Visa fullständig version : Fisknördarna i Växjö (The Nörds)
Torstensson
2005-11-27, 21:51
Ja DEN ska väl inte bli uppätnen iaf!! :D
Och så har du en skalar så vill flytta med :D
Bara o hämta ;)
Torstensson
2005-11-28, 10:57
Eller kan väl den där Patrik se till å fixa ihop en fika mot slutet i veckan...?? ;)
Patrik_växjö
2005-11-28, 15:21
Eller kan väl den där Patrik se till å fixa ihop en fika mot slutet i veckan...?? ;)
Ja kanske rent av Torsdag kl 19 t.ex... :D
Nu finns det en drös palettyngel här igen.. skönt, nu slipper jag mata på en vecka igen .. [:P]
Torstensson
2005-11-28, 17:31
Kommer då du....
Patrik_växjö
2005-11-28, 19:54
Kommer då du....
Gött dööh.. för att ingen skall missförstå så spikar vi möte hos mig på Torsdag kl 19..
Torstensson
2005-11-28, 21:00
Här missförstås ingenting!
E det fika så e det... ;)
Torstensson
2005-11-28, 22:17
NU vet jag vad för fordon vi får ta vid nästa "akvarierunda"!!
Redbullen
2005-11-29, 06:53
Inga små Malawisar det var på den bussen :D
//P
Tänk vad man kan fixa i en dator :)
Patrik_växjö
2005-11-29, 10:59
Tänk vad man kan fixa i en dator :)
Precis.. jäkligt tydligt dessutom att det e fejk..
Torstensson
2005-11-29, 11:04
Klart att det inte e ett akvarie, men sånt går väl å lacka? :)
Patrik_växjö
2005-11-29, 15:32
Klart det gär, men jag kan inte :S
Nån mer som kommer på Torsda då?
Redbullen
2005-11-29, 17:13
Klart att det inte e ett akvarie, men sånt går väl å lacka? :)
Jag trodde inte det heller :) notera " ..Malawisar det var **på** den bussen "
Mvh Peter
Torstensson
2005-11-29, 18:15
Jasså "Bildbutiken"!! :D
Försöker komma en sväng lite efter 20 när ynglet sover...
Klart det gär, men jag kan inte :S
Med 90 % säkerhet kommer jag.....
Med mej är det 12% troligt att jag kommer. Om man tar den senaste hostattacken med i kalkylen.
Redbullen
2005-11-30, 07:58
Jag kommer nog inte
Det blir panikskruvning av Volvo T5 maskinen som snart ska mappas och bromsas
Mvh P
Patrik_växjö
2005-11-30, 12:39
Jag kommer nog inte
Det blir panikskruvning av Volvo T5 maskinen som snart ska mappas och bromsas
Mvh P
Alltid detta skruvande med Volvobilar...... :D
mr malawi
2005-11-30, 20:03
Hej!
Jag kommer tyvärr inte heller på torsdag. Måste hjälpa syrran att flytta!
MVH Robban
Jag tror tyvärr inte jag kan komma!
Redbullen
2005-11-30, 21:58
Alltid detta skruvande med Volvobilar...... :D
Nja inte alltid...skruvar Mitsublachi EVO2 motor också som ska skruvas ihop med nya High Tech Prylar också....så det är inte bara Vulva :)
// P
Har beslutat att stanna hemma, jag har inte varit hemma en hel kväll på hela veckan och imorgon bär det av igen över helgen. Jag behöver varva ner.
Patrik_växjö
2005-12-01, 16:04
Har beslutat att stanna hemma, jag har inte varit hemma en hel kväll på hela veckan och imorgon bär det av igen över helgen. Jag behöver varva ner.
Gör du så, jag ringer dig om scalaren nångång i framtiden.. :D
Patrik_växjö
2005-12-01, 16:13
Larry, var det du som ville ha tips om småkar till salu? Hittade lite här: http://www.blocket.se/view/6760348.htm?caller=kbl_s&l=0&c=1&city=0
Torstensson
2005-12-01, 21:07
Tack för titten å fikat Patrik! :)
Sorry att jag inte kunde komma Patrik, förkylt helt enkelt.
Tack för tipset ska kolla in och begrunda.
Patrik_växjö
2005-12-02, 05:24
Tack för titten å fikat Patrik! :)
Det var så lite så, en stund efter att ni hade gått så tömde jag fatet å kaffebaljan på egen hand :D ..
Tack för fikat!
Det var så lite så, en stund efter att ni hade gått så tömde jag fatet å kaffebaljan på egen hand :D ..
Oväntat? Inte!! :)
Torstensson
2005-12-02, 17:32
ÄNTLIGEN har min Eldål "smakat" på Räkmixen iaf.. Skalade hela räkor e ju iofs favorit, men frysmat får fasen duga till den oxå. Fast det kan ju bli en å annan räka ibland! :)
Råkade bli biten av Arowanan oxå, eller "smakad på". Han blev nog lika skraj som jag...
Patrik_växjö
2005-12-03, 08:02
Verkar som han som annonserar ut 17 småkar är i akut behov av att bli av med dom.. Fynda nån??
http://www.blocket.se/vi/6760348.htm?ca=21_s
Torstensson
2005-12-03, 14:55
Kanske ngt för Dig Patrik??? Du har ju alltid yngel i din balja... ;)
Jag har mätt och måttat, och det är inte riktigt vad jag är ute efter.
Vill ha ett/två stora kar i botten samt samt typ två /fyra 375 över.
Tänk att ha ett 720 med bara multisar [:-82]
Patrik_växjö
2005-12-03, 15:28
Kanske ngt för Dig Patrik??? Du har ju alltid yngel i din balja... ;)
Visst visst, mycket vill ha mer som sagt :D Var upp å provsatt lite bil idag... En livsfarlig hobby, helt klart... "Vill ha"- begäret kryper fram....
Torstensson
2005-12-03, 20:04
Här provsattes det oxå en hel del. Reslutatet blir nog antagligen att ha kvar skrotet..
Men visst fanns det bilar, men inte till min plånbok!
Äntligen börjar förkylningen ge med sig.
Sitter här och drömmer om olika lösningar i extrahuset.
vad tror ni om att bygga en bytta i trä (typ 1-2 kbm) och klä den med plastmatta.
Fixa fram en 1 meter hög frontglasskiva.
Kan man bygga sitt UV-reningsverk själv?
Måste hålla nere kostnaderna! Ett sandfilter är redan konstruerat! Men hur gör man det bästa partikelfiltret??? Jamenar 2 kilo filtermatta nertryckt i en burk hur kul är det. Låter hedenhös. Nä här måste till mer % helge.
Har fastnat lite i sumpideèn och kommer liksom inte vidare.
Har du kommit till skott mr. malawi hustankarna?????
mr malawi
2005-12-04, 09:12
Hej!
Jo hus blir det och ett eget rum för mitt nya kar med måtten på 300*120*70. Byggstart får vi fastslaget den 12/12 på möte hos myresjöhus. Sen är det bara till att lägga när alla småprojekt man håller på med. i alla fall för ett tag till huset är klart. Sen tror jag att jag skall härma dig lite larry! Blir nog ett "litet" garage för fiskarna! hihi. Vet bara inte riktigt hur jag vill ha det ännu! Men det visar sig med tiden. Jag säger bara en sak! tur att man har Redbullen som vill hjälpa till! hehe eller vad säger du?
Torstensson
2005-12-04, 09:35
Så du har skaffat dig en privat "slav"?? ;)
mr malawi
2005-12-04, 10:15
hehe!!! det beror ju på hur man set det. Han är ju rätt dyr i drift oxå. :D
Så du har skaffat dig en privat "slav"?? ;)
Torstensson
2005-12-04, 10:28
Haha! Ett paket cigg å två burkar REDBULL!! :D
Stackars Peter, som vi driver med honom.. Hoppas Din ljusramp fungerar iaf Redbullen, och att Dina växter gillade den. Mina växter har avstannat i döendet just nu, nu e jag mest pissed off på min Eheim Foderautomat!
Jag ställer in klockan i den, ställer in matningstider mm. och allt e frid och fröjd. Efter några dagara står klockan bara å blinkar å den matar inte ett skit! Hänt 2 gånger nu, händer det igen blir det väl att ringa till Vetlanda å undra varför... Fast behöva åka dit vet jag inte om jag har lust med, kanske fungerar å skicka? Får se..
Redbullen
2005-12-04, 12:11
hehe!!! det beror ju på hur man set det. Han är ju rätt dyr i drift oxå. :D
Va dyr ?....tar ju inte ens betalt :D
Nedå...hjälper gladerligen till med lokalen om du vill, och det vet du ju iofs så de löser dej.
//P
Redbullen
2005-12-04, 12:15
Haha! Ett paket cigg å två burkar REDBULL!! :D
Stackars Peter, som vi driver med honom.. Hoppas Din ljusramp fungerar iaf Redbullen, och att Dina växter gillade den. Mina växter har avstannat i döendet just nu, nu e jag mest pissed off på min Eheim Foderautomat!
Jag ställer in klockan i den, ställer in matningstider mm. och allt e frid och fröjd. Efter några dagara står klockan bara å blinkar å den matar inte ett skit! Hänt 2 gånger nu, händer det igen blir det väl att ringa till Vetlanda å undra varför... Fast behöva åka dit vet jag inte om jag har lust med, kanske fungerar å skicka? Får se..
Lysrampen lyser som den ska.
Ok kanske dom börjar ta igen sen så förhoppningsvis..
Deet är väl lite tur att den inte matar som den ska än att den matar för mycket....:P
//P
Torstensson
2005-12-04, 12:41
Men matar den inte som den ska e den kass för mig... 400:- i sjön!
Redbullen
2005-12-04, 13:13
Men matar den inte som den ska e den kass för mig... 400:- i sjön!
Då blir de att mata manuellt nu då
//P
Manuellt låter tråkigt
Lite billigt sådär
Torstensson
2005-12-04, 22:28
Prylar e kul, helt klart. Men då ska dom fasen fungera!!
Redbullen
2005-12-04, 22:56
Nja....
Tycker de finns så mycket prylar som tar bort det roliga i akvariesvängen
Ytavrinnig, atumatisktvattenbyte, foderautomat...allting blir ju automatiserat och de blir snart inget att göra, bara sitta på en stol och stirra på fiskarna när dom simmar runt och lite halvrädda för den Superduper Underwatercleanern som rengör rutorna från insidan
Sen säger de lagom klick i en timer som byter vatten, och i slutet av den processen så fylls de på med nytt vatten
En annan manik slår i en skvätt nutrivec eller Aquasafe.
En laserstråle mäter av alla vattenvärden och analyserar det en stund.
Är de något som felar så är de Aqua-Watcher som snabbt häller i den nödvändigaste som ska hjälpa till att få det där efterlängtande vattnet.
Det vattnet som får alla fiskar att skita yngel stup i kvarten, det vattnet som får växterna att växa så dom knäcker täckglasen.
När det väl händer så kommer Cut-Runnig-Flowers manicken och klipper av allt som sticker upp över inställt mått på hur mycket växterna får sticka upp ur karet.
När hela alltign är genomfört, vilket sker på en minut ungefär så kommer frugan med en kopp kaffe och säger
" Du är f*n inte klock din prylgalna barnunge "
Så....så tror jag de kommer bli i framtiden.. :D
Nää för mej är de blöta handdukar, ständigt skrynkliga fingrar som man får när man är i vattnet för länge.
Blöta golv.
Rötter och stenar i förådet som kan vara " bra att ha "
Pumpar, doppisar i mängder för framtida experiment.
Filtermatta i kopiösa mängder och olika former.
Spannar till förbannelse.
4-5 olika burkar på akvariet med olika sorters foder.
och en mapp på datorn med hundra olika bilder på olika biotoper man skulle vilja testa någon gång..
Vad sägs om de, det ska inte vara enkelt och överlättskötta akvarier, det är ska ta tid och vara lite jobb med att få sitt kar som man vill..
neheeee.....Sleeping Tajm...
// Peter
Redbullen
2005-12-04, 22:56
Hellskotta va mycket det blev skrivet :D
Patrik_växjö
2005-12-05, 04:49
Håller väl med till mångt & mycket, fast nån liten cool manick är ju alltid kul att visa upp...
Sjävl lägger jag ner ca 20 min i månaden på småpill i karen och matning etc.. alldeles lagom..
Va är Patrik och Redbullen överens [:-13]
Ni har helt fel. Ju mer teknik ju flera kar helt enkelt. Det finns ingen som vill lägga tid på att mäta vattenvärde när det finns en lasermanick som fixar biffen. En automatisk vatttenbytare hade redan varit installerad om ja bara hade tänkt på att installera golvbrunn i klädkammaren. Foderautomat skulle gynna tillväxt på mina Discus, så det är oxå aktuellt. Dock inte förrän Torsten har lovordat dess fantastiska egenskaper.
Patrik_växjö
2005-12-05, 08:50
Menar du att det finna folk som mäter vattenvärden, byter vatten osv?? Fyfan.. :D
mr malawi
2005-12-05, 10:46
Säger bara en sak. JAG ÄLSKAR AKVARIETEKNISKA PRYLAR.
Allt som gör undehållet lättare är varmt välkommet. Destå minder tid till varje kar destå fler kar kan jag ha!....
Den som har flest prylar när han dör vinner!
Torstensson
2005-12-05, 10:56
Helt rätt!! :D
Redbullen
2005-12-05, 11:34
Säger bara en sak. JAG ÄLSKAR AKVARIETEKNISKA PRYLAR.
Allt som gör undehållet lättare är varmt välkommet. Destå minder tid till varje kar destå fler kar kan jag ha!....
Ja jo i lokal är ju sånt mer eller mindre ett måste
Men jag menar hemma..... teknik i all ära men någonstanns får de vara stopp
Lite ska man väl göra själv tycker jag
Mvh P
Redbullen
2005-12-05, 11:35
Helt rätt!! :D
Ska det inte vara fungerande prylar då :D
Annars räknas de ju inte :D
Mvh P
Redbullen
2005-12-05, 11:37
Svårt att finna en vinnare i den tävlingen eller hur ?
Den som dör sist kan ju säga att han hade fler prylar än dom andra, inte sant ?
Mvh Peter
Redbullen
2005-12-05, 11:46
Va är Patrik och Redbullen överens [:-13]
Ni har helt fel. Ju mer teknik ju flera kar helt enkelt. Det finns ingen som vill lägga tid på att mäta vattenvärde när det finns en lasermanick som fixar biffen. En automatisk vatttenbytare hade redan varit installerad om ja bara hade tänkt på att installera golvbrunn i klädkammaren. Foderautomat skulle gynna tillväxt på mina Discus, så det är oxå aktuellt. Dock inte förrän Torsten har lovordat dess fantastiska egenskaper.
Discus är ju en fisk för sej
Måste nästan mata en sån tallrik med silkeshandskar för att den inte ska få bascelusker och lägga sej i horizontalt läge:D
Men till tallrikar så är de kanske bra med Automatare, med tanke på att dom ska ha mat flera ggr om dagen.
Teknik är väl kul på sina sätt
Men pump och doppvärmare, och möjligvis någon halvflashig lysramp räcker gott för mej
Jag är prylbög vanligtvis, men när de gäller akvarie prylar så är de ett eller flera stora feta filter jag vill ha, det räcker.
Men det jag mest vill ha är en efterlängtad inredning som man är 100% nöjd med, vilket jag inte uppnått eller försökt skaff mej ännu, de kostar lite flis liksom :)
Vill ha de precis som om man har skurit ut en bit och lagt ner i ett kar.
Men men...den dagen kommer då man kan börja på riktigt och göra det som man vill ha det..
Mvh P
Torstensson
2005-12-05, 19:28
Antingen e man prylbög eller inte!
En julklapp med sladd e roligare än en med ludd, så e det...
Kan man hitta en pryl till att ha till akvariet, ha råd att köpa den och till slut FÅ DEN ATT FUNGERA e min lycka gjord!
Jepp och kan man dessutom toppa karet med en egen filterlösning som dessutom fungerar så är saken biff
Torstensson
2005-12-05, 21:38
Men bara som komplement till det svindyra ytterfiltret Larry!! :D
Patrik_växjö
2005-12-06, 04:52
Endel har massa prylar i karet, andra har massa yngel. Just nu en skock palettyngel som syskonparet i 125an skakat fram :D
Torstensson
2005-12-06, 10:51
Vad FASEN gör du uppe så dags Patrik?? Och INLOGGAD dessutom...?!?!?
Patrik_växjö
2005-12-06, 16:01
Vad FASEN gör du uppe så dags Patrik?? Och INLOGGAD dessutom...?!?!?
Har inte pappersblaska på morronen, och kaffet tar ju tid ... [:-49]
Redbullen
2005-12-06, 21:35
HA HA HA HA
Värsta killen hahahaha......notera morsan som kommer in när de är typ 15liter kvar..... :D
http://www.flurl.com/uploaded/mama_13369.html
Ont i magen av allt skratt...
Mvh Peter
Torstensson
2005-12-06, 22:11
Ja, den filmen har iofs florerat på lite olika trådar här nu... ;)
Men fatta nu varför jag INTE tränar hemma!! :D
Torstensson
2005-12-07, 22:31
Har flyttat runt i baljorna nu, eller några iaf...
Har flyttat runt i baljorna nu, eller några iaf...
Hur blev det nu då?
Guppi i 1400 litaren och arowanan i 105 litaren eller ? :)
Redbullen
2005-12-08, 06:59
Hur blev det nu då?
Guppi i 1400 litaren och arowanan i 105 litaren eller ? :)
Haha det vore något
Eller köpt en säck med Neon.....25 tusen neoner som simmar runt som en blå/röd boll :)
Mvh Peter
Torstensson
2005-12-08, 11:15
Faktum e att 2 arter Tanganyika numera huserar i 1400-litaren.. :confused:
Får se om å när jag flyttar minifiskarna till Guppiakvariet för att få plats med Occelatusarna i 50-litaren. Sen e det ngra fiskar som får respass vidare och då, kvar i 150-litaren e bara Petricolorna, Ålen och en Ancistrus! Allt för att kunna ha "nya" firrar i den burken!! :D
Får väl se till att hjälpa Henke på Malawifronten.. :eek:
Från det ena till det andra. Tipset ang. foderautomaten är att BYTA batterier. Kör inte på dom som medföljer, dom e kass, sätt i NYA friska!! :)
Redbullen
2005-12-08, 16:02
Från det ena till det andra. Tipset ang. foderautomaten är att BYTA batterier. Kör inte på dom som medföljer, dom e kass, sätt i NYA friska!! :)
Deja.....det är ungefär samma misstag som att köpa en bil utan att tanka den och sen spy galla över bilj*veln :D:D:D
Och från det andra till det tredje.....ingen som ligger och lurar på en 100-110cm ramp, och som ligger i prisklassen " Pinsamt billigt " :P
PM isåfall så inte spionerna [:-75] får något att hugga i
Mvh Peter
Patrik_växjö
2005-12-08, 17:02
Deja.....det är ungefär samma misstag som att köpa en bil utan att tanka den och sen spy galla över bilj*veln :D:D:D
Och från det andra till det tredje.....ingen som ligger och lurar på en 100-110cm ramp, och som ligger i prisklassen " Pinsamt billigt " :P
PM isåfall så inte spionerna [:-75] får något att hugga i
Mvh Peter
Äh, PM?? Här kör vi med öppna kort, till någon får för sig att ta hela kortleken :D
Har tyvärr inget jag inte själv behöver..
Redbullen
2005-12-08, 17:58
Känns bara dumt att utmana ödet
Mvh P
Torstensson
2005-12-08, 20:28
Jag hade en.... :D
Redbullen
2005-12-08, 20:52
Jo jag vet....och den fungerar fortfarande...
Har probs i växtkaret, lyckas inte strypa ner flödet på pumpen tillräckligt *morrar*
Myriophyllum scabratum står inte rakt upp utan vrider sej för mkt. likaså Ceratophyllum demersum
Har provat med strilrör och tjockfiltervadd
Hur litet innefilter man kan köra med 2 fjärilsciklider, 25 små neoner och en ancistrus ?
Räcker en Fluval2 med tillklippt blå filtermatta?
Mvh Peter
Torstensson
2005-12-08, 22:21
Vet faktiskt inte, men jag löste problemet här med ett liitet ytterfilter..
Kolla om inte Mattis har ngt beg liggandes!
Redbullen
2005-12-08, 22:24
Jag kör med Hydor Prime 20 nu som ska ge 800l/h, och med filter i så runt 500l/h
Det är för mycket ändå.
Ska se om jag kan lösa det i morgon på något vis..
Gillar inte Mattis Beg. priser redigt :)
Mvh Peter
Patrik_växjö
2005-12-09, 11:15
Känns bara dumt att utmana ödet
Mvh P
Fegis.. ;) Nu e jag tillåmed kompis med zoopets öde.. :D
Mina scalarer har nu minskat från 5 st till 2 st, det märkliga är att de försvunnit i storleksordning dvs minst först. Dessutom har de verkligen försvunnit. Kanske har filuren på bilden något att göra med det hela ;)
Han är riktigt elak, och slår till precis när man släcker. Jag behöver något stort som kan uppfostra "honom", kanske chokladciklider.
Redbullen
2005-12-09, 22:01
Ser ut som den filuren har rätt så stort hål när han väl öppnar munnen, så man vet aldrig hehe..
Varför inte ge honom en match och köpa en red Tail, dom har två sånna stackare på Kövar & Mulor...oj Tassa & Morrhår
Tittade till dom förra veckan och jag tycker synd om dom, dom mår inte bra :)
Eller ja...varför inte chokladisarna :)
Mvh Peter
Skall jag ha fler stora malar skall jag ha samma sort, gärna ett par till, men de kostar 400.- stycket så det är inte aktuellt för tillfället! Däremot kanske man skulle ha ett stim på 10 fullvuxna Pirayor, bara för "collhetsfaktorn" då alltså!
Redbullen
2005-12-09, 22:09
Skall jag ha fler stora malar skall jag ha samma sort, gärna ett par till, men de kostar 400.- stycket så det är inte aktuellt för tillfället! Däremot kanske man skulle ha ett stim på 10 fullvuxna Pirayor, bara för "collhetsfaktorn" då alltså!
Ahh ok
Vet däremot en kille som har hyffsat stora Pirayor om du är intresserad, kan höra efter vilka arter dom är?
Mvh Peter
Skulle faktiskt vara ganska kul! Du kan väl kolla om han vill sälja dem, och vad han vill ha för dem. Problemet är att allt under 10 cm blir mat för malen i fråga!
Redbullen
2005-12-10, 23:53
Torsten...släng dej i väggen............hårt :D
http://www.monsterfishkeepers.com/forums/showthread.php?t=8952&page=1&pp=10
Mvh Peter
Torstensson
2005-12-11, 01:05
Men det e ju bara frågan om pengar....
Kom igen när det handlar om fiskar, som ni själva har!!
Bilbo har en glupsk mal, jag en Arowana...sen då???
mr malawi
2005-12-11, 01:43
Och jag har fisk för ett värde för över 100.000:- kronor. Och då menar jag allvar!
Jag har mycke vildångat.
Redbullen
2005-12-11, 10:45
Men det e ju bara frågan om pengar....
Kom igen när det handlar om fiskar, som ni själva har!!
Bilbo har en glupsk mal, jag en Arowana...sen då???
Han hade väl feta fiskar med eller?
Patrik_växjö
2005-12-11, 11:01
Och jag skiter i värdet på mina fiskar! Finns roligare saker att slänga pengar och tid på..
Tropfrog
2005-12-11, 11:14
Visst händer det att jag ger en del pengar för mina fiskar och jag måste säga att jag tycker att de är värda det. Men mitt fokus ligger på fiskarna och inte på pengarna. Jag skulle inte kunna drömma om att berätta för polarna som kommer och hälsar på hur mycket fiskarna har kostat mig. I stället fokuserar jag på att berätta om hur de lever i naturen, hur de beter sig samt hur vackra de är. Jag ser inga som helst statusvärden i att ha dyra fiskar.
Föresten.....När kommer Växjönerdarna på besök i storstaden?
MVH
Magnus
Redbullen
2005-12-11, 13:17
Visst händer det att jag ger en del pengar för mina fiskar och jag måste säga att jag tycker att de är värda det. Men mitt fokus ligger på fiskarna och inte på pengarna. Jag skulle inte kunna drömma om att berätta för polarna som kommer och hälsar på hur mycket fiskarna har kostat mig. I stället fokuserar jag på att berätta om hur de lever i naturen, hur de beter sig samt hur vackra de är. Jag ser inga som helst statusvärden i att ha dyra fiskar.
Föresten.....När kommer Växjönerdarna på besök i storstaden?
MVH
Magnus
Man ska som sagt vara nöjd själv, oavsett om man har Guppy eller dyra exotiska fiskar......så länge man är nöjd själv så ska man skita i vad andra tycker :)
Angående resa till Göterborg så vet jag inte....nån gång kommer vi väl upp, eller jag och Anna iallafall
Mvh Peter
Patrik_växjö
2005-12-11, 14:40
Och jag har fisk för ett värde för över 100.000:- kronor. Och då menar jag allvar!
Jag har mycke vildångat.
Är det med skatt och moms inräknat??
mr malawi
2005-12-11, 18:00
Jag har mycke vildångat.
Jo det är vad fisken kostad mig när jag köpte allt i butik. så det är ink moms och den har jag betalat för jag köpte fisken innan jag startade min firma.
Patrik_växjö
2005-12-11, 20:43
Jag har mycke vildångat.
Jo det är vad fisken kostad mig när jag köpte allt i butik. så det är ink moms och den har jag betalat för jag köpte fisken innan jag startade min firma.
Köpte du fisk för 100000 spänn som privatperson?? Kanske dags att vara med i SMP igen :D...
mr malawi
2005-12-11, 21:25
Köpte du fisk för 100000 spänn som privatperson?? Kanske dags att vara med i SMP igen :D...
Är man akvarieantusiast så är man! hehe!;)
Denna sida ska ja printa ut.
C måste härmed inse att jag inte på något sätt har snöat in trots mina planer på 4 -6 nya kar. Kommer ju inte ens upp i häften.
Var förbi ditt ställe mr. malawi ikväll.
Det lyste men du hörde inte mina böstningar på dörr och fönster eller var du inte där.
Behöver nog ditt tel.nr igen . Messa det är du snäll.
Torsten - hur mår växterna nu då??
Torstensson
2005-12-12, 10:59
Har inte hunnit ner till Mr Malawi ännu Larry, men det kommer, det kommer... :D
Funderar på om inte Kenell har ett 100-liters kar ståendes, eller om man ska köpa ett nytt?!? ;) Känns som om det e dags för ommöblering hemma och mitt 150 e liite i vägen.. Vi får se! Men du Larry, nu är det när det passar dig du har tre små fiskar här... :)
Ja har ett 100l ståendes som inte används för närvarande. Ingen kul ljusramp men dock en ramp (du har sett det, det som stod på golvet).
Molossser
2005-12-12, 20:18
Tjenare!!
Hur är det med Örjan!!, har inte fattat hur sidan är uppbyggd förrän nu! kunde inte hitta fisknördarnas forum, det är kanske sant som de säger..att man har en hjärna som en guldfisk!! hehehe...
Mattias
Tjenare!!
Hur är det med Örjan!!, har inte fattat hur sidan är uppbyggd förrän nu! kunde inte hitta fisknördarnas forum, det är kanske sant som de säger..att man har en hjärna som en guldfisk!! hehehe...
Mattias
Vem är Örjan?
Och vem är du? Bor du i Växjö? :)
Molossser
2005-12-13, 07:25
Hej!
Örjan är en Gibb som simmar i Kenells akvarium!(Om den inte har simmat vidare) & Jag är en Växjöbo!!, Kenell var här o hämtade Gibbicepsen i mitten av Oktober, han nämnde då att detta forum fanns, men jag hittade det aldrig förrän i går. Så nu när jag har hittat det så tänkte bara höra hur det är med min gamla Pterygolichthys gibbiceps vid namn Örjan!
Ha de gott
Mattias
Välkommen hit!
Instämmer :)
Molossser
2005-12-13, 09:41
Tackar!!:)
Torstensson
2005-12-13, 10:59
Ja välkommen! Alltid kul med nytt folk....
Senast jag var hos Kenell så levde Örjan och bossade i baljan.
Patrik_växjö
2005-12-14, 18:52
Kul med ännu en nerd i gänget, Välkommen Molossser.
Har stuvat om liiite i baljorna nu! Tyckte det kändes onödigt med 5 sugmalar i stora baljan mot 0 i lilla, så den minsta ska bo i lilla baljan nu. Mina 2 enda kvarvarande pansarmalar hängde oxo med i flytten, liksom siamesen.
Annars allt lugnt..
Redbullen
2005-12-14, 20:21
Här händer de inget speciellt
Växterna växer och fiskarna mår nog bra, ser ut så iallafall..
mvh Peter
Torstensson
2005-12-14, 21:32
Som här låter det som.... Allt flyter på...
Btw, Foderautomaten fungerar klanderfritt efter batteribytet! Så köp du en sån Larry.. :) Eldålen har fortfarande inta fattat att det går att käka annat än nyskalade räkor, serverade framför nosen!! Men ser han mina fingrar med en räka i sträcker han upp nosen över vattnet. :D
Tjenare!!
Mattias
Jag känner Örjan, han bor i min 400-tank :)
Örjan mår bara bra, undrade lite var du tog vägen faktiskt, kul att du hittade hit i alla fall! ;)
/Peter
Molossser
2005-12-15, 13:16
Tjenare!!
Gott o höra!!
Det känns kul att ansluta sig till lite likasinnade nördar!! ett tag trodde man ju att man var ensam om att dyrka akvarier när man nått 30-årsåldern:D .
Ja har nått 40 och inte hjälpte det
Patrik_växjö
2005-12-15, 19:44
Just nu står det en plastgranjävel i vägen för mitt kar, Grrrr...[:-73]
Molossser
2005-12-15, 20:25
Just nu står det en plastgranjävel i vägen för mitt kar, Grrrr...[:-73]
Ut med granen!!!:D
Vi har rationaliserat bort granen här sedan fler år tillbaks. Om du läser detta Kenell så skall vi till Växjö på söndag vid 12-tiden, om det går bra kan du väl höra av dig!
Torstensson
2005-12-15, 22:28
Hela familjen då eller Bilbo?? :)
Patrik_växjö
2005-12-16, 04:49
Vi har rationaliserat bort granen Jo tack, det har jag med.. men inte hon.. :D
Vi har rationaliserat bort granen här sedan fler år tillbaks.
Hos oss har det återvänt en plastgran efter har varit borta flera år :)
Finns en bra plats nu där den syns men INTE skymmer något kar :D
Vi har rationaliserat bort granen här sedan fler år tillbaks. Om du läser detta Kenell så skall vi till Växjö på söndag vid 12-tiden, om det går bra kan du väl höra av dig!
Jag är hemma vad jag vet.... Bara ring när ni är på väg så skall jag fiska.... :)
Torstensson
2005-12-16, 10:49
Dags för en sväng å fylla på i baljan sen eller?? :D
Vi åker hela familjen, först leverera fisk sedan planerar vi att luncha på lämpligt hamburgerhak och sedan hämta fisk hos Kenell.
Är lite sugen på att få tag på ytterligare minst en Sorubim lima, så det kanske är läge att ta en sväng efter storhelgerna!
Dags för en sväng å fylla på i baljan sen eller?? :D
Gnolar lite.... "Om jag hade pengar, lalalalalalalala...." [:-86]
Torstensson
2005-12-17, 21:53
Pengar å pengar....
"-Vem behöver pengar när drickat flödar..." :D
Molossser
2005-12-17, 22:20
Skål!!!!!:p
mr malawi
2005-12-20, 15:24
Jaha!
Är alla upptagna med en massa julstök? Eller vaför är det ingen som skriver nått?
MVH Robban
Japp!
Förrestsen stök o stök. Har siliconat min första skiffer barnkammare till Malawit.
Min tropheops hona har tuggat i tre veckor nu så att det börjar nog bli akut.
Ska bli kul att se om det går att hålla yngel i ett 150 l kar med 24 mbunas. Ynglen borde gå åt som smör i solsken men vem vet [:-15]
Var nere hos Mattis i dag och han kom med ett intressant påstående. Vattenverken ingen nämnd och ingen glömd gör tydligen ev. så att man pytsar i lite extra kem. inför helg. Allt för att slippa åka ner på helgen till sitt jobb. Detta betyder att jag kommer att skippa kranvattenbyte Lörd. Sön. och Måndagar. Nu är det förvisso mest jag i gruppen som har krabb med vattnet men tipset tåls att förmedlas tycker jag.
Julklappar vem kom på en sån ide????????????????
Patrik_växjö
2005-12-21, 04:53
Var nere hos Mattis i dag och han kom med ett intressant påstående. Vattenverken ingen nämnd och ingen glömd gör tydligen ev. så att man pytsar i lite extra kem. inför helg.
Kan jag inte tänka mig att det gör, låter väl rätt otroligt.
Annars är det fullt upp, de där kommunalarna ska ju ha allt klart FÖRE jul, va ska vi göre EFTER jul då?.. :D
Det stämmer Patrik!
Den privata sektorn behöver tidspress!
Särskilt ventilationare!
Efter nyår finns det nog en eller två OVK som ska göras!
Efter nyår så ska ja ta ett besök på vårt vattenverk för att kolla lite mer hur dom i verkligheten gör. Tycker inte alls det låter otroligt med kem.plugg, så länge man håller sig runt tillåtna (mänskliga) värden. Tyvärr har dessa värden inget med akvaristik att göra.
Patrik_växjö
2005-12-22, 17:06
Gooo`Jul på er GUBBAR..
Jobbar inte du i morgon, det gör jag i alla fall :(
Kan meddela att Chokladerna mår bra efter flytten och kan konstatera att (Singel)Malte passar bättre i karet nu när han inte är störst. Televinken (chokladhannen) är verkligen kung i karet!
Torstensson
2005-12-22, 22:51
Bilbo, hörde att du va på jakt efter flera Skedisar.. Mattis har 2 Lima hemma om du e sugen! :)
Va nere å köpte 51st fiskar av honom idag!
50 Neoner och EN liten liten Praktbotia.. :)
Så nu Larry, sugen på Sumbu??
GOD JUL oxå då.... [:-121]
Redbullen
2005-12-23, 05:27
God jul och berusad nyår
Torsten - Japp! Vi hörs snarast.
happy chrismas and merry newyear.
Föresten alldeles förtidigt att tänka på refrengen, Har inte handlat alla klappar än.
Någon som vet om affetikerna har öppet på julafton.
God Jul på er Nördar!! ;D
Vilka ska med till Gbg efter nyår och kolla in GCG´s akvarieutställning?
http://www.zoopet.com/images/akvarieutstallning_gcg.pdf
Patrik_växjö
2005-12-23, 19:04
God Jul på er Nördar!! ;D
http://www.zoopet.com/images/akvarieutstallning_gcg.pdf
Kunde ju vara kul..
Redbullen
2005-12-24, 09:24
GOD JUL :D
Guy Palm
2005-12-24, 10:50
Kul om ni kunde ta det den 14 Januari så blir vi mycket folk. Hallandsakvaristerna och MAF åker dit den dagen.
Redbullen
2005-12-28, 13:57
Lyfter upp oss lite :)
70000 tittat
[:-13] [:-15]
Patrik_växjö
2005-12-28, 15:42
Lyfter upp oss lite :)
Håller oss flytande lite till..
Redbullen
2005-12-28, 23:09
Håller oss flytande lite till..
Just precis
Update..... Växkaret är de full fräs i, men ska nog skaffa på mej en ramp till :D
Då blir de nog mer fast, och alger.... ska lära mej bemästra dom också :)
Mvh Peter
Det svåra med ett växtkar är inte att få saker och ting att växa mycket, det riktigt besvärliga är att hitta en balans.
Men hallå! Ni lever ju!
Kul att se!
Är det fler än jag som jobbar ALLA mellandagar?
(kan man ju stå ut med när man vet att man är ledig v. 5-6 :D)
I morron är man friiiiiiiiiiiiiiiii!
Har vi kommit längre i Göteborgsakvariemässaev.butiksbesökresa?
Ja vet Tortsen ja vet !! (jobbar för fullt med min lokal så ja har inte hunnit)
Från oss alla till er alla ett gott nytt år.
Redbullen
2005-12-29, 10:39
Det svåra med ett växtkar är inte att få saker och ting att växa mycket, det riktigt besvärliga är att hitta en balans.
Ja det var inte lätt i början, men nu har jag nog fått till det.
Allting växer i bra fart och ser fint ut, tofsalgerna som jag fick på svärdplantorna är på väg bort.
Vill snart uppgradera till ett lite större kar och köra med riktig Co2 anläggning och ljus.....dyrt som guld men kul :D
Eller varför inte en kombo med växter och Oscar [:-15]
Mvh Peter
Redbullen
2005-12-29, 10:42
I morron är man friiiiiiiiiiiiiiiii!
Har vi kommit längre i Göteborgsakvariemässaev.butiksbesökresa?
Ja vet Tortsen ja vet !! (jobbar för fullt med min lokal så ja har inte hunnit)
Från oss alla till er alla ett gott nytt år.
Var fri igår, lillchäfen ringde när man skulle göra sej i ordning och sa att ingen skulle jobba idag, han tyckte det var onödigt om jag gjorde de själv då
Fyyyyy f******n va gott det var att gå till sängen då igen :D
Götet blir de nog inget för mej, eller man ska aldrig säga aldrig.
Butiksresa vore nått kanske...
Så nu blir de åter till jobbet igen...
Ha en bra fortsättning och en riktigt full nyår [:-37]
Peter
Torstensson
2005-12-29, 10:57
Blir inget Göte för mig...
Larry, dom simmar säkert kvar efter nyår oxå!!
Gott Nytt å så på er alla...
ps. Hank, jag jobbar denna veckan å e ledig nästa! Måste ju norrut för att uppleva lite riktig vinter å inte bara snökaos?!? ;)
ps. Hank, jag jobbar denna veckan å e ledig nästa! Måste ju norrut för att uppleva lite riktig vinter å inte bara snökaos?!? ;)
Snökaos? Var?
Trodde du bodde i Växjö ;)
GBG blir det nog lör. 7/1 över dan. Vi ska hälsa på Ulles syster och pojkvän och kolla in deras nyfödda flicka :)
Tack Torstensson.
Då blir det att åka med familjen till Gtb. Eller låter man bli och stannar hemma för snickeriarb. Har inte kommit på hur jag ska få ur 50-60 multisyngel ur Tanganyikat.
Hur svårt kan det vara att komma på en fungerande yngelfälla. [:-5]
Jo det är snökaos, kallt, motvind, halt, rått, mörkt, allmänt vädertrist.
Patrik_växjö
2005-12-29, 14:53
Larry, hur stora är ynglena?? Jag brukar ta mina 2-3 dagars med bottensugen, fast dina kanske är äldre och större?
Hank: Passa dig för att titta på nyfödda tillsammans med sambon, det kan bli "komplikationer" av det ;)
Varje gång vi träffar min svägerska och hennes lilla flicka får Jenny nå´t konstigt i blicken!
Ja Patrik dom är allt från två dagar till två månader.
Tyvärr får jag inte upp en femtedel med bottensugen.
dom gömmer sig längst in i snäckorna, får bara tag i dom som inte har någon stans att ta vägen. Försöker konstruera en listig fälla i stället. Problemet är att dom är mycket försiktiga och låder inte sig lockas utan vidare.
Även jag sänder en varning till Hank - se upp - ideer föds vid sådana tillfälle. Vips så står du där med två luar och bara plats med ett akvarium.
Torstensson
2005-12-29, 17:00
Fast Hank kanske VILL att hans sambo ska kolla in kottar för att på just det området oxå lyckas med "lek"? ;)
Näe, sånt försöker man hålla tanten borta ifrån...
Hade inte du fått ett 1400-liters akvarie, med krav på motprestation ;)
Torstensson
2005-12-30, 12:46
Hade inte du fått ett 1400-liters akvarie, med krav på motprestation ;)
Enligt mitt bankkonto så var det nog fasen JAG som fick stå för notan där (oxå)! Men hade jag FÅTT ett sånt akvarie kanske jag till å med hade låtit henne HÅLLA i en liten bebis... :D
Hank - för att få till lyckad lek så byt mycket vatten, salta lätt samt mörklägg lite tidigare på kvällen. Då tror dom att en ny (penga)regnperoid är på väg.
Skifta lekdräkt och attakera alla andra hannar. Se tvärarg ut samt fly om något skuggar. [:-78]
Ha ha ha, roliga ni är!! :)
För tillfället har jag fullt upp med 30-tal nyspottade demasoniyngel.
Märkligt hur mycket som får plats i dom små munnarna :D
Redbullen
2006-01-03, 08:30
Uppdatera tråden lite med en bild på den nya "enkla" inredningen av 144litaren
Här bor de lite trewavasae och Chuwa
http://img418.imageshack.us/img418/5116/144liters25ae.jpg
Mvh Peter
Redbullen
2006-01-04, 10:42
Vad gör ni gubbar?....sitter hemma och kollar på Tv och dra i han eller :D
Mvh Peter
Jobb o Jobb.
Det där med att lägga upp bilder är något du Redbullen måste lära mig. Har en kamera med 3,2 någonting pixlar men har aldrig lyckats få till något web.tittbart.
Vore kul att lägga ut något då o då.
Förresten så har jag beställt lekrör. lerastenrös och lekgrottor från en konstnärsvän som har en keramikugn. Om resultatet faller väl ut så kanske det finns någon av er som är intresserad av lite sådana udda prylar.
Har faktiskt planer på att bränna en klippbakgrund. Vore kul att prova så snart min "lokal" är klar.
Jobb o Jobb.
Det där med att lägga upp bilder är något du Redbullen måste lära mig. Har en kamera med 3,2 någonting pixlar men har aldrig lyckats få till något web.tittbart.
Testa zoonen.com , busenkelt :)
Redbullen
2006-01-04, 14:00
Jobb o Jobb.
Förresten så har jag beställt lekrör. lerastenrös och lekgrottor från en konstnärsvän som har en keramikugn. Om resultatet faller väl ut så kanske det finns någon av er som är intresserad av lite sådana udda prylar.
Har faktiskt planer på att bränna en klippbakgrund. Vore kul att prova så snart min "lokal" är klar.
Det där med bilder kan vi lösa rätt snabbt någon gång
Lekrör och grejjer är ingen omöjlighet, jag kör med spräng-sten-röse änså länge och vill se vad dom tycker om de :)
Mvh Peter
Snyggt men det ser rätt tungt ut.
Bilder ja det får ni lära mig vid nästa träff. Hinner inte fixa fikaträff just nu men fikasugen är man ju alltid.
Redbullen
2006-01-04, 16:18
Snyggt men det ser rätt tungt ut.
En 8mm skiva i botten :D
Mvh Peter
Patrik_växjö
2006-01-04, 18:07
fikasugen är man ju alltid.
Instämmer.. Alltid fikasugen :D
Redbullen
2006-01-07, 12:25
Undrar när Bolivianerna kommer hit :D
Mvh Peter
Klockan 14.30 kommer dom.
Har fått stoppa bolivian-lek i två dagar nu.
30 discus-larver som överlevt i 10 dagar nu i 540 litaren.
Tre mbuna-honor ruvar i 150 litaren.
Har just nu 80 st multisar i 130 litaren
Måste få färdigt lokalen snart. Har minst sagt fullt i mina fyra kar.
Redbullen
2006-01-08, 15:14
Klockan 14.30 kommer dom.
Har fått stoppa bolivian-lek i två dagar nu.
30 discus-larver som överlevt i 10 dagar nu i 540 litaren.
Tre mbuna-honor ruvar i 150 litaren.
Har just nu 80 st multisar i 130 litaren
Måste få färdigt lokalen snart. Har minst sagt fullt i mina fyra kar.
Japps dom är här nu, lite smått skygga men dom är framme nu
Dämpade lyset lite så då vågar dom sej fram..
Vi får se hur de går om dom blir kåta på varann eller bara simmar runt och inte gör något
Mvh Peter
Torstensson
2006-01-08, 22:55
Du får väl visa dom hur det ska gå till annars Redbull?? ;)
Larry, definitivt intresserad av bränd lera, typ..
Fika? Trodde aldrig ngn skulle fråga..
Btw, Sumbu Larry!!
Larry, definitivt intresserad av bränd lera, typ..
Är det något som jag missat? Går det röka eller? ;)
Nää inte just denna leran!
För något inläggsedan på denna tråden tog jag upp att jag har fixat lite brända lerrör, krukor samt rös.
Har dock inte fått pryttlarna än, men när dom väl är här så kan vi väl se om någon mer av oss är intresserade av lermoduler.
Visst Torsten kommer mycket troligt ikväll till dig om allt klaffar.
Har dom inte lekt Redbullen inom 3 veckor så får vi fixa ett par dunkar osmosvatten till ditt kar för då leker dom garanterat.
Nää inte just denna leran!
För något inläggsedan på denna tråden tog jag upp att jag har fixat lite brända lerrör, krukor samt rös.
Har dock inte fått pryttlarna än, men när dom väl är här så kan vi väl se om någon mer av oss är intresserade av lermoduler.
Visst Torsten kommer mycket troligt ikväll till dig om allt klaffar.
Har dom inte lekt Redbullen inom 3 veckor så får vi fixa ett par dunkar osmosvatten till ditt kar för då leker dom garanterat.
Redbullen
2006-01-09, 16:11
hehe har dom levt på osmosvatten innan så kommer dom garanterat att få en omställning här.
Här är de rent och fint arabvatten...förlåt arabyvatten.
dom är lite mer framm idag, dom har till och med provsmakat sanden :D
Men de löser sej nog om en vecka eller något
Dämpade ljuset en aning till igår och då slappnade dom av lite mer
Mvh Peter
Redbullen
2006-01-09, 16:12
Jag stammar visst
Det är bra att stamma stamma stamma ibland för för för då hör alla det man man man säger om och om och om igen igen igen :)
Sorry -Torsten provade någon gång på din mobil, men utan träff så att vi må pröve en annen da.
Det går säker bra redbullen men kom just på att lite lägre ph för lyckat lek är nog en bra variant.
Torstensson
2006-01-11, 11:01
Ikväll e ja hemma efter 19 Larry..
Stålande!
Då kommer ja så fort glina sover.
mr malawi
2006-01-11, 17:18
Hej alla glada Nörsd!
Tänkte kolla med er om det är några av er som skall upp till ciklidutställningen i Göteborg nu i helgen? Jag och tanten skall nog dit i alla fall!
MVH Robban
Hej alla glada Nörsd!
Tänkte kolla med er om det är några av er som skall upp till ciklidutställningen i Göteborg nu i helgen? Jag och tanten skall nog dit i alla fall!
MVH Robban
Var där förra helgen!
Helt OK, lite småtrevlig, fast inget nytt :)
Torstensson
2006-01-11, 23:11
Nope, inget sånt för mig....
Blev inte så för mig heller mr. malawi.
C har bokat Kalmar av alla ställe i stället.
Torstensson - fick mig en uppvisning hur multisar anfaller i grupp mot några stackars paralyserade sumbu. Dom små dj....arna riktar in sig på ögonen på dom inkräktande fiskarna. Ja lyckades skrämma in två sumbu under ett röse så att multisarna inte kunde anfalla från alla håll. Släckte efter en halvtimme - hoppas att de tre nykomlingarna har klarat natten. Tror att det är ide att låta det vara släckt ett par dagar.
Hahhhh!
Nu är invånarantalet i Multis-karet nästan halverat.
Jag har aldrig sett så feta (Sumbu) fiskar i hela mitt liv.
Dom har tagit minst 20 yngel men troligen fler.
Det otroliga är att hanen och honan visar lekbeteende.
Här finns det mat därför är det dax att lägga en kull. Så skulle jag tippa att dom tänker. Den utstötta hanen tog just nu ett yngel. Mina multisar är helt enkelt inte vana eller beredda på rov-fiskar.
Kalla fakta är att om några dagar kommer det helt enkelt inte att finnas några yngel kvar.
Torstensson
2006-01-12, 18:25
Du ser!
Allt kan vända fort..
Jag tror nog att det kommer överleva Multisyngel, men inte lika många!! :D
Visst du har rätt Björn. Om inte annat så får ja se till att inreda blivande karet så att en viss reproduktion sker. Hannen är rätt cool. Han backar in halvt på sidan bland multisarna och nappar ett yngel och simmar ut igen. Han får hur mycket stryk som helst men verkar tycka att det är värt det. Sumbu verkar dessutom ha ett väl utvecklat färgsystem. Honan och hanen ändrar färg så fort dom kommer i närheten av varandra. Dessutom blir han kolsvart i huvet så fort den andra hannen kommer nära.
Det verkar dessutom finnas en gräns på ca. två centimeter i byteslängd.
Multisarna över den storleken deltar nämnligen i påhoppen. Men eftersom tillgången är maximal just nu på mat så kanske tvåcentimetrarna inte ska ropa hej än.
Patrik_växjö
2006-01-13, 15:32
Nån som känner för att bju`hem på fika snart?
Redbullen
2006-01-13, 20:39
Tjenna Larry
Du..Bolivianerna är inte för nyfikna av sej
En vecka har gått och dom är mycket sällan framme, dom var framme andra dagen och små åt lite
Nu ligger dom alltid och gömmer sen...
Vad göra......du har forstrat dom :D
Mvh Peter
Torstensson
2006-01-15, 22:19
Det blir nog ingen fika Patrik... Krisar det vet du vart kaffebryggaren står!! ;)
Jag börjar oxå bli fikasugen nu! Ni är alltid välkomna hit, det vet ni :D
Bara säg när Bilbo så kommer vi.
Redbullen - tror att det har med ph att göra. har du mätt det på sistone.
Dom har levt hela livet i 6,5-7,2.
Har du högt ph så fixar vi det lätt. Skakar fram rätt vatten till dig.
Björn- Sumbu verkar ha lugnat sig. Har nog 20 yngel som lärt sig fly. Även Multisföräldrar verkar ha lärt sig att bättre försvara sig. Men det var en dyrköpt lärotid för dom. 40 stora yngel är borta, hur många nyfödda som är väck vet ja ej.
Redbullen
2006-01-16, 10:58
Larry.
Jag gjorde ett lite större vattenbyte igår på morgonen för att försöka nollställa alla värden hit och dit efter mycket PMDD och CO2, sent på kvällen låg PH på ca 7 så det är ju inom deras ramar.
Hällde ner lite " Fixa-till-vattnet-mojs " till dom ifall som inte gillar arabyvattnet ännu.
Dom får en vecka till på sen annars så får vi nog skämma bort dom med lite supervatten.
Mvh Peter
Torstensson
2006-01-16, 11:01
Dyrt Larry?? Du har väl inte betalat för alla yngel?? :D
Dyrt ja inte för mig i pengar utan för föräldrarna i form av avkommabortfall.
Jag tycker att det är kul med ett helt nytt beteende i karet. Man kan sitta i timmar och titta på hur näringskedjan har utvecklat djuren. Sumbu är verkligen en magnifik fisk.
Dyrt är det däremot att se vecka efter vecka hur "nya" frisimmande discusyngel käkas upp av tetror, malar och annat.
Kul blir det när man kan plocka ut några firrar för att avla på, men det blir ju tidigast i slutet på mars suck.........suck.
Malawi - vi måste oxå komma till skott om jag ska köpa eller ej.
Redbullen - ge dom en vecka till sen kommer jag med 50 liter osmosvatten.
Nästa vecka går bra vilken dag som helst! Inte mycket nytt, men Jenny har lovat att fixa fika :)
Patrik_växjö
2006-01-16, 17:20
Nästa vecka går bra vilken dag som helst! Inte mycket nytt, men Jenny har lovat att fixa fika :)
SPIKAT, ska vi ta Torsdag som vi brukar eller?
Japp Torsdag är en bra dag.
6 pers kan åka med mig [:-15]
Torstensson
2006-01-16, 22:48
Torsdag vet jag att Kenell inte kan... Jag vet ej ännu... Återkommer!
Ska kolla upp det!
Är en del jag ska fixa innan resan österut :)
Ska kolla upp det!
Är den del jag ska fixa innan resan österut :)
Hmmm, fixa.... Och resa öster ut? Skall ni gifta er? :D
Hmmm, fixa.... Och resa öster ut? Skall ni gifta er? :D
Gifta oss? Nä, inte än iaf :)
Ska till Bangkok/Koh Chang, 2 veckor, på semester/shopping/äventyrs resa :D
Missa inte Wat Arun i Bangkok.
Undrar om inte vi har en bra guide om Bangkok om du/ni behöver.
Gifta oss? Nä, inte än iaf :)
Ska till Bangkok/Koh Chang, 2 veckor, på semester/shopping/äventyrs resa :D
Haha ok, sorry kunde inte låta bli ;)
Torstensson
2006-01-18, 11:06
Men Peter, man FÖRLOVAR sig ju först.... :D
Va f-n, får man inte åka på semester utan att det blir en massa rykten :D
Jo, vi har en thailandguide, Wilma tror jag den heter, men tack iaf :)
Patrik_växjö
2006-01-18, 16:37
Va f-n, får man inte åka på semester utan att det blir en massa rykten :D
Jo, vi har en thailandguide, Wilma tror jag den heter, men tack iaf :)
Wilma?? Låter som en hund, eller en orkan :D
Nu har båda lejonhuvudena och min prickiga mal dött, börjar bli dags att fundera på varför kanske?
Tropfrog
2006-01-18, 19:58
Din "prickiga mal", är det s.nigriventis du syftar på eller någon annan jag inte känner till?
Hur många kommer till stämman?
MVH
Magnus
Torstensson
2006-01-18, 21:07
Illa illa Patrik... Kanske dags att köra ett vattenbyte??
Patrik_växjö
2006-01-19, 05:03
Illa illa Patrik... Kanske dags att köra ett vattenbyte??
Gjorde det igår, typ 0.004% :D
Nädå, faktiskt hela 20 liter...
Patrik_växjö
2006-01-19, 05:04
Din "prickiga mal", är det s.nigriventis du syftar på eller någon annan jag inte känner till?
MVH
Magnus
Nä det är en sugmal som jag köpte hos Arnold i höstas..
MVH
Magnus
Jag kommer, om man lyckas få några biljetter!!
Är ju ett starkt begränsat antal platser :(
Någon mer som ska med till Bilbo nästa vecka??
Sandsbro taxiservice lägger upp rutten så att den går via era ytterdörrar, och
lämnar av vid densamma på kvällskvisten.
Patrik_växjö
2006-01-19, 07:41
Jag hade fått för mig att det var idag, baaah, inte konstigt när denna veckan känts sååå lång.
Redbullen
2006-01-19, 14:33
Ska fundera på om man är sugen att hänga med :D
Mvh Peter
Klart du ska med R.
Lever B - R?
T - Sumbu lever och frodas! T - Pl?
Har J frågat dig K?
Man kan tro att VöFAB är en spion organisation [:-75]
Mina vinkeltetror åt upp 15 frisimmande discusynel igår man blir helt [:-15]
Patrik_växjö
2006-01-19, 16:03
Mina vinkeltetror åt upp 15 frisimmande discusynel igår man blir helt [:-15]
Vilket spionuppdrag döljer sig bakom denna kod av ord??
Torstensson
2006-01-19, 18:13
T - Pl?
Que?
Torsdag vet jag att Kenell inte kan... Jag vet ej ännu... Återkommer!
Det har löst sig, jag kan haka på på Torsdag i nästa vecka.
Redbullen
2006-01-19, 19:36
(L)arry... vad är det med dena föredetta (B)olivianska(F)ärils(C)iklider...:(
Dom har stått stilla i snart 2veckor på samma ställe, dom kanske förflyttar sej max 5cm
Kollade värden idag och dom såg bra ut, inget som stack ut alls
Har trickat lite med Ph innan från strax över 7 till en bit under 7...noll skillnad/reaktion.
Jag kan plocka upp båda med händerna om jag vill....petar jag tex på hannen så skiter han i det :D
Fick idag honan till att äta ETT Atemia :P....det är inte illa
Måste få buckt på detta, dom är tråkigare än en död fick...för en död kan inte göra annat än att bara vara död :P
Mvh Peter
Som jag precis nyss skrivit, jag hakar på, åker gärna Taxi med...
Trevligt att såpass många verkar komma med. Jag kan ju locka med ett smakprov av 12-årig Caol Ila om ngn är intresserad ;)
Trevligt att såpass många verkar komma med. Jag kan ju locka med ett smakprov av 12-årig Caol Ila om ngn är intresserad ;)
ALLTID! [:-36] *hick* (Torsten! Ta med Colan! [:D] [B)] )
Torstensson
2006-01-19, 21:32
Får man blanda den med Cola?? :D
Händer inget oförutsett hakar jag på om det finns plats i Taxin..
T - pl - björn var det jag ringde dig om.
Patrik - det var inget spionuppdrag utan mer att visa att alla hästarna var inte i stallet eller förlåt i förrådet.
Jaha en [:-36] när det är jag som kör - är det inte typiskt
(eller är det typiskt svenskt att säga just typiskt istället för lycka till med baksmällan - [:-108] )
Blanda på bara, det är bara rom ni inte får blanda med cola.
Visst finns det plats än Torstensson [:-106]
Torstensson
2006-01-19, 22:07
pl kollar M i morgon om det hinns med. Ring mig efter middagstid...
Rom å COLA! Fjortisdricka!!!
Torstensson
2006-01-21, 21:11
L, dög Pl? Va C nöjd med kvalitén?
Redbullen
2006-01-22, 12:53
Larry : Inhandlade en stor fjärilsciklidhade igår och en hona till, så nu är de 3 mindre honor och en större hane.
Det gjorde att Bolivianerna började röra på sej och äta lite mer, så jag tror de kommer gå åt rätt håll nu :)
Höjde också tempen två grad så nu ligger den stabilt på 28 grader
Mvh Peter
C är supernöjd, ja har ont i armarna och axlarna. Mitten på nästa vecka så ska allt vara uppe. Mycket spikande är det men, ett stort steg frammåt för min lokal. Tidplanen på på mars månad verkar att hålla. Men det krävs nog en semstervecka i slutet för att få ihop allt skulle jag tro.
Kanon redbullen att dom fortfarande lever - då finns det ju hopp.
T - grattis till Er nya L.
Så då sitter man här söndag kväll och känner sig riktigt nöjd.
Snickrat hela helgen. Bytt vatten och städat tre akvarium. Satt en timme och tittade på discuslek. Tror tamejtusan att en promenad är nära förestående, måste planera hur, hur många och vilka akvarium ja ska ha i söderpärlan. Måste ner till Mattis i morron och köpa astanthaxin oxhjärte käk. Måste till T med p. C behöver ett N också.
Signing off [:-1]
Redbullen
2006-01-22, 21:22
Så då sitter man här söndag kväll och känner sig riktigt nöjd.
Snickrat hela helgen. Bytt vatten och städat tre akvarium. Satt en timme och tittade på discuslek. Tror tamejtusan att en promenad är nära förestående, måste planera hur, hur många och vilka akvarium ja ska ha i söderpärlan. Måste ner till Mattis i morron och köpa astanthaxin oxhjärte käk. Måste till T med p. C behöver ett N också.
Signing off [:-1]
Du har haft att göra märker jag...en annan har mest suttit och studerat fjärilsciklider.... köpte ju två stycken igår och dom ser ut att redan vara ett par....den större hanen har varit och nosat på bolivianerna, men dom var för mycket för han
Han har dock fått dom att röra på sej lite, men nu får dom en vecka till sen vet jag inte vad jag gör..
Larry.....tror fortfarande att det står en halvliter TMG nere hos Akvarie Växjö`s lokal och väntar :)
Mvh Peter
Ja ja vet - ångest över att jag inte hinner.
Torstensson
2006-01-23, 19:39
Fixa dealen på torsdag! Om ni nu ska med alltså.....
Patrik_växjö
2006-01-23, 19:52
VA?! Finns det folk som inte ska med till Vrigstad??
VA?! Finns det folk som inte ska med till Vrigstad??
Japp, hoppar över träffen denna gången, har lite annat som ska fixas :)
Då ska vi se. Jag hämtar Björn och Redbullen på Torsdag klockan 18.00 på parkeringen utanför. Patrik ca fem över samt Kenell kvart över.
Någon mer som ska med så finns det plats till två till. I chevan finns det alltid plats [:-1]
Torstensson
2006-01-24, 10:57
Parkeringen vid mig då Redbullen, då hinner du ju kolla in min "lilla" fisk innan...
Patrik_växjö
2006-01-24, 15:30
Då ska vi se. Jag hämtar Björn och Redbullen på Torsdag klockan 18.00 på parkeringen utanför. Patrik ca fem över samt Kenell kvart över.
Någon mer som ska med så finns det plats till två till. I chevan finns det alltid plats [:-1]
Då vill jag se att Chevan är här fem över också :) ;)
Kenell - lever Uarun till den 11:e tror du??
Kenell - lever Uarun till den 11:e tror du??
Ja för 17, den växer o lever o mår bra, inga problem... [:D]
Det råkar inte vara ngn som har en 80 cm ramp stående? Ta med den isf!
;)
Torstensson
2006-01-25, 16:31
Alla mina ramper ligger ner....
Patrik_växjö
2006-01-25, 18:36
Alla mina ramper ligger ner....
Gränsfall att man drar på smilbanden åt en som fuling...
Detta är inlägg 3997, snart 4000jubileum :D :O
Redbullen
2006-01-25, 21:24
Redbullen följer nicht med i morgon..... han har annat för sej :)
Mvh Peter
Okey Redbullen.
Lost är tillbaka. [:-59]
Lite segt dock men det kommer det kommer
Torstensson
2006-01-25, 22:14
Lost? Va e det?? En fisk???
Larry, slå mig en pling när du e på G så knatar jag ut....