handdator

Visa fullständig version : Vår i dammen

Micke
2002-04-03, 10:16
Nu är det tid för alla dammägare att vakna ur sina vinteriden. Själv var jag ute och kontrollerade vattenvärdena i vår damm igår. Det såg bra ut tycker jag, temperaturen var 10 grader, pH låg på 7.0 och kH på 4-5. Behöver man göra något åt det låga kH-värdet eller är det acceptabelt. Vi har för tillfället bara Guldfisk i dammen men funderar på att börja med Koi i sommar.

mvh Michael Persson

Kjell Fohrman
2002-04-03, 16:06
Hej Michael,
Ditt KH är acceptabelt.
Också hemma i dammen så såg jag att guldfiskarna verkade vara synnerligen aktiva så det är snart dags att börja mata, det är ju ändå mer än ett halvår sedan de fick mat senast.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

zooett
2002-04-03, 16:58
Hej Micke!
Nog märks det att våren har kommit igång. Eftersom jag själva säljer fisk ivår butik har vi märkt av att dammarna har blivit ompysslade i påsk.Vi sålde föresten 2 st Koikarp i går, detta är ca 1 månad tidigare än förra året.Tänk på att inte mata era dammfiskar om vattentemeraturen understiger 10 grader!

Rolle

hansg
2002-04-03, 17:13
Jag har bara 7 grader i dammen så det dröjer innan mina Kardinaler och svärdbärare får gå ut, men det närmar sig.....

hgl

Micke
2002-04-03, 17:19
Rolle, då får jag kanske ta mig till Åstorp och titta på er Koi-karpar. Angående matningen så brukar jag vänta ganska länge innan jag börjar mata på våren. Jag matar ganska sällan på sommaren också, det finns mycket annat att leva på i dammen.

mvh Michael Persson