Visa fullständig version : Glupska påfåglar, en fara för sig själva?
Kan påfågelciklider ta ihjäl sig själva genom att svälja för stor matbit?
Jag matade precis mina chokladmalar med hela skalade räkor, malarna är ganska stora och slukade sina räkor utan problem.
Men... påfåglarna råffade också åt sig ett par, och de verkar ha stora problem att få räkorna i mindre bitar, de försöker helt enkelt att svälja dem hela.
Kan det här sluta illa? Bör jag försöka få dem att spotta ur räkorna och ta isär dem i mindre bitar eller brukar påfåglarna kunna lösa det hela själva så småningom?
Mvh Fredrik Isaksson
Kjell Fohrman
2002-01-13, 16:54
Hej Fredrik,
Jag är nog rätt övertygad om att påfåglar kan äta hela skalade räkor utan problem.
Akvaristiska hälsningar
Kjell Fohrman
påfåglar är för dumma för sitt eget bästa, de äter ju på allt!
det enda problemet jag har hört om var en påfågel som satt i sig en pansarmal, endel av dem är ju riktigt taggiga men han hade således plockat upp firren och opererat ut fisken med en skapell.
jag har oxå råkat ut för det fast det var en liten vändmal, han hadde den i munnen i två timmar innan han lyckades svälja den.
Sluta skrämmas nu, jag har ju både pansarmalar och synodontisar i karet... *gulp*
Problemet med den för stora räkan löste sig av sig självt, efter ca 1 timme gav oscarn upp och spottade ut den så att malarna fick kalasa.
Men jag hann bli ganska orolig faktiskt, det hade varit hårt att veta att det i princip var jag som hade dödat honom...
Mvh Fredrik Isaksson
Dina pansarmalar kommer nog att försvinna med tiden. Jag antar att dina påfåglar ännu är små eftersom det inte hänt än. Jag hade ett par stycken som blev rätt stora (Den största blev 29 centimeter) och de hade blivit större ifall jag hade haft ett större akvarium. Jag köpte dem utan att ha riktigt klart för mig hur stora de blir och tänkte att jag kunde klara mig med ett 375 liters. Jag gör inte om samma misstag.
En våldsamt trevlig fisk dock. Mina blev helt tama och gillade att bli handmatade.
Mvh
David
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.