handdator

Visa fullständig version : Pansarmalar

Jens79
2013-09-19, 17:10
Efter en titt på Akvarielagret har jag märkt att olika Pansarmalar har olika pris. Förstår att tillgång och efterfrågan styr, men är ändå nyfiken.

Vilken Pansarmal är din favorit? Varför?
Vilken/vilka Pansarmal(ar) ses som mer "exklusiva" (ursäkta uttrycket)? Varför just dessa?

/Jens

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free (http://tapatalk.com/m?id=1)

Shepard
2013-09-19, 17:25
De som är dyrare är väl de som är ovanliga, nya i handeln, och/eller svårare att odla. En av mina favoriter är Corydoras panda, men där finns arter jag aldrig haft, men gärna skulle vilja ha, som C. robinae.

Jens79
2013-09-19, 17:42
Ja, fina!

Jag gillar:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1114&SOK=1
Och
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=306&SOK=1

Den första har jag sett på Akvarielagret här i Stockholm, men inte sett den andra någonstans.

/Jens

Erik Åhlander
2013-09-19, 20:32
Egentligen en ganska intressant fråga! Det är självklart så att tillgång och efterfrågan påverkar. Men ibland undrar man.

Jag gissar att du frågar därför att de ser ganska lika ut allihop. Några få avviker markant, som pygmaeus och hastatus. Men den allmänna byggnadsformen med tre stora taggar åt tre håll är ett så genialt skydd mot att bli uppäten att det inte finns någon anledning att variera den. Men i övrigt finns det många skillnader mellan arterna trots den allmänna likheten. De flesta lever över sand/grusbotten i rinnande vatten utan vegetation och i relativt stora grupper. Vattnet är åtminstone vissa årstider ganska klart. För att inte synas alltför mycket gäller det att se ut som en grusbotten, alltså prickigt i gråa nyanser. De som lever mer över dybotten är brunare. de brukar kallas Corydoras aeneus men är troligen flera tiotals arter, fast vetenskapligt obeskrivna därför att det är svårt att hitta s k diagnostiska skillnader.

Jag har en favorit som heter C. undulatus som verkar leva bara i svartvatten och som troligen tål temperaturer nedåt 10 och uppåt 30 grader. Hanarna har lysande fläckar och honorna är mörka.

Några arter är ganska lättodlade och får stora kullar. De är inte så dyra. Andra får små kullar eller är svårodlade. Där är de flesta djur i handeln vildfångade och har flugits från Sydamerika. De är naturligtvis dyrare, speciellt om de lever i områden långt från exportören. För vildfångad fisk ligger priset till stor del i frakten. En stor fisk är därför dyrare än en liten, stora taggar drar säkert också upp priset eftersom de måste packas så de inte punkterar påsarna.

Allt det här förklarar att skillnaderna i pris borde bero mer på hur en fisk lever och reproducerar sig än på utseendet. Men det går mode även i fisk så utseende och trender spelar också in. Om sedan en exportör/importör/grossist/detaljist av någon anledning fått för mycket fiskar av en speciell sort så får dom ju till slut realiseras ut. Det kostar pengar att lagra fisk.

Fast i bland undrar man ändå varför en viss fisk plötsligt är så dyr/billig.

Jens79
2013-09-20, 01:24
Intressant, tack Erik!

/Jens

Shepard
2013-09-20, 08:26
Hmm, de där vassa fenstrålarna verkar visserligen vara ett skydd mot att bli uppäten (i alla fall hela vägen ner), men de verkar inte vara nå´t vidare skydd mot att dö i käften på nå´n rovfisk, som visserligen inte kan svälja pansarmalen, men inte spotta ut den heller. Så pansarmalens tröst verkar vara att den nog rätt ofta tar med sig rovfisken i fallet. En stor rovfisk kan säkert svälja en pansarmal, och då hjälper inte de vassa fenstrålarna ändå, medan en mindre rovfisk sätter pansarmalen i halsen, så att båda dör.

henrikl
2013-09-20, 08:37
Jag har ett gäng med corydoras julii och metae. Dessa är nog mina favoriter. Men även Venezuela black är fin. Funderar på att inskaffa några av dessa.

Erik Åhlander
2013-09-20, 11:11
Hmm, de där vassa fenstrålarna verkar visserligen vara ett skydd mot att bli uppäten (i alla fall hela vägen ner), men de verkar inte vara nå´t vidare skydd mot att dö i käften på nå´n rovfisk, som visserligen inte kan svälja pansarmalen, men inte spotta ut den heller. Så pansarmalens tröst verkar vara att den nog rätt ofta tar med sig rovfisken i fallet. En stor rovfisk kan säkert svälja en pansarmal, och då hjälper inte de vassa fenstrålarna ändå, medan en mindre rovfisk sätter pansarmalen i halsen, så att båda dör.

Det är i alla fall så pass avskräckande så att ett antal Otocinclus "klär ut sig" till pansarmalar för att överleva!

Shepard
2013-09-20, 15:29
Det är i alla fall så pass avskräckande så att ett antal Otocinclus "klär ut sig" till pansarmalar för att överleva!

Jo, det finns väl även en eller par arter i släktet Brachyrhamdia som apar efter pansarmalar, och väl även hittas i pansarmalsstim.

Varför de nu skulle behöva göra det, malar ju rent allmänt kända för att vara svårätna, inte bara pansarmalar. Kanske är så att en rovfisk som satt t.ex en pansarmal i halsen på nå´t sätt kommunicerar det till andra rovfiskar i området, så att de låter pansarmalar, och andra malar, vara ifred.

Erik Åhlander
2013-09-20, 17:42
Jo, det finns väl även en eller par arter i släktet Brachyrhamdia som apar efter pansarmalar, och väl även hittas i pansarmalsstim.

Varför de nu skulle behöva göra det, malar ju rent allmänt kända för att vara svårätna, inte bara pansarmalar. Kanske är så att en rovfisk som satt t.ex en pansarmal i halsen på nå´t sätt kommunicerar det till andra rovfiskar i området, så att de låter pansarmalar, och andra malar, vara ifred.

Enklare än så, fiskar som äter pansarmalar reproducerar sig knappast mer.

Shepard
2013-09-20, 18:00
Enklare än så, fiskar som äter pansarmalar reproducerar sig knappast mer.

Nej, men man tycker ju att även deras artfränder borde tycka att pansarmalar ser smaskiga ut, och försöka äta dem, de också. Det känns ju lite som att nyheten sprids, ät inte pansarmalar, de är inte bra för hälsan, typ...

Christer5
2013-09-20, 18:33
Jag har C.sterbai som jag tycker är väldigt vackra,mina är lugna och inte så stirriga som vissa andra.

Dom verkar trivas gott i mitt akvarium :)

Shepard
2013-09-20, 18:59
Jag har C.sterbai som jag tycker är väldigt vackra,mina är lugna och inte så stirriga som vissa andra.

Dom verkar trivas gott i mitt akvarium :)

Ja, de är fina :) Och påstås även vara giftiga.

Christer5
2013-09-20, 20:08
Men jag skall inte äta dom:)

Erik Åhlander
2013-09-20, 20:17
Det är taggarna som är giftiga. Inte så mycket, men det är olämpligt att sticka sig på dem. Det gäller de hårda strålarna hos många malar. Det är därför alla malar på tropiska fiskmarknader alla har taggarna avbrutna!

Christer5
2013-09-20, 20:32
Tack för informationen kan vara bra att veta :)

Jens79
2013-09-22, 12:54
Någon som har en ovanlig Pansarmal man missat?

/Jens

Erik Åhlander
2013-09-22, 16:35
Nej, men man tycker ju att även deras artfränder borde tycka att pansarmalar ser smaskiga ut, och försöka äta dem, de också. Det känns ju lite som att nyheten sprids, ät inte pansarmalar, de är inte bra för hälsan, typ...

Det kallas för selektion och är det centrala i Darwins och Wallaces ideer. De rovfiskar som är bäst på att undvika att äta Corydoras har en större chans att överleva än de som tuggar i sig vad som helst. På samma sätt som det finns ett överlevnadsvärde i nedärvd ormskräck. Det betyder inte att de som har ormskräck aldrig blir bitna av ormar eller att de som inte blir rädda för ormar faktiskt blir bitna, men statistiskt blir det en skillnad. Utslaget på säg 50000 år gör det faktiskt skillnad både för arten människa och arterna giftormar (även om giftormar inte bara är giftiga i självförsvar).

Jens79
2013-09-22, 20:33
Riktigt så enkelt är det ju inte. Beteende går inte i arv. Dock så gör DNA det. Har en fisk något i sin arvsmassa som gör att fisken har lättare att överleva, så förs den (levande) fiskens arvsmassa vidare. :)

Erik Åhlander
2013-09-22, 20:49
Beteende går också i arv. Fast en del kan naturligtvis vara inlärt. Och förmågan till inlärning går i arv.

EDIT. Nu talar jag om fiskar. Hos människan (och en del andra sociala arter med yngelvård) tillkommer det sociala arvet som inte är genetiskt. Just ormrädsla skulle jag dock kunna tänka mig är genetiskt (fast nu är jag lite ute och gissar). Jag har sett tama apor bli panikslagna av ett ormskinn. Apor som troligen inte sett en orm förut.

Jens79
2013-09-22, 21:38
Ok.. Inget beteende som inte finns i arvsmassan går i arv. Ok orkar inte förklara mer känner jag.. :)

Jens79
2013-09-22, 21:39
Finns inget "socialt arv" dock så finns social påverkan. :)

Erik Åhlander
2013-09-23, 11:01
Mycket beteende finns i arvsmassan. Till exempel skulle ju en art som inte har lekbeteendet nedärvt inte "förstå" motparten vid leken. Sedan ser man ju hos vissa cichlider att det finns en viss variation i lekbeteendet som då antingen beror på en genetisk variation, eller att vissa detaljer i leken inte är nedärvt. Det kan då i sin tur bero på antingen en selektiv fördel (om miljön inte är stabil och arten plötsligt befinner sig i en miljö som saknar döda löv på botten kan det ju vara smart att lägga äggen någon annan stans och inte fortsätta att leta löv i oändlighet) eller att "det löser sig ändå" och att det alltså inte finns särskilt stort selektivt tryck på just den detaljen. (En tredje förklaring kan vara att vi uppfattar fiskarnas beteende olika när vi ser dem i akvarium jämfört med i naturen).

Om det inte finns något "socialt arv", vad är då termen för att bagarens son förr i världen oftast blev bagare?

Jens79
2013-09-23, 11:05
Det är det som är social påverkan. Det finns inga bagargener som går i arv, men man påverkas av sina föräldrars val.

Erik Åhlander
2013-09-23, 11:43
Och vad heter pengarna (inte så mycket, men dock) jag fick ut när pappa dog? :D

Inger H
2013-09-23, 12:30
Här är bilder på mina, Cor. Duplicareus, Cor. Leucomelas och Cor. triliniatus. Dessa gillar jag het enkelt, därför att jag tycker att dom är så söta:).

//Inger

Jens79
2013-09-23, 18:02
Så fina Inger! Vad heter den första malen?

/Jens

Jens79
2013-09-23, 18:04
Såg nu att redan skrivit. :)

Rebah
2013-09-23, 22:14
Den enda av mina Venezuela black som ville vara med på bild idag :) Räknas nog inte riktigt till de exklusiva, är inte så ovanliga, och kostar kanske ungefär 2-3ggr så mycket som "vanliga" C. aeneus vad jag sett. Är en av favoriterna i alla fall :)
64247

Azur
2013-09-26, 12:18
Socialt arv: http://sv.wikipedia.org/wiki/Socialt_arv Dvs Erik har helt rätt om bagarbarnen som går i pappas fotspår, det är socialt arv. Inom biologin brukar dock arv vara länkat till genetik.

För Corydoras, där både Corydoras och rovfisk ofta(st) dör, rör det sig nog om kin selection - sannolikt är alla Corydoras i ett stim nära släktingar, och om en av dem bits till döds av en rovfisk men tar med sig rovfisken i döden, så gynnar det säkert övriga medlemmar i stimmet både direkt (minskat predationstryck) och indirekt (selektion bland rovfiskar mot att tycka att Corydoras ser smaskiga ut). Selektionen bland rovdjuren är antagligen anledningen till att det lönar sig för diverse tetror & malar att se ut som Corydoras (mimikry). Att vissa av imitatörerna har bra försvar själva gör ingenting - det förstärker bara selektionen bland rovfiskarna eftersom det då finns fler likartade fiskar att lära sig undvika.

Jens79
2013-09-27, 12:34
Socialt arv: http://sv.wikipedia.org/wiki/Socialt_arv Dvs Erik har helt rätt om bagarbarnen som går i pappas fotspår, det är socialt arv. Inom biologin brukar dock arv vara länkat till genetik.

Då backar jag ödmjukast! :)

/Jens

MonkanS
2013-09-27, 12:47
Den där första blev jag väldigt förtjust i. Den skulle passa väldigt bra ihop med mina vanliga metallpansarmalar. Och dessutom bli en liten färgklick i det hela. Men den finns inte i Norrköping vad jag sett hitintills. Och OM den skulle dyka in nånstans här så är den väl svindyr kan jag tro... :(

Ja, fina!
Jag gillar:
Och
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=306&SOK=1

Den första har jag sett på Akvarielagret här i Stockholm, men inte sett den andra någonstans.

/Jens

solis
2013-09-27, 17:39
Den har jag massvis av, har odlat en del på dom, dom finns i åled iallafall men det är ju utanför Halmstad. Dom kostar 85 kr st där, sen får man 4 för 300 kr, om det nu var redstripen du menade :)

MonkanS
2013-09-27, 20:31
Jo det var den jag menade. Tack.. då har jag lite mer fakta om tillgång till den och pris. Då finns det hopp om att det så småningom hamnar några sådana i mitt kar... :-)

Den har jag massvis av, har odlat en del på dom, dom finns i åled iallafall men det är ju utanför Halmstad. Dom kostar 85 kr st där, sen får man 4 för 300 kr, om det nu var redstripen du menade :)

Jens79
2013-09-30, 16:58
Spännande det här! Någon annan som sitter inne med en ovanlig Pansarmal?

/Jens

MonkanS
2013-10-10, 16:54
Har nu tipsat en av "mina" butiker om den här fina firren.
Så nu får vi se om den kommer till Norrköping också. Han tog till sig av mitt tips iaf och behöll det faktapapper jag tog med mig om fisken och vart den finns.

Shepard
2013-10-10, 16:55
Har ett gäng så´na, mycket fin fisk :)

henrikl
2013-10-11, 18:13
Har nu tipsat en av "mina" butiker om den här fina firren.
Så nu får vi se om den kommer till Norrköping också. Han tog till sig av mitt tips iaf och behöll det faktapapper jag tog med mig om fisken och vart den finns.

Håller med om att Corydoras sp. 'aeneus' var. 'orange stripe'/'red stripe' (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1114&SOK=1) är en fin Corydoras....Har inte sett den ännu i någon butik jag brukar handla i....