Istället för fjärilar..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • taxidermy
    • January 2007
    • 298

    Istället för fjärilar..

    Jag hade tänkt köpa fjärilar till mitt 60l men har hört att de är väldigt känsliga..
    Undrar om det finns någon annan liten tålig ciklid som passar i ett 60L?
  • FredrikH
    • February 2007
    • 724

    #2
    SA dvärgciklider, t ex Kakaduaciklid?
    200l SA
    Pågång: Biotopakvarium Östasien!

    - Vem är den där lol alla snackar om?

    Kommentar

    • suzanne.h
      • March 2005
      • 223

      #3
      Jag skulle rekommendera grön bågciklid eller palettciklid.

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Ursprungligen postat av suzanne.h
        Jag skulle rekommendera grön bågciklid eller palettciklid.

        undrar om paletter verkligen kommer till sin rätt i ett 60 liters.....
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Paletter har ganska stort revir och skulle nog inte trivas i 60L. och absolut inte ihop med andra fiskar.
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • oskarwallin
            • February 2008
            • 1080

            #6
            e Fjärliar känsliga?, de har överleft mycket i mitt kar.. BLa en Hög nitrittopp som tog död på många av mina tetror... och en galen gurami som jagar runt dem hela dagen... Guramin e nu flyttad till ett annat kar för inkörning av det.
            Fjärilsciklider e ju sååå fina... tycker att om du ville ha dem så ska du satsa på att skaffa det, håll bara vattnet så bra som möjligt så klarar dom sig jue, man ska ju ändå hålla vattenkvaliten så hög man kan..
            60,58 liter
            **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
            *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

            Kommentar

            • rick
              • April 2005
              • 1012

              #7
              Beror ju helt på storleken på ett kar.. Jag har inte heller haft några problem med fjärilar när jag haft andra sjuka fiskar men då har mina simmat i 400 liter.. 60 liter tror jag är en jobbig storlek att hålla bra värden för fjärilen på.. Tror att dom lätt blir stressade av en sån liten volym också med tanke på att mitt par jagar varann på 150cm.
              / Rickard

              Kommentar

              • Långås
                • December 2005
                • 1368

                #8
                Många apistogramma passar fungerar i ditt kar. Andra alternativ är till exempel snäckskalslekare, inte så färgglada kanske men intressant beteende.
                Mvh Peter

                Kommentar

                • taxidermy
                  • January 2007
                  • 298

                  #9
                  Hm, jag tror jag vill skaffa kakaduaciklider..

                  Men kommer de funka tillsammans med guppy?

                  Kommentar

                  • taxidermy
                    • January 2007
                    • 298

                    #10
                    Ursprungligen postat av taxidermy
                    Hm, jag tror jag vill skaffa kakaduaciklider..

                    Men kommer de funka tillsammans med guppy?
                    Jag har hört väldigt olika svar nu, dvs att ciklider definitivt kommer bita en guppy i fenorna, eller att "nej det funkar fint".. Vågar jag prova?

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      #11
                      Ursprungligen postat av taxidermy
                      Jag har hört väldigt olika svar nu, dvs att ciklider definitivt kommer bita en guppy i fenorna, eller att "nej det funkar fint".. Vågar jag prova?
                      Inga problem att ha guppy och kakadua tillsammans.
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Det beror lite på vilken guppy du ska ha, är det Endlers blir det nog inga problem, men vanlig guppy med stor stjärtfena kan bli lite för långsam när den jagas och blir därför lätt stressad.
                        Om jag vore du skulle jag ha cikliderna för sig själva i karet så de får leka och dra upp ynglen ifred.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          #13
                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Det beror lite på vilken guppy du ska ha, är det Endlers blir det nog inga problem, men vanlig guppy med stor stjärtfena kan bli lite för långsam när den jagas och blir därför lätt stressad.
                          Om jag vore du skulle jag ha cikliderna för sig själva i karet så de får leka och dra upp ynglen ifred.
                          Håller med om att ditt förslag är att föredra!
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • Olfi
                            • January 2007
                            • 174

                            #14
                            Jag har 1+1 Gul Fjärilsciklid i mitt 60-liters. Dom e bara såååå fina. Det har funkat bra hitills för mig, bara man har hyfsat stabila vattenvärden så ska det inte vara några problem. Sen kan det väl vara så att vissa fjärilar är mer känsliga än andra, man ska ha lite tur också. Men det är en supertrevlig fisk så jag tycker att du ska satsa på såna i alla fall. Om det inte är någon annan som du gillar bättre förstås.

                            Jag har förresten ett litet problem. Eller egentligen fyra problem. Jag har fyra små Corydoras Similis med mina Fjärilar, dum som jag var så hade jag inte fattat att de små krabaterna är äggtjuvar av högsta klass. Så nu står man med skit upp till knäna och har ingen aning om hur man ska lösa det här. För nog tusan vill jag ha yngel efter gula fjärilar!

                            Kommentar

                            • Nina82
                              • January 2008
                              • 6610

                              #15
                              Ursprungligen postat av Olfi
                              Jag har 1+1 Gul Fjärilsciklid i mitt 60-liters. Dom e bara såååå fina. Det har funkat bra hitills för mig, bara man har hyfsat stabila vattenvärden så ska det inte vara några problem. Sen kan det väl vara så att vissa fjärilar är mer känsliga än andra, man ska ha lite tur också. Men det är en supertrevlig fisk så jag tycker att du ska satsa på såna i alla fall. Om det inte är någon annan som du gillar bättre förstås.

                              Jag har förresten ett litet problem. Eller egentligen fyra problem. Jag har fyra små Corydoras Similis med mina Fjärilar, dum som jag var så hade jag inte fattat att de små krabaterna är äggtjuvar av högsta klass. Så nu står man med skit upp till knäna och har ingen aning om hur man ska lösa det här. För nog tusan vill jag ha yngel efter gula fjärilar!
                              Prova med en nattlampa till dom, då blir det lättare att vakta äggen på natten
                              12L 12L 24L 24L 24L 24L
                              38L 54L 54L 63L 450L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...