Svårt val

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Abergoner
    • December 2007
    • 86

    Svårt val

    Tjenare!

    Jag ska till våren dra igång ett 300 liters akvarium som kommer innehålla fiskar från SA och har lite problem med att bestämma mig för vilka fiskar jag vill ha i det

    Jag kommer ha ett stim på ca. 30st tetror, troligtvis Rödmunstetra, ett litet stim på 7-8 Corydoras, några otocinclus eller siamesisk algätare, ett par L-malar och mitt Fjärilsciklidpar som jag när dom dör kanske byter ut mot en Ap. art. Utöver dessa fiskar vill jag ha någon större fisk på mellan 14-18cm och jag har funderat på 3 st: Nyckelhålsciklid, Skalar och Blåciklid. Blåcikliden är i största laget då den blir runt 20cm men kan funka iaf.

    Det jag vill ha är en fisk från SA som jag kan få yngel på även om det kräver lite och som inte är FÖR stor

    Nu vill jag veta vad de olika fördelar samt nackdelar ni har erfarenhet från dessa fiskar och jag är öppen för förslag på andra fiskar i samma storlek!

    MVH Viktor
  • Daniel Blom
    • June 2003
    • 1670

    #2
    Varför inte jordätare?
    Snygga fiskar som är betydligt mindre rovgiriga än man kan tro - åtminstone är det min erfarenhet.
    Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
    och framgången är given.
    Samuel Clemens
    Mina bilder

    Kommentar

    • firefox75
      • April 2007
      • 1806

      #3


      Ursprungligen postat av Abergoner
      Tjenare!

      Jag ska till våren dra igång ett 300 liters akvarium som kommer innehålla fiskar från SA och har lite problem med att bestämma mig för vilka fiskar jag vill ha i det

      Jag kommer ha ett stim på ca. 30st tetror, troligtvis Rödmunstetra, ett litet stim på 7-8 Corydoras, några otocinclus eller siamesisk algätare, ett par L-malar och mitt Fjärilsciklidpar som jag när dom dör kanske byter ut mot en Ap. art. Utöver dessa fiskar vill jag ha någon större fisk på mellan 14-18cm och jag har funderat på 3 st: Nyckelhålsciklid, Skalar och Blåciklid. Blåcikliden är i största laget då den blir runt 20cm men kan funka iaf.

      Det jag vill ha är en fisk från SA som jag kan få yngel på även om det kräver lite och som inte är FÖR stor

      Nu vill jag veta vad de olika fördelar samt nackdelar ni har erfarenhet från dessa fiskar och jag är öppen för förslag på andra fiskar i samma storlek!

      MVH Viktor

      Om du ska putsa i rödmunstetror så bör du ha en ciklid med liten munn...nyckehål brukar funka...blåcikliden kommer att ta död på de tetror den kan få in i munnen tyvärr...skalarerna kommer nog också gå lite hårt åt på dina tetror...
      Jag röstar för nyckehåls ciklid...

      Om du inte ska ha Laetacara Dorsigeria...blir inte så stora...men faktiskt riktigt snygga när de leker...samt att dessa arter inte rör dina växter, gräver ej, uppfattar inte tetror som mat....
      Skaffar man några stycken av dem typ 7st blandat hanar och honor så kan man få se när hanarna morskar upp sig för varandra och visar sina snyggaste färger.
      De är inte heller aggresiva så man kan ha typ nästan alla sorters fiskar med dem......
      Har du större fiskar än 10cm kan dock Dorsigeria bli skygg och de bör absolut inte hållas med stridiga fiskar...

      De flesta inom Laetacara Familjen är väldigt snälla och äter inte andra fiskar...undantag finns men då är de fiskarna väldigt små...(yngel)
      Fluvipinnis exempelvis leker på blad som sen honan och hanen turas om att bogsera omkring med i akvariet...
      Frånvarande nu mera men här ibland.

      Kommentar

      • sme_h
        • November 2003
        • 625

        #4
        Kardinaltetror är snabba nog för att undkomma scalarer (man kan få fylla på nån enstaka gång)

        Blåciklider äter nog apistgramma-honor

        Nyckelhål ska hållas med mindre fiskar (scalare fungerar)

        Håller med om att dorsiger eller kurvciklider är ett bra val.

        Har själv ett scalarepar, 4 nyckelhål, 4 Apistogramma agazissi, 2 L Dosrigerus, 30 kardinaltetror men i 720liter
        Blåciklider skulle INTE passa in

        Tycker dessutom 300l är för lite för mer än kanske 3 ciklidpar. 2 kanske räcker om du vill ha dem gå med eventuella yngel.
        1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
        http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

        Kommentar

        • firefox75
          • April 2007
          • 1806

          #5
          Nämnas kan att jag har ett mix akvarium med blåciklid, eldbuk, zebra, nyckelhål, flaggciklider, scalarer, diskus, hantlar, cutteri, multispinosa, guldguramis, liten egyptiskmunruvare, Laetacara flavilabris, Laetacara dorsigeria, diskus, ancistrus, mollys, siamesiska algätare, guldalgätare...
          Faktiskt på 375liter...mycket fisk men...inga dödsfall eller uppätna fiskar....konstigt nog så lever de i harmoni....
          Då har jag ju minst fyra stycken av ciklid arterna...och guramis 2st samt ancistrus 6st mollys 8st, siam 6st, guldalgätare 3st....
          Trångbott....men men....
          Frånvarande nu mera men här ibland.

          Kommentar

          • firefox75
            • April 2007
            • 1806

            #6
            Visst jag kör med 2st ytterfilter och ett innefilter...då belastningen av vattnet är stor...
            Byter också 40% varje vecka...samt har massa gömställen, växter, rötter...
            Så enbart med växterna så ser akvariet fullt ut...
            Frånvarande nu mera men här ibland.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Ursprungligen postat av sme_h
              Kardinaltetror är snabba nog för att undkomma scalarer (man kan få fylla på nån enstaka gång)
              Nja, jag har försökt några gånger och kardinalerna har slutligen alltid hamnat i magen på skalarerna.

              Jag har själv kardinaler i ett akvarioum och där går de ihop med en Apistogramma-art (så Apistogramma, Mikrogeophagus, Crenicara etc. funkar) och jag har även tänkt att ha en Biotodoma-art.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • sme_h
                • November 2003
                • 625

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Nja, jag har försökt några gånger och kardinalerna har slutligen alltid hamnat i magen på skalarerna.

                Jag har själv kardinaler i ett akvarium och där går de ihop med en Apistogramma-art (så Apistogramma, Mikrogeophagus, Crenicara etc. funkar) och jag har även tänkt att ha en Biotodoma-art.
                Kan kanske bero på akvariets storlek, fiskarnas storlek och antal, akvariets utformning, matning men det fungerar väldigt bra här...

                Hade neontetror först och de gick tyvärr åt. Då sa en kunnig kille att vill man ha denna kombination (nästan) ska man sikta på kardinalteror istället då de är snabbare. Vips.. Trots små kardinaler och ganska stora scalarer så har jag inte blivit av med mer än nån enstaka senaste halvåret. De jagas inte det minsta. Men då har jag som sagt 720L och endast 2 scalarer. Det verkar finnas de som har lite mer tätbefolkat här (ja firefox75 jag syftar på dig) Vi har alla olika avsikter med våra fiskar men i 375 lite skulle jag hålla max två par 10-15cm ciklider eller kanske 3-4 par dvärgciklider. Då är mitt mål förstås att kunna ha ynglena kvar med föräldrarna.
                1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                Kommentar

                • danneregner
                  • October 2006
                  • 1347

                  #9
                  skulle ta nyckelhål eller skalarer. mina skalarer leker och vårdar och nyckelhål e fina fiskar
                  Diskus

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Ursprungligen postat av sme_h
                    Kan kanske bero på akvariets storlek, fiskarnas storlek och antal, akvariets utformning, matning men det fungerar väldigt bra här....
                    Jag har ju alltid haft skalarer i stora akvarier (minst 700 liter) och det har varit växtakvarier så det har funnits gott om gömställen. Låter man kardinalerna och skalarena växa upp ihop så funkar det väldigt länge, men förr eller senare (kan ta 6 måndaer, kan ta 2 år) så kommer skalarerna på att de där små rackarna går ju att äta och vips då börjar de försvinna i rask takt.
                    Att de kommer på det kan säkert bero på flera anledningar, kardinalerna börjar känna sig säkra efter lång tid, skalarerna hittar enklare mat men så är man borta en helg och de med tiden självsäkra kardinalerna simmar tätt förbi och en skalar bestämmer sig för att testa......
                    Det är ju inte så underligt att så sker eftersom småfisk är en del av skalarernas naturliga föda.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • sme_h
                      • November 2003
                      • 625

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Jag har ju alltid haft skalarer i stora akvarier (minst 700 liter) och det har varit växtakvarier så det har funnits gott om gömställen. Låter man kardinalerna och skalarena växa upp ihop så funkar det väldigt länge, men förr eller senare (kan ta 6 måndaer, kan ta 2 år) så kommer skalarerna på att de där små rackarna går ju att äta och vips då börjar de försvinna i rask takt.
                      Att de kommer på det kan säkert bero på flera anledningar, kardinalerna börjar känna sig säkra efter lång tid, skalarerna hittar enklare mat men så är man borta en helg och de med tiden självsäkra kardinalerna simmar tätt förbi och en skalar bestämmer sig för att testa......
                      Det är ju inte så underligt att så sker eftersom småfisk är en del av skalarernas naturliga föda.
                      Du kanske har rätt... Får se vad som händer med tiden. Försvinner alla på några dagar sedan får jag tänka om men försvinner nån ibland så fyller jag nog på
                      1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                      http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                      Kommentar

                      Arbetssätt...