handdator

Visa fullständig version : Vad heter Fisken?

fredriksk
2002-08-26, 19:01
För ett par år sedan var jag som hastigast inne i en zoo affär. Dock kommer jag inte ihåg vilken stad i Sverige det var i då det var på min semester.

Hur som helst så fick jag se de häftigaste akvariefiskar jag någonsin sett. De såg ut som en liten miniatyr haj... Ca 30cm lång. Trodde fram tills idag att det var en silverhaj men efter att ha sett bilder på sådana fiskar kan jag säga att det inte liknade dessa fiskar alls.

Dessa var mycket mer lika en haj (så som man nu tänker sig en "vanlig" haj). Dessutom verkade dessa mer agressiva då den ena utav de totalt 4-5st fiskarna var ganska tilltuffsad på ryggfenan.

Nu undrar man ju förstås vad det kan ha varit för en typ av fisk?

Anders76
2002-08-26, 19:07
Hej
Svårt med tanke på beskrivningen, men skulle väl sätta en slant på Paroonhaj. En fisk som jag personligen inte tycker ska hållas i akvarium, bl.a. eftersom den, om den har utrymme så klart, blir runt tre meter. Men den ser ju lite småtuff ut.
MVH Anders

fredriksk
2002-08-26, 21:48
Kikade lite på paroonhajen...
Tveksamt men det kan ju varit en sådan. Verkar lustigt att en akvarieaffär skulle ha en fisk med kapacitet att bli tre meter. Håller med om att man inte bör hålla sådana fiskar i akvarium. De borde ju få chansen att bli så stora som de är i det vilda...

Är den vanlig som akvariefisk? Borde ju vara det om en djuraffär säljer den? Tja.. kan ju vara specialimporterad...

Försöker komma på mer detaljer men det är inte lätt... =)
De var grå iaf och hade ingen utmärkande täckning vad jag minns. Den såg som sagt ut som en haj med en ordentlig ryggfena. Vad jag kommer ihåg hade de ordentliga tänder med. Såg helt enkelt livsfarlig ut om det inta varit för dess ringa storlek =)
Kommer jag på något mer postar jag igen... Fler tips välkommnas..

Kjell Fohrman
2002-08-29, 17:23
Hej Fredrik,
Tyvärr säljs paroonhajen i väldigt många akvarieaffärer även om den definitivt inte hör hemma i akvarium.
Akvaristiska hälsningar
Kjell