Visa fullständig version : död pansarmal.
Fick idag plocka bort en pansarmal som simmade upp och ner. Simmade i några cirklar och lade sig sedan på botten. Den hade ett par röda fläckar på kroppen. Någon som vet vad som kan ha hänt?
Tråkigt,
"Röda fläckar" - låter som bakterieinfektion.
"simmade upp och ner" - jag har hört att detta upp och ner simmande tyder på att fisken vill vandra. Speciellt om den gör det på den sida av akvariet där filteret finns. Fisken vill vandra uppåt, mot vattenströmmen. Om detta stämmer vet jag ej, men tycker det låter bra.
// Peyman
Kolla den här länken
http://www.aqualink.com/columns/k-cory11.html
"Another disease I see in corys that doesn't seem to affect other fish is what I call red spot disease. It is a bacteria that causes red ulcers..."
// Peyman
Michael Legnér
2002-05-26, 22:03
nettrax, hur grov sand/grus har du?
/Micke
310L med Corydoras punctatus, C peru sp. "gold", C sterbai, L001, L092, L148, L168, L183(L59?), L260, LDA9, Otocinclus, svarta fantomtetror, siamesalgätare.
Två katter (Spookie huskatt och Totte skogkatt).
Varför ska alla bra länkar vara på engelska? Någon som kan översätta?
Jag har svart grus storlek 1- 3 mm.
Michael Legnér
2002-05-26, 22:37
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Varför ska alla bra länkar vara på engelska? Någon som kan översätta?
Jag har svart grus storlek 1- 3 mm.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Är det rundat grus? Svart grus brukar väl vara krossat?
Pansarmalar är mycket känsliga för underlaget och jag är är övertygad om att mina egna, tidigare, problem berott på gruset. Då hade jag ganska grovt (5 mm kanske) grus som var rätt så "mjukt" undat (engelsk sjösten) men de dog ändå med röda fläckar under buken.
Hur ser tömmarna ut? Långa och fina?
Nu har jag rådasand 0,8 - 1,2 mm. Den tycks fungera bra trots att den i förstoringsglas ser "vass" ut. Men det positiva är nog att kornen är så små. De kan gräva utan att skada tömmarna och ligga där utan att skada buken. Om det inte var för växterna skulle jag ha ännu finare sand (0,33 mm).
/Micke
Michael Legnér
2002-05-26, 22:42
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
..."simmade upp och ner"...<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Jag tror hon menade "upside down". Ett balansproblem alltså.
/Micke
310L med Corydoras punctatus, C peru sp. "gold", C sterbai, L001, L092, L148, L168, L183(L59?), L260, LDA9, Otocinclus, svarta fantomtetror, siamesalgätare.
Två katter (Spookie huskatt och Totte skogkatt).
Gruset är rätt vasst, tömmarna är jättefina.
Den simmade med ryggfenan mot botten.
De röda fläckarna var på sidan av kroppen.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.