Visa fullständig version : Kakadua ungelvård!
Har idag sett mina kakadua yngel för första gången... Har suttit och tittat ett tag och sett att honan tar dem i munnen! Så jag tänkt: Fan inte hon oxå... men vad det verkar så tar hon dem tillbaka till grotta och släpper dem där. Kan det stämma eller äter hon dem?
Max Q
Aqua_Max
2002-06-07, 18:20
Kakaduhonor brukar ta in ynglen i munnen vid fara. Ibland även för att flytta på ynglen, eller hämta in avstickare som förirrat sig från resten av ynglen. Honorna spottar ut ynglen igen.
Jag rekommenderar INTE att skrämma en hona om hon har yngel i munnen, för då kan hon svälja dem. Jag gjorde misstaget förut att försöka flytta på kakaduhonor med yngel till ett annat akvarium, men det gick inte för honorna svalde ynglen när de fick panik.
~~~ Max Photo ~~~ (http://hem.bredband.net/maxstr)
Det är precis som Aqua_Max säger, det är ingen fara för ynglena såvida man skrämmer honan.
Jga köppte ett gäng A. agazzisi för några dagar sedan, och de har redan lekt!!! Hoppas det blir några yngel, för jag har nyligen börjat kläcka artemia och jag vill ha lite yngen så jag kan ge dem nauplierna.
Förrut hade jag ett par cacadua och de lekte efter en dag!
Jag har tur med apistos...
/Lukas
Vilket är det bästa sättet att mata dem på???
Tycker de är för små än för annat än flytande föda...
Överger honan dem sen eller skyddar hon dem tills de blir stora??
Max Q
Den första frågan jag vill ställa dig Max Q är om det finns några andra fiskar i akvariet och hur burken ser ut. Min erfarenhet av kakaduor är att honorna får ganska stora kullar och är i regel mycket bra yngelvårdare. Har man andra fiskar i akvariet får man helt enkelt räkna med att största delen av yngeln blir uppätna. Har man honan ensam så brukar hela kullen klara sig. Honan brukar efter ca. 1 till 1 ½ månad släppa yngeln fria men jag har aldrig varit med om att hon äter dem ifall hon får gå själv. Har själv för närvarande en ca. 1½ månad gammal yngelkull ca. 100-150 st(den största jag haft hittils). Dessa matar jag med nykläckt artemia direkt, kakaduyngeln är förhållandevis ganska stora tillskillnad från vissa andra apistoyngel.
Mvh
Jesper Flygare
Jesper, hur är det med hanen, är det nån risk att han går på ynglerna när dom släpps fria? Eller är dom tillräckligt stora för att klara sig då?
Mvh Rickard
Hej Rickard!
Jag brukar själv alltid ta bort hanen eftersom han kan bli ganska agressiv ifall utrymmet är begränsat eller om det inte finns några andra fiskar att försvara det yttre reviret mot. Honan brukar i normala fall mota bort hanen ifall denne kommer allt förnära yngeln men hon kan ibland bli underlägsen och inte klara ut situationen och då kan hanen glufsa i sig ett par yngel. Detta senario har jag haft då hanen har fått gå kvar allt förlänge. Honan brukar ibland hålla kvar yngeln mycket längre inne i grottan då hanen finns kvar men tar man bort honom så brukar hon efter ett tag ge sig ut med yngeln på en simmtur vilket är mycket intressant att studera. Mitt förslag är alltå, ifall man vill behålla så många yngel som möjligt, att ta bort hanen ca. 1 vecka efter att rommen är lagda. Har man andra fiskar i akvariet och vill studera skådespelet (yngelvården) då honan tar hand om yngeln och hanen vaktar det yttre reviret (då får man räkna med ett litet antal yngel) skall man låta naturen ha sin gång.
Mvh
Jesper Flygare
Tackar Jesper, tror jag befinner mig i det läget, jag vet inte riktigt om rommen är lagd.. Honan vaktar konstant sin kruka mot all fisk förutom mot hanen som hon verkar göra allt för att charma men som gömmer sig så långt bort det går, vill han inte släppa till?? Hon har djupa färger(gult och svart). Om rommen är lagd, skulle hon vara aggressiv mot hanen då också? Detta har pågått ca 2 veckor!
Mvh Rickard
Rickard
Ett bra tecken på att honan lagt sin rom (stämmer nästan alltid)är att hon har klara färger i apistofall gul kroppsfärg och väldigt tydliga teckningar iform av svart (t.ex. det längsgåendebandet) och att hon försvarar sin utvalda grotta (eller vad det nu kan vara)mot både hanen och andra fiskar. I vanliga fall (om det inte pågår någon lek) så brukar hanen försöka uppvakta honan så gott han kan (ifall förhållandena är gynsamma) och då brukar honan (ifall hon inte är mogen) fly undan och gömma sig och ha en gråaktig kroppsfärg. Så Rickard du verkar ha en hona som står och vaktar (ca. 2 veckor sa du) nu snart eller redan simmkunniga yngel. Hon borde enligt mig visa upp dem vilken dag som helst. Om detta inträffar kan du välja att studera skådespelet (väldigt intressant) utan att ingripa eller om du vill dra upp kullen sug upp den med en slang till ett eget kar som mer än till hälften fyllts med vatten från moderkaret (detta är lite synd för då missar man hela den goda karamellen, dvs. yngelvården). Mata med nykläckt artemia och byt ca. 10-15 % av vattnet varannan dag.
Mvh
Jesper Flygare
Det va som... Hemskt mycket tack ska du ha, det här låter ju riktigt lovande! Hem o kläcka artemia fort som f*n nu då!
Rickard
Honan har valt ett stort stenröse i mitt 230 L akvarium... Så det finns en del andra fiskar i det kan jag säga... Men honan och hanen för den delen gör ett otroligt bra jobb att vakta och få bort de andra fiskarna...
Har nog ett 10 tal yngel kvar som har varit ganska konstant ett tag nu...
Problemet jag har just nu är att jag har två andra 50 L akvarium ett som brukar fungera som yngelakvarium men i dem har jag nu sjukdomar. Så det passar ju inte så bra att flytta dem...
Måste hålla med om att det är otroligt intressant att se yngelvården... Mer dedikerad fisk än så får man väl leta efter.
Hur mycket jobb är det att kläcka artemia?
Max Q
Att kläcka artemia är inte tidskrävande eller jobbigt på något sätt.
Titta vad som skrivits under rubriken "Odling av cyclops" på avdelningen "Foder".
Lycka till!
/Lukas