handdator

Visa fullständig version : Fisknördarna i Växjö (The Nörds)

Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 [15] 16 17 18 19 20 21 22 23

Redbullen
2005-10-30, 17:43
Vem är de som försökt med dold reklam om jag får fråga?
Själv har jag sagt att "jag" tycker att rörvik med just hans profil "känns" bäst för mej, bättre priser och då känns det dom ett bättre alternativ.

Jag kan inte säga att rörvik är bättre än åleds eller tvärt om, för jag har inte testat karen och inte haft nån av dom två som gått sönder eller visat tendenser på svagheter
Hade jag haft det så hade jag eller någon annan med dom erfarenheterna sagt att dom är bättre..

Med tanke på att jag tycker mer om rörvik så är hans profiler och priser ett bättre alternativ för mej, sen bryr jag mej inte om att det är ett Delux kar med emblem och garanti.

Då kan jag lägga dom pengarna på något extra, fisk, bakrund pump eller silikon OM det nu skulle börja läcka eller gå sönder på något sätt.

Mvh Peter

Patrik_växjö
2005-10-30, 17:56
...om man skulle ta det lite lugnt nu va.. Lite smågliringar får man allt klara.. ;)

Redbullen
2005-10-30, 18:00
...om man skulle ta det lite lugnt nu va.. Lite smågliringar får man allt klara.. ;)

Jag är hur lugn som helst.
Men ibland känns det som man inte få säga nått om nått för då kommer det en helt onödig komentar eller pik.

Ska nog börja med att inte säga ett skit och bara köpa åleds så man ingår i kretsen :)

Mvh Peter

Patrik_växjö
2005-10-30, 18:04
Ville bara föra en diskussion nu när det för en gångs skull var nån som var lite aktiv på tråden.

Ingen tvingar nån att köpa nått. Men att slänga ur sig osanningar så här om fabrikanter eller grossister är inget jag hänger med på.

Nu e det fika..

mr malawi
2005-10-30, 19:05
Grejjen är väl den med att man har en hemförsäkring som täcker skadorna på golvet, och allt annat som dör eller förstörs, så som fisk etc.. Och då är det av intrese från förs.bolaget om man har en garanti från tillverkaren..

Jag vill inte framhålla Åleds som världens bästa, men det e alltid kul att kunna jämföra lite priser..

Men det där flummandet om deras kar... Nä.. det håller inte!

Vill bara säga en sag om hemförsäkringen. Jag hade ett problem när gudrun hade framfart här i småland. Jag förlorade ca 50st vf malawisar som gick i ett 600l kar hos mina svärföräldrar ute på landet. fisk för ca 7000:-. Hade allt dokumenterat, jag sparade till o med de döda fiskarna för bevis. Men då ringde jag mitt försäkringsbolag som är Folksam och fick då svaret att försäkringen täcker inga liv. Det står i försäkringsvilkoren oxå. Jaha tänkte jag. vad gör jag nu. jo jag ringde svärföräldrarnas försäkringsbolag som är LF kronoberg. Samma svar där. Men båda försäkringarna skulle täcka förlust på växter, pumpar mm mm... Men inga levande varelser. Så ett tips till alla er som har mycket dyrbar fisk. kolla upp försäkringsvilkoren. Eller teckna en försäkring på fisken.

mr malawi
2005-10-30, 19:10
Hej alla som diskuterar åledskar och alla andra kar.

Nästa gång det blir ett möte så skall jag komma och så skall jag visa vad jag menar. Förklara konstruktionen. Så kanske ni kan förstår vad jag och redbullen menar.

Men sen måste jag läggga till att Arnold är en mycket kunnig kille. Jag har oxå handlat mycket av honom. Hans kar är OK.

MVH Robban

mr malawi
2005-10-30, 19:15
Och det här med vilken fisk man har. Ja som ni alla säkert redan vet så har jag ganska mycket malawi. Jag har provat på det mesta men just malawi passar min smak. Men sen är det INTE så att jag ser ner på folk som har någort annat. tycker snarare det är kul att vi alla har våra speciella intessen. Och jag försöker absolut inte övertala nån att köpa malawi. och samtidigt hoppas jag att ingen annan tvingar på mig nått jag inte vill ha. punkt slut.....

Redbullen
2005-10-30, 19:39
Hans kar är OK.

MVH Robban

Men mitt hemmagjorda är bättre [:-15]

Mvh Peter

Kenell
2005-10-30, 20:22
pungt slut.....
VA? Slut i pungen? Tur inte fiskarna har slut på mjölke iaf... ;)

Sorry kunde bara inte låta bli ;)

Nästa gång det blir ett möte så skall jag komma och så skall jag visa vad jag menar. Förklara konstruktionen. Så kanske ni kan förstår vad jag och redbullen menar.
Tror jag talar för alla att vi förstår vad ni menar, men vi har olika åsikter. Eftersom inte ens Torstens akvarie har tryckts ner så det står plant som de där andra akvarierna (och hans är TUNGT) så är jag inte ett dugg nervös över just det. Jag gillar dessutom designen Åleds har, att det just inte är rätvinkligt och Volvotråkigt trist ;) Call med a gambler if you like! :D

Som sagt olika åsikter här, vi lär inte kunna övertyga varandra om det ena eller det andra, det är ungefär som att övertyga Torsten att byta partifärg, det GÅR INTE ;)

Men mitt hemmagjorda är bättre [:-15]

Tveksamt dock om du får ett nytt om ditt börjar läcka. Eller om du ens får ersättning över huvud taget från försäkringsbolaget om nåt händer, det måste vara "fackmannamässigt" byggt då. Försäkringsbolagen har ju lite olika tolkningar där, men ja just det, du hade väl inte ens en hemförsäkring?? ;)

mr malawi
2005-10-30, 20:29
Som sagt olika åsikter här, vi lär inte kunna övertyga varandra om det ena eller det andra, det är ungefär som att övertyga Torsten att byta partifärg, det GÅR INTE ;)

Det är ju tur att man verken är grön eller röd i alla fall.

LN
2005-10-30, 20:30
Jag vet inte hur man citerar och jag vill inte lära mig heller, men till Kennell vill jag bara säga -kul att ni bokat, det måste vi ta en rom på.

Kul förresten med en livlig debatt,- på varandra igen så att man får lite kvällsläsning. Jag förstår inte hälften vad ni pratar om men roligt är det.
Zpet och även Ciklid tycker jag har tappat fart, så att detta är precis vad vi behöver.
Var är bandrilljärerna och var är pickadorerna. [:-12]

Kenell
2005-10-30, 20:32
Jag vet inte hur man citerar och jag vill inte lära mig heller, men till Kennell vill jag bara säga -kul att ni bokat, det måste vi ta en rom på.
Betalar handpenningen/bokningsavgiften imorgon. Rom ja, hur blir det nästa lördag då??

LN
2005-10-30, 20:53
18.00 på lördag serveras det mat med tilltugg ( gäller VöFAB anställda).
Hittar gör ni!
Kommer ni tre pers från Teleborg ?

Ni är mycket välkomna
säger både C & L

Kenell
2005-10-30, 20:58
18.00 på lördag serveras det mat med tilltugg ( gäller VöFAB anställda).
Hittar gör ni!
Kommer ni tre pers från Teleborg ?

Ni är mycket välkomna
säger både C & L
Tack o bock, ja vi hittar, och vi kommer tre, två stora och en liten.

Redbullen
2005-10-30, 21:39
Ärligt skulle de börja läcka vilket jag inte tror de gör så bryr jag mej inte så mkt.
Vi snackar alltså en veckas otroligt planerat och planlagt byggt.
Vi snackar milimetrar och presition utan dess like, NASA utvecklade spinklar med EXAKTA förhållande till luftfuktigheter och vindar.
Skyddsutrustning som skulle få Blåkläder att storka, verktyg i kirugstål, silikon med hemligt ingredienser och en smak av nakotika.
Så ja hela växjö´s " Hevy Boys " har varit här och bett om smakprov

Försäkring...nja SÄPO och havitionskomitionen (stava.se) ligger och lurar bland buskarna ute...Satelitbevakat för överstigande fuktighet...så jag är rätt säker på min sak och ger mej själv 50års Garanti...

Så för 300kr för man inte mer, skulle de läcka så säger jag bara " Jävla skit "

mvh Peter

Kenell
2005-10-30, 21:55
Ärligt skulle de börja läcka vilket jag inte tror de gör så bryr jag mej inte så mkt.
Nä inte du kanske, men vad säger hyresvärden? ;)

Så för 300kr för man inte mer, skulle de läcka så säger jag bara " Jävla skit "
Sant, inte så dyrt att ersätta akvariet då, men jag skulle nog ändå rekommendera en hemförsäkring så du slipper betala renovering av hyreshus om något händer, det blir garanterat dyrare än 300 kr... Tar dom 900 kr för att tapetsera 3 våder (stavas det så?) så vill jag inte ens veta vad en akvarieskada skulle kosta att åtgärda.

Torstensson
2005-10-30, 22:04
Jag skulle inte ens fundera på att ha ett akvarie hemma utan hemförsäkring, oavsett fabrikat..

Redbullen
2005-10-30, 22:59
Jag har haft hemförsäkring sedan -98 så det är lungt killar.
Hade bara inte läst papprena sen -98 så jag visste inte om de täckte akvarium iom att jag inte höll på med det då..

Men vafasen.....lite rebeliskt hade de varit att köra utan "skydd" :)

Men nu är saken biff

Mvh Peter

Redbullen
2005-10-30, 23:01
Jag skulle inte ens fundera på att ha ett akvarie hemma utan hemförsäkring, oavsett fabrikat..

Har Åleds hemförsäkringar också ?? ;)

mr malawi
2005-10-31, 09:08
Om man säger så här.

Fan vad alla är nedlåtande på de som vill bygga sina egna kar.

Om man kan sin sak och gör det noga och enligt alla konstens regler vad kan hända?

Själv har jag byggt kar från 30l upp till 840L och inget har pajat ihop ännu. hmmm varför? Jo för att jag har gjort på rätt sätt.

Så nu får ni allt lägga av!

hehehehehe.

Skall bli kul att få hem mitt nya kar till våren. 2520Liter. ett mycket vakert helglaskar. Därför att det finns inte en enda ramakvarietillverkare som vågar bygga så stora burkar. Varför? Jo för de kan inte lita på sin konstruktion. så det så.

mr malawi
2005-10-31, 09:17
eller exakt 2407,8458 liters vattenrymd. och exakt 334,99776kvadrat decimeters bottenyta. men sen försviner lite till bakgrunderna. Men vill ju inte se glas i karet ju.

LN
2005-10-31, 09:28
Folk får göra precis som dom vill, det är ingen som hindrat någon från att göra vad den vill. Men och jag säger men det är förbaskat bra att ha denna mötesplats, just för att diskutera, fråga och lära sig.
Det är kanon att diskusioner av denna art uppkommer. Det är dessutom kanon att folk har olika uppfattning för att det är just det som är utvecklande. Att försvara en åsikt är inte samma sak som att vara nedlåtande. Att hoppa på en åsikt är inte samma sak som att hoppa på en person. Vi häcklar varandra här för att det är kul och inte för att såra någon. Det är lite konstigt att man lätt hamnar i försvarsställning när "det talade språket" är skrivet. Det är precis som om vi undermedvetet tar åt oss det skrivna ordet mer än det talade. Tror att det dessutom är lättare att skälla på en person man inte ser framför sig. Ja knepigt är det i alla fall.

Överlevde ynglen Malawi

Kenell
2005-10-31, 10:53
Att försvara en åsikt är inte samma sak som att vara nedlåtande. Att hoppa på en åsikt är inte samma sak som att hoppa på en person.
Kunde inte sagt det bättre själv Larry!

WORD mate! :D

Redbullen
2005-10-31, 12:20
* Kommer in och drar av en jättebrakskit *

[:-58]

mr malawi
2005-10-31, 12:44
* Kommer in och drar av en jättebrakskit *

[:-58]

Jag oxå!! hihi.......

Patrik_växjö
2005-10-31, 15:37
Om man säger så här.

Om man kan sin sak och gör det noga och enligt alla konstens regler vad kan hända?

Själv har jag byggt kar från 30l upp till 840L och inget har pajat ihop ännu. hmmm varför? Jo för att jag har gjort på rätt sätt.

hehehehehe.

Skall bli kul att få hem mitt nya kar till våren. 2520Liter. ett mycket vakert helglaskar. Därför att det finns inte en enda ramakvarietillverkare som vågar bygga så stora burkar. Varför? Jo för de kan inte lita på sin konstruktion. så det så.

Jag vet en som byggt större.. [:P]

Grejen med att göra det själv är väl just förs.frågan kan jag känna iaf! Jag skulle säkert kunna pula ihop ett kar jag med. Men jag vet i fasen om jag skulle ställa det i mitt vardagsrum med vetdomen att jag får betala allt själv OM det går åt pipan. Det är ju inte bara min egendom det gäller. Det är hyresvärdens dyra golv, väggar osv. Dessutom lär vår griniga hyresvärd vara ännu grinigare sen..

Men visst kan privatpersoner bygga bra eller bättre än grossister, absolut! Så är det ju med det mesta..

LN
2005-10-31, 16:09
När du sketet färdigt malawi så kolla hur många yngel som överlevde.
Hos mig så finns 10 yngel som kom med ner i det nya karet.
Så det finns om det behövs hos någon.

Hank - vi tar vårt vid nästa träff??

mr malawi
2005-10-31, 16:50
När du sketet färdigt malawi så kolla hur många yngel som överlevde.
Hos mig så finns 10 yngel som kom med ner i det nya karet.
Så det finns om det behövs hos någon.

Tack! Än så länge har jag inte sett några döda yngel ännu. Hoppas de klarar sig. Skall försöka mata de lite i kväll.

mr malawi
2005-10-31, 16:52

Grejen med att göra det själv är väl just förs.frågan kan jag känna iaf! Jag skulle säkert kunna pula ihop ett kar jag med. Men jag vet i fasen om jag skulle ställa det i mitt vardagsrum med vetdomen att jag får betala allt själv OM det går åt pipan. Det är ju inte bara min egendom det gäller. Det är hyresvärdens dyra golv, väggar osv. Dessutom lär vår griniga hyresvärd vara ännu grinigare sen..

Men visst kan privatpersoner bygga bra eller bättre än grossister, absolut! Så är det ju med det mesta..

Vem har byggt större. skulle vara kul att få lite kontakt med han och få lite tips och ideér.

Mitt nya kar skall jag INTE bygga själv. Skall till o med ställa dit karet innan huset är upprest. så det blir ett rejält projekt.

Torstensson
2005-10-31, 18:06
Om man säger så här.

hehehehehe.

Om man rent språkligt då kollar på vad som skrivits i texten ovan så får iaf jag fram att det författaren menar är att nu får vi alla lägga av, slut på disskussionen! Men så direkt efter fortsätter han själv endå på samma ämne?!?
Jag får inte ihop det alls. Som om jag säger till alla här hemma att nu slutar vi att titta på TV, men så fortsätter jag själv..

Ja jag vet, jag e en paragrafryttare å gnällspik. Men en j-vligt konsekvent sådan i så fall!! Har man sagt en sak så får man allt stå för det, eller då erkänna att man bytt ståndpunkt. Men inte allt i en sabla röra i samma inlägg!!

Patrik_växjö
2005-10-31, 19:10

Vem har byggt större. skulle vara kul att få lite kontakt med han och få lite tips och ideér.

Mitt nya kar skall jag INTE bygga själv. Skall till o med ställa dit karet innan huset är upprest. så det blir ett rejält projekt.

Vadå innan huset är upprest?? Låter jäkligt wako... Är ju bara att ta ett hål i väggen när du ska trä in karet...

Torstensson
2005-10-31, 19:24
Men snacka ur skägget nu då Patrik. Vem har byggt ett större helglas å hur stort e det???

Patrik_växjö
2005-10-31, 19:26
Men snacka ur skägget nu då Patrik. Vem har byggt ett större helglas å hur stort e det???

Finns många.. :) Nädå.. skojar bara ..

Funderar på vad jag ska ha i 125an.. Det karet är ju nte helt lätt att hitta fisk till, ja fisk som inte exploderar av att karet e för litet eller för kort alltså.. ;)

mr malawi
2005-10-31, 22:41
Vadå innan huset är upprest?? Låter jäkligt wako... Är ju bara att ta ett hål i väggen när du ska trä in karet...

Ok.. om jag säger så här. bygger man ett helt nytt hus och vet exakt vad jag vill ha för kar samt exakt vad det skall stå så är det ju rätt ok och ställa det på plats innan huset levereras. och det är pga att dörrens bräd är bara 90cm. karet är 120cm! hmmmmm vad gör man då? karet väger ca 400kg. lite väl tungt och riskabelt om man skall hålla på att vrida och vända. Tänk om man tappar det. fan med stora bokstäver blir det då. Så jag har kommit fram till att det besta är att få det på plats innan.

Är det lustigt eller?

Torstensson
2005-10-31, 22:51
Du får väl kolla vad Arnold har att erbjuda!!
Jag hoppas på att han har lysramper hemma till mig, kanske ska slänga iväg ett mail..

Har ju en hyfsad inköpslista nu, å HON vill inte hänga med!! :D
Bara att se till att det finns pengar på kortet..

mr malawi
2005-10-31, 23:06
Jag hoppas på att han har lysramper hemma till mig, kanske ska slänga iväg ett mail..

Jag har redan varit i kontakt med Arnold ang akvariebygge. han teknik klarade visst inte av att bygga enligt mina mått. klent tyckte jag.

Patrik_växjö
2005-11-01, 04:50

Ok.. om jag säger så här. bygger man ett helt nytt hus och vet exakt vad jag vill ha för kar samt exakt vad det skall stå så är det ju rätt ok och ställa det på plats innan huset levereras. och det är pga att dörrens bräd är bara 90cm. karet är 120cm! hmmmmm vad gör man då? karet väger ca 400kg. lite väl tungt och riskabelt om man skall hålla på att vrida och vända. Tänk om man tappar det. fan med stora bokstäver blir det då. Så jag har kommit fram till att det besta är att få det på plats innan.

Är det lustigt eller?

Ska du ställa det på plats direkt på betongplatta då?? Innan väggar å tak e på plats, eller hur tänker du? Bara nyfiken..

Patrik_växjö
2005-11-01, 04:51

Jag har ingen inköpslista, men vi får väl se vad han har... om man fastnar för något.

LN
2005-11-01, 09:26
Nödfråga

Ska någon till Malmö inom kort??

Minsann om jag inte har fått fatt i några minicompressiceps [:D]

mr malawi
2005-11-01, 10:18
Ska du ställa det på plats direkt på betongplatta då?? Innan väggar å tak e på plats, eller hur tänker du? Bara nyfiken..

Jupp det stämmer bra det. Skall först juta grunden och sen mura upp en bänk med lekarblock och sen för att få bänken 110% rak, flytspackla uppe på bänken.
Sen är det bara att lyfla dit karet. bygga en trälåda som skydd för karet under husbygget.

mvh robban

Redbullen
2005-11-01, 11:07
Fett röjj blir de..... du och jag Robban ska lätt ta ett invigningdbad innan husväggana är resta, undra va dina blivande grannar skulle säga

" Oj vilket fint glasbadkar du har, och stort! "
" No shit bitch..... Detta är ett akvarium :D "

Mvh Peter

Torstensson
2005-11-01, 11:09
Nödfråga

Ska någon till Malmö inom kort??

Minsann om jag inte har fått fatt i några minicompressiceps [:D]

Tyvärr, men e det många??
Ngra till mig oxå??

LN
2005-11-01, 11:18
Rycktet säger fem men blir det fler så köper jag dom till dig.

Bilbo
2005-11-01, 17:13
Faan, att ni bara orkar tjaffsa ;)
Hej förresten, verkar som om jag varit väck ett tag!

Patrik_växjö
2005-11-01, 19:03

Måste ju förlänga tråden på nått sätt :D

LN
2005-11-01, 20:08
Precis [:-75]

mr malawi
2005-11-01, 20:49
[xx(] Är det ingen som har nått vettigt att säga i kväll? [:-89]

Torstensson
2005-11-01, 21:47

Ett tag?? ;)
Ta å kräla fram från stenen du gömmer dig under....

Hank
2005-11-02, 06:10
Håller med!!
Och med tanke på att både dom i Åled och på Håvis läser våran tråd så undrar man ju hur ni tänker......

Redbullen
2005-11-02, 10:42
Och med tanke på att både dom i Åled och på Håvis läser våran tråd så undrar man ju hur ni tänker......

Ska man vara tyst för att man har en åsikt om något bara för att en Leverantör/Grossist kan se ?!

Btw 140ian är igång
http://img462.imageshack.us/img462/1135/29oi.jpg

Mvh Peter

Torstensson
2005-11-02, 10:54
För en gångs skull håller jag faktiskt med dig Redbullen..
Jag vågar stå för vad jag tycker, vill dom läsa får dom!

Alternativet e att ha ett "stängt" forum, där bara vissa kan läsa, men det känns inskrängt..

Hank
2005-11-02, 11:24
Jo jo, var och en gör ju som den vill :)

mr malawi
2005-11-02, 15:31
Hej Hank!
Dina glas är klara. Kontakta mig så vi kan bestämma när du kan komma över och hämta de.

MVH Robban

Patrik_växjö
2005-11-02, 15:44
Jag gillar inte det här med att fjäska för att få fördelar.. Och den som inte tål att kritiseras, affärsinnehavare eller vad det än må vara, lär aldrig utecklas nått vidare mycket.

Redbull, är det Annas sovkoja under karet?? :D

mr malawi
2005-11-02, 16:13
Jag gillar inte det här med att fjäska för att få fördelar.. Och den som inte tål att kritiseras, affärsinnehavare eller vad det än må vara, lär aldrig utecklas nått vidare mycket.

Vem fjäskar?
Hoppas verkligen inte du menar mig.

mvh robban

Patrik_växjö
2005-11-02, 16:15

Vem fjäskar?
Hoppas verkligen inte du menar mig.

mvh robban

Nejnej.. absolut inte. Menade bara rent allmänt. Inget personligt för fabeln..

mr malawi
2005-11-02, 16:28

Låter bra det!

Hehe!!! nähe nu skall jag mata larrys små snäcklekare. Än så länge lever de och mår fint. hehe! Idag har jag börjat på med ett nytt 105 liters kar till de!

Patrik_växjö
2005-11-02, 16:30

Låter bra det!

Hehe!!! nähe nu skall jag mata larrys små snäcklekare. Än så länge lever de och mår fint. hehe! Idag har jag börjat på med ett nytt 105 liters kar till de!

Klarar han inte ens av att MATA själv, han den där LARRY... höhö..

Redbullen
2005-11-02, 16:35

Word...

Nope.....det är mitt sällskapskar, tänkte nu när de är sån nojja på tex demasoni och annat skit så varför inte gammla hederliga neon, palett eller scalare :)

Mvh Peter

Patrik_växjö
2005-11-02, 16:49
Nope.....det är mitt sällskapskar, tänkte nu när de är sån nojja på tex demasoni och annat skit så varför inte gammla hederliga neon, palett eller scalare :)

Tänkte mer på låddan under.. :D

Här finns ett syskonpar paletter... Flyttbara..

mr malawi
2005-11-02, 16:52

Mvh Peter

Och här finns ett gäng av black molly, neon och några koppartetror för donering till en behövande.

Bilbo
2005-11-02, 17:07
Ett tag?? ;)
Ta å kräla fram från stenen du gömmer dig under....

Det är ingen sten, det är en hel djävla Smålandsvilla®, jag legat under. Verkar inte bli någon ljusning heller :(

Redbullen
2005-11-02, 17:09
Tänkte mer på låddan under.. :D

Här finns ett syskonpar paletter... Flyttbara..

Ahh den lilla låddan, nej den är kattens :)
Jasså....hmm får vänta isåfall...de är sprojland nytt i karet, sand och allting då de finns väl inte en enda bakterie

Mvh Peter

LN
2005-11-02, 20:12
Jag har tröttnat, orkar inte med den här skiten mer.
Efter en lång dags arbete så skulle kvällen avslutas med lite pyssel.
Malawi står på tur. Rensar en pump samt byter 50 liter vatten (kranvatteen).
Nu en halvtimme efter vattenbytet är karet helt utslaget alla fiskar ligger på botten helt färglösa. Vattnet grådassigt.
Om om det klor i någon form eller någon annan skit är snart helt likgiltigt.
FY FAAN VAD JAG ÄR TRÖTT PÅ DÅLIGT VATTEN.
Ska plocka upp en halvliter och köra ner till vattenverket i morron bitti.
Kan det vara så att mina "nya" ledningar fortfarande efter 1 1/2 år fäller ut något???????????????????
Ska försöka byta allt vatten ikväll med Multisarnas vatten från det nya karet.

Redbullen
2005-11-02, 20:38
Förstår inte hur du kan ha så mkt problem med vattnet som du har.
Enda jag kan komma på är "nya" ledningar som släpper en kaka "skit" ibland eller något.

Vi har aldrig haft problem med vatten här eller fiskar som plötsligt blir skumma, förutom mina Oscar idag.
Dom hade nog en slappdag och gjorde inte för mkt ...

Du får komma hit och sno vatten annars om du behöver, här är de fint iallafall vad jag vet..

Lägg upp en rapport sen om du sticker till vattenverket, är de FÖR dåligt skippar jag nog vattenbyte i helgen

Mvh Peter

Patrik_växjö
2005-11-03, 04:54
Jag har tröttnat, orkar inte med den här skiten mer.
Efter en lång dags arbete så skulle kvällen avslutas med lite pyssel.
Malawi står på tur. Rensar en pump samt byter 50 liter vatten (kranvatteen).
Nu en halvtimme efter vattenbytet är karet helt utslaget alla fiskar ligger på botten helt färglösa. Vattnet grådassigt.
Om om det klor i någon form eller någon annan skit är snart helt likgiltigt.
FY FAAN VAD JAG ÄR TRÖTT PÅ DÅLIGT VATTEN.
Ska plocka upp en halvliter och köra ner till vattenverket i morron bitti.
Kan det vara så att mina "nya" ledningar fortfarande efter 1 1/2 år fäller ut något???????????????????
Ska försöka byta allt vatten ikväll med Multisarnas vatten från det nya karet.

Bytte du inte vatten i de andra karen? Klarade sig de fiskarna bättre?

LN
2005-11-03, 07:25
Bytte bara vatten i Malawit.
Tur var det för att vattnet från Multisarna räddade livhanken på många firrar.
Vågade inte tända i morse men det ser ut som 1-5 firrar stryker med.
Hävde även i 2 dl salt samt syresatte karet max.
Grunnat i natt om någon form av kolfilter kanske kan hjälpa mig. Vad tror ni??
Osmsos i all ära med det är ett väldigt bök med dunkar över allt.

Hank
2005-11-03, 07:44
Grunnat i natt om någon form av kolfilter kanske kan hjälpa mig. Vad tror ni??
Trist!! Är det metaller och/eller klorid i vattnet så är det nog bara att köra med en massa "aquasafe" :(
Jag som inte betalar mitt vatten (ok, indirekt gör jag det), brukar spolar en lång stund innan jag fyller på, för att inte få stillastående vatten.
Har du testat det?

Mr Malawi:
Gott! Ringer dig i EM och kollar om du är i lokalen.

Redbullen
2005-11-03, 08:30
Larry : Får önska den lycka till med vattnet, skit det där med krabb
Lite nyfiken på hur de går med diskusarna, dom "nya" små skitarna :)
Är lite sugen på att handla 2 små av dej sen om blir till salu, tänkte köra dom i växt/sällskapskaret tillsammans med en del växter

Dra gärna ett PM till mej och berätta lite om hur dom vill ha de och så..

Mvh Peter

Redbullen
2005-11-03, 08:31
Jag som inte betalar mitt vatten (ok, indirekt gör jag det), brukar spolar en lång stund innan jag fyller på, för att inte få stillastående vatten.

Brukar också köra den metoden, vet inte om de gör någon nytta men de känns bättre iaf :)

Mvh Peter

LN
2005-11-03, 12:07
Diskus leker hela tiden. Har just nu två par som leker omlott i samma kar så att jag har alltid minst en romkaka hela tiden att beakta.
Men när ynglen blir frisimmande (3-4mm) så tar det 1-4 dagar så är alla uppätna.
Mor-Far diskus orkar helt enkelt inte hålla alla andra borta.
Jag vet att jag utfodrar Uaru med ett av världens dyraste mat men jag orkar inte för tillfället att ta hand om diskusyngel (dom kräver en hel del omsorg ibörjan).

Torstensson
2005-11-03, 17:32
När jag byter vatten spolar jag inget alls!! Har aldrig haft strul med vattenbyten heller.
Jag undrar om det inte beror på att alla ledningar runt omkring där du bor Larry e nya. Hela stadsdelen e ju inte speciellt gammal, max ngt år, så det kan ju finnas mycket skit i vattnet..
Men om du tar med dig ditt vattenprov till en av filterfirmorna kan dom säkert tala om ifall det finns ngt filter som hjälper.

Patrik_växjö
2005-11-03, 18:13
Dessutom pågår ju ett antal byggen inkl vägbygget i närheten... Om nu det kan påverka....

Jag gör iaf som Torsten. Ansluter slangen i duschen å vrider på kallast möjliga vatten. Har aldrig dött en krake för mig.

Tycker att vattenverkssnubbarna borde kunna ge dig ett ganska precist svar ang. vattenkvaliteten i era rör. För tankarna finns ju, att det är rätt lokalt som Torsten uttrycker.

Redbullen
2005-11-03, 18:51
Pansarmalarna åkte i som testpiloter nu när allt är nytt
Fick man kolla på dom själv? Neeeeej

http://img304.imageshack.us/img304/1207/p10100010lu.jpg

Till helgen shoppas de väl nån växt och kanske nån enstaka fisk, vi får se
har lovat morsan att hon ska få ha en fjärilsciklid *asg*

Får väl ta "hennes" som testpilot nr 2 hehe

mvh Peter

mr malawi
2005-11-03, 19:09
Pansarmalarna åkte i som testpiloter nu när allt är nytt
Fick man kolla på dom själv? Neeeeej

mvh Peter

Tur man inte har en hope med katter hemma. räcker med tanten! ;)

Redbullen
2005-11-03, 19:48
Jaop ibland önskar man bort katterna, men sen är de kul och lite mysigt...så de gämnar ut sej

mvh Peter

LN
2005-11-04, 06:17
Precis som med kvinnor [:-59]

LN
2005-11-04, 06:56
Jag har tagit kontakt med två filterfirmor.
Dom ska komma med förslag på lösningar.
Det är faktiskt konstigt att osmosfilteret är så effektivt som det är.
Tanganyika simmar just nu i helt rent allt nytt osmosvatten + salt + kalklösning.
Och det var lek i minst två snäckor igårkväll samt att dom minsta ynglen (2mm) verkar må toppen.

Redbullen
2005-11-04, 16:21
Din fiskar måste igentilgen ha de hur bra som helst, lyxvatten liksom :)
Tackar vet jag vanligt Araby vatten :D

Nu har 140litarn varit igång i 3 dagar och malarna lever så de verkar funkar bra, inget nitrit, iofs de enda jag har mätprylar att mäta med hehe

Mvh Peter

mr malawi
2005-11-06, 10:14
Jaha här var det dött!

[:-5]

Patrik_växjö
2005-11-06, 10:52
Det har du så j-a rätt i Malawi.. Men igår kväll var det inte dött.. Mitt huvud, min hals.. jäla spiten..

Nu har jag äntligen inrett lite i 125an.. Bara firrarna som saknas nu!..

Torstensson
2005-11-06, 11:27
Dom fixar vi på lördag Patrik!! =))

Patrik_växjö
2005-11-06, 11:32
Dom fixar vi på lördag Patrik!! =))

Troligtvis.. funderar på scalarer igen, eller inte.. kanske bara smått..eller inte.. Kommer ha en lååång ångestvecka nästa vecka..

mr malawi
2005-11-06, 20:33
Troligtvis.. funderar på scalarer igen, eller inte.. kanske bara smått..eller inte.. Kommer ha en lååång ångestvecka nästa vecka..

[:-100] Du har inte funderat på malawi? :D hihi

Patrik_växjö
2005-11-06, 20:48

[:-100] Du har inte funderat på malawi? :D hihi

Nja.... funderade en sekund.. sen la jag ner det ;) ...

Torstensson
2005-11-06, 22:05
Jag har en fundering om att i framtiden prova Malawi, mest för att ha provat och för att se om det e lika enkelt å kul som många säger. I så fall blir det Golden och Demasoni i mitt 150-liters(om det nu inte e för litet) och eventuellt ngn liten liten krabba på botten..

Men som sagt, det blir ingen Malawi i 150 före Tanganyika i mitt 1400!!

Redbullen
2005-11-06, 23:19
Gjorde mej en liten snabb reaktor ikväll
Ytterfiltret började gurgla för mkt och jag var rädd för att det skulle havirera.

Sökte lite här inne och kom fram till att ta en 0.5 Pet flaska, skära av botten, och sätta dit en bit filtermatta somlock ibotten.
Inne i flaskan la jag i några biobollar för att fördela bubblorna extra.
pumpen är en aquael som jag körde ner slangen i fjuppen uppe på filtret.

Jag blev väldigt nöjd med bubblorna, dom är mycket mindre än dom som jag fick utav att köra de genom ytterfiltret.

Resultatet blev såhär.
http://img26.imageshack.us/img26/18...tor16ci.opt.jpg (http://img26.imageshack.us/img26/1835/reaktor16ci.opt.jpg)

Karet som de sitter i ser ut såhär nu, ska eventuellt byta ut lyset emot rör, tror det blir bättre.

Reslutatet ser iallafall ut såhär

http://img235.imageshack.us/img235/...tor27zf.opt.jpg (http://img235.imageshack.us/img235/9778/reaktor27zf.opt.jpg)

jag vet det är dåligt med växter änså länge, hade några i dom andra karet som är rätt så illa däran, så jag vill försöka få dom att repa sej om det går..

Kom gärna med förslag på något som kan förbättras

Angående malawi som ni yrar om så blir det nog malawi här med i framtiden, men först stort kar hehe

Just nu är man lite insnöad på DIY och växtakvarium :P

mvh Peter

Hank
2005-11-07, 10:21
OK, tors. 10/11 kl. 19.00 är ni välkomna på fika.
Seminariev. 12, 3tr.
Skriv gärna här om ni kan/vill komma :)

Torstensson
2005-11-07, 11:00
Tack för inbjudan Hank! Har varit nyfiken ett tag nu på hur dina kar blev...

Redbullen, dina växter behöver absolut mera ljus. Hör av dig... ;)

Redbullen
2005-11-07, 11:30
Inriktar mej mest på co2 nu vilket är viktigast, ljuset kommer sen, det är ändå 60w ljus rakt ner i karet
Och bilden ser väldigt mörk ut gämfört med verkligheten..

Bilbo
2005-11-07, 11:53
Jag dyker oxå upp, om inget annat kommer emellan! (Typ jobbet)

Redbullen
2005-11-07, 16:51
Jag har en fundering om att i framtiden prova Malawi, mest för att ha provat och för att se om det e lika enkelt å kul som många säger. I så fall blir det Golden och Demasoni i mitt 150-liters(om det nu inte e för litet) och eventuellt ngn liten liten krabba på botten..

Men som sagt, det blir ingen Malawi i 150 före Tanganyika i mitt 1400!!

Varför just Demasoni och Golden....dom mest krabbiga ju :)

Mvh Peter

Patrik_växjö
2005-11-07, 16:58
Seminariev. 12, 3tr.

Jag kommer.. Och inget kommer emellan, typ jobbet .. :P

Torstensson
2005-11-07, 22:06
Varför just Demasoni och Golden....dom mest krabbiga ju :)

Mvh Peter

För att dom e snygga, "krabbigheten" e ju en del av tjusningen!!

Tänkte att det va skillnad på att belysa växterna med lysrör än med spotlights, men jag kan ha fel...

Redbullen
2005-11-07, 22:42
För att dom e snygga, "krabbigheten" e ju en del av tjusningen!!

Tänkte att det va skillnad på att belysa växterna med lysrör än med spotlights, men jag kan ha fel...

ok...

Nja det är väl inte det bästa kanske, men man tager vad man haver till en början..

Torstensson
2005-11-07, 23:08
Ngn som har Andmat och har möjlighet att ta med till Hank på torsdag??

Hank
2005-11-08, 08:00
Jag vet en som har andmat, typ Arvidsson :)
Hos mig är det växtförbud, så håll växterna i väl tillslutna påsar :D

Redbullen
2005-11-08, 08:38

Andmat är sånna flytade små växter va.....hmm sånna skulle jag vilja ha med

Mvh Peter

Patrik_växjö
2005-11-08, 19:41

Andmat är sånna flytade små växter va.....hmm sånna skulle jag vilja ha med

Mvh Peter

Små flytande blad, förökar sig nått djävulskt...

Redbullen
2005-11-08, 20:52
Små flytande blad, förökar sig nått djävulskt...

Kanske skulle inhandla sånt nån gång sen då
Inhandlade 25 neon och 3 Fjärilsciklider idag iaf...

// Peter

Kenell
2005-11-08, 22:46
Seminariev. 12, 3tr.
Dyker oxo upp, kanske inte stannar så länge dock, får se... ;)

LN
2005-11-10, 06:12
Vet inte Hank!
Min gamla mor skrivs ev. ut idag från sjukan, och då kommer jag inte men ändrar Landstinget sig så dyker jag upp.

Hank
2005-11-10, 07:37
Redbullen och Mr Malawi?
Fika finns så det räcker, det är bara att dyka upp,
även om man inte vet förrän ikväll :)

Torstensson
2005-11-10, 10:58
Har snackat med Tomas, men han visste inte alls om han kunde beroende på hans jobb.

Fika i massor passar mig perfekt! :D

Redbullen
2005-11-10, 11:40
Redbullen och Mr Malawi?
Fika finns så det räcker, det är bara att dyka upp,
även om man inte vet förrän ikväll :)

Jag ska eventuellt åka med Malawi ner.
Om nu han inte orkar så får jag knalla ner själv, ska nog hitta hehe..
Du kan väl skicka ett PM med ditt nummer så kan jag ringa om jag yrar bort mej :)

Mvh Peter

Hank
2005-11-10, 11:54
Redbullen:
PM:at dig :)

LN
2005-11-10, 12:38
Hank - Skicka PMett även till mig

Hank
2005-11-10, 13:56
Hank - Skicka PMett även till mig
OK!

LN
2005-11-10, 14:28
Tack - som det ser ut nu så kommer jag oxå

Torstensson
2005-11-10, 21:01
Tack för titten och fikat!

Alltid trevligt att träffas å snacka..

LN
2005-11-11, 06:27
Baddabambambambam!

Tack för fikat!
Alltid kul att träffa er, fina akvarium du hade Hank!

Hank
2005-11-11, 07:41
Tackar!
Kul att träffar er oxå :)

mr malawi
2005-11-11, 15:11
Hej!
Tyvärr så kunde jag inte komma igår till dig Hank. Lyckades dra på mig nånn jäkla feber sjuka. Men jag hoppas jag kan komma på nästa möte som anordnas.

[:-5]
/mr Malawi

Patrik_växjö
2005-11-11, 15:38
Ja det var helvete va fika du hade.. Och de där naturgodisarna underskattade jag..

Snygga kar som sagt, även oom jag inte diggar Malawis så gillar jag den "luftiga" känslan du fått till i karet... Alltså, karet känns nästan större än vad det är..

Får se vem som tar nästa möte.. kanske blir det jag.. om inte Redbullen..

Redbullen
2005-11-11, 20:02
Buääääää mina Oscar är sjuka :(
Jordätarna måt fin fint.....vet inte vad som är fel :(

Simmar upp och ner och är helt stela, bland får dom ryck och bränner in i rutorna så de tjockar om de och fjällen yr

Blir nog att knacka till dom med stora knivskaftet snart

*suckar*

" Uppdatering "

Spräckt täckglas och mycket skadad oscar, men det är nog inte anledningen till deras beteende *suck igen*

" Uppdatering "

Det gick fort, dom blev sämre och sämre och den ena "största" var död, och den andra riktigt illa därän så jag avlivade den så han slapp plågas

//Peter

Patrik_växjö
2005-11-11, 21:06
Har du gett dom för många McNugget? :D

Redbullen
2005-11-12, 14:52
Har du gett dom för många McNugget? :D

Knappast !

//Peter

Torstensson
2005-11-12, 15:35
Trist Redbullen, att dina Oscar kolade.. Trodde inte det gicka att ta död på sånna fiskar! Inga andra i karet som är sjuka?

Själv har jag uppgraderat i min "lilla" balja, hoppas dom gillar plejset och dom andra invånarna. Ja även i växtburken e det lite nytt..

Redbullen
2005-11-12, 16:27
Trist Redbullen, att dina Oscar kolade.. Trodde inte det gicka att ta död på sånna fiskar! Inga andra i karet som är sjuka?

Själv har jag uppgraderat i min "lilla" balja, hoppas dom gillar plejset och dom andra invånarna. Ja även i växtburken e det lite nytt..

Gå ta dö på alla fiskar om man så vill det
Men skumt att dom kan gå från helt pigga till död på lite över en timme...

men men shit happens...det var min "massdöd"

Jordätarna mådde bra igår och idag, men sebracikliden som går där i är skum idag, så jag måste ringa Mr Malawi nu så han kan ta jordätarna till sej eller nått......något är j*vligt fel i mitt kar...vad vet jag inte :(

Mvh Peter

Patrik_växjö
2005-11-12, 17:40
Nu har mina 3 nya feta skalarer tagit plats i lilla baljan... Men jag vet i tusan om de inte får ärva stora baljan senare..

Redbullen
2005-11-12, 19:00
Nu är de tomt i 375an
Nått skit är det i vattnet.
Jordätarna åkder tillbaka till lokalen i tills det finns någon köpare på dom.

Undrar vad det blir i 375an efter 100% sanering :confused:

Mvh Peter

Patrik_växjö
2005-11-12, 21:08
Nu är de tomt i 375an

Mvh Peter

Var det de karet du silikonerade??

Kenell
2005-11-12, 21:38
Nu har mina 3 nya feta skalarer tagit plats i lilla baljan... Men jag vet i tusan om de inte får ärva stora baljan senare..
Säg bara till så kommer jag över med min ensamme med....

Redbullen
2005-11-12, 21:40
Nu är de tomt i 375an

Mvh Peter

Var det de karet du silikonerade??

Nej det är 144an...där funkar allt fint, de växer så de knakar om växterna
Mäsk och PMDD gör susen

Mvh Peter

Patrik_växjö
2005-11-13, 07:44
Säg bara till så kommer jag över med min ensamme med....

Njaaa... vore bra om du kan hålla den ett tag till. SOm det är nu får det inte plats fler skalarer i lilla baljan. Men jag funderar på att byta lite i 375an och då får alla 4 gå där i sen, vill bara visa upp västafrikanerna först.. Och eftersom det var längesen jag hade möte här så passar det ju bra..

Torstensson
2005-11-13, 17:26
..vill bara visa upp västafrikanerna först.. Och eftersom det var längesen jag hade möte här så passar det ju bra..

Men se till att fixa ett datum då då! :D

Patrik_växjö
2005-11-13, 18:01
..vill bara visa upp västafrikanerna först.. Och eftersom det var längesen jag hade möte här så passar det ju bra..

Men se till att fixa ett datum då då! :D

Jaaaaså du har vaknat nu :D

Jajaja, det blir väl efter nästa vecka nångång.. Lite mellanrum e väl inte fel..

Torstensson
2005-11-13, 23:51
Vaknat?? Jodu..

Ska nog ner till Mattis snart å se vad han har som jag kan stoppa i 63-litaren! :)

Patrik_växjö
2005-11-14, 05:09
.... å jag måste ha en ny värmare. Var ytterst nära att koka mina nya fiskar i lördagsnatt. 31 grader, kanske är lite i överkant va?? ;)

Redbullen
2005-11-14, 05:42
.... å jag måste ha en ny värmare. Var ytterst nära att koka mina nya fiskar i lördagsnatt. 31 grader, kanske är lite i överkant va?? ;)
Mr Malawi har billiga små Jäger.....och stora :D

Mvh Peter

Redbullen
2005-11-14, 05:43
Ska nog ner till Mattis snart å se vad han har som jag kan stoppa i 63-litaren! :)

Han har påffar :D

Mvh Peter

Torstensson
2005-11-14, 11:01

Mvh Peter

Så varför inte gynna de lokala handlarna?

mvh mr malawi

Det e ju precis det han ska! :D

Hank
2005-11-14, 12:37
Torsten:
Vad köpte du då nu i helgen, ni var väl i Åled bl.a?

Redbullen
2005-11-14, 15:14

Och jag menade INTE Håvis :)

Mvh Peter

Patrik_växjö
2005-11-14, 16:34

Mvh Peter

Så varför inte gynna de lokala handlarna?

mvh mr malawi

Precis.. Ska upp till ToM nån dag. Hittade en gammal jäger, ful grön sak utan indikeringslampa eller gradantal, duger sålänge. Och jag ska ändå ha en digitaltermometer, glömde givetvis det i Åled..

Patrik_växjö
2005-11-14, 16:34
Torsten:
Vad köpte du då nu i helgen, ni var väl i Åled bl.a?

man kan säga som så, att nu kan vi fiska ål på ulriksbergspromenaden..

Torstensson
2005-11-14, 17:42
Kag köpte:
Hoplosternum spec. Långsträcktpansarmal Ourem
Mastacembelus erythrotaenia, Eldål
Hypostominae spec. Pitbull pleco

Sen blev det utomerdentlig Frysmat och två säckar med Filipinsk sjösten oxå!

Hoppas att Eldålen börjar käka bara, Pitbull plecona käkar som attans i växtkaret!
Dom Långsträkta Pansarmalarna, eller Bajskorvarna som vi säger, e å rotar runt ibland, fast mest ligger dom stilla. Såg ngt klart Cool i morse, Eldålen simmade lite fram å tebax i ena hörnet innan den simmade RAKT NER I GRUSET! Jag har sett små Pilnäbbar göra så, men en stor jäkla Eldål gjorde det till en lite "större" upplevelse..

Patrik_växjö
2005-11-14, 18:43
Nu går skalarerna i 375an.. Såg lite jobbigt ut för dom att trängas i lilla baljan, så nu kör jag afroamerikanstyle i 375an.

Kenell: Går dina glastetror oxo mycket vid ytan eller bara ett par cm under ytan?? Väldigt bra stimfisk, håller ihop gruppen bra..

Redbullen
2005-11-14, 19:16
375an här hemma omstartad med ny design..

Ska få gå några veckor (månad) sen kommer den att simma några ????? i det :D

Mvh Peter

Torstensson
2005-11-14, 20:49
..så nu kör jag afroamerikanstyle i 375an..

Låter som Will Smith då eller??

Patrik_växjö
2005-11-15, 04:54
Nja typ.. Frågan är inte OM utan NÄR raskriget startar :D

mr malawi
2005-11-15, 14:10
Hej alla glada!
Säger bara en liten sak.......

Läs Smålandsposten i morgon onsdag den 16/11

Där kommer en liten artikel att vara med som handlar om min siemesiska tvillingar. Tydligen en mycket ovanlig sak.

Hank
2005-11-15, 14:22
Hej alla glada!
Säger bara en liten sak.......

Läs Smålandsposten i morgon onsdag den 16/11

Där kommer en liten artikel att vara med som handlar om min siemesiska tvillingar. Tydligen en mycket ovanlig sak.
Så den/dom lever ännu?
Coolt, är det riktiga, frisimmande yngel nu?
Vem bestämmer vilket håll dom ska simma? :D

Patrik_växjö
2005-11-15, 14:45
Tyvärr har jag inte den annonstidningen...

Redbullen
2005-11-15, 15:11
Så den/dom lever ännu?
Coolt, är det riktiga, frisimmande yngel nu?
Vem bestämmer vilket håll dom ska simma? :D

Ja dom lever och simmar, äter tydligen också...
Tror den med störst rövroder vinner matchen :D

Sketballa :D

Mvh Peter

Torstensson
2005-11-15, 18:18
Patrik, jag säger inte tyvärr!

Får väl se om artikeln hamnar på nätet då....

Patrik_växjö
2005-11-15, 18:19
Patrik, jag säger inte tyvärr!

Får väl se om artikeln hamnar på nätet då....

Nä men du vet att "tyvärret" var menat för artikeln..

mr malawi
2005-11-15, 20:22
Hej alla glada igen!

Inte annat än att man är lite pirrig i magen! Hoppas ni tycker att det är kul och intressant i alla fall.

MVH MR Malawi

Redbullen
2005-11-16, 05:36
Mr Malawi är rikskändis :)

http://www.smp.se/article.php?args=595310,101;0;0;0

Mvh Peter

LN
2005-11-16, 06:18
Strålande malawi strålande
[:-15] [:-15] [:-15] [:-15]

Kenell
2005-11-16, 07:07
Nu går skalarerna i 375an.. Såg lite jobbigt ut för dom att trängas i lilla baljan, så nu kör jag afroamerikanstyle i 375an.

Kenell: Går dina glastetror oxo mycket vid ytan eller bara ett par cm under ytan?? Väldigt bra stimfisk, håller ihop gruppen bra..

Då har du plats för en till Scalare då alltså?

Angående Glastetrorna så går dom mest överallt i hela karet :) Dom gick som stim i ett par timmar men nu simmar dom omkring lite som dom vill, även uppe vid ytan....

mr malawi
2005-11-16, 07:10
Jaha då sitter man här och väntar på filmteamet från SVT! hihi.....

LN
2005-11-16, 07:19
Skämt eller allvar [?]

mr malawi
2005-11-16, 07:45
Skämt eller allvar [?]

Helt enkelt på fullt allvar. De ringde mig kl 07:30 i morse och ville komma och filma lite. hihi......

RÖDLÖGA
2005-11-16, 07:46
Det är nog allvar. Expressen radionyheter hade det uppe nyss.
Grattis mr.malawi

RÖDLÖGA
2005-11-16, 07:50
Skämt eller allvar [?]

Helt enkelt på fullt allvar. De ringde mig kl 07:30 i morse och ville komma och filma lite. hihi......Berätta när inslaget ska sändas.

Hank
2005-11-16, 08:15
Angående Glastetrorna så går dom mest överallt i hela karet :) Dom gick som stim i ett par timmar men nu simmar dom omkring lite som dom vill, även uppe vid ytan....
Är dom otrygga och rädda "stimmar" dom väl.
Trygga och orädda simmar dom väl runt lite som dom vill :)
Mera rovisar! ;)

mr malawi
2005-11-16, 09:04
Hej nu har SVT varit och filmat!De kommer att sända det på SmålandsNytt i kväll och eventuellt på Rixnyheterna oxå! hihi. Snart ringer säkert TV4 oxå! hehe.

För er som inte bor i småland så kan man tydligen se reportaget på deras hemsida.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33726&lid=Smalandsnytt

mr malawi
2005-11-16, 09:09
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33731&a=487772&lid=puff_487772&lpos=lasMer

mr malawi
2005-11-16, 09:32
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_11037649.asp

Redbullen
2005-11-16, 11:41
Har dom redan filmat.....jäklar...jag hade velat vara med och moona i kameran :)
Vad slår hårdare än ett hårigt och blekt arsle i TV4 :D:D

Grattis Robban...

Mvh Peter

Luminax
2005-11-16, 11:54
Attans att det bara gick på smålandsnytt hade ju med glädje sett det!:D Får väl försöka trixa mej fram i parabolen och se om man kan få fram det:D

Lycka till nu hoppas det går väl för dom små!:) Lägg gärna in bilder ju mer dom växer;)

Patrik_växjö
2005-11-16, 14:39
Attans att det bara gick på smålandsnytt hade ju med glädje sett det!:D Får väl försöka trixa mej fram i parabolen och se om man kan få fram det:D

Lycka till nu hoppas det går väl för dom små!:) Lägg gärna in bilder ju mer dom växer;)

Det kommer säkert att läggas ut på internet, alla nyhetsinslag läggs ju ut..

mr malawi
2005-11-16, 15:24
Hej!

Tydligen så skall man kunna se inslaget på smålandsnytt hemsida.

Men sen pratade de om att det kanske skulle sändas på riksnyheterna oxå. typ aktuellt....

Redbullen
2005-11-16, 15:59
Jag letade men kunde inte hitta det.
Men får väl se de på tv sen.....synd man inte hade en gammal VHS vid liv så man kunde spelat in de :D

Mvh Peter

Patrik_växjö
2005-11-16, 16:08
Dom lägger fortfarande ut det på nätet efter sändningen... [:-54]

mr malawi
2005-11-16, 17:20
Här är en länk till inslaget som var med på Smålandsnytt!
Lite segt att titta igenom hela filmen bara!

http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/player.jsp?d=34530&a=376054

Redbullen
2005-11-16, 18:26
Haha välrdens snabbaste repotage
"Här är två blå fiskar som sitter ihop, dom är malawi fiskar och Robert äger dom"

Dagens nyheter är värdelösa.....man får bara höra en massa skit om krig och j*velskap som inte intreserar ett dugg...

Mvh Peter

Patrik_växjö
2005-11-16, 20:57
"Här är två blå fiskar som sitter ihop, dom är malawi fiskar och Robert äger dom"

Dagens nyheter är värdelösa.....man får bara höra en massa skit om krig och j*velskap som inte intreserar ett dugg...

Mvh Peter

DN är väl fasen så mycket bättre än tex ExP, Aftonblaskan osv..

Hank
2005-11-17, 05:56

Mvh Peter

DN är väl fasen så mycket bättre än tex ExP, Aftonblaskan osv..
....Redbullen menar nog "nyheterna nuförtiden" ...?
Annars, ja synd att inslaget var så kort, typ 7 sek.....

mr malawi
2005-11-17, 08:32
Hej idag igen!

Säger bara en liten sak! Köp Kvällsposten! haha!!!

MVH Robban

Torstensson
2005-11-17, 21:27
Jaha, å vad skrev den då som inte va med med i Smp?

Min Eldål käkar ni iaf, skalade räkor serverade ngn cm framför nosen!
Ska va till att va finsmakare då va? ;)

Patrik_växjö
2005-11-18, 18:53
Jaha, å vad skrev den då som inte va med med i Smp?

Min Eldål käkar ni iaf, skalade räkor serverade ngn cm framför nosen!
Ska va till att va finsmakare då va? ;)

Att du ska behöva skala dom åt kraken.. makalöst! :) Mina Joka har frisimmande yngel nu! Denna gången ska jag inte störa dom, sist de hade yngel var mitt i vår flytt å då strök kidsen med...

Torstensson
2005-11-18, 20:38
Men nu har du ju Skalare, då lär det inte överleva ngra yngel alls!!

Funderar på Guppi.....

Patrik_växjö
2005-11-19, 06:25
Men skalarerna har ingen möjlighet att komma ner under stenen där de vallas in så fort fara uppstår..

Torstensson
2005-11-19, 15:09
Idag har jag varit ute å flängt igen, men bara sett ETT enda akvarie!!
På Ryssbygymnasiet hade dom ett som va fullt med alger å äckelgegg på alla växter, utan en enda fisk!?! Sen missade jag faktiskt öppettiden i den enda akvariebutiken i Ljungby jag såg, men det va nog ingen större förlust...
Så ingen ny plutt på kartan idag!

Ni som vill, skynda upp till Tassar å gissa i tävlingen så har ni chansen att vinna ett splirrans nytt Åledskar. Det e Hit FM som fyllt akvariet med CD-skivor och man ska gissa hur många det e. Man vinner både CD-skivorna och akvariet!!

Har blaskat igång helglaskaret nu, får se om "Torsten goes Guppi" i veckan eller inte... ;)

Torstensson
2005-11-20, 14:31
Köpte några Amanoräkor till växtkaret idag. Hoppas inte mina dvärgciklider käkar upp dom nu bara...

Patrik_växjö
2005-11-20, 16:19
Jaså, du stödjer de lokala grinbukarna du ;) :D

Patrik_växjö
2005-11-20, 17:21
Hahaha, Växjö ladi..nej Lakers är det ju loosar mot Nybro.. Å dom som skulle upp i elitserien, i år igen..

men snart e det VÅR Torsten... Då får vi rödblå ögon igen :D

Torstensson
2005-11-20, 19:36
Att dom skulle loosa va väl ingen nyhet, dom heter ju det, Växjö Loosers!! ;)

Stödja Grinbukar?? Kalla det vad du vill, men har man ett tomt kar så har man...

Å när våren kommer är ögonen röd-VITA!!! :D

Redbullen
2005-11-21, 15:01
Jahapp...då har man testat på att köra Slotcar nere på motorgården då
Firmafest i fredags och körde en tunering.

Jag tog själv 4e platsen och mokkade ut chefen så de ångade om de :D
Lyckades ta fel bil och förlorade 4varv i finalen, hade jag inte tagit "dendär" ölen så hade jag varit med bland dom 3 bästa som kört i många år innan.

Bästa varv var under 7sekunder iallafall.
Ska dit med en jobbarkompis vars farsa är ordförande för Växjö MS och testa en bil som har banrekord när inget folk är där :)
2,8 sekunder.....det är fan snabbt hehe

på akvariefronten är det stiltje iaf :D

Mvh Peter

Patrik_växjö
2005-11-21, 15:51
Slotcar - det e sånt som de som inte kan hantera riktiga bilar håller på med va ;) Torsten, Kenell..

Kenell
2005-11-21, 16:47
Ska dit med en jobbarkompis vars farsa är ordförande för Växjö MS och testa en bil som har banrekord när inget folk är där :)

Vi var nere igår (en annan är ju oxo betrodd med nyckel) och raceade, jag tock klanen Torstensson, jag körde nog 90 % av varven på under 7 sek i alla fall ;)

Så man blir ju bättre när man övar lite helt klart.

Redbullen, skulle inte rekommendera att provköra en bil för ett par tusen kronor där utan övning... 3 sekunder på varvet gör att bilen är ruskigt snabb och att det är ruskit lätt och köra av och förstöra den med...

Patrik, kom ner o kör innan du snackar sk-t [:-20] Du har ju fegat ur innan, skulle tro smågrabbarna kring 10 år piskar dig Patrik ;)

Redbullen
2005-11-21, 17:16
Vi var nere igår (en annan är ju oxo betrodd med nyckel) och raceade, jag tock klanen Torstensson, jag körde nog 90 % av varven på under 7 sek i alla fall ;)

Redbullen, skulle inte rekommendera att provköra en bil för ett par tusen kronor där utan övning... 3 sekunder på varvet gör att bilen är ruskigt snabb och att det är ruskit lätt och köra av och förstöra den med...

Patrik, kom ner o kör innan du snackar sk-t [:-20] Du har ju fegat ur innan, skulle tro smågrabbarna kring 10 år piskar dig Patrik ;)

Ni har väl kört mer än mej iallafall, så ni ska nog vara lugna hehe
Har aldrig rattat en sådan innan om dom andra som var med på jobbet har haft tuneringar innan, så någon dold talang har man nog..

Vi körde en annan bil som gör varv på4,5 sek ungefär och det var lättare att köra, mer kontrol och mer stabil
2,8sekundersbilen är kompisens och vi ska fajtas om vem som kör snabbast

Patrik_växjö
2005-11-21, 19:04

[:-15][:-15] Haha.. får väl ta mig ner å visa vart skåpet skall stå..

Torstensson
2005-11-21, 19:09
Ja det e fasen på tiden Patrik!!
Boka in morgonkvällen å säg till att Onsdags-shoppingen är INSTÄLLD!!! :eek:

Annars så kan jag bara säga; -Torsten goes GUPPI!! :D

Kenell
2005-11-21, 19:09
Vi körde en annan bil som gör varv på4,5 sek ungefär och det var lättare att köra, mer kontrol och mer stabil
2,8sekundersbilen är kompisens och vi ska fajtas om vem som kör snabbast
Låter som ni fick köra Göstas bil då? Det är såna bilar vi kommer att börja med i klubben efter nyår.... Då blir det åka av.

Vad det gäller bilar för rekordfarter så är det såkallade ving-bilar, dom är väldigt veka i konstruktionen och väger inte mycket, typ 50 gram, så dom är lätta o köra sönder, men dom går som f-n... Karossen är lite småknepig att få ihop med.

Patrik_växjö
2005-11-21, 19:41
Ja det e fasen på tiden Patrik!!
Boka in morgonkvällen å säg till att Onsdags-shoppingen är INSTÄLLD!!! :eek:

Annars så kan hag bara säga; -Torsten goes GUPPI!! :D

Matfisk ?! :D

Torstensson
2005-11-21, 21:37
Inte mycket till mat på dom inte, men skulle det krisa så.. ;)

Men nu e man i Cabomba-träsket igen.. Mattis hade ingen Javamossa, och ingen att sno lite hos heller, så det får vänta. Men det var nog dom dyraste Ancistrusmalar jag köpt, men vad gör några tjugor hit eller dit!?! :D

Min Eldål fortsätter vara en finsmakare när det gäller maten. Nyskalade räkor ska det va, framsträckta framför nosen så den inte behöver jobba för maten. Arowanan försökte med bläckfisk, men där gick den bet, Praktbotiorna fick rensa rent!

Redbullen
2005-11-21, 22:18
Cabomba är fint.....fyller ut och växer som ogräs hehe
Här hemma växer svärdplantorna och Anubiasen så fint så
Börjar komma lite alger på sten och sånt med så nu tar de sej

Mvh Peter

Torstensson
2005-11-22, 11:01
För mig har aldrig Cabomba vuxit ngt nämnvärt, utan bara vissnat-dött-fyllt insuget på filtret! Men man kanske aldrig ska säga aldrig.. :)

Hank
2005-11-22, 11:35
För mig har aldrig Cabomba vuxit ngt nämnvärt, utan bara vissnat-dött-fyllt insuget på filtret! Men man kanske aldrig ska säga aldrig.. :)
Finns det inte en fejkvariant som går under samma namn, fast barrar värre än en julgran i mars.. :D

Redbullen
2005-11-22, 15:12
Dom cabomberna jag hade var i mitt första 100liters med ljusprylar från morsans jobb
Kommer inte ihåg hur många W/L det var men fick klippa en gång varannan vecka iallafall....gröna som f*n var dom hela tiden

Mvh Peter

Torstensson
2005-11-22, 18:05
Kan vara så Hank, å då e det säkert den jag haft. Med min vanliga (o)tur lär det säkert vara den jag har nu oxå! :)

Patrik_växjö
2005-11-22, 19:57
Jag hade oxo min cabomba till största delen i pumpen då jag hade sånna växter..

Redbullen
2005-11-22, 21:00
Jag hade oxo min cabomba till största delen i pumpen då jag hade sånna växter..

Jag hade idag bara partiklar i mitt Quikfilter..... Good i love Hagen`s :D

Mvh Peter

Bilbo
2005-11-23, 05:15
Jag har javamossa om någon behöver, och är villig att plocka ut nate och snigelägg ur den! Det finns en lite lättare "variant" av Cabomban som heter limnophilia. Det var den som Tropfrog delade med sig frikostigt av tidigare.

Torstensson
2005-11-23, 10:52
Yes Bilbo.. Låter absolut ngt för mig, eller mina Guppi rättare sagt! :)

LN
2005-11-23, 14:38
Japp då har två kullar nya yngel siktats i nya multiskaret.
Mr. Malawi nu är det 3 kullar rom från Tropheops som har käkats upp inom första veckan. Ska jag flytta honan redan första dan ?. Eller är det fortfarande så att det är upplärning i rom hantering??

Har skissat några kvällar på att bygga mig några sandfilter till dom nya (C har godkänt 6 byttor) karen som kommer i vår. Däremot hittar jag ingen tokbra partikelfilterlösning som dessutom ska ha minimal skötsel. Har planer på en 100 liters sump men hittar ingen bra (bästa) lösning. Har frågor ute på om det finns någon filtertillverkare som kan leverera täta d.v.s 30-50 pmm filtermattor.

Ramlar någon på någon lösning så tveka inte utan tipsa mig.
Planen är att bygga mig en anläggning där jag kan tokdriva yngel eller småfisk till "stor" fisk och samtidigt lägga så lite tid som möjligt på att kontrollera vattnet. Med andra ord så är det teknik-teknik-teknik som gäller.

Patrik_växjö
2005-11-23, 15:43
Med andra ord så är det teknik-teknik-teknik som gäller.

Man kan nog säga att du är gruppens nya groda:) Mer teknik än fisk i karen :P

mr malawi
2005-11-23, 18:29
Japp då har två kullar nya yngel siktats i nya multiskaret.
Mr. Malawi nu är det 3 kullar rom från Tropheops som har käkats upp inom första veckan. Ska jag flytta honan redan första dan ?. Eller är det fortfarande så att det är upplärning i rom hantering??

Har skissat några kvällar på att bygga mig några sandfilter till dom nya (C har godkänt 6 byttor) karen som kommer i vår. Däremot hittar jag ingen tokbra partikelfilterlösning som dessutom ska ha minimal skötsel. Har planer på en 100 liters sump men hittar ingen bra (bästa) lösning. Har frågor ute på om det finns någon filtertillverkare som kan leverera täta d.v.s 30-50 pmm filtermattor.

Ramlar någon på någon lösning så tveka inte utan tipsa mig.
Planen är att bygga mig en anläggning där jag kan tokdriva yngel eller småfisk till "stor" fisk och samtidigt lägga så lite tid som möjligt på att kontrollera vattnet. Med andra ord så är det teknik-teknik-teknik som gäller.

Hej!
Ang dina tropheops red top, så vet jag inte varför de äter upp sina ägg. Jag har alldrig haft det problemet. men jag kan tänka mig att det kan vara så att dina fiskar går i ett för litet kar så honorna inte kan få lugn och ro och kan gömma sig.

Sen det dära med filter. Jag pratade med en kille för ett tag sen som hade ett 720L med ungefärr samma problem som du. Han köpte sig ett stort damfilter och hängde det ovanför karet och använde det som ett droppfilter. Hans problem med partiklar var helt borta.

Teknik-teknik-teknik det är ju det som är den stora grejen för den stora akvaristen. Det tycker jag i alla fall. Det är ju rena rama julafton när man får hem en beställning med nya pumpar och andra tillbehör. Man är ju prylgalen eller vad säger ni?

LN
2005-11-23, 20:21
Japp firrarna är ju bara att hälla i.
O ju mer teknik ju mer tid får man till sina firrar.
En variant o bli av med partiklarna i vattnet är ju att mata mindre, men hur roligt är det. Nä ja tror att det är melodin att ha några tillväxt-baljor fullproppade med filtermassa och en massa andra finesser. Så kan man plocka ut de finaste stora firrarna och ha i "huvudkaret".
En dröm är att ha ett 720 med multisar och mini-compresiceps. Smockat med snäckor och ett stort stenrös. Hur kul som helst att se när sumbun går på jakt.

Ok malawi - låter dom käka rom ett tag till så får vi se om dom ändrar sig eller får jag hitt på nått.

Sitter just nu och tittar på discus-lek. Gjorde dessutom ett prov på att släppa ner en ancistrus till multisarna. Vi får se om han är hel om några dagar, skulle verkligen behöva få bort lite grönt från snäckorna.

Kenell
2005-11-23, 20:49
Vem f-n äter mina tetror??? :confused: [:(!] [:O] :eek:

Minns inte ens hur många jag köpte men har för mig 20 Glastetror hos Arnold och innan dess hade jag nog över 30 Neontetror....

Nu hittar jag bara ca 10 Glastetror och ca 20 Neontetror i karet...

Min Scalare är inte så stor att han kan käka Glastetror, Praktbotian tror jag inte jagar heller, återstår Humlamalarna (näää?) och en eller två Pilnäbbar... Kan de va de j-a ålarna som käkar dom? Eller är det helt enkelt så att dom dött "naturligt" och Humlorna o de andra käkat upp kadavren...

*suck*

Torstensson
2005-11-23, 21:53
Dom har väl simmat in bakom bakgrunden som alla dina andra fiskar!! ;)

Pilnäbbarna hade jag nog gissat på....ihop med din Scalare som hjäler till med Neonerna!

Mums fillibabba...

Redbullen
2005-11-24, 06:58
Varför inte köra med fiskar tillsammans inte inte äter varandra.....vore inte sånt enklare ;)

Mvh Peter

Hank
2005-11-24, 08:12
Varför inte köra med fiskar tillsammans inte inte äter varandra.....vore inte sånt enklare ;)

Mvh Peter
Äta upp varandra är väl LITE svårt.
Är man uppäten kan man ju knppast äta upp någon annan :D

LN
2005-11-24, 08:22
De enda som ja vet klarar det är svarta hål långt bort i universum, och mina Uaru förstås.

Kenell
2005-11-24, 13:34

Jo om det nu är så att nån äter dom.... Och vem som gör det är inte lätt o veta... O hitta en eller två pilnäbbar i det karet är dömt att misslyckas med....

Redbullen
2005-11-24, 14:38
Äta upp varandra är väl LITE svårt.
Är man uppäten kan man ju knppast äta upp någon annan :D

Mr.Ord/Meningsbyggnadspolis i farten igen ser jag

Mvh Peter

Redbullen
2005-11-24, 15:10
Våldtäckt på gång :D

http://img389.imageshack.us/my.php?image=p10100021yy.jpg

Mvh Peter

Torstensson
2005-11-24, 16:04
Que? Vad menar du Redbullen???

Btw, Larrys j-la PMDD åker ut... Nu håller ALLA växter på att dö helt!

Redbullen
2005-11-24, 16:22
Que? Vad menar du Redbullen???

Vad jag menar med det är att jag kommer våldta svärdplantan med CO2
Ett experiment för att se vad den tycker om det
Och stora doser med PMDD

Btw, Larrys j-la PMDD åker ut... Nu håller ALLA växter på att dö helt!

Dö.....skumt...jag kör med rekomenderas dossering som jag fick med vid beställning, det funkar hur bra som helst..

Mvh Peter

Patrik_växjö
2005-11-24, 16:54
Gott Torsten, släng ut allt sånt. Bara förstöööör :D

Förresten, jag har alla glastetror kvar :P

Redbullen
2005-11-24, 19:04
Bara förstöööör :D

Nejdå....funkar fint här, så de måste vara fel där *Pekar åt torstens håll*
:D

Mvh Peter

Torstensson
2005-11-24, 22:07
Ja fråga mig inte va som e knas, men växterna dör när jag byter vatten å kör med fulldoser.. Skit e det!

Men dom ngn sa, PMDD e för billigt för att fungera..

Patrik_växjö
2005-11-25, 04:54
Ja fråga mig inte va som e knas, men växterna dör när jag byter vatten å kör med fulldoser.. Skit e det!

Som att skylla på kaffetabletter när man åkt fast för doping :D

Nä, jag håller mig helst ifrån sånt..

Torstensson
2005-11-25, 10:54
Kaffe??

LN
2005-11-25, 11:19
Är oxå sugen?

Hank
2005-11-25, 11:26
Tackar, tackar.....

Redbullen
2005-11-25, 16:43

De kommer väl också från någon som fått dåliga erfarenheter då.
Tycker de funkar kanon

Vet inte vad du kör med för blandningsrecept, jag kör enligt den jag fick med från Bosse och den funkar kanon.
Kör utan mäsket nu och det växer bra ändå..

Mvh Peter

Torstensson
2005-11-25, 17:12
Kör med det Larry blandat ihop, kört innan med Grodans.. Samma resultat!
Det fungerar ett tag, sen dör allt. Det e säkert då många stoppar i mäsk eller Co2 å annat, men jag vill ha det ENKELT!
Så det blir nog att köra med Tropica Master Grow igen.. FASEN att jag inte e på väg till Köpenhamn! TMG (http://cichlidecentret.biz//product.asp?product=6152&sub=0&page=1) kostar ju en aningens mindre där... :)

Redbullen
2005-11-25, 19:27
Kör med det Larry blandat ihop, kört innan med Grodans.. Samma resultat!
Det fungerar ett tag, sen dör allt. Det e säkert då många stoppar i mäsk eller Co2 å annat, men jag vill ha det ENKELT!
Så det blir nog att köra med Tropica Master Grow igen.. FASEN att jag inte e på väg till Köpenhamn! TMG (http://cichlidecentret.biz//product.asp?product=6152&sub=0&page=1) kostar ju en aningens mindre där... :)

Jag kör inte mäsk längre för det är fiskar i karet och jag vill inte dom ska dö
Och utan mäsk växer det bra ändå, så det måste vara något fel med blandningen du kör med...

TMG kostar kanske inte så mkt...men du ska väl ta dej dit också, och hem, är de gratis eller ?

Mvh Peter

Patrik_växjö
2005-11-25, 19:40
TMG kostar kanske inte så mkt...men du ska väl ta dej dit också, och hem, är de gratis eller ?

Mvh Peter

Ja, 2 gånger av 3 är det gratis! :D

Redbullen
2005-11-25, 20:03
Känns inte som det är värt det ändå.
Jag fick sämmre resultat med bara TMG än med PMDD och TMG

/P

Torstensson
2005-11-25, 20:04
2 av tre?? Mig kostar det varje gång ja e i Danmark.... ;)

Skulle du ha ngt nästa vecka Patrik??

Redbullen
2005-11-25, 20:10
Torsten....vad ger du för en 500ml i danskeland ?

/P

mr malawi
2005-11-25, 22:12
Master Grow Växtnäring 500ml för 140:- är det ett bra pris? Eller vad kostar det i danskeland?

Och där gynnar man inte sveriges samhälle.......

Redbullen
2005-11-25, 22:29
Master Grow Växtnäring 500ml för 140:- är det ett bra pris? Eller vad kostar det i danskeland?

140:- jag vet vart man får tag i det för 96:- :D

/ P

Torstensson
2005-11-25, 23:18
Det blir med dagens kurs ca 110:- i Danmark. Vet Du ett bättre ställe så... :D

Patrik_växjö
2005-11-26, 06:59
2 av tre?? Mig kostar det varje gång ja e i Danmark.... ;)

Skulle du ha ngt nästa vecka Patrik??

Jo men jag menar du, jag å Kenell..

Patrik_växjö
2005-11-26, 07:01

Varför gynna "sveriges samhälle" när man mestadels betalar för moms, skatt och skatt på skatten etc..

mr malawi
2005-11-26, 07:30

Varför gynna "sveriges samhälle" när man mestadels betalar för moms, skatt och skatt på skatten etc..

Men du har inte funderat på VEM som betalade din skolgång, din sjukvård mm.mm....... Det är tydligen bättre att ge pängarna till danskarna.... hehe!!!

Patrik_växjö
2005-11-26, 07:39

Men du har inte funderat på VEM som betalade din skolgång, din sjukvård mm.mm....... Det är tydligen bättre att ge pängarna till danskarna.... hehe!!!

Menade inte så, var ett s.k skämt.

LN
2005-11-26, 09:46
Det är klart man handlar där det är billigast.
Redbullen privatmessa mig var du handlar TMG för 96.
Vi kanske kan göra ett gruppinköp - orkar inte heller krabba med pmdd mer.

Nä ja t.....m f*** vägrar att skotta snö. Vet någon var man köper tösalt billigast??.

Patrik_växjö
2005-11-26, 09:56

Nä ja t.....m f*** vägrar att skotta snö. Vet någon var man köper tösalt billigast??.

Kan du säkert "låna" genom jobbet.. :D

Redbullen
2005-11-26, 11:02
Fullt ös !!!

Live mixning från Växjö med Dj Pete on http://bullradion.servemp3.com:8000/listen.pls

[:-59] [:-60] [:-58]

Torstensson
2005-11-26, 16:05

Messa mig oxå!! :)

Va förbi Leksaker och Zoo (Djurmagazinet) i Vetlanda idag. Ingen Akvaristisk dröm precis, men dom hade Javamossa och lite andra kul växter och en FODERAUTOMAT!! :D Allt till Guppibaljan...

mr malawi
2005-11-26, 20:20

Granngården!

Redbullen
2005-11-26, 20:26
Nääämeeeeen....ännu ett nytt skott på Svärdplantan... [:O]

// P

Torstensson
2005-11-27, 10:40
Larry, du måste tänka positivt!
Se det som ett träningspass när du skottar lite snö. ;)
Tösalt fungerar säkert bra, men hur kul är det när du upptäcker att alla som går in till dig har skorna fulla med saltgegg?? Dessutom tror jag inte din Cheva gillar allt salt....

Skaffa en snöslunga om du absolut inte vill skotta, det e iaf manligt! :D

Patrik_växjö
2005-11-27, 11:08
Larry, du måste tänka positivt!
Se det som ett träningspass när du skottar lite snö. ;)
Tösalt fungerar säkert bra, men hur kul är det när du upptäcker att alla som går in till dig har skorna fulla med saltgegg?? Dessutom tror jag inte din Cheva gillar allt salt....

Skaffa en snöslunga om du absolut inte vill skotta, det e iaf manligt! :D

Vad har man ungar till då? :D

Torstensson
2005-11-27, 11:27
Innan man ställer en sån fråga Patrik så HAR man ungar.... ;)

LN
2005-11-27, 12:17
Du har rätt Torstensson.
En fyrhjulsdriven snöslunga parkerad jämte cementblandaren snett framför Chevan.
[:-10] [:-11] [:-12] [:-15]

Torstensson
2005-11-27, 12:21
Larry, MIDJESTYRD!!! :D
Finns dom som dyger till gräsklippare den andra delen av året... men TVÅ stora maskiner e inte fel det heller!!

Fått ordning på dina akvarier nu då Larry??

LN
2005-11-27, 12:26
Ja superordning. Lek i alla kar igår. Möblerade om i SA-tanken idag för att försöka få discusarna att leka lite mindre.
Har nog 40 yngel i multiskaret just nu.
20 Bolivianyngel som är större än en cm.
En Tropheops tuggar för fullt. håller just på att silicona en yngel kista till Malawit.

LN
2005-11-27, 12:41
Och hur är det i dina kar Torsten?

Torstensson
2005-11-27, 13:51
I växtkaret skit, dom andra e hyfsat OK... :)

Men inget som inte kan bli bättre!!

Bilbo
2005-11-27, 14:42
Frågan jag ställer mig är om Kenell ville ha kvar chokladcikliderna, om inte kan de få flytta hem igen. Du kan väl höra av dig om det!

Kenell
2005-11-27, 15:04
Tja, det händerinte mycket med dom här, funderar på att stöka om lite i baljan så det fungerar om dom flyttar igen.... Inga problem, skulle tillochmed vara ganska bra :)

Patrik_växjö
2005-11-27, 17:01
Tja, det händerinte mycket med dom här, funderar på att stöka om lite i baljan så det fungerar om dom flyttar igen.... Inga problem, skulle tillochmed vara ganska bra :)

Och så har du en skalar så vill flytta med :D