handdator

Visa fullständig version : Blå Ciklid

Torstensson
2002-09-16, 00:10
Jag är undrar vad för fisk man kan ha ihop med blå ciklider?
Skulle det rent av gå att ha ett par blå ciklider och ett par nyckelhåls ciklider i samma akvarie? Ja, förrutsatt att det är minst en 375 liter alltså.. =)

Tetror? Eller blir dom mera som en utdrygning av kosten? Scalare?

Inredning? Växter? Tips plz..

cyroz
2002-09-17, 12:19
Hej,
jag har 2 st blåa ciklider ihop med mina påfågelciklider och dom går bra ihop så de skulle kanske passa, och jag tror att nyckelhålsciklid funkar bra ihop också även flaggciklid och tilapia marie,
Du ska helst ha en del rötter och sten gärna flata stenar typ, skiffer som dom kan leka på för dom blåa cikliderna brukar yngla en jädra massa!
mvh: Andreas

Andreas Olsson

olof
2002-09-23, 13:06
Hej Torstensson!

Läste din dagbok och nu är jag ------- avundsjuk. 375 litersakvarium för 500 kr!!! Din lyllos!!! VF blåciklider!!! Min fiskhandlare skulle också få in dessa och jag är skitsugen på att starta upp ett akvarium till. Ett 375 liters verar ju kanon. om du vill kan du (enligt svar av Ola Svenson NCS forum) ha två par i ett så stort akvarium. Detta är förståss att chansa lite och du bör nog ha mycket gömställen och växter i akvariet om det inte ska bli bråk.
Själv skulle jag nog skaffat några flaggciklider (eftersom de rör sig vid ytan) om du vill ha vildfångade fiskar finns dessa eventuellt fortfarande till salu på akvarie west i köpenhamn om du har vägarna förbi.
Lite större tetror går ju också bra, brillianttetran kommer från ungeför samma område som Blåcikliderna och är ju rätt snygg.
Scalare är ju egentligen aldrig fel men flagg cikliden är lite ovanligare och biotopmässigt mer "rätt".
Nyckelhålscikliden bör temperamentsmässigt kunna passa med de övriga. Biotopmässigt är den väl också OK.
Inredning... Så här skulle jag gjort.. så mycket rötter du har råd med och en massa vanlig svärdsplanta (Echinodorus Bleheri) någon flytväxt är alltid bra flytormbunke och Limnobium laevigatum är de som jag lyckats bäst med.

Som sagt väldigt avundsjuk är jag.

Mvh

olof