handdator

Visa fullständig version : Hemianthus callitrichoides

petnym
2002-09-03, 09:47
Någon som har erfarenhet av Hemianthus callitrichoides. Jag har denna växt sedan knappt två veckor och den börjar bli lite gul i kanterna nu (Panik!). Undrar om det beror på att jag inte fått igång min koldioxid-gödning än. Får hoppas att den klarar sig ytterliggare någon vecka.

Annars så verkar det vara en mycket trevlig marktäckande växt.

Peter

defdac
2002-09-03, 09:58
Jag tror att du typ är den första i Sverige som har den växten =) Hemianthus callitrichoides upptäcktes alldeles nyligen av Tropica.

Kjell Fohrman
2002-09-03, 10:35
Hej,
Det finns också info om den på Tropicas hemsida www.tropica.com
Akvaristiska hälsningar
Kjell

kenneth.n
2002-09-03, 11:14
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Någon som har erfarenhet av Hemianthus callitrichoides. Jag har denna växt sedan knappt två veckor och den börjar bli lite gul i kanterna nu (Panik!). Undrar om det beror på att jag inte fått igång min koldioxid-gödning än. Får hoppas att den klarar sig ytterliggare någon vecka.

Annars så verkar det vara en mycket trevlig marktäckande växt.

Peter

<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Erfarenhet av Hemianthus micranthemoides (då de är en nära släkting drar jag slutsatsen att den beter sig på samma sätt) är att den går tillbaka lite vid plantering under vatten. Den "övervattensodlade" växten måste anpassa sig och innan den kommit igång med "undervattensskott" så kan den bli lite gul. Din kommande co2 utrustning är nog dock efterlängtad.

mvh
kenneth