handdator

Visa fullständig version : silverhaj

kikki
2002-07-10, 23:10
jag undrar jag har ett akvarium som är 80cm långt skulle det vara för litet för en silverhaj??

peyman
2002-07-10, 23:15
En silverhaj kan bli 30-40 cm, så jag skulle gissa att 80cm kar är för litet.

mvh.
// Peyman

kikki
2002-07-11, 01:18
men normalt blir dom inte mer än runt20-25 cm meter i akvarium......med det i åtanke skulle det vara uteslutet eller???

Kezze
2002-07-11, 02:17
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
men normalt blir dom inte mer än runt20-25 cm meter i akvarium......med det i åtanke skulle det vara uteslutet eller???

<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Iof blir silverhajen lite mindre i ett akvarium är ute i naturen men 25 cm är dock lite väl stort ändå för ditt akvarium ett alternativ är ju att köpa in den ändå för att sälja vidare om den blir för stor..

Kezze

krba40
2002-07-11, 10:43
Hej!

Silverhajen behöver ett långsträckt akvarium för att riktigt kunna sträcka ut. Det kan den ju knappast i ett 80cm. Här på Zoopet rekommenderar de ju minst 250L akvarium för att hä en silverhaj. Dock tycker jag att det är i underkant då det är en stimmfisk och vill ha fler artfränder för att trivas.

Mvh Kristian

Kjell Fohrman
2002-07-11, 10:56
Hej kikki,
Denna art finns med bland zoopets artbeskrivningar
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=266
och där anges min. måtten för akvariet till 150 cm och 250 liter.
Jag tycker nog att detta räcker (definitivt inte 80 cm) efersom den sällan blir mer än 25 cm i akvarium.
Det viktiga för denna art är ju att akvariet är långt efetrsom den är en livlig simmare.
Du skriver också för "en silverhaj". Som Kristian nämner är sliverhajen en stimfisk och man skall därför inte ha en silverhaj utan ca 4 är mer lagom.
Akvaristiska hälsningar
Kjell