Visa fullständig version : Backhoppningstråden 08-09
Favoriterna inför årets backhoppnings säsong är ju österrikarna Thomas Morgenstern och Gregor Schlierenzauer. Sedan finns även en ung tjeck som heter Roman Koudelka som är riktigt duktig. Han använder inte V-stilen utan hoppar med skidorna brett i sär. Lite som ett V dock ibland men skiljer sig ändå väldigt mkt från dem andra i teknik. Polackerna har ju Adam Malysz också som man aldrig kan räkna bort. Han har redan vunnit världscupen 3-4 gånger. Jag kommer uppdatera den här tråden så fort det hänt något.:D
Johanski
2008-10-28, 11:27
Så det finns folk som tittar på backhoppning, sedär ;)
hehe, Jag tror jag är den enda på zoopet:D
Det tror jag med:p!
Kul att du har ett lite udda intresse och att du fortsätter med det samt din egen backhopparkarriär så vi får se dig på nyårsdagen i TV om några år:)!
Kul med en tråd om backhoppning, man såg en del på tv när man var yngre och såg Boklöv hoppa, nu för tiden ser man tyvärr inte många tävlingar vilket e synd då det är en kul vintersport.
Kul med en tråd om backhoppning, man såg en del på tv när man var yngre och såg Boklöv hoppa, nu för tiden ser man tyvärr inte många tävlingar vilket e synd då det är en kul vintersport.
http://www.fisski.com/uk/disciplines/skijumping.html
World Cup är den högsta divisionen. Four Hill är den klassiska Tysk-Österrike turneringen. Continental Cup är den näst högsta divisionen.
Till vänster om du klickar FIS-Calendar så finns ALLA årets tävlingar där. Dom som det står World Cup vid sidan på är dem som går på TV. Och dem bästa tävlingarna för den delen. Sen kan du alltid klicka lite på dem andra länkarna också.:D
rent vatten
2008-10-29, 08:19
Jag tittar inte på backhoppning, men jag har gjort det själv när jag var yngre.
http://www.fisski.com/uk/disciplines/skijumping.html
World Cup är den högsta divisionen. Four Hill är den klassiska Tysk-Österrike turneringen. Continental Cup är den näst högsta divisionen.
Till vänster om du klickar FIS-Calendar så finns ALLA årets tävlingar där. Dom som det står World Cup vid sidan på är dem som går på TV. Och dem bästa tävlingarna för den delen. Sen kan du alltid klicka lite på dem andra länkarna också.:D
Nu blev man ju sugen att se lite backhoppning :), ska leta mig ut till Sollentuna backhopparklubb i vinter och kika lite samt Fiskartorpet:D.
Nu blev man ju sugen att se lite backhoppning :), ska leta mig ut till Sollentuna backhopparklubb i vinter och kika lite samt Fiskartorpet:D.
Jag hoppar i den klubben:)
Jag hoppar i den klubben:)
Kul, tipsa gärna när ni har tävlingar där uppe så kikar man förbi och kollar in hoppen :).
Kul, tipsa gärna när ni har tävlingar där uppe så kikar man förbi och kollar in hoppen :).
Nix, Glöm Det;)
Kolla det här istället http://www.backhoppning.se. :)
Lite utube länkar:
http://www.youtube.com/watch?v=FL57oHAd2do - Kamil Stoch
http://www.youtube.com/watch?v=TPPPh9Z_P_4&feature=related - Thomas Morgenstern
Kan någon som kan detta med backhoppning förklara på ett enkelt sätt varför man har domare som ska sätta poäng på hoppets utförande?
Räcker det inte med att den som hoppar längst vinner?
Har svårt att tänka mig att man i friidrott skulle ha domare som satte stilpoäng på längdhopp, höjdhopp eller stavhopp.
Ogillar i stort sett alla idrotter där det sätts stilpoäng, typ konståkning, simhopp mfl.
Kan någon som kan detta med backhoppning förklara på ett enkelt sätt varför man har domare som ska sätta poäng på hoppets utförande?
Räcker det inte med att den som hoppar längst vinner?
Har svårt att tänka mig att man i friidrott skulle ha domare som satte stilpoäng på längdhopp, höjdhopp eller stavhopp.
Ogillar i stort sett alla idrotter där det sätts stilpoäng, typ konståkning, simhopp mfl.
För att hoppare ofta hoppar lika långt och då måste man ha något som avgör det. Men stilpoäng har ju inte så stor betydelse iallafall i backhoppning.
Det finns 5 domare men den som ger högst och lägst poäng plockas bort för at undvika personliga förmånspoäng och hat-attacker. Sedan plussar man ihop dem 3 andras poäng.
Från början har man 20 stilpoäng.
Man kan dra bort stilpoäng på:
Fall - oftast 7 poäng
Skak och daller i luftfärden - oftast 0,5 - 2 poäng
Ful landning - 1 - 2,5 poäng (såklart beroende på hur ful)
Obalans i landningen och perioden efter landningen - oftast 0,5 - 1,0
Om man hoppar 120 meter i en K120 backe som är den vanligaste storleken på backe så får man 60 poäng. Men för varje meter så lägger man till/tar bort 1,8 poäng. Så hoppar man 121 meter får man 61,8 poäng och hoppar man 119 får man 58,2 i längd poäng.
3 guppy har du hoppat i någon K120 backe? Och när anses man vara redo för att hoppa i en sådan backe?
3 guppy har du hoppat i någon K120 backe? Och när anses man vara redo för att hoppa i en sådan backe?
haha, Nej jag har ett par år kvar dit. Jag har hoppat i en 25 meters backe som högst. efter ungefär 4-6 år borde man klara 120 metersbacken (beroende på ålder) men om man började som 8-28 år gäller nog det. Jag är 11 och började för 7 månader sen.:)
haha, Nej jag har ett par år kvar dit. Jag har hoppat i en 25 meters backe som högst. efter ungefär 4-6 år borde man klara 120 metersbacken (beroende på ålder) men om man började som 8-28 år gäller nog det. Jag är 11 och började för 7 månader sen.:)haha Där ser man, jag trodde man fixade det efter nått år :D. Fast det är klart, man kastar sig nog inte sig ut på den höjden utan någon större erfarenhet.
Nu har jag nyss kommit hem från min backhoppningsträning i Häggvik, Sollentuna. Första snöhoppningen för säsongen. :)
Patrik Steen
2008-11-02, 15:11
Nu har jag nyss kommit hem från min backhoppningsträning i Häggvik, Sollentuna. Första snöhoppningen för säsongen. :)Och det gick???
Robin_Hedstrom
2008-11-02, 15:15
Jag tänker inte kolla på backhoppning innan Eddie the Eagle gör comeback. =)
Patrik Steen
2008-11-02, 15:16
Jag tänker inte kolla på backhoppning innan Eddie the Eagle gör comeback. =)Det var tack var han som dem införde att man skulle hoppa ett visst för att kvala in så dem slapp han på tävlingarna:D
Guy Palm
2008-11-02, 16:05
haha Där ser man, jag trodde man fixade det efter nått år :D. Fast det är klart, man kastar sig nog inte sig ut på den höjden utan någon större erfarenhet.
Tror nog att det har med kropsvikt att göra i vilka backar man får hoppa i. Risken är nog stor att en mindre hoppare blåser bort ;)
Ja ja ja jag heter Jan Boklöv, ho ho ho ho hoppas jag vinner.
Finns inga andra backhoppare i hans klass och Boklöv är sas inte "in the game no more" så det får bli damernas curling i stället.
Jag tänker inte kolla på backhoppning innan Eddie the Eagle gör comeback. =)
Kolla in Roman Koudelka då om du vill ha annorlunda backhoppning. Han har i stort sett överkroppen under eller i led med skidorna när han hoppar. Han flygförmåga och förmåga att bäras upp av vinden = 0. Men han trycker på som en galning och går väldigt högt upp och på något sätt blir det långt ändå. Jag gillar Koudelka, Jag tycker han har fört backhoppning ett steg fram.
Patrik Steen
2008-11-02, 17:53
En liten fråga 3 guppy hur många meter är det ifrån rampkanten till backen börjar har alltid undrat detta,du skriver att du hoppar i 25 meters backen hur stor är rampen i förhållande till andra har fler frågor på lager om denna spännande sport kommer lite efterhand.
En liten fråga 3 guppy hur många meter är det ifrån rampkanten till backen börjar har alltid undrat detta,du skriver att du hoppar i 25 meters backen hur stor är rampen i förhållande till andra har fler frågor på lager om denna spännande sport kommer lite efterhand.
En 120 meters backe (Den vanligaste storleken i Världscupen) har oftast en ungefär 3-4 m hög stupkant.
Patrik Steen
2008-11-02, 19:18
En 120 meters backe (Den vanligaste storleken i Världscupen) har oftast en ungefär 3-4 m hög stupkant.Rent livsfarligt säger jag bara vid dem höjderna:pMen sista frågan en 25 m backe hur den är med en stor backe skillnanden skulle vara roligt att veta:)
Tror nog att det har med kropsvikt att göra i vilka backar man får hoppa i. Risken är nog stor att en mindre hoppare blåser bort ;)
Nja, har man ingen erfarenhet så ställer man sig nog inte i en K120 backe frivilligt :p oavsätt vad man väger. Gäller ju att landa på fötterna, för ner kommer man ju alltid :D.
Rent livsfarligt säger jag bara vid dem höjderna:pMen sista frågan en 25 m backe hur den är med en stor backe skillnanden skulle vara roligt att veta:)
En 25 m backe är mindre såklart. Det är inte alls samma G-kraft i en 25 m backe som i en 120 metersbacke. 25 metersbackens stupkant är oftast 0,80 - 1,10 och vinden spelar inte så stor roll i en 25a. I 25an är uthoppet livsviktigt vilket det även är 120an men man hinner rätta till ifall man inte kommer helt rätt ut.:)
Just nu pågår uttagningen till svenska landslaget som hoppar i världscupen i vinter. Carl Nordin och Isak Grimholm som har tävlat förut i Världscupen kommer troligtvis med. Dem andra två platserna kommer nog gå till Niklas Eriksson och Fredrik Balkaasên när dem från Falun lagt skidorna på hyllan. Alla dessa kommer för övrigt från Örnsköldsvik.
Patrik Steen
2008-11-09, 18:57
Hur är annars det med Svenskar på Cuperna annars tänker då främst på Värdscupen???
Hur är annars det med Svenskar på Cuperna annars tänker då främst på Värdscupen???
Sverige får ha med ett lag i världscupen på 4 st och dem brukar då åka på dem flesta tävlingar under säsongen. Sedan i Fis-Cup och Continental Cup som är dem lite svagare cuperna så brukar sverige ibland ha med ett gäng från backgymnasiet i ö-vik. Andreas Aren och Johan Erikson från Falun har hittils varit dem bästa och dem som ibland varit bland dem 30 bästa i ngn världscuptävling men nu har dem slutat så nu får vi hoppas på dem andra. Isak Grimholm har jag inte sett hoppa på länge, Jag vet inget om hans form. Senast jag träffade Calle (Carl Nordin) så hoppade han inte alls bra, får hoppas att han bättrat sig. Niklas Eriksson var i superform senast trots att han ligger/låg bakom ganska många hoppare så hoppade han väldigt bra i sommar/höst och nu är han med i landslaget. Den fjärde platsen är hittils ganska öppen men det ser ut som det blir en man vid namn Fredrik Baalkåsen eller Josef Vendt Larsson.
rent vatten
2008-11-09, 21:13
Jag tycker matti nykänen är bra.Han hoppar långt och kan även vara lite full ibland,en riktig sportman.
Jag tycker matti nykänen är bra.Han hoppar långt och kan även vara lite full ibland,en riktig sportman.
Hur fan kan du hylla Matti Nykänen som har misshandlat sin 5:e fru och suttit inne för knivskärning och mordförsök och kalla han för sportman? :mad:
rent vatten
2008-11-10, 14:43
Hur fan kan du hylla Matti Nykänen som har misshandlat sin 5:e fru och suttit inne för knivskärning och mordförsök och kalla han för sportman? :mad:
Jag glömde kanske smiliesn :)
I kväll är det kval till första tävlingen. Det sänds på Eurosport samt Finsk tv (Yle)
Om någon ska titta, Kolla extra på Nr.20 och Nr.26 vilket är våra svenskar Johan Eriksson och Andreas Aren som kanske gör sina sista tävlingar enligt ryktet. Kolla också på Nr.19 Vladimir Zografski från bulgarien, endast 15 år gammal som är backhoppningens framtid. Dem absolut bästa hoppar sist Nr.50 - Nr.72.
www.fis-ski.com (http://www.fis-ski.com)
www.berkutschi.com (http://www.berkutschi.com)
Står om backhoppning och lite annat där.
www.skihopp.no (http://www.skihopp.no) funkar också men den är på norska:D
Lägger in tiderna för dem närmast kommande tävlingarna.
Trondheim, NOR - 6/12 - 16.00 Lag - Eurosport, Yle 1, Tv4 Sport
Trondheim, NOR - 7/12 - 13,45 Individuel - Eurosport, Yle 1, Tv4 Sport
Turin, ITA - 12/12 - 18.30 Kval - Eurosport
Turin, ITA - 13/12 - 15.45 Individuel - Eurosport, Yle 1, Tv4 Sport
Turin, ITA - 14/12 - 12.30 Individuel - Eurosport, Yle 1, Tv4 Sport
Nu är det snart dags för den gamla klassiska hoppveckan. Den inkluderar ju då nyårshoppningen i Garmisch-Partenkirchen.
Nu har jag kommit tillbaka från en tävling i Sollefteå. Jag kom 2.a i tävlingen i lilla backen och satte personligt rekord på träning i 20 m backen.
http://se.youtube.com/watch?v=_VvAeRe6QSY&feature=channel_page
Så nice med video o allt. Grattis säger jag bara! [:-15]
almost_jocke
2009-01-21, 22:40
Nu har jag kommit tillbaka från en tävling i Sollefteå. Jag kom 2.a i tävlingen i lilla backen och satte personligt rekord på träning i 20 m backen.
http://se.youtube.com/watch?v=_VvAeRe6QSY&feature=channel_page
Är du bara 11 år??!!
och är så engagerad och kunnig om sporten redan =)
men jag har en fråga bara..... hur vågar man börja med en sådan farlig sport?? och vad säger föräldrarna? jag minns hur mina päron lät efter att jag skaffat min första skateboard.. ett ständigt tjat om säkerheten. (=
Är du bara 11 år??!!
och är så engagerad och kunnig om sporten redan =)
men jag har en fråga bara..... hur vågar man börja med en sådan farlig sport?? och vad säger föräldrarna? jag minns hur mina päron lät efter att jag skaffat min första skateboard.. ett ständigt tjat om säkerheten. (=
Jag har velat börja hoppa sedan jag var 5, men fick inte för än jag var fyllt 11[B)]
Och det är inte så läskigt sen, man lär sig från småbackarna och uppåt. Pappa är inte så insatt och mamma var svinrädd i början men börjar skärpa sig nu. Och det är mest läskigt innan och sedan när man gör det så är det inte dugg läskigt. :)
EDIT: Det är ett ständigt tjat om åldern är på zoopet också och har vart enda sen jag blev medlem.:D
Likaså i hoppbacken då dem flesta börjad vid 7-8 års åldern och vi nollåttor vid 10-11.
Så nice med video o allt. Grattis säger jag bara! [:-15]
Tack!
Vet inte om någon lyssnade men mina äldre klubbkolleger satt och snacked i cirka en halv timme på Stockholm p4 idag. På söndag är det tävlingar i Fagersta som jag ska vara med i, Jag postar resultatet här och eventuellt någon film också.
Link_Mag
2009-02-03, 20:59
Satt och funderade lite. Hur fan kom man på backhoppning? käns lite komiskt.
-Ok grabbar tänkte vi åker ner här nu utan att svänga och när vi kommer till stupet hoppar vi så långt vi kan, vilka är med mig?
-aa...visst åk du först så kommer vi sen
Kan berätta att det gick åt skogen i Fagersta, Jag är lite proffsigare skidor än de flesta övriga, men bindningarna är också mer snökänsliga vilket gjorde att jag fick pula med den hela träningstimmen och övriga fick 15-20 hopp och jag 2 hopp. Det var ju svinkallt och 6 decimeter snö också. Inget drömväder för den delen. Däremot kom jag igång och hoppade lite bättre efter tävlingen men då vart det ju för sent. Men jag får komma igen till kommande tävlingar och framför allt till Ungdoms SM i sommar.
Tog nytt pers nu för några veckor sen, 32 meter. Sedan blev det ett USM-brons också!