handdator

Visa fullständig version : Lite tips önskas

Pjotr
2002-01-21, 10:42
Tänkte starta upp ett 200-liters, vilka ciklider är bra i början, samt vilken inredning bör man ha? Vet att man kan söka i databasen men frågar här ändå. Har ej haft ciklider förut.

mvh / Pjotr

Kjell Fohrman
2002-01-21, 12:18
Hej,
Tycker ändå att du först skall fundera över vilken grupp av fiskar du föredrar - malawi, tanganyika, västafrika, syd eller centralamerika.
Allmänt kan sägas att det visserligen finns rätt många malawiciklider som nöjer sig med 200 liter, men majoriteten av dem vill ha ett något större akvarium.
De flesta substratruvande tanganyika nöjer sig med 200 L, medan de flesta munruvande Tanganyika vill ha ett större akvarium.
De flesta av de västafrikanska cikliderna kan gå i ett 200 liters.
Däremot så kräver de flesta centralamerikanska ciklider ett akvarium som är större än 200 L, några intressanta finns dock kvar som eldbuken.
I Sydamerika finns det gott om ciklider som passar väldigt bra i ett 200 liters akvarium.
En del hänger också på om du vill ha mycket växter i akvariet, etc., olika ciklider vill ju ha olika sorts inredning.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

Marcus_123
2002-03-22, 18:47
Köp Centralamerikaner det är bra början sedan om nåt år kanske det blir Malawi eller Tanganyika!
Köp Sebraciklid, Eldbuk, Rödciklid och några malar(Det har jag, och det går bra).

Marcus Nordlund

Frontosan
2002-04-04, 22:18
Dvärgciklider tex apistogramma är bra nybörjar ciklider. De skall ha mycket rötter och sten och gärna växter finkornig sand och ganska svag belysning.

Mattias forselius

Tant Nancy
2002-04-10, 14:51
Tänk isåfall på att Apistogramma är väldigt nitritkänsliga! Eftersom du ska starta upp akvariet från början så bör du se till att du har bra balans innan du köper dessa.
Scalarer är ju också bra nybörjarciklider, jag har en Amazonasbiotop i ett 220 L akvarium, om du vill veta mera om den så kan du läsa på min biografi.

MvH
Nancy