handdator

Visa fullständig version : chichlasoma bifaschiatum

casper
2002-03-22, 09:51
Hej!
Farsan hade ett par av den här sorten för några år sen,nu när jag ska få ett större akvarium så skulle jag vilja få tag i den,men vart? finns den i affärerna nuförtiden? jag kan inte hitta den nånstans.
Verkligen fräna fiskar o mycket vackra,hanen som farsan hade var drygt
30cm o honan 20cm,tyckte det var så interessant när dom vaktade ungar på 200-300 st mot ett par stora malar som gick isamma akvarie+ råkade man lägga handen på täckglaset så small det bara till i det när hanen visade att där lägger man inte handen,tålig var den också,på sommrarna var den ute i trädgårdsdammen o verkade trivas bra där.Men som sagt finns den i handeln? nån som vet?

Kjell Fohrman
2002-03-22, 15:52
Hej casper,
Vet inte var du kan få tag på dom, bara ett litet tips är att de bytte namn till Vieja bifasciata för några år sedan.
Lycka till i ditt letande.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

casper
2002-03-23, 12:01
hej kjell.
Det var bra att få reda på att den heter veija bifacita nu,den finns med i pappas bok central amerikas ciklider av larsen/hansen,Det som inte stämmer riktigt på den bilden i boken,är att färgerna på fisken inte stämmer,dåligt foto kanske?Undrar om det finns nån ny upplaga av boken,med aktuella namn,jag antar(pappa också)att det är fler arter som döpts om till veija.Undrar också om du har nått tips om länkar som det står nått om veija.bifacita.vi upptäckte att den älskade vattenhyacinter+ att den hade god aptit på 10cm långa longipinnis,allätare alltså.

Kjell Fohrman
2002-03-23, 14:01
Hej igen, hittade tyvärr inte så mycket info på nätet, kanske någon annan vet. Här är i alla fall lite
http://home2.pi.be/walter67/Vieja_bifasciata.htm
och
http://www.fishbase.org/Country/CountrySpeciesSummary.cfm?Country=Guatemala&Genus=Vieja&Species=bifasciata
Akvaristiska hälsningar
Kjell

casper
2002-03-24, 00:26
tack´för länktipsen!
Jag och farsgubben är lite konfunderade på¨den första länken med bild.
den fisken har mycket rött´på huvut o guld grund på kroppen,det stämmer inte alls med den vi hade,våra ex hade blått/turkos på huvud o
dom två svarta banden på kroppen med grund blå/vit/röd/svart. finns det olika färgvarianter eller är jag(vi) fel ute med art? som sagt så stämmer kroppsform o dom två svarta markeringarna på kroppen i boken men färgen ser väldigt blek ut(i boken)trodde att det var ett dåligt foto men vi kanske är fel ute på art?

Kjell Fohrman
2002-03-24, 16:05
Hej igen,
Tyvärr är det inte alltför ovanligt att en fisk säljs med fel namn.
Vad det var ni hade tidigare är ju därför omöjligt att säkert veta.
Jag jämförde fotot på länken ovan med fotona i några "färska" böcker och dessa liknade varandra väldigt mycket. Betydligt mer än än det foto som finns i Larsen/Hansen boken.
Som du säger så visar nog detta foto ett blekt outfärgat exemplar för i texten i denna bok så står det ju att grundfärgen är rödgul, så det är nog samma fisk i alla fall.
Det är ju också möjligt att det finns olika färgvarianter, jag vet ej.
Akvaristiska hälsningar
Kjell