Visa fullständig version : Lysrör - igen
Boerboel
2002-09-26, 18:36
Hejsan!
Ställde denna fråga under "Akvarier och tllbehör", men fick inga svar, så jag tänkte att man kanske skulle kunna ställa den här?
Jag skall snart köpa nya lysrör till mina kar, och undrar vad som är lite mer inne på det rekomenderar? Jag har två lysrör till varje, måtten är 110*45*45, det ena med mycket växter, det andra med skapligt mycket växter...
Jättetacksam för svar!
//Helena
Jag rekommenderar en blandning av kalla och varma rör.
Kalla:
Philips Aquarelle
Sylvania Aquastar
Varma:
Hagen Sunglo
Philips TLD965
Osram Biolux
Dom varma rören har hög CRI (Color Rendering Index), dvs dom återger färger väldigt exakt. Men ärligt talat tycker jag akvarium som enbart kör Aquarelle ser betyligt fräschare ut och färgerna får livligare färger. Varför det är på detta viset förklaras bra här:
http://www.adobe.com/support/techguides/color/colortheory/light.html
Om man inte vill blanda skulle jag nog, personligen, faktiskt köra enbart med Aquarelle.
Alla ovantsående rör är dessutom bra för växter och ger mycket ljus per instoppad watt. Dom kallare rören får växterna att växa mer på bredden och dom varmare får dom att växa mer på höjden. Detta gör att jag t ex har mina kalla rör längst fram där jag har många lågväxande växter som jag vill ska sprida sig på bredden, medan jag sätter dom varmare rören längre bak där jag har växter som jag vill ska växa snabbt på höjden.
Ska bara göra ett litet tillägg på längd av lysrör.
Philips TLD 965 tillverkas inte längre i 90 cm längd.
Det var tydligen inte lönsamt enligt Philips.
Micke J
Hej!
Vill bara ge en varning om du har cryptocoryner. Jag har ett 375liters med c.wendtti (någon variant på wendtii, som zoohandlaren sa)De reagerar starkt på ändringar i ljusspektrum/styrka eller vatten-kemi vid t.ex stora vattenbyten.
Då får man plocka många ruttna blad. En knepig växt cryptocoryne, men vacker i otroligt många varianter.
Michael Legnér
2002-09-30, 21:02
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Ska bara göra ett litet tillägg på längd av lysrör.
Philips TLD 965 tillverkas inte längre i 90 cm längd.
Det var tydligen inte lönsamt enligt Philips.
Micke J
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Helt rätt, 30W finns numera bara som TLD950 (som har ett gulare ljus men fortfarande klassas som fullspektrum).
/Micke
Mina akvarium... (http://hem.bredband.net/micleg/)
Boerboel
2002-10-01, 14:58
Tack för alla svar!!
Har precis fått hem ett 375 liters till som sagt, och fick även med en massa crypecoryner :/
//Helena