handdator

Visa fullständig version : Format på akvarier...

Tulle
2002-01-23, 20:30
Hej

Undrar om det finns några oskrivna regler angående längd bredd o djup på akvarier...
Har planer (drömmar) om ett akvarie som är 100x40x60(högertillvänster)(frånväggenoutåt)(uppon er)att ha Discusar Dvärg guramis och Kardinal tetror i är det här en helt vansinnig ide eller varför e alla akvarier nästan fyrkantiga från sidan???

MVH Tulle

Karon
2002-01-23, 23:35
Från sidan sett är nog nästan alla akvarier fyrkantiga. Om dom sedan är kvadratiska eller rektangulära är väl lite mer varierande.
Om man gör dem djupare (front-bakruta) än höga (botten-topp) är som du själv tänkt mer avhängigt av vilken typ av fisk man tänkt ha. Vad man skall tänka på när man bygger ett akvarium är att om man skall ha lysrörsramp och inte tänkt göra den själv att man håller sig till standardmått.

Ingemar w
2002-01-24, 09:30
Hej !
Jag har själv beställt ett akvarium som är 140x40x60, dvs långt och högt men inte så djupt (in mot vägg) det som styr är ju som sagt valet av fisk och höjden på akvarier tex diskus och scalarer vill ju ha högre akvarier för att växa bra. Jag ska bygga en egen heltäcknde ramp så jag brydde mig inte om några standard mått, utan beställde ett som passar in precis på väggen där det ska stå. Tänkte ha Diskus och Altum i detta.
Låt fantasin flöda.

Mvh Ingemar