknäpp i skallen, funderar på att göra ett afrikanskt kar efter omtapetseringen... Inte tanyanika eller malawi, utan de andra cikliderna, paletter, Thomasi, röd juvel - och tillhörande afrikaväxter, anubias etc. Kom på tanken när jag var nere hos håvis (!) igår. Måste ju slösa presentkortet snart, börjar fan kännas som en belastning [:D]

Mednvi får se, det vore iaf rätt så läckert! Relativt små fiskar i ett rätt stort kar. Med växter, å rötter, å fin sand, å stenar, å grottor.

Nåväl - snön är borta inom ett dygn!

Tropfrog
2003-12-13, 10:55
Kolla på egyptisk munruvare, kanske lite tråkig i färgen men en snäll, trevlig och interessant fisk. Vet dock inte om dom passar ihop med dom andra fiskarna du nämner.
MVH
magnus

Patrik_växjö
2003-12-13, 11:37
Jo jag har kikat här på Zoopet Västafrikanska fiskar och de verkar fräcka. Den lever i samma del som palleter och Thomasi bl.a.

Du menar denna va: http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=163

Tropfrog
2003-12-13, 12:00
Japp, men den på bilden är väldigt mycket finare än dom jag hade. Men på den tiden så kunde det mesta vara fel i karet utan att jag kände till det. Kanske hade mina blivit finare under bättre förhållanden? Ganska så lätt att leva i oförstånd och tro att dom är gråa och trista. Men roliga och lättlekta var dom.
MVH
Magnus

Patrik_växjö
2003-12-13, 12:16
Dom flesta afrikanska småcikliderna verkar relativt lättlekta, vad jag kunnat läsa mig till iaf!

Guy Palm
2003-12-13, 12:41
Hej Patric
Det finns en hel del dvärgciklider att hitta i Västafrika.
Fler förslag på Västafrikanska ciklider.
Benitochromis nigrodorsalis, Tidigare Chromidotilapia finley "Moliwe"
Nanochromis transvestitus
Pelvicachromis subocellatus
Pelvicachromis taeniatus, Finns olika färgvarianter.
Den första, som är munruvare blir lite större än de andra (10 cm)
Om du vill kan du även komplettera dessa fiskar med någon av de lite större växtlekande killis från Västafrika.

Guy

Patrik_växjö
2003-12-13, 13:06
OK, tack Balzani! Kikade lite på åleds hemsida och de hade en hel del under uppfödning!

Jag hade tänkt mig fiskar på upptill 10-12 cm i maxstorlek, om det nu blir av.

Torstensson
2003-12-13, 19:52
Kanon ju Patrik.. Då kanske du har lite fisk du vill bli av med? =)) Projekt 540 har INTE somnat in...ännu!

Patrik_växjö
2003-12-14, 07:14
Smakar det så kostar det! [:D]

Lekpar Multispinosa ....
Mycket fint Salvinipar....
Blåciklider, mycket fina!....

haha [;)]

Får se, nu e ju snön borta med, men fantasin finns kvar! Vill dock se lite fler än Thomasi, Röd juvel och palett i verkligheten först! För det är ju så, en sak att se dem levande och em helt annat att se dom på bild, detsamma gäller västafrikaväxterna!

Annars är det 3 av de fiskar jag tänkt mig..

Bilbo
2003-12-14, 16:44
Om du skall ha Västafrika, rekommenderar jag Lejonhuvudscikliden, den absolut fulsnyggaste fisk jag haft! Dessutom är den relativt sympatisk, och gräver inte särskilt mycket! Den rör inte eventuella växter.

Patrik_växjö
2003-12-14, 17:04
Jag har faktiskt tänk att ha ett par eller två av lejonet! Beror lite på övrigt fiskbestånd, men 1 par blir det iaf!

Bilbo
2003-12-15, 06:43
Tror du skall nöja dig med ett par, det kan bli bråkigt annars!

Patrik_växjö
2003-12-15, 07:31
Jaså du, det tror du! Får väl köra ett par till en början iaf!

Torstensson
2003-12-17, 16:49
I mitt 540 e det inte bråkigt iaf.. Där simmar just nu två små Sebraciklidyngel. Hoppas inte det blir för trångt för dom!! =))

Nicaraguaparet skall flyttas dit ikväll, resten blir nog till helgen. Sen får vi se om det blir Salvini eller ngt annat kul..

Helt klart är att nackdelen med att ha en halv kubik vatten brevid sängen är att man aldrig somnar! Hivar in lite bilder på min zoon ikväll för dom som är nyfikna.

Nu e det KAFFE!! (Patrik e redan här...)

jimmy
2003-12-17, 20:21
han kan inte ha mycket till liv känner han lukte när du sätter poå kaffet å springer över eller är det när tanten har bakat han kommer[;)]

Patrik_växjö
2003-12-17, 21:09
Vill man bli av med fisk måste ju nån ta emot dem! Ska fylla alla hans kar igen... [;)]

Kaffe med tilltugg kan man inte tacka nej till, DÅ har man inte liv! Det har jag visserligen inte mycket till ändå just nu, liv alltså... *flyter omkring...

Torstensson
2003-12-20, 12:53
Så var Stoby inventerat inför nyåret.. Lite fisk blev det ju, å ngn köpter en rot. Det fanns en som köpte hundmat(?) oxå!!

Deras "gamla" Malawi kar e totalt nersmulat, ingutet i den nya sockeln till det NYA karet!! Snacka om skönhet, helglas, drygt 1800 liter, fast det står nu i "fel" rum..

Men Lars har planerat allt, så det blir säkert skitsnyggt när det är på plats och fyllt med moduler!! Hörnkaret med moduler såg inte heller helt fel ut, fast det låg en hög "bråte" framför..

Jag röstar på Stoby till våren, när stora baljan e igång, om inte han fått hem stora Praktbotior innan dess!!

Patrik_växjö
2003-12-20, 20:11
Ja tänk så tosigt det kan bli, åka till en "fiskaffär" å handla hundmat, märkligt [;)]. Nåt måste man ju köpa - regel 1! HeHE

jimmy
2003-12-20, 22:58
Japp man kan inte åka utan att handla det håller jag med om å hundmat går ju altid åt

Torstensson
2003-12-28, 18:37
Har alla somnat av julmaten nu?? =))

Här e det full rulle i alla kar! Mest rulle i Projekt 540 kanske..
Drar till Dalarna på tisdag å e hemma till trettonhelgen, sen e allt som innan, hoppas jag..

Gott Nytt År på er!

Bilbo
2003-12-28, 18:46
Vi får väl ta tag i det här ordentligt igen efter helgerna. Vad har hänt med Kenell förresten, har han blivit uppäten av sina Oscars [;)][?]

Kenell
2003-12-28, 18:54
Nej då, jag lever och mår bra, mina Oscars med faktiskt...

Mitt 540 är igång, har köpt lite rötter och hittade två stora och lite röd-aktiga Siamesiska algätare när jag med dotter samt Patrik och Torsten besökte Stoby. Annars är det väl som vanligt mest.

Har idag satt in mitt 72-literskar i en bokhylla och förstärkt under med rundstav så den inte skall ge vika. Planen är väl att skrota (i alla fall tömma och plocka undan) dotterns kar nu och sedan bara ha mitt 312, mitt 540 och mitt 72-liters igång. 72-liters är tanken att ha mycket växter, kanske några ciklid-yngel om jag får några, och typ Tetror i. Skall montera belysningen i hyllan ovanför, skall bli ett kul projekt.

När helgerna lagt sig får vi väl ta en träff här på Hjalmar Petris så vi kan få visa våra kar, jag och Torsten.

God fortsättning alla!

/Peter

Patrik_växjö
2003-12-28, 19:21
Låter som en helschyst helhetslösning med ditt 72liters Peter, med tanke på ljuset åså, ska du köra med öppet kar eller med täckglas?

I mina kar så händer inget nytt, multispinosorna har blivit mycket kaxigare sen mina Salivini stals [;)] och de har fått ännu en kull minimultisar... *pust...

God fortsättning!

Torstensson
2003-12-28, 20:56
Fast just dom där Salvinina som stals va ena fega rackare!! Men nu e dom ju i "Lekmiljö" så det kanske bättrar sig.. =)

Skulle ngn vilja ha en fika imorrn så kika bara hit, kan ju finnas en å annan kaka som måste ätas upp!!

Kenell
2003-12-28, 23:05
Hur dags? [;)] Jag kommer gärna bort en sväng, "tanten" skall nog få besök är imon kväll så.... Skall bara käka lite först på kvällen så är jag redo sen....

/Peter

Patrik_växjö
2003-12-29, 08:51
Ja du Torsten, du har ju lite att betala igen nu, när mina guldklimpar simma hos dig [:D] Men det får bli en annan gång... nästa år typ... !

Torstensson
2003-12-29, 11:32
Tja, säg runt sju då..
Ska inte Patrik ha fika?? E DU SJUK??

Patrik_växjö
2003-12-29, 11:39
Du får inte mer fisk ändå [:)]

Kenell
2003-12-29, 14:25
Blir kanon det :)

Patrik_växjö
2004-01-04, 20:29
HOWDY [:D] Har ni somnat efter julmaten??

Tropfrog
2004-01-05, 08:00
Jag är hemma nu. Mitt kh fall innan jul har fått enorma konsekvenser. Efterssom jag förlorade en diskus så rubbades terrorbalansen i karet. Det som tidigare har varit en form utav balans var innan jul en kraftig diktatur. De två återstående singlarna fick så mycket däng att jag blev tvungen att avliva dom. När jag lämnade för semestern hade jag bara ett par i karet. Nu när jag kom hem så upptäckte jag att något hade hänt med de återstående. Jag misstänker att dom tagit stryk av mitt något ostabila ph under semestern. Så nu är jag diskusfri.
Är det någon som har något förslag på vad jag skall ersätta dom med?
MVH
magnus

Bilbo
2004-01-05, 18:24
UARU [:D]
De lär i alla fall vara mätta och goa, alternativt Skivtetra [:D][:)]

Skämt åsido så skulle jag nog satsa på många av någon tetra, typ 200 kardinaler!

Torstensson
2004-01-05, 20:18
Magnus, nu har du chansen.... Altum! =)

Tropfrog
2004-01-05, 23:20
Ganska så sugen på altum, men då måste jag göra av med kardinalerna. Funderar på ett tetrastim till. Flickvännen vill ha rödmunnar och bilbukar. Får se, hoppet är inte helt ute om dom två sista diskusarna. Och ekonomin tillåter nog inga fler investeringar än dom "nödvändiga" för att dra igång det stora saltkaret.
MVH
Magnus

Tropfrog
2004-01-06, 12:52
Det är ett föredrag om att starta saltvatten i Jönköping den 13e, jag tänker åka dit, någon annan? Vi kan ju dela på kostnaderna, jag har kanske fått min "nya" bil då :)
MVH
Magnus

Bilbo
2004-01-06, 13:28
Jag hade gärna hoppat på halvvägs, men tyvärr jobbar jag eftermiddagsskift udda veckor, det vore bra om vi kunde ta hänsyn till det när vi planerar våra träffar framåt!

Torstensson
2004-01-07, 20:05
Salt e inget för mig, ännu iaf..

Så nu e det jämna veckor som gäller? Kul!
Mina projekt e hyfsat under kontroll nu iaf, fast kanske man ska flytta om lite fisk endå. Enda kravet e att inga kostnader får uppstå, inga alls! Iaf inte före Sälenresan i mars, sen kan allt hända..

Kenell
2004-01-07, 20:13
Själv har jag planer på att hämta ett spöke och två st Blåciklider hos Patrik snart. Tänkte pensionera mitt Sebra-par med hos Håvmästarna, om inte du vill ha nåt o odla mat med Bilbo? ;) Dom härjar för jäkla mycket i 540't, så nu får det va nog, mina stackars "små" Oscars blir ju rädda ;)

/Peter

Kenell
2004-01-07, 20:14
Förresten, jämna veckor är toppen för mig med, för då är jag barn-ledig :)

/Peter

Torstensson
2004-01-08, 10:57
Jag har oxå ett sebrapar som skall väck! Har nog fått lagom med fisk i 540-projektet nu.. Kanske ngn mal till bara! =)

5-6st Sebror i ett 600 vore väl ngt? Om inte annat så skulle det säkert bli en massa yngel.. Ja det har jag oxå, både sebra å nicaragua, om ngn e sugen..?

Det enda som kommer utökas e nog Praktbotiorna, fast det vet ni nog redan....

Tropfrog
2004-01-08, 11:11
Nja, resan till Jönköping är inte enbart för dom som tänker starta salt. Den är för alla som är nyfikna och vill lära sig något. Märk väl att föredraget är för nybörjare och att jag själv inte räknar mig själv som en sådan. Jag är med för att se en duktig saltvattensakvarist hålla föredrag. Har man tur så är det något som är nytt för mig.
MVH
Magnus

Torstensson
2004-01-11, 11:16
Nu har ett helt 50-liters akvarie utan fisk.. Fast det e nog fullt snart igen! =)
Te kan jag bjuda på till dom som vill ha, ja te-färgat vatten alltså..

"Kul med rötter"

Patrik_växjö
2004-01-12, 09:28
Och denna vecka nångång kommer jag att tömma mitt 375liters och flytta det 1 meter från väggen, målarens lilla krav [:D] Ska ta å fixa "riktiga" stag nu när jag ändå måste tömma det.

Men är det nån som känner för att dra igång med årets första möte? Här är det ju inte så aktuellt med möte på ett tag!

Hank
2004-01-12, 10:45
Nästa träff kan väl tidigast bli nästa vecka....
(Arvidsson jobbar ju kväll udda veckor)

Bilbo
2004-01-12, 15:35
Jo, det vore ju trevligt om man kunde vara med trots knäppa arbetstider. Står förresten på jobbet nu, det är ju inte klokt vilka lättförtjänta pengar detta är [;)]

Bilbo
2004-01-19, 10:47
Hallå, hallå. Händer det något på denna fronten eller har alla somnat in totalt?

Patrik_växjö
2004-01-19, 11:47
Jag lever! Mer eller mindre, väntar fortfarande på tapetserargubbarna.....

Så här är inte aktuellt med möte, om ni inte vill se en 3 st pakistanbotior med en hel 375 nästan för sig själva, de delar karet med ett svart spöke och 3 ancistrusar...

Tropfrog
2004-01-19, 13:41
Kan det vara så att det är min tur? Jag har i och för sig inte ändrat mycket sen sist, men om ni vill kanske vi skulle ha ett möte på torsdag här? Annars så är jag själv mest nyfiken på hur det går för torstensson. Skulle vi inte kunna ha möte hos dig torstensson??
MVH
Magnus

Kenell
2004-01-19, 15:58
Både jag o Torsten har andra planer för torsdagen så..... För min del är enda dagarna denna vecka onsdag och fredag, har iofs ett möte på onsdag med, men det går att hoppa....

/Peter

Torstensson
2004-01-19, 17:00
Jag är uppbokad på torsdag så för min del spricker det..den dan!
Vill ngn komma hit å kolla så är ni välkommna..

Tropfrog
2004-01-20, 08:23
Möte onsdag eller fredag?? Annars så får vi vänta i över en vecka om bibo skall vara med.
MVH
Magnus

Kenell
2004-01-20, 13:06
Verkar inte va så himla stort sug här för denna veckan? Mig gör det inget, jag har skaffat andra planer nu för både onsdag och fredag dessutom [:-68] Så för min del får det gärna vänta lite... Ikväll har jag möte på Rugbyklubben till 20 [:-40], så efter det går det ju iofs.

/Peter

Bilbo
2004-01-20, 17:34
Ni behöver inte ta hänsyn till mig! Sä nästa vecka kan ni väl ha det isf, jag är lite uppbunden denna vecka också, frugan fyller 30 [:)]

Tropfrog
2004-01-20, 19:56
Torsten!! Vi vill ha möte hos dig!!
MVH
Magnus

Torstensson
2004-01-20, 20:17
Vill å vill..
Min far sa alltid att; "-Din vilja sitter i Björkriset!"

Denna veckan e körd för min del, iaf med möte.

Magnus, Gratulera din fru så mycket, och se nu fram mot dom 10 tuffa åren till dom 40.. Då e dom som värst sägs det!! >=)

jimmy
2004-01-21, 06:11
Jo det borde ju du veta[:D][:D]

Bilbo
2004-01-21, 20:25
Skall framföra detta!
Hon säger själv att hon inte känner sig ett dugg äldre än igår, jag kände mig däremot rejält mycket äldre efter min 30-års fest [;)]

jimmy
2004-01-23, 13:35
Om du kände dig äldre dan efter din fest så beror det nog inte på åldern utan spriten den festen va ju omtalad långt efter tror att det går rykten på stan ännu

Bilbo
2004-01-24, 09:06
Det kan ju fatiskt vara så att du har rätt [;)]

Torstensson
2004-01-28, 20:05
Här händer det inte mycket, men alla är nog ute i snön å har kul.. =)

Torsdag nästa vecka e ingen hit för mig, om det va ngn som ville hitta på ngt.. Men det finns ju flera dagar i veckan!

Tropfrog
2004-01-29, 12:01
Jag kan vilken dag som helst.
mVH
Magnus

Bilbo
2004-02-01, 20:47
Jag kan oxå vilken dag som helst!
Dock med risk för att inte kunna stanna så länge, stiger ju upp vid 04.30 på morgnarna!

Patrik_växjö
2004-02-01, 21:01
Jag ska nog kunna hitta en lucka nånstans jag med! [;)] Har ju sååå mycket att göra.

Bilbo
2004-02-02, 08:09
Det låter ju förbaskat snyggt!

Torstensson
2004-02-02, 11:25
Onsdag kl.19 då eller??

Då kan iaf ja ha ngt hos mig!

Tropfrog
2004-02-02, 11:59
Jag kommer!!
MVH
Magnus

Patrik_växjö
2004-02-02, 12:53
Jag kommer - kanske... har träning då men jag kanske hinner en stund innan ändå..

Hank
2004-02-02, 13:53
Jag kommer om jag inte sitter fast på jobbet.....

Kenell
2004-02-02, 17:18
Jag skall försöka komma med.... :)

/Peter

Torstensson
2004-02-02, 20:19
Då va det spikat då......bara baket kvar!!

Tropfrog
2004-02-03, 08:12
Inga problem väl? Det enda du behöver göra är väl att delegera?
MVH
Magnus

Hank
2004-02-03, 08:18
Patrik:
Glöm inte vantarna och mössan ,om du dyker upp :-D

Bilbo
2004-02-03, 08:47
Jag räknar oxå med att komma, skall bli intressant att se dina praktbotior!

Patrik_växjö
2004-02-03, 09:41
Jag tar med "allt" som lämnades i bilen [:)]

Torstensson
2004-02-03, 16:01
Delegera e jag j-ligt bra på. Problemet e att överträffa sig själv vad gällande fikat, men vissa planer håller på att smidas.. =))

Tropfrog
2004-02-03, 16:02
Inga problem. Vi har inte så stora krav, bara minst 8 kaksorter och lite äppelpaj, det fixar ni lätt.
MVH
Magnus

Torstensson
2004-02-03, 16:06
Jo, det kostar att ligga på topp..
Men det e så ENSAMT här uppe!!

=))

Tropfrog
2004-02-03, 16:15
Ja, man kan ju inte konkurera med kvantitet, det är väl näst intill omöjligt. Man kanske skulle satsa på en mer kvalitativ inriktning för att vinna racet.
MVH
Magnus

Patrik_växjö
2004-02-03, 17:12
Man kanske skulle skita i träningen på Onsdag! Verkar bli riktig bjudning, som vanligt där borta! [;)]

Bilbo
2004-02-03, 17:33
Tycker gott du kan skippa träningen, med tanke på vad som verkar planeras, så skulle den ändå vara verkningslös [;)]

Torstensson
2004-02-03, 19:13
Men du Bilbo.. Får familjen hänga med då?
Så det blir lite valuta för bensinpengen.. =))

(Konditorn ville veta..)

Bilbo
2004-02-04, 05:53
Familjen får faktiskt stanna hemma idag! Av det enkla skälet att min fru är den som får ta hand om griniga och trötta ungar i morgon bitti, eftersom jag går upp kl. 4.30 stör jag ingen annan om jag är grinig och trött!
Men du kan ju kallt räkna med att vi dyker upp någon helg allihop!

Patrik_växjö
2004-02-04, 14:54
Jag får nog hoppa mötet idag! Har en polare från Kalmar som jobbar i stan nu som kommer upp! Så jag får hålla honom lite sällskap. Men jag kör bort det kvarglömda till Torsten så får ni dem iaf! [:)]

Torstensson
2004-02-04, 17:29
Patrik missar en FIKA??

Ring ngn på SSS direkt! =))

jimmy
2004-02-04, 18:28
Redan gjort dom är ute å letar efter honom nu!!

Patrik_växjö
2004-02-05, 09:04
När jag jobbade på Landstinget å var i SSSgångarna å sprang ville ingen ta emot mig ändå - hopplöst fall [:)]

Åååh vilken ångest jag haft inatt, inte en blund jag haft! ajajaja... HAha

jimmy
2004-02-05, 10:44
Aha du är en av dom.....
Kan man få höra vad man missade i kak väg eller så att man kan få lite ångest.

Bilbo
2004-02-05, 17:40
Hemgjorda semlor, kanonsmaskens!
All ära tillfaller Monica, som t.o.m hade gjort kaffet [;)]

jimmy
2004-02-05, 20:17
Tur jag inte va där har börjat ladda för badsäsongen å en semla som är så god hadde man ju inte tackat nej till

Patrik_växjö
2004-02-06, 08:06
EN semla?? Det brukar bli nårra över...... [:D]

Bilbo
2004-02-06, 11:13
Det blev det nog inte, jag var ju där [;)]
Nu börjar det dra ihop sig hemma, elen skall fixas till på söndag, så nästa helg skulle jag misstänka att jag har fisk i mitt 600 [:D]
Om någon har vägarna förbi, så är ni hjärtligt välkomna!

jimmy
2004-02-06, 16:01
Det betyder att du fortfarande kan ändra dig å ha salt i istället om du vill..

Torstensson
2004-02-08, 10:48
Svart skiffer finns hos Guldfisken i Kalmar. 22:-/kg

Har för mig att ngn undrade senast hos mig?!?

Kenell
2004-02-08, 12:05
Jag var i Jkpg igår på en snabb-tur (därför stannade vi inte i Vrigstad), passade på att besöka fd Torpa Zoo. Köpte mig en ny liten Scalare, en liiiten Oscar (ni vet ju hur jag är) och en hyffsad Praktbotia samt en liten Praktis med.

Sen upptäckte jag när jag kom hem att Sajica-hannen och en Sebra-hona har yngel... *suck* Jag vet att man inte skall ha dom i samma kar men men... Levandefoder någon? ;) Tror inte dom överlever ändå, ynglen alltså.

/Peter

jimmy
2004-02-08, 14:09
Finns det inte ett skiffer brott i närheten av vrigstad nånstans där man kan plocka svart skiffer har för mig det kan kolla upp det lite nämre om nån är intreserad?

Torstensson
2004-02-08, 14:29
Levandefoder?? Jag vet några fiskar som inte skulle bli ledsna, några fiskar nära dig.. =))

Kenell
2004-02-08, 16:04
Vi får se Torsten, överlever några så fiskar jag upp dom till dig om jag orkar, men jag tror nog att mina hungriga fiskar också tar för sig av det goda.

/Peter

Bilbo
2004-02-08, 20:59
Har iofs aldrig hört talas om ett skifferbrott här, men jag vet ju inte allt, bara nästan [;)]
Saltvatten är nog inget för mig, eller framförallt inte för min plånbok, kanske senare i livet. Eluttagen är på plats, och jag skall tillbringa förmiddagarna denna veckan med att ordna till så att jag kan få i fisk i karet snart, då bjuder jag på fika sedan! Angående sebrorna hos Torsten, så blir det nog ett besök i Växjö för att hämta dem!

Patrik_växjö
2004-02-11, 11:23
Sen när blev Januari mitten av Februari ev. Mars?? Det är min fråga idag! Ringde V-öhem och fick svaret att dom kanske kommer i mitten av feb. jaja, hade inte väntat mig annat! Men hur kul tror dom det är att vänta?

Nu är jag iaf på G att montera bakgrunden (samma som Torsten å Kenell) och så har jag fixat stag, sponsrade av landstinget [;)]. Så det finns iaf lite att göra när man väntar, å väntar å vä.....

Torstensson
2004-02-11, 11:28
Vänd nu bakgrunden på "rätt" håll!! =)))

Bilbo
2004-02-11, 11:46
[:D]

Patrik_växjö
2004-02-11, 12:48
Ska jag nog se till! Annars kan jag väl alltid höra med Kene... *nananan [;)]

Kenell
2004-02-11, 20:15
[:(!] Må era fiskar bli till [:-132]

Torstensson
2004-02-12, 16:50
[:-132] ser ut som mina Jack Dempseyyngel ungefär. Om alla fick sånna vore det nog en smärre sensation... [;)]

Tropfrog
2004-02-12, 19:27
Är det någon som har lite överbliven vp rör? Jag kommer också att behöva böjfjäder, någon som har det?
MVH
Magnus

Patrik_växjö
2004-02-12, 20:00
Tyvärr inte, Tropfrog, men Harald Nyborg lär ha billiga sådana, tror jag..

Fast gratis e ju alltid godast ;D

Kenell
2004-02-12, 22:31
Jag har både VP-rör och böjfjäder... Bara säg till!

/Peter

Tropfrog
2004-02-13, 07:56
TILL! Jag behöver ett rör som är ca 17mm utvändigt, dvs ett rör som går att trycka in i ett 17 mm hål. Stämmer det in på vp rör?
MVH
Magnus

Hank
2004-02-13, 09:26
Har för mig att VP-rören är 16 eller 20mm eller....

Tropfrog
2004-02-13, 10:27
Om dom är 16 invändigt så är dom kanske 17 utvändigt? Oavsett vad så tror jag att 16 mm blir bra. Är inte det den vanligaste dimensionen i akvariesammanhang?
MVH
Magnus

Tropfrog
2004-02-13, 10:33
Ni som inte varit inne och kollat på Kenells profil bara måste göra det. Klicka på hans bild, gärna många gånger, man får olika figurer och meddelande varje gång. Skitkul!!!
MVH
Magnus

Bilbo
2004-02-14, 18:03
Nu är mitt 600 befiskat, slänger ut en inbjudan, eftersom jag är så himla stolt över det! Torsten och Monica skall förmodligen hit på onsdag kväll, och alla är välkomna, se till att fylla linjebussen [;)]. Fika ordnar vi, och om inte annat kanske ni kan få lite gurka, om nu inte Jenny vill ha den för sig själv [:D] Kaffe och/eller thé kan jag garantera!

Kenell
2004-02-14, 21:07
Jajjamen, jag åker gärna med linjebussen till Vrigstad på onsdag!

/Peter

Torstensson
2004-02-14, 21:13
Jag lär väl köra ja...

Hank
2004-02-15, 08:41
Jag hänger gärna på om det finns plats i "bussen"...

Torstensson
2004-02-15, 10:31
Plats? Inga problem... =)

Patrik_växjö
2004-02-15, 10:37
Just på Onsdag har jag träning, så jag uteblir från detta evenemang :D ....

Tropfrog
2004-02-15, 14:01
Jag följer gärna med.
MVH
Magnus

Bilbo
2004-02-15, 14:38
Skitkul! Välkomna!

Kenell
2004-02-15, 14:44
Grodan, skall du ta VP-rör och böjfjäder på onsdag då? Det verkade ju va brådis ett tag, men jag har ju inte hört av dig än så.... ;)

/Peter

Patrik_växjö
2004-02-15, 17:39
Fy fan! Nu är vi uppe i 100 sidor! Coolt...

Tropfrog
2004-02-15, 20:07
Jag tror jimmy har fixat rör och fjäder, vi skall ses i veckan för att fixa det. Tack i alla fall kenell.
Bilbo, jag fyller år den 18e, jag vill ha tårta ;)
MVH
Magnus

jimmy
2004-02-15, 21:33
Om du fyller år får du ju bjuda alla på tårta