Visa fullständig version : Vilka lysrör?
Falconer
2012-06-09, 15:01
Hej!
Jag har 3 lysrör att välja mellan till mitt nya kar. Vilken kombo skulle ni kört på och varför?
Philips Aquarelle 18 w, Sylvania Aquastar 18 w och sylvania grolux 18 w.
Vill ju gärna ha de bra för både fiskar o växter. inredningen kommer va mycket mörk. :)
Philips Aquarelle och Sylvania Aquastar använder jag mig av. Kanonbra rör.
Fiskarna bryr sig inte speciellt mycket och växterna gillar dessa rör.
Vissa fiskar gillar ju lite dunkelt men eftersom du har mörk inredning så blir det inte för ljust.
Falconer
2012-06-10, 10:21
Jag har tänkt mig att mest använda mig av Anubias, flytväxter och en mossa som heter "spiky moss"...Köpte den på en burk. :P Kanske jag inte behöver ha så jäkla bra växtrör då? Borde jag ha de lite dunklare?
Flytväxter och mossor brukar vilja ha mycket ljus.
Anubias behöver inte ha mycket ljus. Blir lätt alger på bladen vid mycket ljus.
Placera skuggigt om det går. Ej i sanden.
Falconer
2012-06-10, 11:02
Du tror att aquarellen och aquastar är mycket bättre kombo än grolux med nån av dom andra iaf?
Ska du ha krävande växter så rekommenderar jag aquarelle eller aquastar.
För Anubias funkar grolux.
Du behöver ju inte blanda rör om du inte vill. Man kan välja en sort.
Falconer
2012-06-12, 11:53
Jag har nu ett aquastar och ett aquarelle i karet. Men tycker det är lite blått eller nästan lite lila i karet. Annars om jag jämför med mina juwel t5 rör tycker jag att det är mer gult som vanligt. Ska det vara så där blåaktigt? Eller är det för att jag har så mörkt i övrigt i karet att det mest bara ser så ut? Har inte planterat några växter än.
Falconer
2012-06-12, 12:07
Båda mina har 10000K. Borde jag kombinera ett av dom med ett rör med runt 7000K istället? Kanske aquarellen med juwels t8 day-lite som har 6500k eller sylvanias daylighstar på 5000 k. Tror ni det blir bättre? Iochmed att jag inte ska ha malawi eller tanganyika. Eller blir det underligt att blanda dessa?
Falconer
2012-06-12, 19:08
Ingen som kombinerat lysrör med 10 000K med ett lägre runt 6000K och vet om det blir bra? Blir lite blått med 2 st på 10000....:/
Mathias Nilsson
2012-06-12, 19:51
Klart, jag gör det. Kör på, du ser ju om det ser konstigt ut ;) Hannesc har ju vanliga lysrör bak men Powerglo framför i sitt malawi och det ser ju redigt gött ut :)