Hejsan.
Ja jag undrar lite hur man skall sköta Callulerpa alger för att de skall funka som ett filter. Man har ju läst en massa att det är bra å lika många säger att det är ej bra. Så tänkte att jag själv skulle testa å köra det i min sump.
Vad skall man göra som sagt för att de skall trivas å göra sin nytta i ett saltvattensakvarium.
MVH
/C
freddan3
2002-02-15, 10:33
Hej Christian,
Ja, det är ett kontroversiellt ämne, personligen har jag bara positiva erfarenheter.
Nackdelarna är att Caulerpa kan få för sig att det är dags för sexuell reproduktion, när de tömt sig på gameter dör de, alla på en gång. Det blir en rejäl soppa. Vissa hävdar att detta inte händer om belysningen lyser 24h/dygn, å andra sidan behöver alger och växter ha mörkt ibland.
Ett annat problem är att de kan sprida sig till själva akvariet där de kan bli en plåga, särskilt Caulerpa racemosa (den med bubblor) är antagligen hopplös att utrota.
För att trivas behövs naturligtvis ett underlag för deras rötter, sten eller sand verkar fungera lika bra för Caulerpans del. Sand kan vara lite besvärligt när man ska skörda, det blir sandstorm i vattnet och returpumpen protesterar. Det är en fördel om man låter dem växa på stora stenar, det blir lättare att skörda. Ett trick är limma fast småsten på bottenglaset om man inte har plats för stora stenar.
Ljus är den andra faktorn, de böver inga extrema mängder, ett lysrör räcker bra. Ju mer ljus desto fortare växer de och desto mer näringsämnen hinner de binda på samma tid.
Jag har Caulerpan (flera arter) + andra alger i ett separat refugium, belysningen är på 18 h/dygn och då under den tiden som akvariebelysningen är släckt. På detta sätt blir pH-svängningarna mindre, min anläggning har aldrig visat något annat än 8.2, ett tag trodde jag att mätaren var trasig. Jag skördar ungefär ett fullt litermått varannan vecka.
Hälsningar
Fredrik
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.