handdator

Visa fullständig version : Lamprologus Ocellatus

Frontosan
2002-04-07, 22:52
Hej,
Idag har jag köpt 4st ocellatus till mitt 60l. De kostade bara 80kr för alla. Mina bråkar väldigt mycket kanske jag har inrett fel de har 12 st snäckor och 2st olika kolonier av snäckor. ena sidan har en beslagit den sidan har 7st snäckskal och i mitten har jag en liten sten hör som avdelare och på andra sidan har jag 5st snäckor. på den sidan med 5st snäckor bor det 3st ocellatus och det är de som bråkar. Är det någon som har tips på hur jag skall göra för att få dem att bråka mindre. Är de svåra att få i lek och ungefär hur mycket får man per yngel. Vad skall man gör för att de skall leka osv. Jag skulle gärna vilja ha länkar där det står om denna lilla coola fisk.
Tacksam för svar:Matte

Mattias forselius

Fredrik H.
2002-04-08, 00:47
Det är vanligt med bråk mellan snäckskalslekare. Det hör nästan till. Jag har Neulamprologus boulengeri och det är nog något av det aggressivaste jag har haft. Jag har börjat ha gummihandskar på mig när jag rengör akvariet eftersom de biter mig hela tiden. Ordentliga rovdjurständer har de också.

Att de bråkar är något man får leva med. Det behöver inte vara negativt utan ska ses som en del i det sexuella spelet. Det är förstås viktigt att man kan skilja på försvar av ett revir och ett bråk i vilket någon av de inblandade riskerar livet. Ett säkert tecken på att det inte är bra är att en hane ställer sig högt uppe vid ytan i ett hörn under ett par dagar. Detta är tecken på att han har gett vika för en annan hane och vore det i sjön så hade han varit långt borta vid det här laget. I ett sådant fall anser jag att fisken bör avlägsnas. Det är annars troligt att den står där uppe tills den svälter ihjäl.

Jag tycker ditt akvarium låter väl inrett och lagom antal ocellatus så jag tror att bråken du har är ett gott tecken. Du skulle kunna skaffa en högre avdelare. Jag har haft framgång med två skifferplattor lutade mot varandra. Det bildar dels en grotta och blir en hög bra avdelare.

Har du mer fisk i akvariet? Jag satte i mina snäcklekare först och hade dem ensamma några veckor. Sen tillsatte jag 20 st Tropheus och då blev det lugnare. Det kan tänkas att de behöver lite händelser runt sig för att distrahera.

mvh,

Fredrik H.
www.cichlidforum.com

mvh,
Fredrik H.
www.cichlidforum.com