Hur få yngeln att överleva

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Blossom7
    • March 2007
    • 1182

    Hur få yngeln att överleva

    Hej på er
    Jag har ett aktivt avelspar scalarer, dom har tidigare lyckats få frisimmande yngel i mitt stora kar med andra scalarer, slutade dock med att yngelna blev uppätna (trodde jag iallfall). Jag har nu flyttat dem till ett eget kar där dom har lyckats få frisimmande yngel som blev ca 1 vecka gammla. Sen försvann allihop på någon timme. Dagen innan hade jag gjort ett vatten byte, kan det ha varit det som tog död på dem? Tyckte att dom åt bra, men jag vet inte om det var där det blev fel heller....
    Har haft lite problem med ph värdet i det karet, men har nu fått det hyfsat stabilt.
    Så hur gör ni för att få barnen att överleva, jag har nu fått yngel igen, inte frisimmande än men det sker nog vilken dag som helst.

    Tips och råd mottages tacksamt
    /B
    Ps dom är bra föräldrar så jag tror inte det är där problemet ligger.
    "Var inte så positiv ljuset i tunneln kan vara ett tåg"
  • PowerSteffo
    • March 2007
    • 174

    #2
    Ursprungligen postat av Blossom7
    Hej på er
    Jag har ett aktivt avelspar scalarer, dom har tidigare lyckats få frisimmande yngel i mitt stora kar med andra scalarer, slutade dock med att yngelna blev uppätna (trodde jag iallfall). Jag har nu flyttat dem till ett eget kar där dom har lyckats få frisimmande yngel som blev ca 1 vecka gammla. Sen försvann allihop på någon timme. Dagen innan hade jag gjort ett vatten byte, kan det ha varit det som tog död på dem? Tyckte att dom åt bra, men jag vet inte om det var där det blev fel heller....
    Har haft lite problem med ph värdet i det karet, men har nu fått det hyfsat stabilt.
    Så hur gör ni för att få barnen att överleva, jag har nu fått yngel igen, inte frisimmande än men det sker nog vilken dag som helst.

    Tips och råd mottages tacksamt
    /B
    Ps dom är bra föräldrar så jag tror inte det är där problemet ligger.
    Grattis.
    På min förra kull fick jag 5 st till slut att överleva till ett annat kar. De verkar må bra. Det som slår mig är att när denna kulle var "färsk" så verkade det som kullen minskade efter varje vattenbyte. Så jag anar att det är känsligt att byta vatten då de är mellan 1 - 4 veckor. Kan det vara så?
    I morse hade jag frisimmande yngel igen Denna gången skall jag inte byta vatten ofta. Kanske lite varannan vecka eller så... Får se hur det går. Risken är ju att man övermatar, men jag har skaffat ett gäng corydoras panda som jag tänkte skulle få smaska på allt som hamnar på botten.

    /Stefan

    Kommentar

    Arbetssätt...