Visa fullständig version : Viktoria Zebran
Hej just nu för jag en tröttsam "debatt" på NCS hemsida om viktoria Zebran frågan gäller dess ursprung och om den finns i olika färgvarianter.Jag hävdar att den kommer från kyogo deltat och ej från Viktoria sjön och att jag ej känner till några olika färgvarianter.
Jag har hänvisat till denna sidas fakta om Viktoria zebran men kontentan är att både jag och zoopet "anklagas" för att ljuga.
snälla hjälp mig reda ut detta. Tråden på ciklid.se är -trodde jag fick viktoria zebra men...
Hjälp mig snälla!
mvh
Anders Sjögren
Kjell Fohrman
2002-01-31, 11:24
Hej Anders,
Som du kanske noterat har jag skrivit ett svar på www.ciklid.se som jag lägger in nedan.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
"Tycker det verkar vara en underlig diskussion - hela diskussionen bygger på handelsnamn och det finns väl inget mer oexakt än detta. När jag varit ute och rest så har jag sett flera olika arter som haft namnet "Viktoria-zebra".
Man kan därför inte säga att Astatotilpia latifasciata ÄR DEN ENDA Viktoria-zebran. En gång såg jag t.e.x. att Haplochromis nyererei kallades för Viktoria-zebran i en affär, osv. osv..
Det är betydligt bättre att gå efter vetenskapliga namn. Nu är problemet bara det att cikliderna i just detta område är ett vetenskpaligt virrvar och många av dem är ju som ni säkert känner till också utrotade i sin naturliga miljö pga inplanteringen av nilabborren. Pga denna röra skall alla påståenden om ciklider i detta område tas med en nypa salt, mycket kommer säkert att förändras framöver.
Vad gäller just arten Astatotilapia latifasciata som brukar kallas för Viktoria-zebran (men som sagt det finns också flera andra arter som kallas för just detta) så kommer den från Kyoga-sjön i Uganda och inte från Viktoria-sjön.
Men tydligen var det ändå tydligen en helt annan fisk som Johan undrade över. Hoppas att det är snygg."
Hej Kjell bra att du avslutade denna "härva" känner alltför väl problemmet med handelsnamnen för Viktoria ciklider. Nu gällde min tvist just A.latifasciata kände mig tvungen att tjata om dess ursprung för att felaktigheter inte skulle uppstå om detta.
Nu ska jag vara tyst och återkommer med ett nytt ämne nästa gång.
Anders
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.