handdator

Visa fullständig version : Juwel Rio 180 liter

Christer5
2012-04-13, 14:20
Mitt Juwel Rio 180 liter som är nytt och varit igång med växter 2 dagar.

Utrustat med: 35 kg fin sand som jag tvättat väl, (den var mycket smutsig)
Filter Eheim Pro II 2028 ytterfilter,filterkassetten i akvariet borttaget
Doppvärmare 200 watt
Belysning 2 rör Juwel High lite Day 45 watt styck
Digital termometer
Diverse växter via Tradera och butik i Göteborg
Skiffer sten

Får se vilka växter som tar sig,skall inte ha så många olika arter senare.

Skall ha ytterligare sten eller rötter.

Har 26.5 grader varmt.

I verkligheten är inte botten så ljus som på fotot men det är bra ljus från rören tror jag.

Skall gödsla med PMDD och kanske även easy carbo.

Skall nu köpa ett par fiskar för det hela skall komma igång.

Är väldigt glad för Zoopet och dess trevliga forumanvändare

AffeAlien
2012-04-13, 14:58
Ser bra, kommer bli mycket snyggare när växterna får växa till sig lite.
Men en rot eller nått annat stort stenrös nånstans skulle nog lyfta utseendet lite, om det inte är jungeltema du eftersträvar och vill ha det tätväxt bara. :)

Joakim Lundgren
2012-04-13, 16:45
Vilket trevligt kar. Vad har du tänkt befolka det med? Jag föreslår Melanotaenia Praecox.

Christer5
2012-04-13, 17:12
Jag funderar på vad jag skall ha,inte för stora fiskar kanske ett stim tetror samt ett par av någon lämplig dvärgciklid.

Christer5
2012-04-14, 10:32
Jag har även en annat tråd i ämnet men kunde i starta i tråden projekt tidigare då jag inte var Goldmedlem, fortsätter med denna tråden ,kanske inte så intressant med mitt kar kanske men vill ändå vara med.

Christer5
2012-04-14, 11:00
Är det verkligen sant att man skall köra med full dos PMDD i ett nystartat akvarium,blir det inte mycker alger då ?

Någon som vill svara ?

Joakim Lundgren
2012-04-14, 13:01
Jag funderar på vad jag skall ha,inte för stora fiskar kanske ett stim tetror samt ett par av någon lämplig dvärgciklid.

10 st Moenkhausia Pittieri hade gjort sig bra i ditt kar. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med din fråga om PMDD.

Kryckan
2012-04-14, 13:30
Är det verkligen sant att man skall köra med full dos PMDD i ett nystartat akvarium,blir det inte mycker alger då ?

Ingen expert på PMDD.
Har ett liknande akvarium med samma ljusförutsättningar.
När jag köpte växterna började jag direkt med EasyCarbo utan PMDD första veckan.
Andra veckan EasyCarbo + Halv dos PMDD
Tredje veckan EasyCarbo + Full dos PMDD.
Efter det kör jag på med Full dos varje vecka.

Funkade bra för mig

Getingen
2012-04-14, 13:33

Någon som vill svara ?

Tror nog att en fulldos fungerar men är du osäker så börja med en halv och testa att öka sedan.

Christer5
2012-04-14, 14:14
Ingen expert på PMDD.
Har ett liknande akvarium med samma ljusförutsättningar.
När jag köpte växterna började jag direkt med EasyCarbo utan PMDD första veckan.
Andra veckan EasyCarbo + Halv dos PMDD
Tredje veckan EasyCarbo + Full dos PMDD.
Efter det kör jag på med Full dos varje vecka.

Funkade bra för mig

Tack !

Bytte du vatten delvis andra veckan ?

Kryckan
2012-04-14, 14:41
Tack !

Bytte du vatten delvis andra veckan ?

Har bytt lika mycket vatten varje vecka.
Byter inte riktigt 50%.
Brukar byta 50liter i 160 Liters akvarium. Räknar man bort sand o så 120 Liter. så ca 40% varje vecka.

Såg ut som att du hade rätt många växter som ej växer så snabbt.
Skulle rekommendera att du köpte exempelvis Vattenpest som också motarbetar alger.
http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=50&SOK=1
Kanske inte den snyggaste växten men hjälper till att ta hand om näring tills övriga växter har etablerat sig.
Får man upp en bra växtmassa kan man ju ta bort dessa om man inte gillar dem.

Gäller att ha växtmassa som kan ta hand om all näring,ljus och kol. Annars blir det alger som tar hand om det.
10-11 timmar ljustid varje dag är lagom.

Christer5
2012-04-14, 14:53
Tack,jag har Vattenpest i akvariet som nog inte syns på fotot

Kryckan
2012-04-14, 15:14
Missade det. Längst bak i mitten såg jag nu. 1 kruka
Hade ungefär samma växtmängd som du i början när jag började köra PMDD.
Dock hade jag typ 6 krukor snabbväxande växter. växthastighet 4-5 om du söker i växtarkivet.
Ville absolut inte ha alger så jag satsade hårt på dessa typ av växter.
Kanske funkar alldeles utmärkt med det du har i nu. Vill bara ge ett varningens finger.

Christer5
2012-04-14, 15:28
Tack

Har även 5 fina plantor med Hygrophila difformis (Vattenwistaria) men jag tar dig på orden och skall skyndsamt försöka hitta fler snabba växter.

Kryckan
2012-04-14, 15:47
Har även 5 fina plantor med Hygrophila difformis (Vattenwistaria) men jag tar dig på orden och skall skyndsamt försöka hitta fler snabba växter.

Det är ju kanon. De är ju snabbväxande enligt zoopet. Vid första anblick såg det ut som någon typ av långsam växt.
Då ser det ju inte så illa ut. Kanske blir bra att köpa ett par krukor snabbisar till då.
Bättre att ha för många i början än för få för att vara på säkra sidan.

Christer5
2012-04-14, 18:08
Nu har jag köpt fyra Guppyn för att köra in akvariet sedan får jag se vad jag skall ha,har tidigare aldrig haft Guppyn men dom är ju riktigt trevliga och vackra,betraktas av många som en simpel fisk men jag vet inte jag. Tror att jag kommer att ha en art vackra tetror samt ett par
mindre ciklider.Jag glömde att jag även vill ha malar såsom Otocinclus

Christer5
2012-04-15, 13:06
De nya T5 rören blir väldigt varma tror inte att doppvärmaren är på då belysningen är tänd, värmen höjs ca 1 grad under dagen för att sedan gå ner under natten,men det är kanske normalt.

Undra hur det blir när det varm sommar ?

Christer5
2012-04-15, 14:08
Ny fråga Tack

Vad skall jag köpa för att testa vattenvärdena ?

Sleaper
2012-04-15, 16:30
Så länge inget verkar vara fel så finns egentligen ingen anledning att testa något överhuvudtaget. Möjligen skulle ett pH-test vara av intresse senare.

Christer5
2012-04-17, 17:17
Jag är väldigt nöjd med mitt filter Eheim Pro II 2028,man kan även ställa in flödet vilket är bra för då kan man påverka vattenströmmen i akvariet.

Vad använder ni för foderautomat,förra gången jag hade akvarium använde jag en Eheimfoderautomat men tyckde inte den var så bra ?

Christer5
2012-04-21, 10:24
Fick tag på Limnophila heterophylla som var fin är det någon som har denna växt och kan ge ett omdöme och vad den kräver för att växa bra .

Christer5
2012-04-23, 10:00
Funderar på att köpa reflektorer men blir det inte för ljust då ?

Upplever att det är ljust nu som det är utan reflektorer,hur har ni det ?

Christer5
2012-04-23, 10:12
Hannesc är du på ?

hannesc
2012-04-23, 10:30
hej! missat denna tråden ju! :)

reflektorer tycker jag absolut. särskillt om du tänkt köra med PMDD med.
Fulldosera du. finns ingen anledning att inte köra fulldos. jag kör med 2-3 fulldoser i veckan. dopar växterna :P

reflektorer ger ju helt klart mer ljus. du kan ju köpa o testa. de går ju alltid att ta av liksom.

har du nån kolkälla? dvs trycksatt co2 eller mäsk eller easy carbo?

Christer5
2012-04-23, 10:32
Skall köpa easy carbo idag,använder PMDD.

Tack !

hannesc
2012-04-23, 10:36
då tycker jag absolut att du ska ha reflektorer! :D

Christer5
2012-04-23, 10:37
OK,då köper jag det !

hannesc
2012-04-23, 10:49
Mitt Juwel Rio 180 liter som är nytt och varit igång med växter 2 dagar.

Utrustat med: 35 kg fin sand som jag tvättat väl, (den var mycket smutsig)
Filter Eheim Pro II 2028 ytterfilter,filterkassetten i akvariet borttaget
Doppvärmare 200 watt
Belysning 2 rör Juwel High lite Day 45 watt styck
Digital termometer
Diverse växter via Tradera och butik i Göteborg
Skiffer sten

Får se vilka växter som tar sig,skall inte ha så många olika arter senare.

Skall ha ytterligare sten eller rötter.

Har 26.5 grader varmt.

I verkligheten är inte botten så ljus som på fotot men det är bra ljus från rören tror jag.

Skall gödsla med PMDD och kanske även easy carbo.

Skall nu köpa ett par fiskar för det hela skall komma igång.

Är väldigt glad för Zoopet och dess trevliga forumanvändare

får man komma med lite kritik?:P asså karet är skitmysigt! o kommer bli ännu bättre när växterna fått bre ut sig lite.
men grottan av skiffer är ingen hit. oerhört sällan det finns sten i naturen som ligger så. det ser så himla man-made ut.
ne teste att sätta ner skifferplattorna lutandes mot varann. typ såhär: ( fan va jag fick leta för att hitta den bilden :P )

ser lite mer naturligt ut. :)

Christer5
2012-04-23, 10:53
Tack för din kritik !

Tar nog bort skifferplattorna helt och planterar mer växter nu till en början,skall skaffa annan sten som blir snyggare.

hannesc
2012-04-23, 11:32
deal :)

bossep
2012-04-23, 15:06
Crister och Hannes,
Varför inte testa att lägga skiffern som den ligger i naturen? ovanpå varandra i lager liksom. Undviker man synliga raka kanter blir det ofta snyggt. Jag brukar läga skiffern och sedan sand ovanpå som man sedan viftar bort liksom då blir det ofta naturligt.

hannesc
2012-04-23, 15:20
ja det är en tanke det med. gjort så med ett kar på DM. malawi. la nästan hela vägen upp till ytan :D

Christer5
2012-04-23, 16:28
53094530955309653097

Nu har jag monterat reflektorer det blev väldigt bra ljus.

Har tagit bort skifferstenen och planterat mer växter,det är en salig blandning på växter just nu men jag vill ha mycker växter nu i början.

Får se vad som tar sig bäst.

Jag kommer att hämta lämplig sten från Norra Bohuslän där det finns väldigt vacker sten Bohuslänsk granit som är röd.

Har gjort vattenbytte samt gödslat med full dos PMDD samt EC.

Christer5
2012-04-23, 17:20
Jag har två utströmar strilrör så att jag kan ha bra cirkulation utan att det blir för strömt.

Christer5
2012-04-23, 17:30
Jag måste kommentera ljuset med reflektorer igen.

Hela akvariet är nu upplyst även i hörnen får nu hoppas att växterna växer fortare än algerna.

Det är kul det här !

bossep
2012-04-23, 18:16
53094530955309653097

Nu har jag monterat reflektorer det blev väldigt bra ljus.

Har tagit bort skifferstenen och planterat mer växter,det är en salig blandning på växter just nu men jag vill ha mycker växter nu i början.

Får se vad som tar sig bäst.

Jag kommer att hämta lämplig sten från Norra Bohuslän där det finns väldigt vacker sten Bohuslänsk granit som är röd.

Har gjort vattenbytte samt gödslat med full dos PMDD samt EC.
Se där ja! det ser ju RIKTIGT bra ut. Släpp i lite fisk vetja! Det mår både växter och filter bra av. Specielt om du matar som man skall, dvs så mycket så fiskarna sätter i sig det på 5 min.
Nu kan du ta det lugnt och låta det här växa upp och fundera på hur du vill ha det i framtiden. Ingen panik i stora affärer och med akvarier!

Christer5
2012-04-23, 18:19
Tack !

Jag har 4 guppy sedan en vecka.

bossep
2012-04-23, 18:21
Tack !

Jag har 4 guppy sedan en vecka.Förlåt språket men det blir inte mycket skit av 4 guppy! detta behöver ditt filter och dina växter.

Christer5
2012-04-23, 18:22
Skall jag ha fler ?

bossep
2012-04-23, 18:27
Skall jag ha fler ?Absolut tycker jag det.
Fundera sedan på vad mer du vill ha i fiskväg. När du sedan är i akvarieaffären så köp en bra dropptest för Nitrit.
OBS dropptest inte stickor! Då ser du om kvävet piper upp för mycket. Då byter du bara vatten tills det går ned.
Om det händer brukar det vara runt vecka 3.

Christer5
2012-04-23, 18:29
Tack !

hannesc
2012-04-23, 21:15
Håller med bosse. I med några fiskar till. Annars tar det tusen år innan filtret är inkört :-P

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Christer5
2012-04-24, 08:45
Jag tänker ha Kardinaltetra hur många kan jag köpa nu ?

hannesc
2012-04-24, 09:16
10-15 kanske. Med tanke på att du har 3 guppy.

Du har inte tittat på andra tetror? Finns rätt många olika. Kardinal o neon är ju rätt vanligt menar jag:-P

Christer5
2012-04-24, 09:18
Ja jag kanske skall ha någon roligare tetra !!

hannesc
2012-04-24, 09:42
Koppar? Vinkel? Colombia? Rio? Smyckes? :-P

Tommy J
2012-04-24, 11:35
Rödmunstetra eller Pristella är mina favoriter.

Christer5
2012-04-24, 11:37
Då jag starkt ljus för att främja växterna kanske Rödmunstetra inte är så bra,blir blek antar jag.

Annars har jag funderat på denna Tetra.

hannesc
2012-04-24, 11:43
jodå det är ingen fara. så starkt ljus har du inte. jag har till min kub 4 st 24W rör + en 250W metallahalogen. där kan vi prata starkt ljus!
nu har jag ju inte rödmunnar men koppartetror o de trivs kanon

hannesc
2012-04-24, 11:48
Annars har jag funderat på denna Tetra.

vilken??

Christer5
2012-04-24, 11:49
Rödmunstetra !

hannesc
2012-04-24, 11:58
jahaaaa jag trodde du tänkte på en annan :P

men ja.rödmunnar är nog den tetra som stimmar bäst dessutom

Christer5
2012-04-24, 14:12
Tack skall ni ha för förslag till fiskar.

Det blev Kardinaltetror 15 st stora fina exemplar,nu skall dom koppas in.

Vet ni om Otocinclus malar äter på natten eller om jag skall ge dom algtablett på dagen ifall algerna i akvariet inre räcker till.

AffeAlien
2012-04-24, 14:14
De är till största delen kväll/natt aktiva.

Christer5
2012-04-24, 16:09
Kardinaltetrorna är otroligt vackra i belysningen av Juwels High lite Day 45 watt x 2,tror att reflektorerna gör sitt till också.

bossep
2012-04-24, 16:24
Jag gillar kardinaltetror!
Troligtvis för att det var en dröm då man var grabb. På den tiden var kardinaler rejält dyra och ett rejält stim sådana
spräckte veckopengsbudgeten.

Christer: Har du köpt Otocinclus? Dessa är rejält känsliga både på mat och vattenkvalite. Om du inte köpt så vänta lite med det.

Christer5
2012-04-24, 16:29
Jag väntar med Otocinclus !

bossep
2012-04-24, 16:37
Jag väntar med Otocinclus !Bra! Vänta tills du fått fart på algerna! För alger kommer du att få om några dagar/veckor. Du har haft vatten i burken i 10 dagar eller något sånt, eller? När du sedan fått alger så ottisarna har något att äta på så kolla dom noga innan du köper. De skall ha lite kulmage. insjunken mage betyder att de haft dåligt med mat och det kan vara svårt att få dom att ta sig. Bästa tiden är sedan när kiselalgerna som kommer först börjar övergå till diverse gröna. Då kan dina ottisar äta de som de har lust med. Då kan du också testa med algtabletter eller lite förvälda grönsaker.

Ken Olofsson
2012-04-24, 16:50
visst är kardinaler och neoner de mest vanliga tetrorna man kan hitta.

men det är svårt att komma ifrån att de är vackra, särskilt i rätt ljus.

ungefär som kvinnor, väldigt vanliga, men vackra som tusan........

.

Christer5
2012-04-26, 15:58
En summering !

Efter att erhållit så många fina råd av er akvarievänner är jag nu färdig för tillfället med mycket snabbväxande växter bra Eheim ytterfilter samt reflektorer. Vattnet är väldigt klart och växterna har börjat assimilera (heter det så).

Nu skall allt köras in i lungn och ro med vattenbyte varje måndag samt tillsättande av PMDD vid vattenbytte och Happy-Life Happy Carbo varje dag (fick inte tag på EC).

Har nu fyra guppy och 15 kardinaltetror för att köra in akvariet,får nu se vilka växter som tar sig och sedan kanske ha sten och eventuellt någon rot,roten kan jag skaffa nu för blötläggning för senare bruk.

Jag är väldigt tacksam för alla råd.

Ha en trevlig weekend när den nu kommer !

Bästa hälsningar
Christer

Christer5
2012-05-10, 17:32
Jag har nu tre Otocinclus som var fyra från början,man kunde se på dom med en gång att tre av dom hade magar medans den ena var smal och som även dog.

Det finns alger i akvariet och mina tre jobbar på bra och har tjoka magar tror ni jag behöver stödfodra ?

För övrigt växer det bra i akvariet och jag har ingen nittrit.

Jag kör mitt Eheim 2028 för fullt nu när jag borrat fler hål på strilrören.

hannesc
2012-05-11, 10:08
för att?

Christer5
2012-05-11, 18:17
Nu har jag ett jätteproblem !

Det är för varmt i akvariet och har försökt att lufta med springor på täckskivorna men har 28 grader hur skall det bli till sommaren ?

Konstigt att man konstruerar belysning som ger så mycket värme att det inte fungerar,får testa utan reflektorer imorgon och se hur det verkar.

Jag har tidigare haft ett nästan likadant akvarium men med T8 rör och hade då inte detta problem det verkar som om T5 rören blir väldigt varma. Måste vara många som har samma problem med Juwel.

Man skulle kanske ha någon form av fläkt som ventilerar bort värmen men har ingen aning hur man köper eller konstruerar detta.

Finns väl ingen färdig lösning med liten fläkt kopplad till elnätet.

Är väldigt besviken på detta med värmen och vet inte vad jag skall göra !

Allt annat är ju så bra med vattenvärden, mina växter växer bra och allt är toppen.

Är det någon på Zoopet som kan hjälpa mig ?

Mathias Nilsson
2012-05-11, 18:21
Jag har inte de problemen, mitt håller 25 grader. Kör du doppis?

Edit: Doppisen är skräp, kom hem första veckan och det var 33 grader i baljan. Sedan dess har jag inte brukat den alls, det håller jämn temp ändå.

Jag luftar det på eftermiddagen, öppnar upp luckorna i ett par timmar så att det blir lite mer cirkulation.

Christer5
2012-05-11, 18:23
Ja men jag har haft den urkopplad sedan i morse men värmen stiger hela dagen.

Mathias Nilsson
2012-05-11, 18:25
Gjorde en edit.

Christer5
2012-05-12, 11:33
Är det något fel på mig då ni inte svarar ?

Majki01
2012-05-12, 12:50
Svarar på vad? Värme problem? Det är något alla har, till en början körde jag med fläktar som jag kopplade på en Termostat sådana här fläktar http://www.drakfisken.se/flaktar/1395-grotech-cool-breeze.html

Men det tröttnade jag på så jag köpte en kylare
http://www.drakfisken.se/123-kylare

Båda alternativen finns mycket billigare på www.fish-street.com

Sent from my iPhone using Tapatalk

Mathias Nilsson
2012-05-12, 12:51
Är det något fel på mig då ni inte svarar ?

Nej, det tror jag inte!

Om doppvärmaren teoretiskt gjorde vattnet varmt, så borde den lägsta temp från ökad temp vara högre än utan värmare. Låter det rörigt?

Om ditt akvarium låg på 25 grader med doppis så är det ju utgångstempen under dagen. Om du plockar bort den så sänks tempen under 25 vilket gör att ökningen över dagen minskar något. Varmt vatten värms upp mer av varma lysrör liksom.

Kör du utan doppvärmare efter nästa vattenbyte borde du enkelt se en skillnad. Om du är orolig inför sommaren kan jag ge tipset vattenfylld pet-->frysen-->akvariet :)

Christer5
2012-05-12, 14:00
Tack så väldigt mycket för dom bra svaren då vet jag lite mer !

Christer5
2012-05-12, 14:26
Tack Mathias då kalibrerar jag in doppvärmaren i en spann på 23 grader så får jag se hur det verkar.

Förmodligen kommer inte doppvärmaren att slå på alls.

Mathias Nilsson
2012-05-12, 14:28
släng ut skiten helt. Har inte brukat min sedan i januari.

Christer5
2012-05-12, 14:36
Ok !

Christer5
2012-05-12, 17:59
Man kanske skulle skaffa fläkt att ventilera bort värme nu i sommar.

Har sett hos Triton Akvarium har dom några fläktar som heter Grotech Coolbreeze är det någon som har eller känner till dessa fläktar ?

Majki01
2012-05-12, 20:53
Man kanske skulle skaffa fläkt att ventilera bort värme nu i sommar.

Har sett hos Triton Akvarium har dom några fläktar som heter Grotech Coolbreeze är det någon som har eller känner till dessa fläktar ?

Du kollade inte mina länkar antar jag? Efter som det är precis dom fläktarna jag länkar till.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Christer5
2012-05-13, 10:23
Jo jag kollade in dina länkar som sagt tack för det,sedan fick jag förmodligen hjärnsläpp när jag kollade vidare.

Hur många fläktar tycker du jag behöver till mitt 180 liters med en längd av 100 cm.

Tack !

Christer5
2012-05-13, 15:59
Någon som kan ge omdöme om dessa fläktar ?

Christer5
2012-05-13, 19:44
Ett spörsmål som dök upp när jag var inne på ett annat forum,det är att vissa Juwel bänkar inte är plana och det visar sig att jag kan föra in ett tunnt papper mellan bänken på höger innersida ca 10 cm samt några cm på vänster framsida.

Det är tråkigt då jag fått igång mitt akvarium så bra och nu kanske måste byta bänken.

Vad skulle ni gjort ?

Tack !

Mathias Nilsson
2012-05-13, 19:48
Angående kylfläkt, det är dyrt och Lite att ta i. Jag kör på is-flaskor när det blir på tok för varmt.

Angående bänken, är den lodad från start?

Christer5
2012-05-13, 19:53
Ja den står helt i lod sidledes men skilljer lite på längden som inte bör betyda något ?

Mathias Nilsson
2012-05-13, 19:59
Märkligt ;/

Jag kan också få in lite papper i hörnen, det är på grund av ramen under. Är du orolig så kan du plocka ner och kolla.

Christer5
2012-05-13, 20:05
Tack Mathias !

Jag hade inte märkt det om jag inte hade läst just om detta som jag sa på annat forum,kanske inte mycket att bry sig om.

Är det någon annan som vill ge ett svar så gör gärna det.

Tack !

Christer5
2012-05-14, 14:50
Så här ser du ut idag en månad från start,kommer snart att åka till Norra Bohuslän och hämta sten (röd granit).

Tycker det är bra nu i början att ha mycket växter !53601

53602ch53603

flygrc
2012-05-14, 20:34
Jag har aldrig bakre luckan på mitt Juwel vision 180 just för att tempen lätt går upp och för jag anser att man inte ska kväva akvariumet.Funkar helt enkelt bättre utan.

När det gäller Ottisarna så har jag aldrig sett dom röra någon annan mat än bara alger fast jag gett tabletter som ska fungera.

Christer5
2012-05-15, 16:09
Jag måste säga att mina malar Ottocinclus är otroliget duktiga på att äta alger,växterna är i väldigt bra skick.

Gör inte rent sido och bakrutorna från alger utan sparar det till Ottocinclusarna som har tjocka magar än så länge.

Har tänt belysningen i 10 timmar men skall öka till 11 timmar så kanske det blir mer alger till dom.

Christer5
2012-05-20, 11:15
Jag undrar hur man gör med Eheim (2028) filterplattor,det är en vit och en blå.

Köper man original Eheim eller andra plattor,hur gör ni ?

Mathias Nilsson
2012-05-20, 11:29
Filtervadden (den vita) har man där vattnet renas först. Då tar det all skit innan det hamnar i filtret. Det är praktiskt att ha ett fin-filter. Det blir klarare vatten. Ändå har jag det bara i ett filter. Haha! :P

Jag har faktiskt köpt media till de eheim-filter jag har (när det inte följt med) då de skall utformas efter filterkorgarna. Fördelen är att man bara behöver köpa dem en gång, sedan går de lääääänge! :)

Christer5
2012-05-20, 11:48
Enligt Eheim bör filtermaterialet vara så här:

I bottenkorgen makaroner och överst blå filtermatta

I andra korgen det gröna som jag kallar trassel.

I tredje och översta korgen filtervadd samt överst den vita filtermattan.

Men det är kanske fel ?

Filtret har varit i gång en månad så det dröjer väl antar jag innan jag skall göra rent filtret.

Antar att vattenströmmen i filtret är nerifrån och upp.

Mathias Nilsson
2012-05-20, 11:52
Nej, det behöver inte alls vara fel :) olika fabrikat löser det på olika sätt.

Det funkar nog hur man än gör. Du får vänta ett år och kolla hur det ser ut sedan ;)
jag märker ingen skillnad hur jag än gör. Fin-filtret håller ju längre om det inte plockar alla stora grejer direkt. Allt har sina fördelar kontra nackdelar.

I mitt Ecco så har jag deras små kulor med skrovlig yta, vad det nu heter. Det följde med och överst har jag enbart Blå matta (följde med massa fräcka mattor)

I ett 2226 här hemma har jag enbart en fin matta i botten och en i toppen, resten är keramiska ringar...

I min fx5 har jag media från reningsverket här, funkar asbra...

Det jag vill säga är väl att allt funkar bra, oftast :)

Christer5
2012-05-20, 11:59
Tack Mathias !

makro
2012-06-11, 22:51
Hej Christer! Trevligt kar du har.
Jag startade upp mitt Juwel 180 ungefär samtidigt som du tror jag. Jag tänkte på det där med hög temperatur som jag också har problem med. Kör utan doppis men lysrören värmer på ordentligt så jag monterade en 60mm datafläkt i det runda hålet som sen går på samma timer som belysningen. Kör man bara igång dem samtidigt så kan man kapa någon grad eller mer.
Ett ganska billigt alternativ. 90kr för fläkten och en gammal nätadapter till en digitalbox från skrotlådan.
Fläkten suger ner luften och blåser ut i andra ändan där jag lättar lite på locken.
Hälsningar /Martin
5401754018

Thomqs123
2012-06-12, 00:20
Häftig lösning. Jag är ute efter något liknande, får kanske ta och sno lite inspiration :)

Hej Christer! Trevligt kar du har.
Jag startade upp mitt Juwel 180 ungefär samtidigt som du tror jag. Jag tänkte på det där med hög temperatur som jag också har problem med. Kör utan doppis men lysrören värmer på ordentligt så jag monterade en 60mm datafläkt i det runda hålet som sen går på samma timer som belysningen. Kör man bara igång dem samtidigt så kan man kapa någon grad eller mer.
Ett ganska billigt alternativ. 90kr för fläkten och en gammal nätadapter till en digitalbox från skrotlådan.
Fläkten suger ner luften och blåser ut i andra ändan där jag lättar lite på locken.
Hälsningar /Martin
5401754018

Christer5
2012-06-12, 10:00
Tack för ett väldigt bra tips ! :)

Hoppas att du är nöjd med ditt Juwel 180.

Christer5
2012-06-15, 18:00
Nu har jag skaffat ett Eheim förfilter 4004320 som tar den första reningen och som man lätt kan göra rent.

Visserligen hade jag redan klart vatten men nu är det kristallklart,skall bli kul och se hur detta fungerar i längden.

makro
2012-06-16, 20:15
Jodå jag är nöjd med karet men ett ytterfilter står nog på önskelistan framöver.

Christer5
2012-06-16, 20:16
Tänk då på att köpa ett ytterfilter som går in i skåpet:)

Christer5
2012-06-21, 17:06
Allt fungerar väl med akvariet använder PMDD samt EC enligt anvisning,byter vatten 30 % varje vecka.

Det växer på bra dock har jag fått trådalger,det är den enda alg jag har mina Otocinclus äter resten.

Tar bort trådalger varje dag men kommer naturligtvis tillbaka.

Hade tidigare dimmigt vatten och körde med UV-C filter ca en vecka,vattnet var kristallklart efter 3 dagar.

Är det något jag skall tänka på när det gäller trådalgerna ?

Tack :)