handdator

Visa fullständig version : Fisknördarna i Växjö (The Nörds)

Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 [17] 18 19 20 21 22 23

Hank
2006-01-26, 05:52
Grattis Torsten!
Du la inlägg nr. 4000!!!!
Och ha det kul ikväll :)

LN
2006-01-26, 06:31
Du kan alltid ångra dig Hank.

Lost det är finkultur det

Hank
2006-01-26, 08:08
Du kan alltid ångra dig Hank.

Lost det är finkultur det
Hinner tyvärr inte ikväll :(
Lost? Ja vad ska man säga?
Jag har LITE svårt för serier som inte har (inom överskådig tid) något slut!
Lost kommer att "mjölkas" så länge någon tittar, som typ Glamour :(
Nej, sluta kolla på lost så får vi ett slut :D

Torstensson
2006-01-26, 23:35
Tack för titten och SMÖRGÅSTÅRTAN herr å fru Bilbo..

Bilbo
2006-01-27, 04:47
Vassego, och tack för att ni kom!

LN
2006-01-27, 06:17
Ja tack för den goa maten, och den goa värmen, och det trevligt goa fikat.

Hank
2006-01-27, 07:43
Tack för titten och SMÖRGÅSTÅRTAN herr å fru Bilbo..
Smörgåstårta? Det var som f-n!! :O
Då är ribban satt!
Vad ska man då hitta på nästa gång man har träff :)

LN
2006-01-27, 08:06
Inte bara smörgåstårta det dök även upp en bakelse till kaffet.
Ja ja har ingen aning om hur detta ska kunna knäckas.

Kenell
2006-01-27, 09:35
Smörgåstårta? Det var som f-n!! :O
Då är ribban satt!
Vad ska man då hitta på nästa gång man har träff :)

SMÖRGÅSBORD! ;)

Ja tack som sagt, för Whiskyn med... Gottit.

Torstensson
2006-01-27, 17:23
Fast 8 sorters kakor PLUS rabarberpaj e inte fel det heller.... :D

LN
2006-01-29, 19:53
Jaha då var man tillbaka från Kalmar.
Guldfisken hade riktigt fin ordning på sina akvarium.
Han hade framför allt en kanonfin orangefenad snäcklekare i form och storlek som multifasciatus ungefär. De andra butikerna däremot hade inget speciellt hemma. Förutom att det fanns en "Lima" till dig Bilbo i ett av karen.

Kenell - äter Uarun andmaten. Här går den åt som smör.

Torstensson
2006-02-05, 06:43
För fasen.... Har alla somnat????

Patrik_växjö
2006-02-05, 09:17
Somnat?? nja.. har huvet fullt med siffror, det är tröttsamt att vilja byta bil :D

Nu har det dött lite fisk i mitt stora kar iaf, får hoppas att det är åldersrelaterat så an inte har nått skit i karet! Jokaparet är borta, Bilbos gamla lejonhuvudpar (?) är borta, trist men så är det, få se om det blir nått nytt eller om jag kör på med det jag har!

Redbullen
2006-02-05, 13:19
Dör lite fisk här med med gämna mellanrum...
2st fjärilsciklidhonor men men ..... så är de la..

Mvh Peter

Patrik_växjö
2006-02-05, 17:51
Fast fjärilscikliden är väl relativt lätt att ha ihjäl har jag förstått. Den kan vara lite kräsen och inte minst, sönderavlad.

LN
2006-02-05, 21:24
Ingen sömn här inte. Men men det ser ut som ett akvarium kommer att vara över 1 m3 i extra huset. Det dämpar ju antalet byttor men det ser ut som ett stort kar som jag ev. delar av i början samt fyra småbyttor för att ha något att odla i kommer att startas i mars. Men det ska spacklas å målas å läggas golv å kopplas el o vatten. Byggas akvarieställningar. Framför allt - vad ska man ha i karen? Grunnat en del på att 1125 liter kan se lite tomt ut även med 200 l. multifasciatus o tre sumbu. Men coolt hade det varit.
Men fiskar blir det i alla fall vet bara inte om det blir Tanganyika, Malawi eller SA. Det vore kanonroligt att växla mellan SA ett halvår och Tanganyika ett halvår i "väggakvariet".

Redbullen - Lever bolivianerna än??

Torstensson - det retar mig lite att jag inte klår ditt kar i storlek, men ´vem vet kanske F"""n flyger i en och man bygger ett 4 m3 kar bara för att man kan.

mr malawi
2006-02-05, 21:54
Ja det var synd att du inte kunde klå Torstensson med dina 1125L. Hehe!!!

Men vänta bra! Nu när du har köpt ett så billigt kar kan du ju kanske ha råd med ett större längre fram. En annan försöker att holla i pengarna nu så att man har råd att finansiera sitt eget akvariebygge framåt sommaren.

Föresten du Larry! Jag säger bara en sak! MALAWI i ditt 1125 vore skitballt! Lite rovmalawi och lite mbunas. en hel biotop. Det tycker jag att du skall satsa på. Och malawi vet du ju var du kan få tag på billigt! Och sen kan du ju ha ett 540L till i extrahuset med fisk som du varierar med det du har inbyggt i vardagsrumet.:)

LN
2006-02-05, 23:10
Eller ett växtakvarium med 10000 cardianltetror, CO2, metallhalogenlampor och rubbet.
Västafrika har rätt coola fiskar oxå.

Metallhalogen förresten - måste kolla vad det kostar i morron. Sandfilter har jag suttit och ritat på, det är den sån grej man bara måste ha. Hästnosciklider (Mattis har några fina hemma) är även det troligen ett måste.
Troffeus? Men det finns några riktigt snygga mbunas oxå.
Eller få till 2 lyckade lekar på mina discus. 30 Discus det skulle vara en syn det. Demasoni + Tropheops ihop med någon rovciklid - ja du kanske har rätt mr malawi.

Snart kommer Kenell att ropa regnbågsfisk.

Patrik_växjö
2006-02-06, 04:55
Nej Larry, du skall absolut inte ha Malawi i ett så stort kar! Malawi funkar i barnrum, inte mer.. :)

Redbullen
2006-02-06, 14:57
Fast fjärilscikliden är väl relativt lätt att ha ihjäl har jag förstått. Den kan vara lite kräsen och inte minst, sönderavlad.

Ja jag vet inte vad dom dött av direkt
Dom har fått bra mat och har sett ut att må bra i någon månad sådär, sen blir dom allt mer magrare och till slut stryker dom med :(

Har nu två vanliga kvar som ser pigga ut och Larry`s föredetta Bolivianer som mår fint...änsålänge [:o]

Men nu är de back så basic..... Robban och ja var i Lammhult igår och hämtade en balja till rätt pris som ska rengöras och sen inredas till några fiskar som jag tycker väldigt mycket om :D

Mvh Peter

Redbullen
2006-02-06, 14:58
Eller Påffar Larry..... :D:D:D:D:D:D
Tänk så bra dom skulle haft det där i :P

Mvh Peter

Redbullen
2006-02-06, 15:00
Kan vi inte ha en liten "Liter hemma i huset/lägenheten" sen robban om vi nu gör som vi sagt att vi kanske ska göra hemma hos oss :D

Då är de nog bara några fjuttiga liter sen slår man 3000 liter :D
Vore ballt.....måste nog köpa flytväst och livsförsäkring då :(

Mvh Peter

LN
2006-02-06, 15:27
Det blev för dyrt med metallhalogen. Det fick bli T5 armaturer i stället.
Men åter till fiskinnehållet!! Trotts Patrik protester så blir det nog Malawi i 2/3 delar samt Tanganyika i 1/3 del om jag lyckas bygga en snygg avdelare i karet

Patrik_växjö
2006-02-06, 16:11
Protesterar inte, tycker bara det är synd på ett sånt kar ;)

Torstensson
2006-02-06, 18:25
Larry, ska du nu ha ett stort kar förstör det inte med att dela av det....

Kenell
2006-02-06, 22:19
Som sagt, Rengbågsfisk Larry! (och ja, Mr Uaru mår fint fortfarande)

Och Patrik, byta bil?? Skall du köpa en som är helmålad denna gången då?? ;)

Patrik_växjö
2006-02-07, 04:52
Och Patrik, byta bil?? Skall du köpa en som är helmålad denna gången då?? ;)

Det där trodde jag inte du skulle nämna , baaaahhh [:-55]

LN
2006-02-07, 06:36
Ja ja har grunnat en del på dela eller ej. Problemet är att Tanganyika blir isåfall trångbodda några månader för att jag vill leka av två discuspar i 240 litaren som ja delar med en med filtermatta. Tanganyika får då gå i 150 liter. 130 litaren får vara var i huset som växtkar. 54 liters till ancistruslek. 540 litaren i väggen får gå som tidigare. Då står man där med 100 liters samt 1125 litaren.
Malawi i 100 liter javetint??. Utan jag gör nog som så att jag tar 1.1m3 till Malawi och då har jag ett 100 liters till diverse yngel.
Egentligen hade jag behövt ett 540 till till Malawi och då då då hade jag kunnat ha en kubikmeter Tanganyika. Men att övertala C i detta läget är lika stor chans som att Sverige tar fler medaljer än Norge i OS. Eller att jag klipper gräset i morgon.

Hank
2006-02-07, 13:11
Pust! Har pa Kho Chang ar det varm men skont!! Hoppas ni inte fryser alltfor mycket :-)
Imorgon aker vi tillbaks till galna Bangkok.....

Patrik_växjö
2006-02-07, 15:47
Pust! Har pa Kho Chang ar det varm men skont!! Hoppas ni inte fryser alltfor mycket :-)
Imorgon aker vi tillbaks till galna Bangkok.....

Grunna inte på det du, vi hade 3 plus här idag! :D

mr malawi
2006-02-07, 16:48
Larry!
Eller gör du så att du lånar en ställning med två 375L av mig ett tag så kan du ju köra lite olika i de karen ju!

Hehe!

Du har ju plats i det nya bygget i alla fall.

LN
2006-02-07, 18:49
Den varianten borde vi kunna titta på mr.malawi.
har inte hunnit ta kontakt med ELUB samt snickare. Ska försöka hinna det i morron.

Kul att höra från dig Hank! Hoppas att Ni har det bra o ta det lugnt med Singha:n och Sangthip.en

Torstensson
2006-02-07, 19:29
Larry!
Eller gör du så att du lånar en ställning med två 375L av mig ett tag så kan du ju köra lite olika i de karen ju!

Hehe!

Du har ju plats i det nya bygget i alla fall.

Malawi, kom just på en sak.. Ska ju flytta snart, har du en tom 375-balja man får låna tror du?? Tror inte mina fiskar gillar "bo i hink" allt för länge. Tror ínte heller jag hinner flytta allt, lyfta ut/in på en dag. I annat fall åker jag på att köpa ett akvarie, bara för att tvingas sälja det sen..

Kenell
2006-02-07, 22:04
Det där trodde jag inte du skulle nämna , baaaahhh [:-55]
Du brukar ju inte missa en chans, då får man ju vara lika allert när en dylik ges tillbaka ;)

Patrik_växjö
2006-02-08, 05:30
Du brukar ju inte missa en chans, då får man ju vara lika allert när en dylik ges tillbaka ;)

Precis, det är ett rått givande och tagande :D

Krax
2006-02-08, 09:41
Finns det nån här i Växjö som har guppy-honor med anlag för dubbelsvärd?

Redbullen
2006-02-08, 11:40
Finns det nån här i Växjö som har guppy-honor med anlag för dubbelsvärd?

Inte vad jag vet iallafall....:confused:

Mvh Peter

Redbullen
2006-02-08, 11:42
Någon som vet om vattenvärderna i nuläget i Växjö ?? Larry?
Eller är de fel på ledningarna hemma i mitt hus kanske...:(

Mvh Peter

LN
2006-02-08, 11:54
Vattenkvaliten är ovanligt bra just nu.
Har bytt 2 *50 % ialla kar utan att någon fått fnatt. Till o med discus började leka i förrgår i mitt kranvatten. Så det är nog hos dig Peter som kranvattnet i huset är något stul med.

LN
2006-02-08, 11:55
Sorry Krax men tror inte det är någon av nördsen som har!

Krax
2006-02-08, 12:26
Nänä. Jag får väl vänta på en kompis som kommer så småningom. Är det nån som odlar roliga svenska växter då?

Bilbo
2006-02-08, 16:10
Ett par typer av Cryptocoryne samt Vallisneria finns det i överflöd, men någon odling är det inte frågan om. Hoppas det finns plats för 10 st Callochromis i dina planer Larry, frågan är bara var jag skall göra av resterande 20.

LN
2006-02-08, 19:59
Jajjemen Bilbo.
Planen är L.multifasciatus, Callochromis, A. Compressiceps "Sumbu". Samt någon form av Leptosoma. Problemet är att jag gillar när karen är fulla av fisk. Jag behöver nog handla på mig minst 30-50 leptosomer, ett antal petricoler samt troligen någon annan stimfisk. Kanske en grupp troffar skulle passa. Cryptocoryne minst två sorter blir det samt helst någon "låg" växt oxå.

Redbullen
2006-02-09, 11:34
Vattenkvaliten är ovanligt bra just nu.
Har bytt 2 *50 % ialla kar utan att någon fått fnatt. Till o med discus började leka i förrgår i mitt kranvatten. Så det är nog hos dig Peter som kranvattnet i huset är något stul med.

Mm tyvär är de nog så, dom blir lite halvskummavarje gång man byter vatten..

Men men inget att göra något åt, bara att försöka intala dom att dom inte får bättre vatten och dom får inte nytt förens dom druckit upp de gammla :D

Mvh Peter

Patrik_växjö
2006-02-09, 14:55
Jag tror det är mycket snack om vattenkvaliteten också. Man kan inte skylla ifrån sig var gång fiskarna blir lite mysko efter ett vattenbyte.....

LN
2006-02-09, 15:06
Där får du nog förklara vad du menar Patrik.

Ja byter 50% vatten minst i veckan och sedan ja startat med osmos så har ja o% fiskdöd, stor tillväxt på firrana samt lek i mina fyra byttor hela tiden.
När ja tog kranvatten i dunkar från Ljungby så hände inget mysko med firrarna men när ja bytte samma mängd med mitt vatten(utan osmos) så låg firrarna på botten och kippade. Hade jag inte bytt vatten så mycket som jag matar och med den fiskmängden ja har i dag så skulle jag enbart haft död fisk.
Nu reducerar visserligen Sumbun antalet multisar men jag skulle vilja se den som kan hålla 60-70 multisar i 130 liter med full lek hela tiden utan att byta vatten.

Redbullen
2006-02-09, 16:10
Jag tror det är mycket snack om vattenkvaliteten också. Man kan inte skylla ifrån sig var gång fiskarna blir lite mysko efter ett vattenbyte.....

Det är inte ETT vattenbyte utan alla de sista halvåret....räkna ut hur många de blir om man gör ett i veckan !!!

Patrik_växjö
2006-02-09, 16:10
Jag menar väl som så att det behöver inte vara vattenverkets fel varje gång. Kan ju like gärna vara en själv som inte har koll på sina hinkar/slangar..

Och att du har det vatten du har bör väl vara för att du bor på ett nytt område med splirrans nya rör. De måste bli lite skitiga innan vattnet är tjänligt :D

Det är väl klart att fiskarna reagerar på ett vattenbyte, kanske inte just dör eller kippar, men de går ju inte obemärkta förbi ett vattenbyte.

Redbullen
2006-02-09, 16:14
Jag menar väl som så att det behöver inte vara vattenverkets fel varje gång. Kan ju like gärna vara en själv som inte har koll på sina hinkar/slangar..

Och att du har det vatten du har bör väl vara för att du bor på ett nytt område med splirrans nya rör. De måste bli lite skitiga innan vattnet är tjänligt :D

Det är väl klart att fiskarna reagerar på ett vattenbyte, kanske inte just dör eller kippar, men de går ju inte obemärkta förbi ett vattenbyte.

Detta huset är absolut inte nytt det jag bor i, jag kör med samma spann och slang som alltid, har inte använt den till att sprutspyor i på lördaskvällen eller liknande....

Så för mej är de vattenkvaliten som är mer eller mindre dåligt..

LN
2006-02-09, 21:32
Ok Patrik nog om detta vatten.
Nu till något mycket roligare. Vi har fått smått...
Ett Ancistrus yngel finns av någon anledning i 54:an.
Paret som jag trodde var två honor och är ca 6 månader gamla.
De har fått yngel. Tyvärr hittar vi bara ett, men ändå.
Hur e det möjligt? Med så unga föräldrar. Hannen har inte ens fått spröt
i nosen. [:-18]

LN
2006-02-09, 21:52
C kom på det. Jag fick andmat när vi var hos Bilbo. Den måste kommit med därifrån. Tusan oxå att jag inte fick glädjas längre än en kvart.

Patrik_växjö
2006-02-10, 04:40
Detta huset är absolut inte nytt det jag bor i, jag kör med samma spann och slang som alltid, har inte använt den till att sprutspyor i på lördaskvällen eller liknande....

Så för mej är de vattenkvaliten som är mer eller mindre dåligt..

Det var menat till Larry, han bor ju på ett något nyare område, om man tänker efter...

Lite märkligt att jag aldrig haft problem när jag byter vatten...

Redbullen
2006-02-10, 08:54
Det var menat till Larry, han bor ju på ett något nyare område, om man tänker efter...

Lite märkligt att jag aldrig haft problem när jag byter vatten...

Trodde vi diskuterade om vattenverket men de gjorde vi tydligen inte

mr malawi
2006-02-10, 09:44
Larry!
Ang dina ancistrus! Det är ändå fullt möjligt att de kan har lagt ägg. Det har jag lyckats med ett antal gånger i mina malawikar. Det sägs att med mycket flyt och tur kan ancistrus leka redan vid 5 månader ålder. Bara de är tillräkligt stora!

mr malawi
2006-02-10, 09:54
Det här med vattnet.

Jag måste bara säga att mina tusentals firrar simmar i Rent kranvatten från växjös komunala vattennät. Och jag har verken salt eller aqua safe i vattnet och nån fiskdöd har jag alldrig råkat ut för. Är det fisk som dör hos mig är det pga nitrit. Men det är oxå välldigt sällan. Men visst händer det.

Men sen tror jag att det kan bero på att min firrar får nytt kranvatten 4 ggr/dygn. Så de är vana vid det. Annart är det för de som byter vatten 1gång / vecka eller ännu mer sällan.

Och sen det här med nya ledningar!
Jag tror inte att det har med ledningarna fram till villan att göra för de är ju i plast. men däremot de ledningar man har i huset samt den värmekälla man har i sin villa. Oftsast så är det koppar ledningar och en värmeväxlare i koppar. Och det är klart att det utsöndrar lite koppar till vattnet då.

En lite sak till!
Mina svärföräldrar byggde ett nytt hus 1985 startade ett kar. Fiskarna bra dog och dog. Sen gav de upp sålde karet ocg så var problemet ur värden. Men sen kom jag med i bilden och lyckades lura på de ett nytt kar för ca 3 år sen. och vad hände jo inga fiskar dör. Alla mår verkligen prima. Kan detta bero på ledningarna? Svar: Ja. pga att nu är det avlagringar i ledningarna och kopparn har slutat att släppa i från sig.

MVH Robban

LN
2006-02-10, 10:46
Se bara upp nu när du ska bygga nytt så att du inte får koppar i alla uttag utan har ett "fiskvattenuttag".
Som sagt var så har mitt vatten oxå blivit bättre.
Intressant det där med ancistrusarna. Kollade nämnligen in ett nytt beteende igår. Den förmodade hanen var tvärförbannad och släppte inte i honan i skyddet under krukan.
Jag måste fråga en sak - Ja har en finfin ancistrushanne i SA-karet som jag tänkte fånga upp när jag ändå flyttar över 2 par discus till lekkar.
Ja har ingen hona som är i närheten av hans storlek.
Kommer han att ge sig på ancistrushonorna?
Han är nämnligen tvärilsk avsig så det vore inte kul om han pangade ihjäl dom första natten. Men han vore en strålande avelshanne.

mr malawi
2006-02-10, 11:01
I min villa tror jag att det blir plastledningar som det ser ut idag. Men har inte hunnit att kolla hur värmepumpen är uppbyggd ännu men hoppas att det skall funka. Annars så får jag köpa ett ossmosfilter med automatiskt vattenbyte på karet. Det visar dig med tiden.

Ang. ancistrusarna!
Har du lyft på hans sten. Gör det mycket försiktigt och kolla om det är yngel där. Låter som om att han har det om han är så inlsk av sig. annars brukar de inte var det.

Jag har inte haft problem med hanar som har slagit ihjäl honor. Men däremot så ett tips från en som vet är att ha hela täckglas så att inte honorna kan rymma. Det händer mig med jämna mällanrum. Tydligen så kan de strässa upp varandra och hon vill då fly ut ur karet. Fint att hitta en torr och fin ancistrus i soffan!

Larry! Du kanske vill låna någorn hona av mig ett tag så att du kan få lite lek på de. Har även ett dunderfoder till de om du är sugen.

/Robban

Redbullen
2006-02-10, 11:45
Det här med vattnet.

Jag måste bara säga att mina tusentals firrar simmar i Rent kranvatten från växjös komunala vattennät. Och jag har verken salt eller aqua safe i vattnet och nån fiskdöd har jag alldrig råkat ut för. Är det fisk som dör hos mig är det pga nitrit. Men det är oxå välldigt sällan. Men visst händer det.

MVH Robban

Ja du byter vatten 4ggr/dygnet det är de som är skillnaden.
Dom vänjer och har vant sej vid det.

Annars hade inte dina fiskar som gick hemma hos mej dött som dom gjorde.
nästan 10 fisk strök med av nån skum anledning, och nu dör ingen nere hos dej.
fanns ingen större synlig symtom förutom att dom var slöa på kvällen och dagen efter låg dom döda.

Finns igentligen ingen normal logik i de hela, Anna`s Malawi lever och ingen dör...men alla andra fiskar insjuknar och stryker med
Alla värden som jag kan mäta mej till är tillfredställande för dom arter som simmar här hemma
Så ja vet inte var problemet ligger, vore kul att få reda på de så man kan göra något åt det, eller får dom dö så kan man börja spela schack istället

Hur gick det med skärning av glas föresten, har väntat hela veckan på en ringsignal :)

//Peter

Patrik_växjö
2006-02-11, 07:37
Börjar bli lite sugen på ett besök hos sveriges akvariecentrum Åled snart igen...

Kenell
2006-02-11, 08:40
Börjar bli lite sugen på ett besök hos sveriges akvariecentrum Åled snart igen...

Jag kan bara hålla med...

Torstensson
2006-02-11, 14:43
Jag kan bara hålla med...

Ja oxå... :)

Btw, har köpt ett 10-pack Stanniolbarber (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=206) på Håvis.. Redade ut mitt förra köp oxå, tror det e en Flaggstjärtstetra (http://www.lindersson.se/Akvarium/Fiskar/Phoenix.htm). (Länk till Anders akvariesida.) Hoppas Mattis kan få hem ngn till..

Annars e det nog så att Tegvalls får kontaktas för flytten!

Bilbo
2006-02-11, 15:22
Jag med, skulle vara kul att ha pengar oxå. Tar man isf vägen via Stoby?

Torstensson
2006-02-11, 15:25
Kan man göra, beroende på chafför antar jag... :D

LN
2006-02-12, 20:03
Tack Kenellarna för senast. Go mat/dricka o en trevlig kväll var det.
Uarun (den gröna) lever fortfarande. Han har fått mat 4ggr i dag men en hel del stryk oxå. Det är helt klart så att mina uaru släpper inte in den än i gruppen.
Tror inte ja hänger med till Åled eller Stoby denna svängen. Senare ja med nytt igång så.

Torstensson
2006-02-12, 20:07
Jorå Larry, mina gamla fiskar kan nog allt flytta hem igen.. Får se hur å när bara! =)

LN
2006-02-13, 06:30
Bra. Tömmer karet förhoppningsvis v.12 - 13.
Sumbun lekte igårkväll!!!! Vi får se om det blir något smått.
Vi kan väl se om vi kan leka av dom en kull eller två.
Det var nog vädret för ja hade lek i alla karen igårkväll igen. Det är knepigt detdär, men kul är det.

Bilbo
2006-02-13, 06:58
Är ju nära fullmåne nu,och det brukar ju dra igång dem!

LN
2006-02-13, 07:10
Kan det va så??
Du kan ha rätt Bilbo, för att fem sorters fiskar lekte samtidigt i olika kar. Det roliga är att till o med Uaru grävde som tosingar igår och betedde sig allmänt surt.

Torstensson
2006-02-13, 16:01
Att Kommunanställde Larry sitter å fiser vid datorn på jobbet dagtid är ju allmänt kännt, men Bilbo?? Eller håller ni på att installera surfarbetsplatser färdigt i husen ni bygger?? ;)

Ska nog FÖRSÖKA hinna förbi ditt innan v.12 Larry...

LN
2006-02-13, 17:57
Bra Björn vi löser det.
Förresten så fanns det en fru Kenell som var relativt sliten på jobbet idag [:-89]

Bilbo
2006-02-13, 18:55
Kan meddela att jag har "VAB;at" idag så jag har hunnit sitta lite vid dator´n idag

Torstensson
2006-02-13, 22:00
Jo, eftersom jag via telefon hörde er alla i lördags Larry så ska hon va trött idag... Men man mår inte bättre än man förtjänar! :D

"VAB;at"??

Låter som ngt nytt.. Tänk på att jag e gammal....

LN
2006-02-13, 22:31
[:-2] och ja som trodde att vi lät nyktra [:-75]

mr malawi
2006-02-14, 08:16
Dumma strömavbrott!
Har ännu inte fått tillbaka strömmern i lokalen.
Snacka om att det blir att rengöra filter i kväll.................

LN
2006-02-14, 12:41
C ringde och sa att allt startade efter 2 timmar.
Tusan också mina Uaru skulle nog till att leka.

Torstensson
2006-02-14, 16:22
Ja det va väl ingen fara med det?? Iofs, kör man enbart med ytterfilter så kanske yngel å discus tar skada! ;)
Men jag tror inte bakterierna dör i ett bottenfilter eller i mattan i en filterkammare på 2 timmar..

Btw, mina Stanniolbarber har decimerats till 7. Frågan e om det e Arowanan eller Eldålen som smygäter.. Får väl åka ner å köpa 10 till hos Mattis!!

Hank
2006-02-14, 19:06
Back in snowhell!!
Strömavbrottet gjorde ingen skada hos mig iaf :)
Torsten:
Du har inte funderat på att köpa LITE billigare mat till arowanan?
Den kommer i slutändan bli riktigt dyr :D

Torstensson
2006-02-14, 21:26
Tja, iofs, fast i vanliga fall matas han med skalade musslor och räkor. Man kan säga att han äter det mesta... :D

Bilbo
2006-02-15, 05:06
Vård Av Barn, trodde du var lite modern iaf Torsten ;)
Välkommen tillbaks Hank, såg att du försökte nå mig igår, men eftersom vår chef fått total hybris är man lite försiktig med att prata i telefon på arbetstid nuförtiden! Glömde däremot att ringa i går kväll!

LN
2006-02-15, 05:56
Hank - var Thailand lika bra som förväntningarna?

Hank
2006-02-15, 06:47
Hank - var Thailand lika bra som förväntningarna?
Japp!
Har iof varit i Thailand en gång innan, men Bangkok var en UPPLEVELSE!!
Och Koh Chang var verkligen "layback", skönt :)

Torstensson
2006-02-16, 21:48
Har alla somnat in framför OS-TV:n??

Fika här på Tisdag.. Dom som vill kommer, HON har lovat att baka!
Tiden e väl flytande antar jag... 18 eller 19 spelar ingen roll..

Patrik_växjö
2006-02-17, 04:47
Klart man kommer på sista fikat (?) på Ulriksbergspromenaden.. :D

LN
2006-02-17, 06:03
Japp ja kommer

Hank
2006-02-17, 06:05
Jag kommer, om man inte måste hjälpa till och packa flyttlådor ;)

Kenell
2006-02-17, 09:02
Jag har ett möte kl 18, men jag kommer direkt efter det....

Bilbo
2006-02-17, 17:48
kommer, troligen

mr malawi
2006-02-19, 09:46
Jaha du Larry!

Inte många timmar kvar! Sen är det bara till att bära! hehe!!!

/robban

LN
2006-02-19, 10:52
Bära sen svetsa sen fixa sen dona sen planera sen [:-38]

Patrik_växjö
2006-02-20, 16:47
Planera??Amatör .... ;)

Bilbo
2006-02-20, 18:27
Kan tyvärr inte i morgon, frugan skall på studieresa och kommer hem sent!

Patrik_växjö
2006-02-20, 18:46
Kan tyvärr inte i morgon, frugan skall på studieresa och kommer hem sent!

Synd, jag vet vad det kommer att bjudas på.. [:-38]

Torstensson
2006-02-20, 22:55
Patrik, Larry, Hank å Kenell... Ingen mer som vill?? Ev. kommer Tomas oxå!

Redbullen å mrMalawi då?? ;)

Bräcka smörgåstårtan blir inte lätt, men skall göra ett tappert försök...

Patrik_växjö
2006-02-21, 07:50

EDIT: Monkan ska göra ett försök, inte du väl?? hohoho

Redbullen
2006-02-21, 08:43

Kanske kommer bort en runda, ska höra med A med och R..

Mvh Peter

mr malawi
2006-02-21, 08:59
Få se vad uret slutar på när jag har vaknat i eftermiddag. Skall till en snickare i kväll oxå och prata lite hus oxå.

MVH Robban

LN
2006-02-21, 20:40
Tack för gott fika. Och mycket var det oxå.
Hälsa M.
1400 liter är stort

Hank
2006-02-22, 05:55
Håller med dig Larry!
Ang. fikat alltså!
För 1400 liter är väl inte SÅ stort ;)

mr malawi
2006-02-22, 08:49
:D Sa ni 2400 Liter? eller? :p

LN
2006-02-22, 10:11
Den har vi inte sett än.
Hörde att du ringt i gårkväll!!
Ringer dig senare.

Hank
2006-02-22, 11:20
Nää, 1400 liter. Något 2400 liters har vi inte sett :)

Redbullen
2006-02-22, 17:13

2700 blir de väl ? :D

Torstensson
2006-02-22, 21:59
Vem har det??? :confused:
Dags att visa resultat eller sluta snacka!! ;)

Fast snacka om storleken e väl mest småkillar som gör... :D

Redbullen
2006-02-22, 22:55
Vem har det??? :confused:
Dags att visa resultat eller sluta snacka!! ;)

Fast snacka om storleken e väl mest småkillar som gör... :D

Det kommer......
Småkillar ?! jag trodde du var över 30 ?

LN
2006-02-23, 06:18
Ja ja är över 40 och 100kg, och ändå är ja impad av storleken på min.
Tror inte det är småkillar utan dom med mindervärdeskomplex [:-119]

mr malawi
2006-02-23, 09:16
Det va F*N vad alla började prata!!! Jag bara undrade om jag hade läst fel!

1400L eller 2400L

Det är ju tur Larry att man är i samma klubb som du! 100kg. Då är jag ju inte ensam! hehe!!!!

Så ni andra lättviktare!

ÄT MER GRÖT OCH GÅ OCH LÄGG ER SKITIGNÖDIGA!

Redbullen
2006-02-23, 09:53
Vill igentligen inte vara någon gnällspik men är jävligt bra på de igentligen
Bara undrar vad som igentligen har hänt med denna tråden

Ibland har man gjort inlägg som handlar om akvarier eller fiskar, när man gjort något nytt......NOLL respons......ingen bryr sej eller skriver något, två dagar efter kommer det antingen snack om semester i Japan eller va F*N det varit, eller.

Om man nu skulle skriva något om något så får man antingen som sagt noll respons, finns någon enstaka som svarar, eller blir det en pik av något slag och så blir det inte mer

RÅKAR nu någon skriva något om att ett akvarie ska säljas så fick vi tillsägelser, vilket är helt rätt...men efter de var det ett väldans snack om att det var löjligt hit och dit.

Eller så är de nån som skriker "Fika" och alla vaknar till och ska dit, men efter någon dag tackar hälften nej till fikat prg andra saker som ska göras, vilket är ok.
Sen kommer de "Tack för fikat" och sen är de dött igen :)

Känns lite som att denna tråden kommer dö ut rätt så snabbt, så dom som vill kan ju hänga på att starta en ny tråd där vi kan snacka fisk och allting som rör akvarier och sånt, och allt annat ska skippas, sånt skit man man ta på mejl eller PM...

Och OM det nu är nån som ska komentera detta jag skrivit på ett ironiskt sätt, ge fan i de håll det för er själva!!

Hjälps åt att få tråden att bli intressant igen istället

//Peter

Kenell
2006-02-23, 10:47
Vill igentligen inte vara någon gnällspik men är jävligt bra på de igentligen
Bara undrar vad som igentligen har hänt med denna tråden

....

Och OM det nu är nån som ska komentera detta jag skrivit på ett ironiskt sätt, ge fan i de håll det för er själva!!

Tja, som ursprunglig skapare av tråden så är jag nöjd med dess innehåll.

Att den skall dö är jag inte så rädd för, den fanns lååångt innan du dök upp (startade September 2002 - dvs för 3,5 år sedan, och du kom för knappt ett år sedan och ifrågasätter den redan??). Nä, sluta gnäll och kom när vi träffas istället vi har ju faktiskt kul ihop.

Zoopet har många avdelningar där du kan diskutera det du söker. Denna tråden står under "Föreningsfrågor" och skall därför egentligen inte innehålla fisk/växt-osv-diskussioner alls utan snarare sådant vi pratar om här, möten. Sedan att vi inte ÄR en förening är ju en helt annan sak, men jag anser ändå att tråden fyller sin funktion. Att vi sedan ger varandra gliringar och skämtar det hör till, tål man inte det så kanske man skall vända sig någon annan stans. Vi känner ju varandra ganska bra här de flesta...

Hejja Fisknördstråden som den är i befintligt skick! :D

LN
2006-02-23, 11:25
Torstensson - du har rätt när du säger "absolut inga vattenbyte i växtkaret".
Har läst på endel och banne mig det stämmer.
Tydligen konverterar växterna från co2 till karbonat när co2 saknas.
Och fyller man inte på co2 (som vid vattenbyte) så upplever växterna att livet är rätt stabilt och växer rätt bra.
Däremot så hävde ja i lite TMG och KNO3 och då växer det ännu bättre. Så ja tror inte att enbart fiskskit räcker.

Redbullen
2006-02-23, 11:45
Tja, som ursprunglig skapare av tråden så är jag nöjd med dess innehåll.

Att den skall dö är jag inte så rädd för, den fanns lååångt innan du dök upp (startade September 2002 - dvs för 3,5 år sedan, och du kom för knappt ett år sedan och ifrågasätter den redan??). Nä, sluta gnäll och kom när vi träffas istället vi har ju faktiskt kul ihop.

Zoopet har många avdelningar där du kan diskutera det du söker. Denna tråden står under "Föreningsfrågor" och skall därför egentligen inte innehålla fisk/växt-osv-diskussioner alls utan snarare sådant vi pratar om här, möten. Sedan att vi inte ÄR en förening är ju en helt annan sak, men jag anser ändå att tråden fyller sin funktion. Att vi sedan ger varandra gliringar och skämtar det hör till, tål man inte det så kanske man skall vända sig någon annan stans. Vi känner ju varandra ganska bra här de flesta...

Hejja Fisknördstråden som den är i befintligt skick! :D

Jaja vi får väl se vad som händer med allt.
Tycker att den har dött en aning iallafall, det var mer fart på folk innan, det skrev lite mer om fiskar och runtomkring saker förr, vilket var roligare att höra folks tycke och kunskap.
Som tex diskutionen om Ålends kar vs. andra kar, det var en diskution som många la sej i vilket var kul...

Känns lite som man måste vara lite gnällröv för att det ska hända något kul ;)

Jag kanske missuppfattar precis allting, men det är mer komentarer och skift om fika och om vems Fru/sambo som ska baka eller inte än om sånt som vi pysslar med.

Ta tex de sista torsten skrev om sina nya fiskar han hade köpt, tror inte det var någon som komenterade något om det ( Kan ha fel )
När Patric skriver om sina fiskar som leker nästan lika ofta som Larrys Stenkåta fiskar som simmar i lyxvatten hela tiden...

Ne jag tycker vi kunde snacka mer om sånt (även om man nu kan få svar på andra ställen) för jag vet att mer eller mindre alla är här inne relativt ofta för att kunna lägga sej i och fråga/svara på något mer än just fika :P...... det blir lite roligare i tråden då även om den nu tydligen är bra som den är.

Gliringar och skämt tål iallafall jag hur mycket som helst så det är för mej ingen större deal..men i längden blir de bara tjatigt och blir mindre kul när dom väl dyker upp vid rätt tidpunkt:P

Mvh Peter

Redbullen
2006-02-23, 11:51
Torstensson - du har rätt när du säger "absolut inga vattenbyte i växtkaret".
Har läst på endel och banne mig det stämmer.
Tydligen konverterar växterna från co2 till karbonat när co2 saknas.
Och fyller man inte på co2 (som vid vattenbyte) så upplever växterna att livet är rätt stabilt och växer rätt bra.
Däremot så hävde ja i lite TMG och KNO3 och då växer det ännu bättre. Så ja tror inte att enbart fiskskit räcker.

Håller med er båda om vattenbyten
Jag kör inte fullt så frekventa vattenbyten längre ( En gång varannan vecka )och växterna mår bättre helt klart, fiskarna också för den delen
Och har sett en minskning av trådalger också.

Minskade i samband med det på TMG vilket var den stora boven till trådisar, tyvär så var jag dum nog att ta lite extra med tmg.

Snackade lite med Defdac och fick tipset att öka upp dosen mer än dubbelt även om jag inte har såå mycket växter men fick bra fjong på dom av det

Problemet nu i karet är att växterna ser lite bleka ut, högväxande växter är lite mer röda upptill så jag undrar om dom inte är lite "brända" av ljuset ?!?
men det är kanske inte så lustigt med 3*30 Watt rör i ett 222 liters :P

BTW : Larry...ville du ha neoner? vi kanske kan göra ett litet byte mot lite andmat eller nått.... vill se hur dom funkar också som Experiment kalle sa :D

Mvh Peter

Redbullen
2006-02-23, 12:29
Undrar en sak...
Ingen här inne som vet en del om Pirayor? Torstensson, du som har en skum fisk kanske vet något om sånna ? :)

Vill veta om det finns någon sort som man kan få tag i som är extremt sura fiskar, nästan så dom tuggar på siliconet och slipar tänderna på aluprofilerna :)

Mvh Peter

LN
2006-02-23, 14:37
Andmat visst visst o salttabletter i byte(lån) eller nått

Patrik_växjö
2006-02-23, 14:40
Den här tråden är det enda intressanta på hela zoopet. Jag har minskat min tid på zoopet från 25 timmar i veckan (minst) till, tja.. 20 min per vecka. Finns inget som lockar längre här, förutom denna guldtråd! Och jag gillar vårt pikande om halvlackade bilar eller tyskwannabee bilar etc :D SÅ har det alltid vart å så fortsätter det säkert! Vad det gäller det här med att folk vaknar först när det ropas fika är väl just för det är detta vi har gemensamt, våra hembesök eller resor ihop och det är himla trevligt tycker jag!

Den här tråden kommer inte dö, har den upplevt 4112 inlägg innn detta ska vi nog lyckas göra lika många till, om än i lite sämre "tempo".

Brukar fundera över vilka som egentilgen vart med i vår lilla nööööördgrupp genom åren, Nu är vi ju Bilbo, Torsten, Jag, Kenell, Robban, Larry, Redbull, Hank glömt nån, sorry isåfall :D

Tidigare var det ju Poppo som var med ett tag, Milla (eller Nilla?) som hade ett hembesök och sen "gonatt", Grodan, legenden ;), Grodans två studentpolare, Bilbos bekante Jerry, var väl med på första Göteborgsresan?, och Tomas som var hos Torsten i tisdags.. nån mer som vart med?? Om man räknar så har vi iaf varit ett par stycken..

Kul att vi som startade en gång på Högstorp fortfarande hänger i!!

Anna_84
2006-02-23, 17:04
Brukar fundera över vilka som egentilgen vart med i vår lilla nööööördgrupp genom åren, Nu är vi ju Bilbo, Torsten, Jag, Kenell, Robban, Larry, Redbull, Hank glömt nån, sorry isåfall :D

Tidigare var det ju Poppo som var med ett tag, Milla (eller Nilla?) som hade ett hembesök och sen "gonatt", Grodan, legenden ;), Grodans två studentpolare, Bilbos bekante Jerry, var väl med på första Göteborgsresan?, och Tomas som var hos Torsten i tisdags.. nån mer som vart med?? Om man räknar så har vi iaf varit ett par stycken..

Kul att vi som startade en gång på Högstorp fortfarande hänger i!!

Ptja, jag var väl med på ett litet hörn till en början tillsammans med Peter, men tröttnade rätt snabbt på stämningen härinne och alla små gliringar å tillrättavisningar från höger å vänster (oftast till en och samma person...)
Men det är upp till var och en att skriva/läsa/vara med på träffarna och är Kenell nöjd, så är det väl bra för det var ju han som startade tråden och hade förmodligen ett speciellt syfte med tråden också då...

Och de som inte trivs får väl ta å starta en egen tråd då som Redbullen föreslog :D

Bilbo
2006-02-23, 20:33
Undrar en sak...
Ingen här inne som vet en del om Pirayor? Torstensson, du som har en skum fisk kanske vet något om sånna ? :)

Vill veta om det finns någon sort som man kan få tag i som är extremt sura fiskar, nästan så dom tuggar på siliconet och slipar tänderna på aluprofilerna :)

Mvh Peter
Om det är "sura" fiskar du söker skall du glömma pirayor, iaf så länge du inte kan hålla ett stim på minst 20 fullvuxna individer. Pirayor i för små grupper är fega kräk i de flesta fall. Om du vill ha SURA fiskar skall du skaffa Crenichichlor. Jag planerar att köpa 4 st Crenichichla marmorata om vi nu kommer iväg till Arnold (Åled) någon gång. Där kan man snacka om 35 cm dåligt humör samt att de äter upp det mesta som är i matstorlek, dvs ca 75% av deras egen storlek.
Annars är multisar aggressiva och sura så det räcker och blir över. Altolamprologus-arterna har fördelen att de inte bara är sura utan ser dessutom väldigt sura ut!
Salvini kan också vara sura, iaf när de leker. Det är rätt kul med fiskar som attackerar glaset när man kommer in i rummet ;)

JAG VILL TILL ÅLED!

Bilbo
2006-02-23, 20:35
Jag trivs för övrigt jättebra med denna tråd precis som den är. Det ÄR en klubb för inbördes beundran, och det är bara att gilla läget! :D

Kenell
2006-02-23, 20:39
Men det är upp till var och en att skriva/läsa/vara med på träffarna och är Kenell nöjd, så är det väl bra för det var ju han som startade tråden och hade förmodligen ett speciellt syfte med tråden också då...

Ja, jag var väl mer eller mindre på jakt efter en befintlig förening när jag startade tråden får lääänge sedan, men vi var några glada amatörer (de flesta var relativt nya på akvaristiken i alla fall, inte minst jag som precis skaffat mitt första akvarie då) som nappade och tja, en j-a massa inlägg senare hänger vi fortfarande ihop, det är kul tycker jag! :)

Sedan att vissa är mycket mer akvarienördiga än andra, det är väl det som gör den här gruppen så dynamisk på något vis, alla är vi ju olika som personer.

Torstensson
2006-02-23, 20:48
JAG VILL TILL ÅLED!

Ja e inte det dags snart??
Fasen vet när, å jag vill förbi Stoby innan oxå...när man endå e ute å svänger..
Den 4:e mars verkar va ett datum som fungerar!

Ska du med Hank??? ;)

Hank
2006-02-24, 05:49
Ska du med Hank??? ;)
Kan du fethajja!! (tror jag....)

LN
2006-02-24, 06:20
(tror jag....) - Hank

Ajajajaj låter lite som att du fastnat i nätet precis som ja [:-64]

Bilbo
2006-02-24, 08:08
4.e mars blir kanon, hoppas bara Arnold har kvar Marmoratorna, och att de är ok i storlek, helst 15 cm

Hank
2006-02-24, 08:19
(tror jag....) - Hank

Ajajajaj låter lite som att du fastnat i nätet precis som ja [:-64]
Det är väl härligt att inte behöva ta alla beslut helt själv :D

Kenell
2006-02-24, 08:23
Ja e inte det dags snart??
Fasen vet när, å jag vill förbi Stoby innan oxå...när man endå e ute å svänger..
Den 4:e mars verkar va ett datum som fungerar!

4:e är förankrat och bokat, jag skall med... :D Vem kör?

LN
2006-02-24, 08:32
C säger att det hinner inte jag (tror ja) [:-75]

LN
2006-02-24, 08:33
Nääädå - ja är ingen toffel [:-2]

Redbullen
2006-02-24, 09:15
Njaä inte sura så bara....utan köttslitande sura menar jag, typ piraya eller så:)
Vore kul att ha ett gäng, har sett lite småfilmer på pirayor och jag tycker dom verkar tuffa..

Några fiskar på 35cm blir de nog inte för mej, tycker de blir trångt för dom stackarna i ett 150cm kar då hehe.

Multisar ska visst vara sura med, men dom jag hade innan Torsten köpte dom och skickade dom vidare till Larry var inte direkt sura..

Den enda fisken jag har som är sur det är min sebraciklid hane, det är en bitsk sate som attakerar glaset om man kommer för nära, rycker i kroppen och spänner sej så man måste dra på smilbanden

Så är de nån som kanske vill ha levande foder sen så är det bara att höra av sej, har nog en 50-60 små yngel nu som kan växa till sej lite först.

Ska du ha Crenichichlorna i 600L eller har du andra kar nu ?

Men nu står de iallafall Oscar på listan IGEN, ge mej f*n på att de ska bli lek på dom nån gång, och det blir väl affär nån dag nu i slutet av februari.

Mvh Peter

Om det är "sura" fiskar du söker skall du glömma pirayor, iaf så länge du inte kan hålla ett stim på minst 20 fullvuxna individer. Pirayor i för små grupper är fega kräk i de flesta fall. Om du vill ha SURA fiskar skall du skaffa Crenichichlor. Jag planerar att köpa 4 st Crenichichla marmorata om vi nu kommer iväg till Arnold (Åled) någon gång. Där kan man snacka om 35 cm dåligt humör samt att de äter upp det mesta som är i matstorlek, dvs ca 75% av deras egen storlek.
Annars är multisar aggressiva och sura så det räcker och blir över. Altolamprologus-arterna har fördelen att de inte bara är sura utan ser dessutom väldigt sura ut!
Salvini kan också vara sura, iaf när de leker. Det är rätt kul med fiskar som attackerar glaset när man kommer in i rummet ;)

JAG VILL TILL ÅLED!

Redbullen
2006-02-24, 09:17
Farligt att åka till Stoby eller Åleds......köpmanin finns alltid med vilket kan resultera till Nudlar och blandsaft resten av månaden :D

Så jag tror jag gynnar den ANDRA lokala akvariebutiken eller fiskodlaren ett tag till tills plånboken gått upp lite i vikt

Mvh Peter

Bilbo
2006-02-24, 12:55
Det blir lite ommöblering här hemma i helgen, vilket innebär att 450-liters blir tanganyika och 600-liters blir sydamerika med chokladcikliderna och marmoratorna samt "Malte"

Patrik_växjö
2006-02-24, 14:54
Farligt att åka till Stoby eller Åleds......köpmanin finns alltid med vilket kan resultera till Nudlar och blandsaft resten av månaden :D

Så jag tror jag gynnar den ANDRA lokala akvariebutiken eller fiskodlaren ett tag till tills plånboken gått upp lite i vikt

Mvh Peter

Den går aldrig upp i vikt om man handlar lokalt! *lalala...

Jag är med på resan!

Redbullen
2006-02-24, 15:18
Den går aldrig upp i vikt om man handlar lokalt! *lalala...

Jag är med på resan!

Åjo de är många gånger billigare så :P

Mvh Peter

Torstensson
2006-02-24, 16:14
Okej!
Många som e sugna på att ut å åka... Kul!
Bilbo, Hank, Peter, Patrik å Jag, inte illa... Synd att inte Du ska med Larry, du som har den största bilen!!
Men precis, Vem kör?

Patrik_växjö
2006-02-24, 18:26
Okej!
Många som e sugna på att ut å åka... Kul!
Bilbo, Hank, Peter, Patrik å Jag, inte illa... Synd att inte Du ska med Larry, du som har den största bilen!!
Men precis, Vem kör?

Vi kan ta den demokratiska vägen; alla kör varsin bil :D

Kenell
2006-02-24, 19:00
Vi kan ta den demokratiska vägen; alla kör varsin bil :D
Men vad skall DU köra då? DU kör väl inte bil utan Peugeot? [B)] [:-38]

Torstensson
2006-02-24, 19:20
*HOST* Å vem kör med Skådan??

Snappade upp som hastigast.. (http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,783702,00.html)

mr malawi
2006-02-24, 20:38
Säger bara SAAB 9-5!!!

Torstensson
2006-02-24, 21:00
Som Dolly Parton då??
Hon sjöng ju om 9 to 5.... ;)

Bilbo
2006-02-24, 21:59
Jag kör inte eftersom värmen inte funkar som den skall i min bil för tillfället, och förmodligen är inte det fixat till nästa vecka heller. Men iofs, om ni vill frysa i 40 mil är väl det ok med mig för jag är van ;)

Torstensson
2006-02-25, 07:29
Å vad har Du för bil?? *asg*

Bilbo
2006-02-25, 09:07
Å vad har Du för bil?? *asg*
Det vet du ju, du har ju samma sort ;)
Förmodligen är det bara ett friskluftsspjäll som inte stänger som det skall så den släpper in fullt med kalluft hela tiden, lite jobbigt är det! :(
Förhoppningsvis är det inte så invecklat att fixa själv!

Janne i Åled är förvarnad om att vi kommer, han påpekade oxå att han fått in en hel del intressanta större sydamerikanska ciklider på sistone, för de som har dessa böjelser.

Patrik_växjö
2006-02-25, 12:42
Säger bara "våga vägra (s.k) svenska bilar" !

Nä jag lär inte köra, "måste" nog lämna bilen till J då jag är i ungern mellan tors-mån om 2 v i "tjänsteärende"...

Kenell
2006-02-25, 12:43
Ingen annan har ju frivilligt anmält att dom kan köra, så jag gör det om ni känner för att trängas tre i baksätet på Skådan. Detta är dock inte förankrat hos frugan... Man kan ju börja med att kolla intresset hos er.

Bilbo
2006-02-25, 15:40
Jag har inget emot att åka Skåda, men som sagt, jag kan köra om folk accepterar att frysa lite, men med 5 i bilen kanske det inte är ngt problem.

Redbullen
2006-02-25, 17:09
Larry : JAG HAR LEK PÅ BOLIVIANERNA NU :D

Hanen färgar som en regnbåge och rycker i kroppen, honan lika så med äggröret ute
Finns en sten dom sett ut som båda två puttsar och gör fin :D
Tydligen trivs dom bättre i de stora lite mörkare karet, varför vet jag inte, kanske dom kände sej stressade i 222l...
men men ..... få se om de finns ägg på stenen i morgon då :)

Mvh Peter

LN
2006-02-25, 19:04
Kul att du fått igång dom. Dom kommer att gräva några gropar och förvara larverna där. Ha en liten nattlampa så tar inte malar eller andra romtjuvar rom eller larver på natten. Ynglen är riktigt små början så ja har ibland trott att dom varit borta för att sedan dyka upp ett par dagar senare. Matning blir lite lurit i ett stort kar för du måste övermata i 2-4 veckor direkt efter dom blivit frisimmande. Men det återkommer vi till [:-15]

mr malawi
2006-02-25, 19:14
Säger bara "våga vägra (s.k) svenska bilar" !

Det va f*n vad du är sur hela tiden!

Vad har du för bil som är så jäkla bra då?

mr malawi
2006-02-25, 19:15
Kul Peter!

Hoppas att allt går fin fint med ynglena bara!

Patrik_växjö
2006-02-25, 19:20
Det va f*n vad du är sur hela tiden!

Vad har du för bil som är så jäkla bra då?

Sur å sur, snackade bara ur mitt hjärta :) Nädå skojade bara lite, f`låt ska vara uberseriös i fortsättningen, kommer vara skitintressant denna tråden då!

Jag åker gärna Ford utan värme, men är det bara kupevärmen som är kass Bilbo?
Alltså motorn blir varm fast inte inblåsningsluften?? Låter som nått spjäll eller så!!!! Kan inte vara så allvarligt..

Förresten, vad jag har för bil lär framgå i denna tråd, o mman följer den.... nä seriös nu ja.. oj..

Redbullen
2006-02-25, 20:36
Kul att du fått igång dom. Dom kommer att gräva några gropar och förvara larverna där. Ha en liten nattlampa så tar inte malar eller andra romtjuvar rom eller larver på natten. Ynglen är riktigt små början så ja har ibland trott att dom varit borta för att sedan dyka upp ett par dagar senare. Matning blir lite lurit i ett stort kar för du måste övermata i 2-4 veckor direkt efter dom blivit frisimmande. Men det återkommer vi till [:-15]

Nårra timmare efter de jag skrev sitter det en mängd ägg på stenen som dom putsade och höll på med
Hanen vaktar dom med liv och lem, honan får inte komma i närheten, är de hanen som vaktar dom eller väntar han bara på att befrukta dom?

Så vi får se hur de går, insuget till ett ytterfilter är 10cm ifrån stenen där dom sitter, så jag funderar på om jag ska försöka sätta en kub med blå filtermatta över insuget så dom inte sugs in sen, ska göra det på bägge två tänkte jag.

Det finns inget risk för att någon annan fisk ska tugga i sej larverna för Bolivianerna är helt ensamma :D

Men kul är det iallafall

Frisimmande sebrayngel i ett kar
Ägg på en sten från fiskar som jag hade tappat hoppet för.
Växtkaret är på väg tillbaka från jobbiga trådalger och bleka växter.

Så jag tror jag klarar mej utan osmos nu hehe, men kommer absolut göra ett experiment någon dag med det också..

Mvh Peter

Redbullen
2006-02-25, 20:38
Kul Peter!

Hoppas att allt går fin fint med ynglena bara!

Jadå det går nog fint med dom hoppas jag.
Dessvärre gick det mindre bra med växterna som kom igår, dom tynar nu rätt så snabbt bort, är ganska säger på att dom log lite för länge utan vatten igår så dom kommer nog inte överleva.
Gör desperata försök med gödning och mäsk just nu, sprider microbubblor över växterna så förhoppningsvis tar dom sej, bara dom visar ett litet skott så är dom räddare, då är dom inte helt döda :(

Men allting löser sej som vi brukar säga :)

Mvh Peter

Redbullen
2006-02-25, 20:43
Sur å sur, snackade bara ur mitt hjärta :) Nädå skojade bara lite, f`låt ska vara uberseriös i fortsättningen, kommer vara skitintressant denna tråden då!

Jag åker gärna Ford utan värme, men är det bara kupevärmen som är kass Bilbo?
Alltså motorn blir varm fast inte inblåsningsluften?? Låter som nått spjäll eller så!!!! Kan inte vara så allvarligt..

Förresten, vad jag har för bil lär framgå i denna tråd, o mman följer den.... nä seriös nu ja.. oj..

Inget fel på ford, vad jag erfar så har dom äldre modellerna av Sierra den värsta värmen som går att uppnå i en kupe :)

Kommer de ingen värme in i kupen är de ganranterat ett reglagespjäll eller luft i värmeelementet.....har bytt båda dom grejjerna på 2 fordar :)

Mvh Peter

Bilbo
2006-02-25, 21:08
förmodligen är det ett reglagespjäll, eftersom värmen bärjade funka igen efter det att jag tagit sats och kört igenom en snövall, sedan slutade den funka igen. Frågan är bara hur man kommer åt de dj*vla spjällen. Tydligen så styrs värmen av 4 olika spjäll, med varsin individuell motor, men de sitter inte smidigt till ;)
Jag kan gott köra eftersom jag ändå kör till Växjö, och därmed inte kan låta frugan använda bilen.

Torstensson
2006-02-25, 21:38
Eller tar jag Bussen!

Fördelen med att erbjuda sig köra e nog främst att man själv e garanterad en bekväm plats i bilen..

Nackdelen med min bil e att det inte finns plats för en massa frigolitlådor, men några får ju plats! =)

mr malawi
2006-02-25, 22:13
Hej alla glada som skall iväg nästa helg.

Ni kanske har lite plats till ett par låder ner till stoby? kanske har tur att man kan sälja lite fisk till Lasse!

LN
2006-02-25, 23:37
Bra det där med kuberna på insuget redbullen.
Honan fick vara med det första halvåret dom lekte. Sen blev han en sur elak gubbf++n så enda gången hon duger är när hon ska till att romma.
Har försökt lugna honom men det slutade med att han spred ynglena i hela karet under sina attacker. Låt han vara bara för att att han är en god yngelvårdare. Låt bli att mata helt några dagar och lämna karet i lugn o ro. Köp in lite fryst cyclops o börja mata (lite) med det om ca: 4 dagar. Öka dosen sen när du ser att dom är frisimmande. Dom svälter lätt så övermating blir ett måste.

Torstensson
2006-02-26, 10:09
Hej alla glada som skall iväg nästa helg.

Ni kanske har lite plats till ett par låder ner till stoby? kanske har tur att man kan sälja lite fisk till Lasse!

Det beror väl på vem som kör i vilken bil å hur många som i så fall ska hänga med å om du orkar gå upp på morgonen å så.. =))

Bilbo
2006-02-26, 12:07
Jo vi brukar ju åka rätt tidigt

Torstensson
2006-02-26, 13:48
Jag räknar med att köra från stan vid 07.00...
OM Lasse i Stoby ska ha fisk från Mr. Malawi tar dom upp en plats i bilen, men dom lådorna får Bilbo sen till att packa sin fisk i... Status Que!

Patrik_växjö
2006-02-26, 17:41
Tveksamt om det får plats, om vi ska ha alla våra lådor med också, ifall at man hittar nått...

men visst, farbror chaufför får ta avgörandet i egna händer i denna fråga..

mr malawi
2006-02-26, 19:00
Jaha här var man snabb att redigera sin inlägg...:confused: [?]

Torstensson
2006-02-26, 22:09
Men åker vi i min bil å jag får hjälp med att lyfta in en stol får ALLA med sig ALLA sina lådor! [xx(] Men jag vägrar åka hem med TOMMA lådor, så släpar ni med er lådor får ni allt fylla dom med NYINKÖPT fisk oxå...eller frysmat.. [}:)]

Tanken va ju att Malawis 2-3 lådor används för fiskinköpen vi gör.. Då slipper vi ta med nya lådor! :)

Hank
2006-02-27, 05:53
Tveksamt om det får plats, om vi ska ha alla våra lådor med också, ifall at man hittar nått...

men visst, farbror chaufför får ta avgörandet i egna händer i denna fråga..
Hur tänker du nu?
En frigolåda tar ju lika stor plats tom som full :)
Edit: Typ som Torsten sa, fast jag såg inte att det var en sida till ;)

Patrik_växjö
2006-02-27, 09:42
Hur tänker du nu?
En frigolåda tar ju lika stor plats tom som full :)
Edit: Typ som Torsten sa, fast jag såg inte att det var en sida till ;)

Nä jag vet inte, var väl trött.

Redbullen
2006-02-27, 11:32
Ikväll ska det shoppas :D

Fyller ju *host* 19 år idag så man fick lite flis i plånkan i lördags :)

Mvh Peter

Hank
2006-02-27, 11:35
Man får grattulera!
Vad ska du shoppa då?

Redbullen
2006-02-27, 15:19
Man får grattulera!
Vad ska du shoppa då?

Tackar tackar..dock stämmer inte 19år utan det ska vara 27bast [:o] men men

Ja de blir väl sånna fiskar som jag hade innan....
[:-148] <---- Sånna :D

Mvh Peter

LN
2006-02-27, 15:28
Redbullen - Hur mår rommen?
[:-11] Depa ja säger bara vilket otroligt drag det var i Göteborg [:-11]

Redbullen
2006-02-27, 17:01
Rommer mår bra, hanen och honan delar upp jobbet med att fläkta, så honan var visst bra till mer än att bara lägga ägg :)
Det är väl 5-6 st som är vita och troligen döda.

Du skulle varit med idag..... fick se liplock mellan en av mina nyinköpta oscar och bolivianhanen.... de du !!

Bolivianerna visade direkt " hit men inte längre ! ", så nu räcker det med att hanen visar sej så backar oscarna :)

Det är ju lite bra att de finns många många sebraciklidsyngel i 155an nu .... nu vet jag absolut vart dom ska simma en stund när dom blir större :D

Mvh Peter

LN
2006-02-27, 22:27
Bra att han släpper in honan!!
Måste skaffa mig en kökskrannippel - blir tokig snart av att bära vatten.
Med en skvätt Aqua safe och lite salt klarar sig alla firrana på köksvatten just nu. Undrar om vattenverket häver i mindre kem. just nu så här vintertid. Dock ingen lek i Malawit.
Malawi - hur går det med osmoset? Fått igång bättre lek än?

Patrik_växjö
2006-02-28, 05:12
[QUOTE=Larry Nilsson]Bra att han släpper in honan!!
Måste skaffa mig en kökskrannippel - blir tokig snart av att bära vatten.
[QUOTE]

Jag kör med slang från duschen, passar direkt på om man skruvar bort duschslangen...

Hank
2006-02-28, 05:53
Klartecken hemifrån!
Jag hänger på i helgen :)

LN
2006-02-28, 06:04
Bra Patrik. Det är nog tusan som du säger att det är en 1/2 tums koppling i blandaren i duschen. Strålande strålande. Nog F###n lekte ett Discuspar i gårkväll igen trotts att ja sagt åt dom att vänta tre veckor till. Växjövattnet är rätt bra just nu!!!!!!!

mr malawi
2006-02-28, 08:16
Jo visst går det fint med osmosfiltret. Hävde i en del i karen här hemma och vips så hade golden lekt. gött!!!

Jag kanske skulle lämna tillbaka det till dig? Jag får väll köpa ett eget när man har blivit rik.

LN
2006-02-28, 10:40
Ja behöver inte filtret på minst en månad eller två.
Ja vill att dom ska sluta leka. Så att dom inte bränner krutet innan ja fått igång lekkaren.

Redbullen
2006-03-01, 21:14
Fan att man inte var först på telefon....nu lyckades ju Robban ta de :P
Anna kanske hade velat ha ett 600 till sina Malawi :P

Påffarna här hemma mår bra, äter som elefanter och skiter som flodhästar

Mvh Peter

Bilbo
2006-03-02, 05:01
Påffarna här hemma mår bra, äter som elefanter och skiter som flodhästar

Mvh Peter

Jag har aldrig upplevt att Oscar uppför sig på ngt annat sätt så förmodligen skall de vara sådana ;)

Patrik_växjö
2006-03-02, 05:10
"ja se det snöar ja ser det snöar det var väl helvete med..." Det ska ju vara vår nu!...

Jaja, mitt 375 har blivit lite mer harmoniskt sedan jokaparet lämnade in. De hade en tendens likt många syd/centralamerikanare att vilja ha ett stort revir när de hade sin parningstid, funderar på att köpa ett 10-15 tal afrikanska glasmalar om Arnold har de kvar, har stått och studerat dom länge varje gång jag är där nere. Fast risken är att det blir för stimmigt...

Hank
2006-03-02, 05:53
Fan att man inte var först på telefon....nu lyckades ju Robban ta de :P

Då var du nr. 3, han ringde mig först, innan annonsen ;)
Har ingen möjlighet att ta hand om ett 2 meters just nu :(

Torsten:
Hur blir det på lördag??

LN
2006-03-02, 07:27
Tungt var det. Ett litet lillfinger från att tappa det i trappan, men ibland ska man ha flyt. Kalksten fick ja hem 40-50 kg, Går nog tusan i 1125 litaren

Patrik_växjö
2006-03-02, 08:06
Tungt var det. Ett litet lillfinger från att tappa det i trappan, men ibland ska man ha flyt. Kalksten fick ja hem 40-50 kg, Går nog tusan i 1125 litaren

Ja även lillfingret har en viktig roll ibland :)

Ja lördag ja, lägg upp ett körschema bäste busschaufför .... 8)

Redbullen
2006-03-02, 09:19
Jag har aldrig upplevt att Oscar uppför sig på ngt annat sätt så förmodligen skall de vara sådana ;)

Nej det är sant, men kommer inte ihåg att mina andra var så glada i mat och att skita...men men det blir nog bra.

Men jag är inte riktigt nöjd med grus i akvariet....hade velat ha sand fast aningen lite större korn.. få se hur de blir, kanske får ett ryck och köper några säckar..

Mvh Peter

Redbullen
2006-03-02, 09:20

Va bra...då slapp jag bära hehe :p

Mvh Peter

Patrik_växjö
2006-03-02, 15:36
Nej det är sant, men kommer inte ihåg att mina andra var så glada i mat och att skita...men men det blir nog bra.

Men jag är inte riktigt nöjd med grus i akvariet....hade velat ha sand fast aningen lite större korn.. få se hur de blir, kanske får ett ryck och köper några säckar..

Mvh Peter

I Helgasjön finns massor av fiiiin sand, har jag hört.. ;)

Bilbo
2006-03-02, 16:00
Är väl förmodligen en halv meter is där nu som på alla andra sjöar, så det kan nog bli lite kinkigt, men om någon vill låna en isborr så är det bara att säga till ;)

Patrik_växjö
2006-03-02, 17:15
Det kommer ju en vår och sommar... Det var mest min tanke...

Redbullen
2006-03-02, 18:09
Nja de blir nog sand på säck.....orkar inte spanna hem skiten hehe

Mvh Peter

Patrik_växjö
2006-03-02, 19:40
Nja de blir nog sand på säck.....orkar inte spanna hem skiten hehe

Mvh Peter

Jo det är ju "lite" jobb med det, och allt tvättande iom att det kommer utifrån... fast snyggt blir det..

Torstensson
2006-03-02, 20:27
Körschema??
Om det inte e skitväder kör jag, annars Kenell (om jag har förstått rätt).
Mina vinterhjul gillar inte 10cm snömodd, eller går det att undvika e det bättre...

Men jag utgår från att jag kör!
Försöka lämna mitt place vid 07.00, antar att Bilbo e här då..
Hank 07.10
Patrik 07.15
Kenell 07.20

Malawi har två lådor som ska med till Stoby. Dom får vi sen att packa fisk för hemfärden i. Han vill inte ha tebax dom... Oavsett om det blir Ford eller Skoda så får ju dom lådorna plats!

Ful fart ner till Stoby, kaffe på McD innan?
Matpaus på McD Mellbystrand och sen rejs till Åled!
Efter Åled e det nog F1 hem som gäller, antar att någon/några har köpt fisk..

Låter det schemat bra??

Patrik_växjö
2006-03-02, 20:50
Låter det schemat bra??

Jaaa fröken :D

Kan säga att det är inte det minst kul med bakhjulsdrift i detta skitväder heller! Visst är dt kul att leka å sladda, men det spinner ju på 4an om man så vill...

Torstensson
2006-03-02, 21:04
Men du kör ju traktor, häng på snökedjorna!!!

Patrik_växjö
2006-03-03, 04:41
Då låte det ju ÄNNU MER i bilen. Men när jag tänker på det, fick faktiskt ta sats 3 ggr härom morgonen för att komma in på gården på jobbet, var väldigt blank och för den delen fin is ;)

Hank
2006-03-03, 05:56
Låter det schemat bra??
Uppfattat!!

Redbullen
2006-03-03, 07:16
Finns de mer plats i morgon ? [:o]

//Peter

Kenell
2006-03-03, 08:29
Kör Torsten _kanske_ det får plats en till, jag vet inte hur stora lådor Malawi vill att vi skall ha med, eller så får du ha dom i knät ;)

Kör jag är det helt kört. 3 i baksätet är mer än nog.

Körschema om jag kör blir väl samma men omvänd hämtning bara...
Försöka lämna mitt place vid 07.00
Patrik 07.10
Hank 07.15
Torsten/Bilbo 07.20

Kenell
2006-03-03, 13:11
Hank, du har aldrig kört en sån där runda hittils... ;) Min fru vill helst inte att jag tar bilen, och jag är ju 2:a chaffis imorgon ifall vädret är kass och Björn inte vill köra oss... Tror du att du kan vara 2:a chaffis med fården istället? Min fru skulle vara tacksam om det nu blir så att 2:a chaffisen måste köra...

(Jag vääägrar nämligen sitta o frysa i en trasig Bilbo-fård...)

LN
2006-03-03, 13:29
Cheva ja säger bara amerikanskt ska det va.

Bilbo
2006-03-03, 13:41
Annars har jag en bil med mig till Växjö, vi får väl hålla värmen. Om Torsten inte kan/vill köra kan vi åka i min bil. Det brukar ju inte bli direkt svalt i en bil om man är 5 pers. Det är inte direkt så att man fryser, men man kan ju behålla ytterkläderna på i så fall, det brukar räcka!

Torstensson
2006-03-03, 15:58
Jaja, blir det ingen snöstorm kör jag det e lungt...

Eftersom det skall med lådor e utrymmet slut, tyvärr Redbullen..
Hade det varit så att Larry hade kört hade både du å lådorna fått plats!

Bagageutrymmet e ju begränsat i min bil, därför detta problem...

Bilbo, hur gör du med imman på insidan av rutorna om du inte har ngn värme i bilen?? Det kanske fungerar när du e själv, men e vi full bil tror jag inte det blir så bra! =)

Patrik_växjö
2006-03-03, 20:25
Jaja, blir det ingen snöstorm kör jag det e lungt...

Enligt smålandsnytts väder ska det bli uppehåll imorrn, så det blir säker Torstenbilen som rullar då.

Kenell
2006-03-04, 15:41
Tack boys för idag, det blev ett j-a tryck i karet med mina Fjärilsdanior (http://www.aleds.se/fiskinformation/fiskinfo_2.asp?Qsort=2138). De stimmar och blev ett tillskott, och malen (http://www.raubwelse.de/galerie/saugwelse/l036.htm) (Spatuloricaria sp. Peru) bara seglade ner och lade sig tillrätta på botten än så länge...

/Peter

Patrik_växjö
2006-03-04, 15:58
Kul Peter! Min Fengädda passar som fisken med omgivningen, dock så måste jag ansa bort valesineria från yta, annars kommer jag aldrig att se mina Afr. glasmalar.. De håller ju till i vattenströmmarna, som jag kör längs bakgrunden :D

Torstensson
2006-03-04, 16:16
Här la sig Gibben med fenorna fullt uppställda å showade direkt!
Mina andra fiskar, Horabagrus brachysoma (http://www.fishbase.org/summary/SpeciesSummary.php?id=13296&lang=Swedish) verkar ju va coola...
Eller som det står på Planet Catfish; "-Peaceful with other and it's own species. Not to be trusted with smaller fish though."

Kan ju bli kul framöver....

Patrik_växjö
2006-03-04, 16:36
Å jag har precis läst att jag har en rovfisk som äter levandeföda och blir upp till 40 cm, kan ju oxo bli - kul .. :S :)

Bilbo
2006-03-04, 17:31
Kan meddela att Gäddorna är lugna och matglada (åt pellets som råkade komma in i påsen vi "inkoppningen") Ventralishannen uppvaktar redan sina honor!
Tack för idag förresten!

Bilbo
2006-03-05, 08:40
Mr Malawi: Jag har dina frigolitlådor hemma hos mig, men de återlämnas nästa gång jag kommer till Växjö

mr malawi
2006-03-05, 09:22
Mr Malawi: Jag har dina frigolitlådor hemma hos mig, men de återlämnas nästa gång jag kommer till Växjö

Inga problem alls!
Jag har fler om jag behöver. Verkade Lasse nöjd annar så?

MVH Robban

Torstensson
2006-03-05, 10:33
Jodå, det va inga probs..
Vi får höras! =)

Tropfrog
2006-03-05, 11:19
Berätta mer vad ni har köpt. Vad är det för gäddor?
MVH
Magnus

Bilbo
2006-03-05, 12:35
VF Crenichichla marmorata blivande 35 cm monster, kanske finns plats för dem på universeum när jag inte kan husera alla ;-)
Ingen bra bild, men man ser iaf hur de ser ut!

Hank
2006-03-05, 13:37
....och min "Golden nugget" har faktiskt varit framme och ätit ;)

Bilbo
2006-03-05, 14:55
Med tanke på styckpriset förstår jag namnet ;)

Bilbo
2006-03-05, 15:02
Lite olika Golden Nugget, kolla om de stämmer med din Hank!

L018 (http://planetcatfish.com/catelog/loricari/baryanci/153_F.PHP)
L081 (http://planetcatfish.com/catelog/loricari/baryanci/154_F.PHP)
L177 (http://planetcatfish.com/catelog/loricari/baryanci/155_F.PHP)

Torstensson
2006-03-05, 18:27
Jag hade fel häromdagen i bilen....
Den malen jag har e köpt som en L177 men jag har svårt att på bilderna på länkarna Bilbo la in skilja den från en L018:a!

Jag har inte köpt några gäddor, men dom lär bli hungriga som sådana sen.... =)

Hank
2006-03-06, 05:52

Isf är det en L018. Många, täta, små gula prickar.
Den är faktiskt riktigt aktiv, även när det är ljust.
Fast, kanske inte som en ancistrus :D

Kockfrallan
2006-03-06, 21:58
Tjena köpte ni nuggets i åled? I så fall tog ni de sista som jag skulle köpa idag.
Det blir nog en royal pleco istället.
Mvh Marcus

Hank
2006-03-07, 05:51
Tjena köpte ni nuggets i åled? I så fall tog ni de sista som jag skulle köpa idag.
Det blir nog en royal pleco istället.
Mvh Marcus
Jag köpte EN nuggets, det var den enda jag såg i butiken.
Han hade inte fler i källaren, eller?

mr malawi
2006-03-07, 09:23
Så Larry har blivit en linslus? hehe!

Såg dig i tidningen idag!

LN
2006-03-07, 13:52
Bara så att ni kan sova gott inatt

Redbullen
2006-03-07, 16:44

Fan jag tycker att L018 är såå läcker !! :)

Mvh Peter

Patrik_växjö
2006-03-07, 17:38
Tjohoo - Mina Gunters ciklid har fårr yngel! Fräckt med munruvare..

Patrik_växjö
2006-03-07, 17:48
Så Larry har blivit en linslus? hehe!

Såg dig i tidningen idag!

Typ den här bilden: http://www.smp.se/article.php?args=637419,101;0;0;0

Bilbo
2006-03-08, 16:48
Skall bli linslus jag med. Smålandstidningen kommer och skall göra reportage om mig och mina akvarier på måndag

Redbullen
2006-03-09, 09:01

Är dom vid namnet Gûnter och Gûdrun ? :)

Mvh Peter

Hank
2006-03-09, 11:44
Visst är det fräckt med munruvare!
Har bara såna i mina kar :)

LN
2006-03-09, 12:04
Ja Malawi det är grejer det

LN
2006-03-10, 19:54
Du har privat mess Redbullen!!

F"""n vilken vinter. Blir det inte vår snart så hoppar ja i älva.

Patrik_växjö
2006-03-11, 05:41
Ok, på söndag klockan 0900 kommer alla till Toftasjön för att se Larry ta årets första dopp.. För nån vår lär det inte bli än.. :rolleyes:

Men visst börjar man bli liiiite trött på det. Alltid mycket kläder, alltid kalla bilsäten på morgonen, alltid -10 eller mindre på morgonen, men en lika j-vla pigg hund som ska ut.. [:-15]

Och om ni undrar vad jag gör upp innan 7 en lördag så beror det på att jag vart sjuk sen i onsdagskväll, vinterkrääääk, och somnade vid 19draget igår...

LN
2006-03-11, 13:56
O jag har svetsat akvariestativ hela halva lördagen. Nu bär det iväg till hjem o fix för att köpa metallfärg. Så om några dagar o nätter så då ska det slabbas vatten i 1100 litaren.

Bilbo
2006-03-11, 14:45
När vill du ha Callochromisarna?

LN
2006-03-11, 19:19
Vet inte än. Hoppas snart!!!!
Melodislager.............. ja vet int.

Redbullen
2006-03-12, 17:31
Har en 54litare här hemma.
Nån som har något tips på vad man kan ha för kul i den ?

Mvh Peter

LN
2006-03-12, 18:08
Snäcklekare eller varför inte sätta rejäl sprätt på vattnet och hiva i några L-malar. Ynglen från bolivianerna skulle ju oxå passa.

Redbullen
2006-03-12, 18:10
Snäcklekare eller varför inte sätta rejäl sprätt på vattnet och hiva i några L-malar. Ynglen från bolivianerna skulle ju oxå passa.

Nja snäckisar kanske..L-malar är iofs fina, men passa inte min plånbok.
Bolivianerna lyckades slarva bort sina ägg ju..... och nu är de lite halvsvårt att jaga dom i 540 som är proppat med växter hehe....
Så vi får la se...

Mvh Peter

Redbullen
2006-03-12, 22:06
Komplett fet CO2 anläggning hemma nu :D
Ingen som har en PH-controler med sond och en 150W MH lampa också *ASG*

Nu ska Peter försöka lära sej mästra växter och alger lite bättre, mäsk i alla ära men en riktig anläggning är guld värt..[:-15]

// Peter

LN
2006-03-13, 06:20
Akarieställning är klar [:-59]
Fattar inte meningen med vinter [:-5]
Semester nästa vecka [:-15]

mr malawi
2006-03-13, 09:00
Då är det bara min ställning kvar då! [:(]

Fattar inte heller meningen med vinter [:-5] Jag väntar SÅ på att snön skall försvinna!

Vill ju börja bygga mitt hus! [:-118]

Patrik_växjö
2006-03-13, 10:17
Vad är det som hindrar dig från att bygga nu då? De bar å åk... :)

LN
2006-03-13, 10:21
Bygga går nog bra.
Det är värre med grävningen och gjutningen av bottenplattan skulle jag tro.

Patrik_växjö
2006-03-13, 14:09
Aha, inte ens kommit igång med det än. Förklarar ju lite iaf.

Mina Gunteryngel lever fortfarande!... otroligt..

LN
2006-03-13, 17:04
Japp då var det en ny kull multisar som upptäcktes för en minut sedan.
Det är inte möjligt vis så att någon av er har typ pianofötter eller liknande i garderoben????

Torstensson
2006-03-13, 19:52
Musikcentralen har Larry...

LN
2006-03-13, 20:50
Tack för tipset Torstensson

poppo
2006-03-14, 18:57
Jaha...blev det skitbra med alla prylar ni var och hämtade här eller?

Skulle kolla in "statusrapporten" och tyckte det lät praktiskt att börja läsa från mitt senaste inlägg, men det var ju helt bortblåst....nån som tyckte att det inte hörde hemma i forumet och raderade eller? Nån go admin-snubbe tyckte väl att jag skulle betala en annonsplats för att ge bort prylar gratis :)

mr malawi
2006-03-14, 20:12
Jaha...blev det skitbra med alla prylar ni var och hämtade här eller?

Skulle kolla in "statusrapporten" och tyckte det lät praktiskt att börja läsa från mitt senaste inlägg, men det var ju helt bortblåst....nån som tyckte att det inte hörde hemma i forumet och raderade eller? Nån go admin-snubbe tyckte väl att jag skulle betala en annonsplats för att ge bort prylar gratis :)

Kanon blev karet. Men jäkla vad siliconen satt fast. La hela Söndagen på att skrapa. Funderar bara på om jag skall limma om hela karet oxå bara. silicon är ju billigare än en vattenskada. hehe!!

/Robban

Redbullen
2006-03-14, 21:38
Drog igång mitt Rehab Center ikväll :D
http://img145.imageshack.us/my.php?image=12of3.jpg

Här får trötta och sjuka växter ta det lungt och få massor med gott att äta :)

// Peter

Patrik_växjö
2006-03-15, 05:16
Poppo, det är säkert forumspolisen som tar sitt jobb på yttersta allvar och raderar allt som luktar annons i forumet :D

LN
2006-03-15, 06:40
Knoll o tott brukar spionera och ringa till pling o plong när något ytterst fantastiskt allvarligt som en eventuell kanske om man tittar på sned och lutar sig bakåt kan skönja en annons. Då poppo då är det helt kört. För vi har etiska regler och vi bor i Sverige och heter herr o fru "ja vet minsann vad som är rätt o fel".

mr malawi
2006-03-15, 08:36
[:-129]

;)

Redbullen
2006-03-15, 13:26
Knoll o tott brukar spionera och ringa till pling o plong när något ytterst fantastiskt allvarligt som en eventuell kanske om man tittar på sned och lutar sig bakåt kan skönja en annons. Då poppo då är det helt kört. För vi har etiska regler och vi bor i Sverige och heter herr o fru "ja vet minsann vad som är rätt o fel".

Knoll o tott? jag som troddet det var Dupon o Dupont, eller klink och klang som varit i farten och vevat med " lagens arm " :)

Härdanefter blir de nog att lägga till " Intresserad av? bla bla bla snacka via PM " så ska det nog bara lungt...

mvh Peter

Redbullen
2006-03-15, 13:28
Mr Malawi : Kolla upp hur mkt "Eleocharis acicularis" du kan få tag i på de vanliga stället, blir snart " Stora beställningen " :D

Mvh Peter