handdator

Visa fullständig version : Nyköpta kulfiskar

peyman
2002-05-07, 21:37
Hej,
och hoppas jag skriver i rätt forum. Har köpt två kulfiskar idag, och nu efter 7 timmar, ligger en av fiskarna och deppar i botten, den andra fisken verkar vara glad, simmar runt och nafsar på allt. Något jag göra för den deppiga fisken?
Jag har inte gett de mat idag, för jag hört att man inte ska göra det de försa dagen, vet inte varför men jag gjort de med alla fiskarna hittills.

mvh.
// Peyman

Maximus
2002-05-07, 22:51
Hej Peyman,
Det är nog lugnt med kulfiskarna. Skaffade själv en kulfisk ett par månader sen (sötvatten kulfisk, Colomesus Asellus) och den var rätt lugn i början den med. Den låg och tryckte i ett hörn men vaknade till liv dagen efter. Nu är den en av de mest aktiva i akvariet och simmar alltid fram till ruta när man går förbi. Exakt vilken kulfisk har du? Det är bra om du matar dem med annat än bara flingfoder.
I övrigt så tror jag att de flesta fiskar jag skaffat varit något skygga i början.

peyman
2002-05-07, 23:05
Tack för svaret. Kul att hitta någon med lite erfarenhet med dessa fiskar.

Alla andra fiskarna får mygglarver och det ska kulfiskarna också få. Har du några andra förslag på mat de gillar. Hört att sniglar är deras favorit. Äter de vanliga trädgåds sniglar?

Har du andra fiskar med de. I så fall vilka?
Mina bor i ett öppetakvarium. Jag är lite orolig att de ska hoppa ut. De ser faktiskt ut som helikoptrar.

mvh.
// Peyman

Annika
2002-05-08, 08:53
Hej Peyman!

Jag har haft klufiskar (Tetraodon steindachneri) i ca 5 år. Denna sort trivs bäst i bräckt vatten. De bor i mitt 350 liters tillsammans med Månfiskar, Argus och Sprutfiskar.
Mina kulfiskar äter små sniglar (som jag får från kompisar med sötvattensakvarier), räkmix, frysta mygglarver och akvarie-växter. De tar inget torrfoder (flingor/pellets) över huvud taget.
Vill du ha mer info så finns det en mycket bra bok som heter Aqualog The Puffers of Fresh and Brackish Waters.
Jag glömde vist en sak. Kulfiskar hoppar inte.

//Annika

Ändrat av - Annika den 2002/05/08 08:54:17

Maximus
2002-05-09, 20:54
Hej!
Jag kanske inte var tydlig nog, men jag menade att min kulfisk inte äter flingfoder. Som Annika skriver så är det frysta mygglarver och sniglar. "Erfaren" är jag dock inte än, har som sagt bara haft kulfisken sen några månader tillbaka. Den delar akvarium med några guramis, kilfläcksrasbora och lite annat. Inga problem. Kolla här för lite mer info om kulfisk: http://puffernet.tripod.com
Efter sommaren ska göra om hela mitt akvarium så att det blir den idealiska miljön för kulfisken, dvs Amazonas. Får göra mig av med alla andra fiskarna och köpa in några fredliga ciklider kanske, om det går bra. Någon som vet om det skulle fungera med bolivianska fjärilsciklider?

Ändrat av - Maximus den 2002/05/09 20:57:52

peyman
2002-05-10, 16:48
Tack för alla svaren,
Mina verkar inte vara intresserad av frusna mygglarver heller, de rusar och nosar på larverna sedan vänder de ryggen. Och sniglar har jag inga, jag ska prova med musslor/räkor ikväll när jag kommer hem. Får se om det går bättre.

mvh.
// Peyman

Annika
2002-05-16, 09:17
Peyman hur går det med dina kulfiskar?

//Annika

peyman
2002-05-16, 10:16
Hej,
De var ganska elaka mot andra fiskar, så nu har de fått flytta in i en mindre egen akvarium. Jag gav de musslor och det verkade de gilla. Men bara om jag smular den och sprider den över hela akvariet. Nu börjar jag få nitrat problem i vattnet efter all skräp, så jag fått byta 25% av vattnet varje dag.

Jag har fått tag i ett antal sniglar och lagt de i ett litet akvarium för att de ska föröka sig. Men det lär dröja ett tag.

mvh.
// Peyman