handdator

Visa fullständig version : Fisknördarna i Växjö (The Nörds)

Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 [19] 20 21 22 23

Bilbo
2006-06-17, 09:08
Fotboll.....världens mest meninslösa sport.....en bunta puckon som försöker få in en läderboll i ett mål....och vilken hysteri.,....ne fy f***n

Och det kommer från en som som lägger timma efter timma på att greja med en bil som sedan kör rakt fram en liten bit (om den håller hela vägen) under hejarop från en massa streetracingwannabees, dessutom vågar de ju i regel inte hålla på i dagsljus utan måste köra på natten, om den skulle göras laglig skulle nog "sporten" dö ut eftersom all spänning då skulle försvinna.

Så mr RB var försiktig med att kasta sten i glashus, klaga inte på att något är meningslöst, när man själv har två hobbies som av många anses vara det mest meningslösa som finns, nämligen akvarier och streetracing, jag tycker det är att (ursäkta ordvitsen) lämna öppet mål.

Patrik_växjö
2006-06-17, 11:27
Och det kommer från en som som lägger timma efter timma på att greja med en bil som sedan kör rakt fram en liten bit (om den håller hela vägen) under hejarop från en massa streetracingwannabees, dessutom vågar de ju i regel inte hålla på i dagsljus utan måste köra på natten, om den skulle göras laglig skulle nog "sporten" dö ut eftersom all spänning då skulle försvinna.

Så mr RB var försiktig med att kasta sten i glashus, klaga inte på att något är meningslöst, när man själv har två hobbies som av många anses vara det mest meningslösa som finns, nämligen akvarier och streetracing, jag tycker det är att (ursäkta ordvitsen) lämna öppet mål.

Kanske hade fått i sig en redbull eller två för mycket...?

Kenell
2006-06-17, 13:37
Mmmm synnerligen intressant att klaga på fotbollsspelare och fenomenet fotboll, när man själv lägger timmar, dagar, månader på en bil som man inte ens _får_ köra själv. Kasta sten i glashus som sagt.

Därmed inte sagt att jag är fotbollsfanatiker heller, kan också tycka dom får löjliga löner osv, men för den saken spyr jag inte galla över dom i ett akvarieforum. Vill dom leka med en läderboll (och dessutom tjäna pengar, snuskigt med pengar på det) så låt dom göra det då, det är ju många som gillar fotboll, så låt dom göra det som sagt. Och vill någon leka med bilar, så får dom väl det. Själv leker jag ju med "bilbana" och tycker det är kul, så alla är vi nördar på olika sätt :)

Men som sagt, fika snart någonstans kanske? :D

Redbullen
2006-06-17, 18:28
Varför kunna något om något som man tycker är så meninslöst och trist, jag kan inget om atomkemi heller :D

Och på en träning skulle jag nog somna....

Torstensson
2006-06-17, 22:54
...men varför orka yttra sig om det man inte bryr sig om?!?!?!??!

Ja, fika ja. Har ju för fasen bara VATTEN i baljan....

Men du Redbullen, ska du lägga av med akvarier nu eller??

Patrik_växjö
2006-06-18, 06:52
Varför kunna något om något som man tycker är så meninslöst och trist, jag kan inget om atomkemi heller :D

Vad kan du då?? ;)

Ja fika var alldeles för länge sedan, men nu kan ju bli lite svårt när midsommar närmar sig. Efter midsommar får vi väl dra igång skutan igen så den inte sjunker..

Idag är det förresten Japan - Kroatien, Brasilien - Australien och Frankrike - Korea i VM... Ännu en underbar kväll med början kl 15! [:-76]

Torstensson
2006-06-18, 09:18
Men av dom matcherna så håller jag mig max till Frankrike - Korea. Hoppas Fransoserna får igång sina överbetalda stjärnor.... ;)

Redbullen
2006-06-18, 16:24
Men du Redbullen, ska du lägga av med akvarier nu eller??

Ja för ett tag....blev en snabb vändning här i veckan som ställde till det lite.

Redbullen
2006-06-18, 16:34

Det är väldans va folk vaknar till så fort man säger något om en lagsport som får hela sverige att anpassa sin livstil efter sändningarna på TV ;)

Streetrace på nätterna för kul för något år sen när fler körde, nu är det mest publik och fulla 14åringar som skräpar ner och lever jävlen, det är DET som gör att folk tröttnar...

Ta tex dom Lagliga eventen som Bilsport fixar....för typ 4år sen på Emmaboda var det ca 3-4 tusen pers som var och tittade, plus på dom andra körningarna också...Säve, Tullinge, Mantorp och Piteå bla bla bla...
Nu mera är det många många mer som tittar och kör....
Varje event har runt 10 tusen som mest tittar och mellan 150-200 bilar som kör.....Så den "sporten" kommer inte dö ut.....möjligen att den mer illegala kommer att trappas ner....men aldrig dö..

Sen så kommer jag alltid kasta så mycket sten jag orkar överallt, bryr mej inte så mkt om att folk tycker att Strippen eller akvariemhobbyn är trist och tråkig och helt meningslöst..

Som sagt säger vad JAG tycker...Vm Hockey kan vara ok kan jag erkänna, men själva grejjen med fotboll...njaa tyvär..

Redbullen
2006-06-18, 16:39
Mmmm synnerligen intressant att klaga på fotbollsspelare och fenomenet fotboll, när man själv lägger timmar, dagar, månader på en bil som man inte ens _får_ köra själv. Kasta sten i glashus som sagt.

Därmed inte sagt att jag är fotbollsfanatiker heller, kan också tycka dom får löjliga löner osv, men för den saken spyr jag inte galla över dom i ett akvarieforum. Vill dom leka med en läderboll (och dessutom tjäna pengar, snuskigt med pengar på det) så låt dom göra det då, det är ju många som gillar fotboll, så låt dom göra det som sagt. Och vill någon leka med bilar, så får dom väl det. Själv leker jag ju med "bilbana" och tycker det är kul, så alla är vi nördar på olika sätt :)

Men som sagt, fika snart någonstans kanske? :D

Du ser själv.....eftersom du kanske inte tycker bilmeckande som vi pysslar med tycker du det är meningslöst kanske......samma sak där....smaken är som arslet !

Får och får.....jag kör när jag vill köra, enkelt....men jag gör mer nytta med laptopen i knät och med ringnycklarna 10 och 13 i bakfickan och monentnyckeln nerkörd i höstret :D

men det var ju kul att dom flesta vaknade till lite när man "råkade" kritisera sveriges mest styrande lagsport ;)

Ska inte hände igen jag looovar

Mvh Peter

Torstensson
2006-06-18, 18:02
Jajaja, måste erkänna att du visst lyckades få fart på fläsket i denna tråden..
Men endå, varför sluta helt med fiskar??

Redbullen
2006-06-18, 18:15
Jajaja, måste erkänna att du visst lyckades få fart på fläsket i denna tråden..
Men endå, varför sluta helt med fiskar??

Slutar inte riktigt helt :)
Vi har eventuellt fått tag på en annan lägenhet och kommer inte ha plats för alla, plus att jag behöver få in en summa pengar också.
Så jag gör mej hellre av med alla nu och börjar om sen igen från grunden, på något sätt är det roligaste i denna hobbyn att "start" upp från noll igen :) med helt nya och förhoppningsvis större grejjer

Mvh P

Patrik_växjö
2006-06-18, 18:57
Vad är en styrande lagsport? Jag tycker det är riktigt coolt att 45000-50000 svenska fans fanns på plats och såg Sverige - Paraguay. Det är ju ungefär hela Växjös befolkning... Folkkära landslaget :D

Vad händer i midsommar du gubbar? För egen del blir det småstan, ja Kalmar då alltså. Finns faktiskt trevligt fotbollsfolk där med, iaf när de blivit lite [:-36] .. haha.

Jag har förresten varit på Bilsports "Emmaboda strippen" när jag höll på med mina Audis, men det var som sagt, kul 3 år, sedan la man inte mycket energi på det mer. Nu är jag mer än nöjd med att ha en vanlig bil som inte låter traktor elelr utmärker sig, man förändras, så att säga.

Bilbo
2006-06-18, 20:36
Egentligen är jag inte särskilt fotbollsintresserad, har bara sett typ två matcher i detta VM, men som sagt om någon lämnar öppet mål är jag snabb att skjuta in bollen i MÅÅÅÅÅL ;)

Torstensson
2006-06-19, 21:14
Ngn av er som har en "skvätt" akvariesilicon kvar i en glömd tub??

Kul med nya projekt....... =))

Patrik_växjö
2006-06-20, 04:50

Kul med nya projekt....... =))

Bygga lekplats år Arownan eller? ;)

Kenell
2006-06-20, 09:39

Japp det har jag, jag har lagt fram den så den skall hitta rätt :D

Redbullen
2006-06-21, 19:37
Finns kanonsilikon (Dana) nere på Ohlson annars för 49:-/tuben !!

Redbullen
2006-06-21, 19:38
Bygga lekplats år Arownan eller? ;)

Kanske ett litet garage som "ålen" kan simma in i och sova :P

Bilbo
2006-06-21, 21:31
Kanske ett litet garage som "ålen" kan simma in i och sova :P
Whoooops, var nära att komma med en snuskig kommentar, men det kanske inte skulle gillats ;)

Trevlig midsommar på er, själv åker jag till Köpenhamn i morgon (torsdag) och stannar över midsommar.

Kenell
2006-06-21, 23:09
Han skulle bara limma dit en Juwelbakgrund som hade släppt, behövs inte mycket silicon för det ;)

Trevlig midsommar önskar jag med! Vi tar husvagnen till värmen (om det nu finns någon någonstans??)

Hank
2006-06-22, 05:42
Vi tar husvagnen till värmen (om det nu finns någon någonstans??)
Ett säkert kort: Öland!!
Trevlig midsommar på er nörds :)

Patrik_växjö
2006-06-29, 18:10
...så var det bara 2 scalarer kvar....

Torstensson
2006-06-29, 22:11
Jag har flyttat in hälften av alla firrar i stora baljan nu... Gissa om det blev blött i vardagsrummet!! =)

Arowanan e heltokig, undrar om han oxå e sugen på det större akvariet?

Hank
2006-06-30, 07:14
Jag har flyttat in hälften av alla firrar i stora baljan nu... Gissa om det blev blött i vardagsrummet!! =)

Arowanan e heltokig, undrar om han oxå e sugen på det större akvariet?
Trevligt att det händer NÅGOT hos NÅGON!! :)
Blir bl.a en runda runt Jylland på semestern. Skagen/Lukken bl.a. Ska även försöka leta upp Calles Dyrerige i Ålborg. Ska visst vara en maffig akvarie/djurbutik.....
Till hösten måste man nog skaffa lite nya akv.projekt, eller kan man lika väl lägga ner. Händer ju inget i burkarna......
Ha en bra sommar! :)

Bilbo
2006-06-30, 14:49
Blir det ingen grillning i sommar då?

Bilbo
2006-06-30, 14:50
Eller kaffe iaf

Krax
2006-06-30, 17:40
Ok Patrik nog om detta vatten.
Nu till något mycket roligare. Vi har fått smått...
Ett Ancistrus yngel finns av någon anledning i 54:an.
Paret som jag trodde var två honor och är ca 6 månader gamla.
De har fått yngel. Tyvärr hittar vi bara ett, men ändå.
Hur e det möjligt? Med så unga föräldrar. Hannen har inte ens fått spröt
i nosen. [:-18]
Plockar upp ett gammalt ämne. Exakt samma sak hände mig. Några månader gamla ancistrus dolichopterus fick ett yngel. Tyvärr dog det men igår upptäckte jag att de fått smått igen. Bara tre månader sen sist. Den här gången måste de vara knappt ett år och nu var det fem eller sex stycken yngel.

Jag visste att de var lätta men det här är ju extremt. Nästan i klass med guppy.:D

Torstensson
2006-06-30, 20:38
..snart, snart.. :)

Redbullen
2006-07-01, 13:48
Då är man ett 375 fattigare :)

Torstensson
2006-07-02, 21:43
Och jag en T@b 320 rikare! ;)

Hank
2006-07-03, 05:46
Blir det ingen grillning i sommar då?
Kan det väl visst bli!?
Tycker jag iaf.
Någon med uteplats kanske ;)

Patrik_växjö
2006-07-03, 18:23
Kan det väl visst bli!?
Tycker jag iaf.
Någon med uteplats kanske ;)

En vanlig villatomt eller liknande går också bra! :rolleyes:

Torsten; Är det de rullande ägget du mumlar om??

Torstensson
2006-07-03, 20:46
Rullande ägg?? Dinosaurieägg har jag hört, och rullande hångelkärra..
Men jo, modellen heter T@b 320! Lär användas endel....

Redbullen
2006-07-03, 22:57
Fiskar är de ingen som håller på med längre ?

Kenell
2006-07-03, 23:29
Är själv i Skottland och besöker destilleri efter destilleri, 6 st så här långt ;) Kommer hem nästa vecka och skulle gärna fika eller grilla då...

Hank
2006-07-04, 11:48
Och jag en T@b 320 rikare! ;)
En sån här!?: http://www.caravanmarine.se/tab2006.html
Ståplats för två, eller.... ;)

Krax
2006-07-04, 11:58
fy fan va ful

Torstensson
2006-07-04, 16:17
fy fan va ful

Där va en mindre till grillfest ja... ;)

Fiskar? Vi håller nog på lite till mans Redbullen, fast det verkar som om Du håller på att sluta!?!

Patrik_växjö
2006-07-04, 17:38
Fiskar finns kvar här men, vissa omständigtheter gör att de fiskar som finns där i ej kommer att få nårga nya kompisar på ett tag... Får hoppas de lever ett tag .... :D

Bilbo
2006-07-04, 20:21
Kan meddela att det lätt var den coolaste husvagn jag någonsin sett, samt även den enda husvagn jag själv skulle kunna tänka mig att skaffa.

Hank
2006-07-05, 06:37
En vanlig villatomt eller liknande går också bra! :rolleyes:

Slog ni till på huset i Hemmesjö, eller?

Redbullen
2006-07-05, 16:36
Fiskar? Vi håller nog på lite till mans Redbullen, fast det verkar som om Du håller på att sluta!?!

Nej jag ska fortfarande inte sluta, går inte att sluta när man har lokalen att sköta...för en viss annan snubbe bygger ju "lekstuga"

Så nej....utförsäljning och sen nystart om ett tag när jag bestämt mej vad det ska vara för storlek på saker, eller om de för vänta till ny lägenhet.
//P

Bilbo
2006-07-05, 17:13
Har nog ett par hundra guldsömsyngel frisimmande nu (F2 faktiskt), kommer ihåg nu vad det var som var roligt med syd-/mellanamerika!

Patrik_växjö
2006-07-06, 19:29
Slog ni till på huset i Hemmesjö, eller?

Nänänä.. Icke icke..

Torstensson
2006-07-11, 19:55
Sitter hemma och betraktar den lite större fisken som jagar dom lite mindre..
Minst 4 Flaggstjärtstetror har den käkat upp, dyrköpt mat!! Fast L-maslen fråb Rio Xingu e inte bättre, den spöar skiten ur alla andra malar om den får tillfälle. Kanske dags att flytta runt lite??

Patrik_växjö
2006-07-14, 08:23
Sitter och betraktar min stoppljusröda mage.... [:D]

Nu är vi hemma några dagar från kalmar/öland för att återvända imorrn, fast då till en stuga som vi hyrt..

På fiskfronten inget nytt dock.... dom simmar och lever... spännande. :rolleyes:

Redbullen
2006-07-20, 23:48
Har sutti och beskådat mina Sumbu`s som haft grymma strider (hanarna)..medans honan varit en bit bort och tittat på deras kamper.
Ett gång multisar av antalet säkert 20st som gett sej på den Sumbun som kommit för nära deras yngelgrop

Tackar Larry för tipset om axalsalt.....är ganska säker på att det var det och ett lysrör mindre igång som fick dom att vakna till..

Så nu är jag bara på jakt efter en hel del snäckor..*Sucktar*

Mvh Peter

Patrik_växjö
2006-07-22, 13:53
Har sutti och beskådat mina Sumbu`s som haft grymma strider (hanarna)..medans honan varit en bit bort och tittat på deras kamper.
Ett gång multisar av antalet säkert 20st som gett sej på den Sumbun som kommit för nära deras yngelgrop

Tackar Larry för tipset om axalsalt.....är ganska säker på att det var det och ett lysrör mindre igång som fick dom att vakna till..

Så nu är jag bara på jakt efter en hel del snäckor..*Sucktar*

Mvh Peter

Skaffat nya kar igen eller??

Redbullen
2006-07-22, 15:02
Skaffat nya kar igen eller??

Nej sålde av alla förutom 222liters och ett 54......det är dom jag leker med
Plus att dom är relativt enkla att flytta också..

Att stänga ner ett 540liters och ett 375 kändes sådär om man ska starta upp dom igen..

Mvh Peter

Patrik_växjö
2006-07-30, 07:03
Så var det dags att jobba imorrn igen ja.....

Redbullen
2006-07-31, 12:01
Nja inte riktigt ännu....en vecka till sen tillbaka till skiten..

Nästan en vecka nere hos annas föräldrar i Helsingborg, festival och underbart väder..

Gjorde dock en groda......solade i fredags, smorde in mej en gång...brände mej så pass på smalbenen att hela anklen svullnade upp och jag kunde knappt gå.....kanske borde lyssna mer när folk säger att man ska smörja in sej mer än en gång..

Men det blev en fin bränna, 5 tim i solen och inte insmord hahah..

Mvh Peter

Hank
2006-08-01, 09:27
Ja då var man hemma i regnskogen igen!
Har bl.a varit och kollat in "Calles Dyrerige" i Aalborg.
Ett kar med rovmalawi på 8000 l. är riktigt mäktigt :)
(detta var dessutom grymt snyggt, inte alltid stora kar är snygga....)
Sista veckan på semestern, så det får väl blir en runda till..... någonstans ;)

Patrik_växjö
2006-08-04, 18:30
Min "Gunters ciklid"- hona har fått några vita trista svamp på fenorna och viss del på kroppen :(. Hon som e så grann...

Patrik_växjö
2006-08-04, 18:31
Ja då var man hemma i regnskogen igen!
Har bl.a varit och kollat in "Calles Dyrerige" i Aalborg.
Ett kar med rovmalawi på 8000 l. är riktigt mäktigt :)
(detta var dessutom grymt snyggt, inte alltid stora kar är snygga....)
Sista veckan på semestern, så det får väl blir en runda till..... någonstans ;)

Låter som en trevlig semester, 8000 l leker man inte med hur som helst :D

Torstensson
2006-08-06, 21:24
Hemma nu efter ganska exakt 300 mil i bilen..
Det har inte blivit många akvarieaffärer, typ 2, å av dom va den ena en riktig besvikelse. Den andra va som den varit innan.

Tror alla firrarna överlevt, men annars har dom väl endå varit till nytta....för dom andra! ;)

Hank
2006-08-07, 12:04
OK, några som vill ha en träff?

Patrik_växjö
2006-08-07, 16:07
OK, några som vill ha en träff? Med dig?? ;)

Det var ett tag sen nu...

Torstensson
2006-08-07, 22:04
Klart vi vill.....

Bilbo
2006-08-08, 04:59
Börjar bli lite sugen på att träffa nördsen igen nu faktiskt!

Torstensson
2006-08-08, 19:52
Kan meddela att ett Juwel Trigon 190 står i sovrummet med Multisar, Petricolor, en liten liten Ål och en ensam Leleupi. Faktiskt hyfsat snyggt..
Mina Flaggstjärtstetror e borta, jäkla Arowana, men nya roliga firrar e på väg in.. Fast dom ska fasen på tillväxt först!!

Bilbo
2006-08-09, 19:57
Det kan gå snabbare än du tror ;)

Torstensson
2006-08-09, 21:02
Det kan gå snabbare än du tror ;)

Vilket? Kommer det firrar snabbare eller menar du tillväxten?

LN
2006-08-09, 21:25
Här har jag gått och varit småförbannad på någon helt utan anledning.
Tack för tipset Torsten. Av någon anledning har min dator låst bort cookies från Zoopet. Fattar inte varför men det är väldigt skönt att det fanns en rationell förklaring för det som hände.

Torstensson
2006-08-09, 21:49
Nästan du trodde på en konspiration eller??? ;)

LN
2006-08-09, 22:19
Inte bara trodde utan var helt övertygad.

Patrik_växjö
2006-08-10, 17:30
Inte bara trodde utan var helt övertygad.

Inte lätt med datorer du Larry ;)

Patrik_växjö
2006-08-10, 20:39
Måste förresten meddela att "Gunters ciklid"honan verkar livit av med sin svamp, som jag senare såg att det var hon fått. [:-106]

Redbullen
2006-08-14, 00:52
Tjenna
Har ett litet problem
Fick tag i ett 92liters kar med en bakrund i (vad den heter vet jag inte)

Iallafall vevade igång karet ikväll och fyllde på vatten.
Filterlösningen sitter bakom bakrunden.

Låt oss säga att bakrunden är indelad i tre sektioner, första sektion sitter raspen eller vad det heter = Vatten in
Mittsektionen har tillklippta filterkuber, och mittsektionen är gjord så att jag har två hela filterbitar på var sin sida om kuberna.
Sektion nummer 3 där sitter pumpen och doppvärmaren.

men nu till problemet.

Jag har typ 2-3cm lägre nivå på vattnet bakom bakrunden.
Jag har sköjt filtermaterialet noga, filterbitarna som håller kuberna på plats är inte speciellt "packade" liksom så det skulle strypa vattenflödet.

Pumpen är en gammal maxi jet som ger 470l/h tror jag.

Iallafall, tror ni som jag att det är hålet in alltså raspen som sväljer för lite vatten i förhållande till pumpen?

Förra ägaren har skurit ut lite längt upp i bakrunden ett litet "V" så att vatten kan rinna ner där.....så någon översvämmning är jag inte rädd för, för det finns 5mm kvar sen rinner de över hela bakrunden och bak..

men iallafall är det lite störande, jag vill ha samma nivå.
Ska jag göra ett "V" till i den sektionen som pumpen sitter i, det borde väl stabilisera nivåerna bakom och framför bakrunden?

Om nu detta lät lite rörigt så fråga mej så förklarar jag.....ursäkten är att jag är trött som jag vet inte vad hehe

Mvh Peter

Fred fish
2006-08-14, 08:41
Tjenna
Har ett litet problem
Fick tag i ett 92liters kar med en bakrund i (vad den heter vet jag inte)

Iallafall vevade igång karet ikväll och fyllde på vatten.
Filterlösningen sitter bakom bakrunden.

Låt oss säga att bakrunden är indelad i tre sektioner, första sektion sitter raspen eller vad det heter = Vatten in
Mittsektionen har tillklippta filterkuber, och mittsektionen är gjord så att jag har två hela filterbitar på var sin sida om kuberna.
Sektion nummer 3 där sitter pumpen och doppvärmaren.

men nu till problemet.

Jag har typ 2-3cm lägre nivå på vattnet bakom bakrunden.
Jag har sköjt filtermaterialet noga, filterbitarna som håller kuberna på plats är inte speciellt "packade" liksom så det skulle strypa vattenflödet.

Pumpen är en gammal maxi jet som ger 470l/h tror jag.

Iallafall, tror ni som jag att det är hålet in alltså raspen som sväljer för lite vatten i förhållande till pumpen?

Förra ägaren har skurit ut lite längt upp i bakrunden ett litet "V" så att vatten kan rinna ner där.....så någon översvämmning är jag inte rädd för, för det finns 5mm kvar sen rinner de över hela bakrunden och bak..

men iallafall är det lite störande, jag vill ha samma nivå.
Ska jag göra ett "V" till i den sektionen som pumpen sitter i, det borde väl stabilisera nivåerna bakom och framför bakrunden?

Om nu detta lät lite rörigt så fråga mej så förklarar jag.....ursäkten är att jag är trött som jag vet inte vad hehe

Mvh Peter

Det är rastret som sväljer för lite vatten, det var därför jag i all enkelhet skar upp ett "V" i överkanten för att vatten skulle kunna flöda över också där.

Jag skulle inte göra ett "V" vid pumpen, vattnet tar den enklaste vägen så då skulle flödet i filtermaterialet minska rätt drastiskt. Ett bättre alternativ i så fall är att antingen göra V:et vid insugssidan större, eller att tömma karet, borra med en borr modell större och sätta in riktiga raster (helst ett par stycken) så att insuget inte kleggar igen!

I övrigt, jag körde karet med lite skillnad i vattennivå läääänge, inga problem med filtreringen alls! Det snyggaste sättet om du vill göra minimalt med arbete är att måla den delen av kortsidorna som visar bakom bakgrunden! :)

Mvh Fredrik

Torstensson
2006-08-14, 16:29
Se där Redbullis, det gick inta att sluta, akvarier är beroendeframkallande! =)

Kenell
2006-08-14, 21:48
Det finns väl knappt en filterkammare i världen som har samma nivå i kammaren som i karet, i alla fall var inte min filterkammare sån när jag hade en... Men det spelar väl som sagt mindre roll, bara det inte sörplar o har sig i pumpen så...

Redbullen
2006-08-14, 23:16
Se där Redbullis, det gick inta att sluta, akvarier är beroendeframkallande! =)

Jag skulle aldrig sluta, bara bli av med lite prg att det var flytt på G.
Men det blev inget av det, så nu är de bara småkar hemma, förutom Robbans 2*375 då...

Mvh Peter

Redbullen
2006-08-14, 23:18
Det är rastret som sväljer för lite vatten, det var därför jag i all enkelhet skar upp ett "V" i överkanten för att vatten skulle kunna flöda över också där.

Jag skulle inte göra ett "V" vid pumpen, vattnet tar den enklaste vägen så då skulle flödet i filtermaterialet minska rätt drastiskt. Ett bättre alternativ i så fall är att antingen göra V:et vid insugssidan större, eller att tömma karet, borra med en borr modell större och sätta in riktiga raster (helst ett par stycken) så att insuget inte kleggar igen!

I övrigt, jag körde karet med lite skillnad i vattennivå läääänge, inga problem med filtreringen alls! Det snyggaste sättet om du vill göra minimalt med arbete är att måla den delen av kortsidorna som visar bakom bakgrunden! :)

Mvh Fredrik

Det är konstant 3cm skillnad och de är skitsamma
Har ett "V" i första kammaren så de blir lite som en ytavrinning nu, plus att mindre "V" i kammaren med allt filter, så vattnet som rinner över ner i dom gör att det blir lite cirkulation på vattenet som filtreras, alltså blir de inget stillastående.....jag tror det är liite bra iaf..

Mvh Peter

Redbullen
2006-08-14, 23:20
Det finns väl knappt en filterkammare i världen som har samma nivå i kammaren som i karet, i alla fall var inte min filterkammare sån när jag hade en... Men det spelar väl som sagt mindre roll, bara det inte sörplar o har sig i pumpen så...

Jodå.....har filterkammare i ett 375 och det är samma nivå, ändå pumpar den kammaren ut nästan 2000l/h i ett 375 och de funkar....
Men när filtret börjar bli lite igensatt så blir de nivåskillnad...

Nere i lokalen brukar jag rengöra när de är lite extra nivå och själva mattan börjar dra sej in i kammaren... :D

Mvh Peter

Torstensson
2006-08-17, 16:47
Skulle du bjuda på fika nästa vecka Patrik?? :D

Patrik_växjö
2006-08-17, 17:22
Skulle du bjuda på fika nästa vecka Patrik?? :D

Om du tar med eget fika så ;)

Näää men det ska väl inte vara omöjligt. Hur många är "på" då? Torsdag kl 17 som vanligt va....

Redbullen
2006-08-17, 21:13
Någon som varit med om det

Satt nyss och firade tjejens födelsedag och mös med chips och film.

Rätt som det är hör jag ett brak i karet och började som vanligt skälla på katterna som brukar leka runt akvariet.

Katterna var inte ens i närheten...

Karet gungade och jag undrade vad som hade hänt...

Dom två fötterna in mot väggen har gett vika, Den man bankar in som man sen skruver ner foten i har gett upp helt.

Hur ofta händer de liksom...

Nu undrar jag om det är någon som vet om det brukar vara mest småkar som har fötter med gängor som är i plast?

På detta är det plast, karet är på 222liter, en hel del sand och en del stenar så det är lite halvtungt.

Borde de inte vara fötter och gängor i vanligt metal?

Någon som vet?

Mvh Peter

Torstensson
2006-08-17, 21:41
Patrik, 19 känns bättre....

Redbullen, på min ställning e det inte plast. Synd att du inte kollat det innan.
Gratulera din sambo!

Redbullen
2006-08-17, 22:56
Redbullen, på min ställning e det inte plast. Synd att du inte kollat det innan.
Gratulera din sambo!

Det är väl inte det första man kollar när man få hem en ställning, man brukar väl ta sånt för givet när de kommer från en bra tillverkare...

Eller är du en sån som kollar om saker som inte tillhör det vanliga som kan gå sönder på en bil?? ;)

Ska iallafall ringa runt lite i morgon och se om man kan få hem lite fossingar så man kan banka dit dom.

// P

Kenell
2006-08-18, 09:09
Hur många är "på" då? Torsdag kl 17 som vanligt va....

Jag kommer, men blir nog lite sen, kanske framåt 20...

Hank
2006-08-18, 10:46
Om du tar med eget fika så ;)

Näää men det ska väl inte vara omöjligt. Hur många är "på" då? Torsdag kl 17 som vanligt va....
Jag kan nog också, fast efter 19.
(17 har väl aldrig varit någon standardtid, eller...)

Patrik_växjö
2006-08-18, 15:26
Jag kan nog också, fast efter 19.
(17 har väl aldrig varit någon standardtid, eller...)

Kl 19 givetvis....

Patrik_växjö
2006-08-18, 15:29
Det är väl inte det första man kollar när man få hem en ställning, man brukar väl ta sånt för givet när de kommer från en bra tillverkare...

Eller är du en sån som kollar om saker som inte tillhör det vanliga som kan gå sönder på en bil?? ;)

Ska iallafall ringa runt lite i morgon och se om man kan få hem lite fossingar så man kan banka dit dom.

// P

Min 375ställning har "fotgängor" av plast. Och det är nog bland det första man kollar när man köper beg. ställning... Finns liksom EN sak som kan hända med en ställning, och det är just detta!

Bilbo
2006-08-18, 16:29
Jag dyker nog oxå upp, man får ju passa på när man får chansen!
Ikväll är det kräftskiva med svenska kräftor och tysk sprit!
Hej Hopp!

Torstensson
2006-08-18, 16:36
// P

E det då en bra tillverkare?? ;)

Redbullen
2006-08-18, 19:03
Min 375ställning har "fotgängor" av plast. Och det är nog bland det första man kollar när man köper beg. ställning... Finns liksom EN sak som kan hända med en ställning, och det är just detta!

Ställningen var/är ny...

Mvh P

Redbullen
2006-08-18, 19:04
E det då en bra tillverkare?? ;)

Lika bra som dom andra, men det är ingen "märkes" ställning om man nu är fanatiker av sånt

PS. och jag ska inte sluta med akvarier ifall du kommer att fråga igen DS.

Mvh P

Patrik_växjö
2006-08-19, 06:10
Lika bra som dom andra, men det är ingen "märkes" ställning om man nu är fanatiker av sånt

PS. och jag ska inte sluta med akvarier ifall du kommer att fråga igen DS.

Mvh P

Verkar jäkligt skumt! Nästan som om de har varit snedbelastat eller så. Sånna gängor, även om de är i plast, tål hur mycket om helst (i princis) ;).

Vet inte hur gammal min kan var... köpte den begagnad för 2-3 år sen..

Redbullen
2006-08-19, 11:55
Verkar jäkligt skumt! Nästan som om de har varit snedbelastat eller så. Sånna gängor, även om de är i plast, tål hur mycket om helst (i princis) ;).

Vet inte hur gammal min kan var... köpte den begagnad för 2-3 år sen..

Ja det tycker jag med.

Men men det blir att försöka fö tag på riktiga nu, är inte sugen på att få blött vardagsrum hehe

Mvh P

Bilbo
2006-08-21, 15:41
Jag måste tyvärr hoppa av torsdagens träff, jobbet kallar :(

Torstensson
2006-08-21, 18:17
Jag kommer...

LN
2006-08-21, 18:39
Jag oxå. Skicka ett privat meddelande var du bor Patrik.

Torstensson
2006-08-21, 19:46
Larry, kom förbi å hämta upp mig en kvart innan annars..

LN
2006-08-21, 20:13
Då kommer jag då då Torstensson

Hank
2006-08-22, 08:59
Är det 19 som gällder på tors?
Några mobilkamerabilder på Calles Dyreriges 8000 liters rovmalawikar:
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=76285&gid=913660

Kenell
2006-08-22, 11:42
Jag trodde jag kom sent, men jag kommer tidigt, vid 19.00 senast, har med mig dottern med, så vi går tidigt...

Patrik_växjö
2006-08-22, 16:02
Ok, då säger vi så då, vid 19draget som vanligt hemma hos mig denna gången. Larry hämtar Torsten och Kenell tar med dottern..

LN
2006-08-25, 06:01
Tack för fikat Patrik!

Hank
2006-08-25, 10:19
Tack för fikat Patrik!
Instämmer!

Patrik_växjö
2006-08-25, 16:02
Varsågoda.. :D

Torstensson
2006-08-31, 17:07
Dog alla nu efter fikat eller???
Hur går det för Robban med huset??
Har gäddorna käkat upp familjen Arvidsson??
Tänder aldrig Kenell lyset i sitt Åledskar??
Har Hank hittat sitt hus??

Själv har jag två Praktbotior som, ja jag vet i fasen VAD dom gör, men det ser kul ut!!

Patrik_växjö
2006-08-31, 19:57
Nädå, jag lever, kör runt med min stege på taket :D

Köpte 2 paletthonor då den gamla palettdamen gick bort, men inte fna vill dom visa sig, ligger och trycker bakom nån sten...

Kenell
2006-08-31, 23:22
Jodå jag lever, lyset i Åledskaret tänds ibland med, men det börjar bli dags att göra rokad bland karen här. Ingen som är sugen på två Oscars? :p Nä, jag skall väl gå ner och fråga Mattis om han kan förbarma sig över dom, sen jäklar... För era skednosar eller Arrowanan klarar väl inte ett par rejäla köttbitar va? ;)

Hank
2006-09-01, 05:44
Inget hus, ännu....
Trött på mina firrar, vill ha några andra ;)

Torstensson
2006-09-01, 16:31
Byt med Kenell då!!!

Redbullen
2006-09-01, 19:13
Här blir de inte så mycket med akvarium att göra

Var i trollhättan igår och hämtade maskinen...

Vi är nöjda med effekt och hela faderullan

565hk och 680nm och 2bars laddtryck på vanlig mack soppa....full effekt och laddtryck från 5500rpm till 9000rpm...

762hk och 820nm med VP Racing Fuel vid 2,6bars ladd och dåligt insug, från 5200rpm till 9200rpm

Vi gjorde allt vi kunde för att spräcka 800hk gränsen, men det ville sej inte, vattnet i bromsningsutrustningen steg snabbt, 8kubik vatten är svårt att kyla också, iallafall under ett par timmar..

Rumstempen var över 40grader, vilket resluterade att vi fick över 500grader ut från turbon in i intercoolern, och intercoolern lyckades inte kyla ner de tillräcklligt.
Vi fick in över 60graders luft i maskinen vilket tryckte ner effekten regält..

Så i verkliga livet med friskare och kallare luft lämnar den cirka 60-80hk mer

Vi åkte från Alvesta vid 15 tiden och var hemma i Växjö igen lite över 00:00

Mvh Peter

Patrik_växjö
2006-09-02, 13:56
Ok bra, då e det spara på mitt nagelband ;)

Känns inte som att det kommer bli mycket tid över till akvaristiken förräns efter helgerna i vinter, men man vet aldrig..

Bilbo
2006-09-02, 14:07
Här har det flyttats om lite i karen idag, discusarna håller på att ta slut :( men jag pallar bara inte köra i medicin för tusentals kronor. Dj**la skitfisk, fast snygga är de när de är friska. Nu har de sällskap med 4 st "Redback" scalarer, skall kompletteras med Heros notatus (http://www.ciklidbladet.se/artregister/artreg_visa.asp?ID=425) när ekonomin tillåter. Det blir nog ett rent sydamerikakar med växter framöver!

Redbullen
2006-09-03, 03:51
Ok bra, då e det spara på mitt nagelband ;)

Var det ett dåligt skämt eller något som du inte kunna hålla för dej själv??

Torstensson
2006-09-03, 12:09
Var det ett dåligt skämt eller...

Dåligt?? Det va ju askul!!! :D

Själv håller jag på att bygga ett serverrum för min dator å router. Inte för att det kommer påverka akvaristiken här hemma, men ni slipper ju snubbla över en massa sladdar och får en möjlighet att få plats med kaffekoppen på bordet om ni kikar förbi...

Har flyttat ihop mina skednosar med min golden Nugget och en del Ancistrusyngel. NEEEJ, skriker nog Bilbo nu, men dom lever för fullt, ynglena alltså.. Har fyllt min 150-litare med rötter å krukor, så Skedisarna har inte allt för lätt att hinna med. Men Neonerna hinner inte undan lika lätt!! [:-103]

Bilbo
2006-09-03, 18:14
Mina skedisar har nu flyttat till 375;an och kalasar på de gulsömsyngel jag (läs Jenny) inte lyckades fånga upp.
Svenska signalkräftan Sture går tillsammans med vilddjuren i 600-litarn och verkar trivas bra, vi får väl se hur han klarar första ömsningen [}:)]

Torstensson
2006-09-03, 19:28
Har dina Skedisar vuxit ngt då Bilbo?? Jag tycker att mina har stannat av lite, å inte hugger dom efter maten heller!!Får nog fasen köpa lite rödamygg för att få igång dom...

Hank
2006-09-04, 05:48
Byt med Kenell då!!!
Öhh nää, jag sa ju andra FIRRAR :)

Patrik_växjö
2006-09-04, 15:40
Har dina Skedisar vuxit ngt då Bilbo?? Jag tycker att mina har stannat av lite, å inte hugger dom efter maten heller!!Får nog fasen köpa lite rödamygg för att få igång dom...

De blir nog lördagsgodis för Arowanan om du inte dopar upp dom snart dööhhh...

;)

En jobbarkompis till mig är sugen på ett 375kar..

Kenell
2006-09-04, 16:39
Öhh nää, jag sa ju andra FIRRAR :)

Hmm detta påhopp förstår jag inte??? :confused: :mad: ;) :D

Patrik_växjö
2006-09-06, 16:47
Denna tråden har fått en tendens att somna in emellanåt....

Ikväll är det fotboll, äntligen ett Sverige UTAN Zlatan. Har är nyttig när han är i form, men annars är han mest ivägen.

[:-79]

Torstensson
2006-09-06, 16:50
Helt rätt... Å så slippa se fjanten dom kallar för Chippen!!

Näe, först bilbana sen FOTBOLL!!!

Bilbo
2006-09-08, 15:59
Håller på att koppa in 5 st VF Heros efasciatus, ancistrus är hårdvaluta ;)

Torstensson
2006-09-08, 17:43
Ska nog koppa in mig en grogg snart... ;)

Blir nog både Tassar å Håvis i morgon!

Kenell
2006-09-08, 23:13
Lillkatten kom hem vid nio, buren av en granne... Sannolikt brutet bakben eller liknande, så det blir jouren på Djursjukhuset imorgon :(. Men Tassar skall jag nog hinna med jag med. Mattis ville inte ha två Oscars (surprise) så det blir antingen Bergundasjön eller sopsäcken med dom tyvärr...

Mattis får hem 10 st Metae (eller Mätää som Larry säger) i veckan som kommer, skall nog köpa mig ett par till då, så snart blir det rokad på akvarierna här hemma.

Torstensson
2006-09-09, 01:20
Slå mig en pling Kenell.... Tassar blir det!

Patrik_växjö
2006-09-09, 05:32
Slå mig en pling Kenell.... Tassar blir det!

Blev de för mycke grogg så du inte kan köra nu? :D ...haha...

Kenell
2006-09-09, 21:38
Torsten körde inte något denna lördag vad jag vet... ;) Men vi var båda uppe på Tassar och hälsade på Arnold i alla fall, dock inte samtidigt. Jag köpte en väldigt fin växt med, stor som 17 till mycket bra pris.

Beträffande katten så har hon sannolikt blivit påkörd av något (en moppe kanske eller en cykel?) och hade brutit höger bakben i närheten av knät, det var delvis krossat med men konstigt nog inga andra skador som dom såg i alla fall. :( Surt sa räven, men det var ju bra att vi tecknade försäkring på henne för ungefär en månad sedan. Operation på söndag vad vi vet, men vad som händer sedan och när hon får komma hem igen får vi se.

Redbullen
2006-09-10, 14:16
Tråkigt med katten Kenell...

Katter är dock sega kräk så hon kommer att repa sej garanterat.
Bara att bädda en liten låda så läker hon sej själv inom sintid..

// Peter

OT : Vi åkte 10.78@212km/h nu i helgen med häften av effekten, så 9an sitter som ett skott nästa år :)

Patrik_växjö
2006-09-10, 14:49
Träffade också Arnold på T&M igår,skulle ha lite fröset käk till karet. Gubben med mustach blev helt tyst när han märkte att Arnold och jag verkade känna varandra lite, som om han var den enda som kände Arnold.. jaja.. Lär inte åka dit förräns denna maten är slut ändåså..

Igår gjorde Wilma och jag rundan "Frövägen - Preem Fagrabäck - Brandstation - Alstom - Frövägen" på sagolika tiden 42.34 min. Där gick det undan mellan pissepauserna vill jag lova ;) Och som vanligt inom gångsporten måste alltid ett ben vara i marken.. [:-15]

Kenell
2006-09-10, 17:02
Uppdatering (jäkligt Off Topic med katten med iofs men va f-n, det händer ju inget i karet så...):

[:-62] är opererad, läkaren hade pusslat så gott hon kunde, inte för kattens skull (dom har så bra läkkött ändå precis som Redbullen skrev) men lite för sin egen, så hon trodde Indy (katten heter så) skulle bli helt återställd. Hon är kvar på sjukan till torsdag i alla fall, har det inte börjat läka rätt då så skulle dom stadga upp det med någon platta med... Nåja jag ser pengarna bara rulla iväg nu i alla fall... :eek: O inte f-n fick jag rätsida på husvagnen själv heller så den måste oxo lämnas in... [:-5]

LN
2006-09-11, 15:39
Frun drog just hela storryn för mig Kenell
Ibland går pengarna åt i en //**//"" takt.

Själv så ringde Försäkringsbolaget mig idag och det visar sig att jag har betalat två helförsäkringar på Chevan i ett och halvt år i två olika bolag.
Har alltså betalat över 7000 kr för mycket i premier. Vet int om jag ska skratta eller gråta eller om ja kan få tillbaka lite. Surt är bara förnamnet.

Torstensson
2006-09-11, 18:07
Larry, det ska fasen va du till ngt sånt... Men hur fasen e det möjligt??? Luktar som om IF e inblandat....

LN
2006-09-11, 20:12
Det lutar åt att ett av bolagen betalar tillbaka premien denna vecka eller senast måndag nästa. Men den som lever får se. Ena bolaget sa ungefär som du Torstensson "hur har det gått till under så lång tid"

Patrik_växjö
2006-09-11, 20:23
Det lutar åt att ett av bolagen betalar tillbaka premien denna vecka eller senast måndag nästa. Men den som lever får se. Ena bolaget sa ungefär som du Torstensson "hur har det gått till under så lång tid"

Har det "luriga" bolaget gett fan i att kontakta dig?? Skadeståndsdags månne?? Prova skadar aldrig.. :D

Torstensson
2006-09-11, 20:53
Va inte så "agro" Patrik... Bättre du smittat "Vädersträckspojkarna" med det, så kanske dom oxå lärt sig trilla boll! =))

Hank
2006-09-12, 08:19
Själv så ringde Försäkringsbolaget mig idag och det visar sig att jag har betalat två helförsäkringar på Chevan i ett och halvt år i två olika bolag.
Har alltså betalat över 7000 kr för mycket i premier. Vet int om jag ska skratta eller gråta eller om ja kan få tillbaka lite. Surt är bara förnamnet.
Hur är det möjligt?
Autogiro och ingen internetbank, eller ;)

Patrik_växjö
2006-09-12, 17:37
Va inte så "agro" Patrik... Bättre du smittat "Vädersträckspojkarna" med det, så kanske dom oxå lärt sig trilla boll! =))

Ojojoj lätt att vara kaxig i andras motgång va ;) :D

Det är bara det att det finns EN sak som är omöjlig, att få pengar UR ett förs.bolag...

LN
2006-09-12, 20:13
Hoppas inte du har rätt Patrik

Patrik_växjö
2006-09-13, 04:51
Hoppas inte du har rätt Patrik

:D Nä det får vi hoppas.. tycker det är en märklig grej ändå, för när jag byter bilförs.bolag kommer slutbrevet från "ex-bolaget" inom en vecka.
Jaja, skitsamma..

LN
2006-09-15, 14:55
Fick tillbaka pengarna yipiie.
Fika snart hos mig vet inte riktigt än bara.

Redbullen
2006-09-15, 22:20
Torsten : Man ska inte hålla på med dödfoder...Det är råttor du ska mata med..

http://www.youtube.com/watch?v=0SBuUVaD9lk&mode=related&search=

Se själv

Patrik_växjö
2006-09-16, 07:55
Fick tillbaka pengarna yipiie.
Fika snart hos mig vet inte riktigt än bara.

Ja det får du bjuda in till snart Larry! Hoppas "fikan" smakade bra igår på jobbet.. Fortfarande lite suddig efter den lååånga kvällen.... [:-36]

LN
2006-09-16, 10:57
Var själv "förälder på stan" i natt och var i koj vid femtiden i morse.
Rätt mycket fylla var det och rätt obehagligt stundtals. Tack o lov så hände inget alvarligt. Kul att i nyktert tillstånd se hur det går till ändå.

Torstensson
2006-09-16, 20:21
...eller inte!

Se själv

Känns lika tufft som att rejsa vid ett rödljus.....

Redbullen
2006-09-16, 23:45
Rödljus är bara för amatörer :D

Patrik_växjö
2006-09-17, 06:39
Rödljus är bara för amatörer :D

Åååånä.. testa du att rejsa vid ett rödljus med en Toyota Yaris Verso City med en stege på taket, här snackar vi INTE amatörer!

Skämt å sido... Man kan nästan bli lite rädd ibland när man ser vissa som tror sig vara på en recerbana mitt i stan.

Bilbo
2006-09-17, 11:07
Skämt å sido... Man kan nästan bli lite rädd ibland när man ser vissa som tror sig vara på en recerbana mitt i stan.

Jo, man får bara hoppas att det är sig själva och ingen annan de kör ihjäl! Unga pojkar med föräldrar som har för stor plånbok är nog det farligaste som finns i trafiken.

Har förresten gått och blivit med ödlor :D

Hank
2006-09-17, 11:25

Se själv
Det var den trögaste arrowana jag sett, eller var den blind?

Redbullen
2006-09-17, 15:03
Vad småynglen gör på vägen mitt i stan med pappas Bmw vet ja inte.
Men det är dom som oftast likt andra är STORA i truten hos kompisar och på nätet, men sen i verkligheten väldigt tysta och knäpper inte fram ett ljud, utan sitter mest där och bara ÄR där.

Nej det är på den riktiga banan man ska vara om man ska vida vad man kan och vad man presterat.... :D

men nu är de uppdateringar i garaget och även här hemma i akvariefronten.....trött på många bollar i luften och ska försöka koncentrera mej på ett kar istället....enklast så :)

// MVH Peter

Kenell
2006-09-17, 23:28
Ny regering på G i alla fall, Jippiiiiiieeeee! :D Fram för lägre moms på akvariefisk då va? ;)

Torstensson
2006-09-18, 00:24
Fast du som arbetslös måste väl va missnöjd med Alliansens KRAV på sänkt A-kassa...

Patrik_växjö
2006-09-18, 04:54
Det blir 4 år med pajasarna nu igen sen får städgummorna till vänster städa upp igen efter nästaval.. That`s it..

Inte nog med sänkt A.kassa, de ska sänka föräldrapening... mamma/pappadagarna ska göras om... osv osv..

Kenell
2006-09-18, 06:51
Fast du som arbetslös måste väl va missnöjd med Alliansens KRAV på sänkt A-kassa...

Nä inte ett dugg, jag får hellre ett jobb än o gå på en finfin A-kassa, och jobb har ju inte sossarna lyckats skaka fram i alla fall... Men dom är överjävliga på att skapa "utbildningar" o skit o gömma oss arbetslösa med...

Kenell
2006-09-18, 06:59
Inte nog med sänkt A.kassa, de ska sänka föräldrapening... mamma/pappadagarna ska göras om... osv osv..

Sant, men dom sänker inkomstskatten, förmodligen oxo fastighetsskatten och arbetsgivaravgifterna, så familjerna får i alla fall igen pengarna i den änden. Dessutom kommer sannolikt fler få jobb och inte behöva "hög" A-kassa och allehanda bidrag. Sossarna har en otrolig förmåga att bara se på sänkta bidrag/inkomster, inte på det faktum att även familjers avgifter/skatter/utgifter kommer att minska drastiskt. Det är ju inte så konstigt iofs hade man insett det så hade man inte haft något försvar.

Jag tycker det är bra med förändring, om det kan leda till att fler "tvingas" att arbeta för att ha råd o leva istället för att leva på bidrag som vi alla betalar genom skattemedel och andra avgifter så kan väl inte det vara dåligt? Eller ni kanske vill att jag skall "vägra" ta ett jobb och leva på ERA skattepengar som ni betalar in till mig? [B)] (Det finns MÅNGA såna människor i Sverige, och jag har ingen avsikt att bli en, jag VILL jobba.)

Nåja, nog om det, jag var ju TVUNGEN att sticka ut nosen lite eftersom jag vet att ni är sossar de flesta av er nerds ;) :D Och härmed så är politiksnacket nedlagt hos mig, får ta det på nästa fika istället ;)

Hank
2006-09-18, 07:54
Nä inte ett dugg, jag får hellre ett jobb än o gå på en finfin A-kassa, och jobb har ju inte sossarna lyckats skaka fram i alla fall... Men dom är överjävliga på att skapa "utbildningar" o skit o gömma oss arbetslösa med...

Ahh, en som fattat galoppen! ;)

Torstensson
2006-09-18, 15:58
Fasen Peter, med din käft [:-11] fattar inte jag varför Du varit arbetslös och snyltat på bidrag.. [:-84] Du kunde ju ha "offrat" lite av din fritid och valarbetat för det du tror på! [:-5] [:-14] [:-103] [:-89]

Kenell
2006-09-18, 16:46
Fasen Peter, med din käft [:-11] fattar inte jag varför Du varit arbetslös och snyltat på bidrag.. [:-84] Du kunde ju ha "offrat" lite av din fritid och valarbetat för det du tror på! [:-5] [:-14] [:-103] [:-89]

Nej usch va trist, har varit politiker en gång i forntiden, det får räcka... Men det är ju ganska kul o retas lite ;) Det tycker ju du med, det vet jag... Men nu är det min tur, i fyra år... :D

Och förresten, jag får inte ett enda bidrag... Det enda jag får är A-kassa och den ersättningen jag fått hittils har jag med råge betalat in själv under tiden jag arbetat.

Hank
2006-09-19, 05:43
Öster.
J-vla sopor!! :(

Kenell
2006-09-19, 11:03
Lite uppdatering om [:-62]:en...

Fortfarande kvar på djursjukhuset, gipsad nu. Verkar sormtrivas o kelar med personalen. Får kanske komma hem till torsdag/fredag nåt sånt, om det läkt ordentligt, annars blir det ny operation och ja säkert någon vecka till på djursjukhuset. Det verkar dock som dom har ett takpris på katt-frakturer, så det blir inte dyrare än ett visst belopp, hur högt det är vet vi inte ännu bara... :confused:

LN
2006-09-19, 15:30
Säkert inte mer än 40-45 tusen för en katt i maxtaxa i den delen av sjukvården som är avreglerad.

Kenell
2006-09-19, 15:49
Säkert inte mer än 40-45 tusen för en katt i maxtaxa i den delen av sjukvården som är avreglerad.

Avreglerad? Hmm tror ALL sjukvård av husdjur är privat så att säga, och jag tror inte riktigt det blir ett så högt maxbelopp heller...

LN
2006-09-20, 15:08
Ok .......ville tetas lite bara....... hörde att J sa 8 lök som maxtaxa.
Varför har man katt när man kan lägga mycket mera på fisk?

Kenell
2006-09-20, 23:07
Ok .......ville tetas lite bara....... hörde att J sa 8 lök som maxtaxa.
Varför har man katt när man kan lägga mycket mera på fisk?
Ja det förstod jag väl ;) Men ja du, den skall normalt inte behöva bli överkörd o kosta pengar ju...

Patrik_växjö
2006-09-21, 19:30
Min "Gunter ciklid" hona är fortfarande sjuk :( Gör en sista medicinering nu, klarar jag inte att få bort svamparna nu så får det gå som det vill.. Fikasugen.....

Hank
2006-09-22, 07:19
Tänkte berätta något kul i all missär (med tanke på sjuka fiskar, överkörda katter) :(
Igår blev vi husägare, eller allt är klart och vi skrev på alla pappren iaf (ägare blir vi först när vi betalat det sista och flyttat in 15/12). :D

Patrik_växjö
2006-09-22, 15:40
Tänkte berätta något kul i all missär (med tanke på sjuka fiskar, överkörda katter) :(
Igår blev vi husägare, eller allt är klart och vi skrev på alla pappren iaf (ägare blir vi först när vi betalat det sista och flyttat in 15/12). :D

Grattis!! Blev det HOVområdet eller?

LN
2006-09-22, 17:10
Verkligen grattis Hank, blir vi grannar??

Kenell
2006-09-23, 08:16
Jättekul Hank! Vi flyttade också in i hus den 15/12 (för ett par år sedan), lite stök vid jul men det funkar ju bra ändå :)

Och förresten, vi skall (nog) hämta katten idag. Hon har gips, nitar i benet och allt möjligt.

Hank
2006-09-23, 17:05
Tackar!
Det blev på skogslyckan (klarinettvägen), så nej Larry, vi blir inte grannar :)
Kenell:
Hoppas katten blir återställd!

Patrik_växjö
2006-09-25, 17:04
Vafaan den här känner jag igen... http://www.blocket.se/vi/9509487.htm?ca=21_s

Torstensson
2006-09-25, 18:56
Ja se där.... Bytt motor, i den?? Årsmodell oxå tydligen. Jag hade ju en 95:a!! Ingen rost?? Jorå, på vänster bakdörr.... Haha!! Ja jäklar i min låda, som att se en gammal flickvän ragga på krogen...

Btw, köpte 4 Rödciklider och 7 Stanniolbarber plus ngt Ciklidgräs hos Stefan idag.. Blev kanon i baljan! Skednosmalarna kom fram å showade bredvid varandra. Faktum e att den ena e liite längre å den andra liite tjockare, men säg att dom e typ 2 deci långa nu å tjocka som en Rishultskorv..

Larry, vore det inte läge med tanke på höstens fina väder att tända grillen igen?? Robban hade en tanke där.... =))

Patrik_växjö
2006-09-25, 19:52
BRA Robban :)

Torstensson
2006-09-25, 21:09
BRA Robban :)

Å hur menade du nu då???

Kenell
2006-09-26, 08:47
Å hur menade du nu då???

Får jag gissa så tror jag att han menade att det verkligen var en bra idé... Problemet är väl att hösten verkligen är på väg nu, och regnet kommer...

Patrik_växjö
2006-09-26, 15:50
Får jag gissa så tror jag att han menade att det verkligen var en bra idé... Problemet är väl att hösten verkligen är på väg nu, och regnet kommer...

Exakt, ett snabbt svar om vad jag tyckte om Robbans idè.. :D

Patrik_växjö
2006-09-30, 07:18
Nån som är sugen på en fiskaresa snart? Hämtade ett kar (375) åt en jobbarpolare igår och han behöver fylla det snart :D Tänker mig det gamla vanliga trevliga stråket Skåne...Halland... McDonalds...Statoilkaffe... [:-54]

Torstensson
2006-09-30, 07:41
Tänker mig det gamla vanliga trevliga stråket Skåne...Halland... McDonalds...Statoilkaffe... [:-54]

Statoilkaffe?? Den va ny!! =)

Kanske dags att fundera på en sån sväng ja...

Bilbo
2006-09-30, 10:32
Börjar definitivt bli dags, skall tokköpa mysis och artemia då, men ingenting annat ;)

Torstensson
2006-10-01, 09:43
Vi får väl åka när du får frigång då Patrik?? =))

Patrik_växjö
2006-10-01, 11:55
Vi får väl åka när du får frigång då Patrik?? =))

Då dröjer det läääänge ;) Inte nog med att man går hemma som en jäkla "passopp" åt den gravida... På dagarna blir man instängd i Växjös nya betongbunker för att justera in ventilationen på nya kvinnospecialen, mysigt ställe för övrigt... :rolleyes: eller inte..

Hank
2006-10-03, 05:49
Nån som är sugen på en fiskaresa snart? Hämtade ett kar (375) åt en jobbarpolare igår och han behöver fylla det snart :D Tänker mig det gamla vanliga trevliga stråket Skåne...Halland... McDonalds...Statoilkaffe... [:-54]
Alltid trevligt med en utflykt med nördsen :)
Köpa något? Knappast, ska göra mig av med det mesta innan flytten :(
Finns ju en del som ska göras i huset innan jag ens vet var ev. karen ska stå.......

endymion
2006-10-03, 16:19
Så nu har jag registrerat mig på Zoopet för att kunna se om ni har några aktiviteter i framtiden....

Patrik_växjö
2006-10-03, 16:21
Nån som vet läget med Växjövattnet? Går det att byta utan att få den vanliga dimman ??

Kenell
2006-10-03, 16:32
Jag bytte i helgen, och nån direkt dimma var det väl inte snack om, men du har ju fått dimma innan när jag inte fått det så...

Torstensson
2006-10-03, 17:12
Hej å välkommen hit Endymion...
E du någon man borde veta vem du e? =)

endymion
2006-10-03, 17:54
jag är nyinflyttad .... till campus..... ciklidtok med bla 11 olika victoriaciklidarter

Patrik_växjö
2006-10-03, 18:08
jag är nyinflyttad .... till campus..... ciklidtok med bla 11 olika victoriaciklidarter Äntligen!!!! En som fattat att afrikanska fiskar inte måste komma från Malawi... [B)][;)]

Hank
2006-10-04, 09:20
Arnold har äntligen utökat med tanganyika!
Intressant!
http://www.aleds.se/

Hank
2006-10-04, 09:24
Äntligen!!!! En som fattat att afrikanska fiskar inte måste komma från Malawi... [B)][;)]
Dom flesta malawicikliderna kommer faktiskt INTE från Malawi :D
Däremot heter sjön Malawisjön ;)

Patrik_växjö
2006-10-04, 18:07
Dom flesta malawicikliderna kommer faktiskt INTE från Malawi :D
Däremot heter sjön Malawisjön ;)

Jajajaj.... petitesser...:p

Redbullen
2006-10-04, 20:18
Nån som vet läget med Växjövattnet? Går det att byta utan att få den vanliga dimman ??

Bytte för någon dag sen och då blev de inge bra.

Vet dock inte hur det är nu..

35st nya Neothama tanganyicense hemma :D

// Peter

Patrik_växjö
2006-10-04, 20:46
Bytte för någon dag sen och då blev de inge bra.

Vet dock inte hur det är nu..

35st nya Neothama tanganyicense hemma :D

// Peter

jaja nänä, jag byter inte vatten endå, var bara lite nyfiken ;)

Redbullen
2006-10-05, 17:42
jaja nänä, jag byter inte vatten endå, var bara lite nyfiken ;)

OK

//Peter

Torstensson
2006-10-05, 23:06
Va nere på Håvis idag...
10 Black Molly, varav en råkade hamna i Stora baljan, och en liten Fengädda!

Hank
2006-10-06, 07:29
Va nere på Håvis idag...
10 Black Molly, varav en råkade hamna i Stora baljan, och en liten Fengädda!
Råkade?
Mums :D

Patrik_växjö
2006-10-06, 19:04
Jag ska aldrig mer köpa en fengädda, j*vla mördarfisk...[:-67] Fas i ditt kar Torsten så passar den kanske in lite bättre....

Bilbo
2006-10-06, 21:52
Är lite sugen på att åka till Arnold och se om han har några trevliga snakeheads. Mina skedisar har förresten börjat äta ur handen nu, lite otäckt när man vet vad de kan få in i truten!

Torstensson
2006-10-07, 08:28
E Robban i farten igen? =))
http://www.smp.se/article/719987_101-0-0-0

Patrik_växjö
2006-10-07, 17:37
Coolt att siameserna lyckas överleva!

Torstensson
2006-10-07, 23:32
Nu e jag med Malawi oxå... Fast dom lär inte överleva så länge!! =))

Kenell
2006-10-08, 20:01
Nu e jag med Malawi oxå... Fast dom lär inte överleva så länge!! =))

Inte? I stora baljan då eller hos skednosarna? :confused: :D

Torstensson
2006-10-08, 21:12
Dom går i mitt helglas så länge.... Sen i den stora baljan!

Torstensson
2006-10-12, 17:00
Efter första dagen i skogen blev det inget för mig och min skytt. Men totalt i laget blev det 3 kalv, en ko och en pinnatjur!
Inte mycket som har med akvariebiten att göra, men i deras slakthus, inne i baren, finns en uppstoppad gädda i gigantformat.... =))

Snart e mina fiskar lika stora!!!!

LN
2006-10-13, 22:32
har ni sett denhär otroligt fantastiska sidan ;)¨
http://web2.ciklidbladet.se/forum/showthread.php?t=53949

Redbullen
2006-10-13, 23:23
Ja-aa de har vi :D

LN
2006-10-13, 23:53
Måste vara en trevlig samt kunnig person som har dom karen, o inte minst ödmjuk.

Hank
2006-10-14, 11:22
har ni sett denhär otroligt fantastiska sidan ;)¨
http://web2.ciklidbladet.se/forum/showthread.php?t=53949
Självklart!
Längtar till flytten så man kan få lite ordning på akvariehobbyn :)
Bl.a så planeras ev. ett litet inbyggt kar, med frontglas på typ 120x40cm, i hallen....

Redbullen
2006-10-17, 15:44
Måste vara en trevlig samt kunnig person som har dom karen, o inte minst ödmjuk.

Ja han är ok, han har världrekord i vattenbyte på ett 150 liters kar, och fiskbyte på samma gång..:p:p:p:p:p:p:p

//Peter

Patrik_växjö
2006-10-17, 16:50
En liiiten update av mitt liv :D.... Än är det lugnt i magen, men den bör väl ta spjärn mot revbenen å åla sig ut snart.... ;) Och i fiskväg så blir det bara färre och färre, verkar som att jag hade megaoturen att köpa 3 hanar när jag handlade scalarer av Arnold. Endast en kvar nu, de andra två har mobbats ihjäl... Den enda kvarvarande ska heta Fredrik R... :)

Redbullen
2006-10-18, 00:56
Hemma här växer bara växterna....
Försöker köra upp så mycket jag kan och hinner till nya inköpet som snart blir av hoppas jag

//Peter

Bilbo
2006-10-19, 18:09
Jag vill åka till Åled snart!!!!!!!

Hank
2006-10-20, 08:54
Jag vill åka till Åled snart!!!!!!!
Visst, ring bara innan du kör ;)

Bilbo
2006-10-20, 21:27
Nå´n som hänger på på lördag nästa vecka (den 28:e) Minst två från Växjö annars kör jag inte omvägen dit, skiter vi i Stoby denna gång så slipper vi stressa till Åled!

Kenell
2006-10-20, 23:29
Vill? - JA!
Kan? - nej... :(

Redbullen
2006-10-21, 00:18
Nå´n som hänger på på lördag nästa vecka (den 28:e) Minst två från Växjö annars kör jag inte omvägen dit, skiter vi i Stoby denna gång så slipper vi stressa till Åled!

Hade gärna följt med om jag vetat vad karet jag ska beställa går på i kronor.

//Peter

Patrik_växjö
2006-10-21, 07:17
Jag vill så in i hel-ete men kan inte åka så långt hemifrån för tillfället...

Och jag tar gärna rundan förbi Stoby då jag åker/kör..

Hank
2006-10-21, 16:13
Ska på 40-års fest på fredag...
Men men, slipper man köra så ;)

Torstensson
2006-10-21, 20:58
Kan tänkas att hänga med, ja!
Tanten e tveksam....

Kenell
2006-10-21, 23:16
Kan tänkas att hänga med, ja!
Ta med ett par utbytestermometrar hem till mig i så fall (lämnade ju två till Arnold när han var på turné hos Tassar)...

Bilbo
2006-10-21, 23:50
Kanske skall jag till Helsingborg och handla akvarier istället, vi får se. Jag meddelar innan.

Torstensson
2006-10-22, 20:50
Mina planer för kommande helg blir Gbg... Alltid kul med lite billiga butiker!!!

Hank
2006-10-23, 07:02
Hoppar av den ev. turen på lördag :(
Ska hjälpa till/lära mig att lägga parkettgolv hos svärfar :)
Hade dessutom varit frustrerande att inte kunna köpa några firrar, ska tömma mitt 600 liters idag, till att börja med.......

Torstensson
2006-10-23, 18:33
Har du blivit av med all fisk redan.- Har ju inte sett några annonser ju..... ;)

Hank
2006-10-24, 05:45
Har ju inte sett några annonser ju..... ;)
Nää, det ordnar sig genom andra kanaler än annonser :D

Patrik_växjö
2006-10-24, 06:12
Har du blivit av med all fisk redan.- Har ju inte sett några annonser ju..... ;)

...du menar att Herr Arowana är mogen för större köttbitar??... :D

Hank
2006-10-24, 08:59
...du menar att Herr Arowana är mogen för större köttbitar??... :D
Nä, säljer ingen fiskmat, dom gick helt seriöst.....

Torstensson
2006-10-24, 18:20
Fiskmat? Nejfasen....

Patrik_växjö
2006-10-24, 19:59
Nä, säljer ingen fiskmat, dom gick helt seriöst.....

Jag antog att du sålde dom vidare till seriös(a) ägare. jag hade inte heller såld eller gett bort fisk som jag själv fött upp i mitt kar, hoppas du förstod att jag skojade i förra inlägget.. :D

Redbullen
2006-10-24, 22:29
Blir det mer ställen än Åleds till helgen?........om de nu var någon som skulle dit..

//Peter

Hank
2006-10-25, 05:42
Jag antog att du sålde dom vidare till seriös(a) ägare. jag hade inte heller såld eller gett bort fisk som jag själv fött upp i mitt kar, hoppas du förstod att jag skojade i förra inlägget.. :D
Självklart! :D

Hank
2006-10-25, 05:45
Blir det mer ställen än Åleds till helgen?........om de nu var någon som skulle dit..

//Peter
Åleds i helgen?
Tror inte att någon av nördsen ska dit, vad jag hört iaf....

Bilbo
2006-10-25, 11:58
Blir inget Åled för min del heller.

Bilbo
2006-10-25, 11:58
Nu är det beställt........... :D

Hank
2006-10-25, 12:54
Vad, vad, VAAD? :)

Patrik_växjö
2006-10-25, 15:46

Ett 2000 liters minst va?? :D

Bilbo
2006-10-25, 16:58
Nej det är mindre än Torstens, det är tom ett standardkar men det kommer att bli snyggt. Efter visst huvudbry rörande utrymme och möblering av vår källare nådde jag och min vackra hustru konsensus om att det finns idag bara utrymme för ett kar i "TV-rummet". Eftersom det blev tokdyrt att måttbeställa ett med de optimala måtten för den befintliga bänken fick det bli ett standard 720 med extrautrustning. Syftet med detta kar är huvudsakligen att det skall vara snyggt att titta på och att våra fiskar skall trivas. Därför kommer nu en utrensning av viss befintlig fisk att äga rum, jag kan tyvärr inte skriva vilka fiskar det rör sig om eftersom det troligen skulle uppfattas som en annons av nitiska forumsläsare som i sin tur skulle rapportera detta till "hövdingen", och därmed skulle alla dessa ord vara förgäves.
Nästa lördag bär det därför av till GBG med släpkärra för att hämta karet, de som känner sig hugade att komma och bära på självaste "Halloween" kan anmäla sig till mig så kanske jag kan utlova både mat och dryck efteråt ;)

Torstensson
2006-10-25, 21:24
Synd, den helgen kommer bedrivas på Öland...Barndop!

Men ett 720 e ju inte så litet, om man inte räknar volymen... ;)

Jag har oxå fisk som skulle rensas ut på ngt sätt, men som sagt, det får va så länge. Kanske hittar ngt i Gbg som kan käka upp dom!! Jag åker ju dit DENNA helgen...

Hank
2006-10-26, 08:18
Syftet med detta kar är huvudsakligen att det skall vara snyggt att titta på och att våra fiskar skall trivas.
Jaha, då var det dax för malawi igen :D

Hank
2006-10-26, 10:23
Nästa lördag bär det därför av till GBG med släpkärra för att hämta karet, de som känner sig hugade att komma och bära på självaste "Halloween" kan anmäla sig till mig så kanske jag kan utlova både mat och dryck efteråt ;)
Har du kollat öppettiderna nästa helg. Lördag 4/11 är ju en RÖD dag....
Vi hörs ang. bärhjälp :)

Bilbo
2006-10-26, 17:21
Jag har trippelkollat, dvs frågat tre olika personer på Herkules och de försäkrar att de har öppet på lördag, tydligen har de flesta butiker i GBG öppet då!
Det kommer INTE att bli Malawi, däremot VF Heros efasciatus och F1 Pterophullum sp. "Redback/Redshoulder", detta kommar nog att kompletteras med ca 20 st Corydoras sterbai, eller möjligen Corydoras adolfoi. Det vore berömvärt med hjälp att bära eftersom det inte blir supersmidigt att få in det i källaren!

Redbullen
2006-10-26, 18:48
Ingen som vet om ett kar i bra skick till salu
Större än 375liter och inget 540liters

Hör av er via PM isåfall

Torstensson
2006-10-26, 22:29
Jag har trippelkollat, dvs frågat tre olika personer på Herkules och de försäkrar att de har öppet på lördag, tydligen har de flesta butiker i GBG öppet då!

På lördag ja, men på lördag e det den 28:e! Då e jag i Gbg och shoppar loss..

Bilbo
2006-10-27, 15:47
Jag är inte riktigt så korkad som du antyder, det är klart jag kollat om den 4;e

Torstensson
2006-10-29, 21:59
Efter en trevlig helg i Gbg så har jag kommit fram till att man skall åka dit där man alltid blir trevligt bemött, får bra priser och jäkligt bra fisk! Att sedan "råka" åka förbi efter 17 en söndag och bli servad förstklassigt e ju inte sämre... Tack Arnold! :)

Det blev snäppet dyrare hos Åleds än IKEA och Kungsmässan, IHOP....
Men vad e väl nya kläder till tanten mot massa nya CIKLIDER?!?! ;)

Tro nu inte att jag avstår en "Akvarierunda" när tillfälle bjuds, men jag kanske inte kommer handla så mycket... :D

Hank
2006-10-30, 05:48
Det blev snäppet dyrare hos Åleds än IKEA och Kungsmässan, IHOP....
Men vad e väl nya kläder till tanten mot massa nya CIKLIDER?!?! ;)

...och vad blev det för massa ciklider då....

Hank
2006-10-30, 11:14
Blir det inte för mycket här på jobbet så kan jag/vi dyka upp. :)
Någon mer av nördarna som är intesserade?

Bilbo
2006-10-30, 15:41
Blir det inte för mycket här på jobbet så kan jag/vi dyka upp. :)
Någon mer av nördarna som är intesserade?

Skall du jobba på lördag?

Jag har två lokala bärare, men alla är välkomna att hälsa på!

Hank
2006-10-30, 16:16
Skall du jobba på lördag?

Jag har två lokala bärare, men alla är välkomna att hälsa på!
Ev. men isf på fm.
När är ni hemma ung.?

Torstensson
2006-10-30, 16:45
Jag e tyvärr på Öland nu på lördag..barndop!

Leptosomor Hank.....

Patrik_växjö
2006-10-30, 18:32
..och jag är havande, eller inte jag kanske men.... :D

Bilbo
2006-10-30, 18:46
Vi kommer att vara hemma ca 15.00

Torstensson
2006-10-30, 20:33
..och jag är havande, eller inte jag kanske men.... :D

Men för fasen Patrik, se till att hon klämmer ut knodden nu då...
Hjälper det inte med trappor så vet du, bakifrå.... ;)

Patrik_växjö
2006-10-31, 16:09
Men för fasen Patrik, se till att hon klämmer ut knodden nu då...
Hjälper det inte med trappor så vet du, bakifrå.... ;)

Hahaha... ja du jägmästarn ;) Snart kommer nog det lilla krypet till världen..