Romm! hur gör jag smartast för att behålla?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Albinfiskare
    • November 2007
    • 1399

    Romm! hur gör jag smartast för att behålla?

    Hejj! nu e det så att mina kakaduor lekte för ca ett dygn sedan! *happy dance*

    och nu undrar jag hur jag ska göra för att bäst behålla de små liven

    ska jag låta dem gå i samma tank hela tiden eller ska jag flytta dem efter de vuxit till sig?

    hoppas nu bara på att honan ska fortsätta vårda och inte få för sig ngra dumheter..
  • FredrikH
    • February 2007
    • 724

    #2
    Låt dem vara tycker jag. De är oftast mycket duktiga.

    Vad ahr du för grannar till dem?
    200l SA
    Pågång: Biotopakvarium Östasien!

    - Vem är den där lol alla snackar om?

    Kommentar

    • Albinfiskare
      • November 2007
      • 1399

      #3
      Ursprungligen postat av FredrikH
      Låt dem vara tycker jag. De är oftast mycket duktiga.

      Vad ahr du för grannar till dem?
      jag har 1+2 kakadu ciklider 2+2 fjärilsciklider (snart bara 1+1) och så har jag 4 1-2cm segelfensmollysar och 2 ännu mindre blackmolly yngel

      i ett 110liter så det är inte så "farliga" grannar tycker jag, och den andra kakadu honan har inte försökt sno rom alls, den är rätt skygg av sig och har inget eget revir än..

      Kommentar

      • sme_h
        • November 2003
        • 625

        #4
        Det jag haft problem med är enbart andra kakaduor. Honorna simmade in i varandras grottor och käkade upp ägg. Fick iofs stryk men då var det ju för sent. Aldrig blivit några yngel då jag haft flera än 2st. Även andra Apistogramma i akvariet kan vara problem då de är ganska lika.

        Hade ett ensamt par tidigare med frisimmande yngel i 200l ihop med halvvuxna scalarer, neontetror, fjärilsciklider och en ancistrus. Det var faktiskt Ancistrusen som skapade mest oreda även om neontetrorna tog de som simmade vilse. Annars kunde jag faktiskt plocka ur de återstående 15 ynglena efter en vecka
        1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
        http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

        Kommentar

        • Albinfiskare
          • November 2007
          • 1399

          #5
          Ursprungligen postat av sme_h
          Det jag haft problem med är enbart andra kakaduor. Honorna simmade in i varandras grottor och käkade upp ägg. Fick iofs stryk men då var det ju för sent. Aldrig blivit några yngel då jag haft flera än 2st. Även andra Apistogramma i akvariet kan vara problem då de är ganska lika.

          Hade ett ensamt par tidigare med frisimmande yngel i 200l ihop med halvvuxna scalarer, neontetror, fjärilsciklider och en ancistrus. Det var faktiskt Ancistrusen som skapade mest oreda även om neontetrorna tog de som simmade vilse. Annars kunde jag faktiskt plocka ur de återstående 15 ynglena efter en vecka
          okej men då har jag nog rätt ofarlig "set-up" kanske den andra honan då... men den är rätt underlägsen den som har rom nu och har fullt upp med att gömma sig..

          Kommentar

          • sme_h
            • November 2003
            • 625

            #6
            Ursprungligen postat av Albinfiskare
            okej men då har jag nog rätt ofarlig "set-up" kanske den andra honan då... men den är rätt underlägsen den som har rom nu och har fullt upp med att gömma sig..
            Det som man kan tänkas tjäna på att ha bara en hona är hanens 100 procentiga uppmärksamhet. När mina fick yngel betedde sig dom mer som palettciklider än Apistogramma eftersom båda vallade ynglena som jämnställda. När jag haft flera honor (gäller även agazissi etc) så har de betett sig enligt böckerna med Harem-beteende och honan får pga akvariets ringa storlek klara sig själv. I jättestora akvarier kanske Hanen skulle försvara ett större område men i normala akvarier åker han bara runt och biter andra fiskar utan egentlig plan.
            1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
            http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

            Kommentar

            • Albinfiskare
              • November 2007
              • 1399

              #7
              romm

              nu har det gått ca 3 dygn, och jag ser ngt enstaka romkorn kvar bara...
              lite besviken på dem

              Kommentar

              Arbetssätt...