fiskar ihop med scalarer och svarta neontetror???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Esperenza
    • March 2008
    • 17

    fiskar ihop med scalarer och svarta neontetror???

    Jag har 4 scalarer och ett stim på 15 svarta neontetror. Finns det någon mindre ciklid som går ihop med dessa fiskar eller någon annan , gärna Färgglad fisk? Ej ungfödande tandkarpar. Har ett akvarium på 170 liter.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Någon slags Apistogramma skulle funka fint i ditt kar , men då bör du ha det ganska tätt planterat och en hel del sten och rötter så de känner sig trygga i karet.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • danneregner
      • October 2006
      • 1347

      #3
      apistogramma-art, fjärillsciklid eller palettciklid kanske
      Diskus

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Paletter i ett 170 liters med redan skalarer som kan bli aggro vid lek och revirstrid är ingen jätteidé, om man inte kan få tag i ett par paletter som är snällare än vanligt som tex http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=998. Hade dessa själv för ett tag sedan och de rörde inte ens Endlers som gick i samma kar.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #5
          Denna http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=143
          kan du ha i kanske och nån FjärilsCiklid dem är färggranna.
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • patriksg
            • May 2007
            • 1705

            #6
            Tänk på att scalarer kan bli lite hungriga på dina neontetror. hände oss på jobbet och nu har vi inga kvar
            Mvh Patrik

            Kommentar

            • Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

              #7
              Ursprungligen postat av patriksg
              Tänk på att scalarer kan bli lite hungriga på dina neontetror. hände oss på jobbet och nu har vi inga kvar
              Då måste dem ha varit riktigt hungriga och tetrorna i minsta laget
              Mvh.Patrik

              Kommentar

              • Esperenza
                • March 2008
                • 17

                #8
                tacktack nu har jag fått massa bra roliga tips

                Kommentar

                • oskarwallin
                  • February 2008
                  • 1080

                  #9
                  rekommenderar fjärilsciklid, otroligt vackra och har ett lugnt beteende
                  60,58 liter
                  **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
                  *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

                  Kommentar

                  • sme_h
                    • November 2003
                    • 625

                    #10
                    Apistogramma är nog något bättre än Fjärilar ihop med scalarer. Mer olika desto bättre...
                    1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Ursprungligen postat av stene
                      Då måste dem ha varit riktigt hungriga och tetrorna i minsta laget
                      Vuxna skalarer kan döda och äta vuxna neontetror. Såväl i akvarium som i naturen. Är neonerna för stora för att sväljas hela biter de av dem på mitten.

                      Min erfarenhet är att det funkar att hålla skalarer och neoner ihop... tills en dag det inte funkar längre.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Jo, men blir inte svarta "neontetror" kraftigare än vanliga?

                        Apropå ciklidtips: nyckelhålsciklid (Cleithracara maronii, en av mina favoritciklider), kurvciklid (Laetacara curviceps, och dess nära släkting L. dorsiger), Boliviansk fjärilsciklid (Mikrogeophagus altispinosa, tåligare, mer långlivad, och förmodligen inte lika sönderavlad som den vanliga), grön bågfensciklid (Nannacara anomala). Den sista bör nog hållas flera honor till en hane, och gott om gömställen för hanen, eftersom honorna blir rejält ilskna på honom efter leken.

                        Har bilder på de arterna i mitt galleri.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Blir de? Jag har aldrig haft svarta neoner, men blir de större än vanlig neon kanske det funkar.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...