Dvärgciklider verkar vara svåra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Chese
    • October 2007
    • 143

    Dvärgciklider verkar vara svåra

    Efter 8 års fiskerfarenhet så vet jag inte vad för fiskar jag vill ha. Sedan lite längre en ett halvår har jag köpt ett 540 liter med möbel. Otroligt fint tycker jag ock köpte det.
    Och jag har kollat på lite fiskarter här på alla fiskar som zoopet "listan" bjuder på så hittade jag skalarer, fjärilsciklider, kakaduciklider.

    För några veckor sen köpte jag 6 st fjärilar och la de i ett kar över 60 liter som jag fick med när jag köpte de stora. Den började impa på varandra och ena paret började lägga rom ca en vecka efter köpet. Men så sog jag små små vita prickar på dem men inte det andra paret. Så jag förmodade att de var vitaprick sjukan som hade kommit.

    Jag praktiserar också på en zooaffär och berättade att jag hade fått vitaprick. Och hon berättade att alla fiskar har vitaprick i sig inom kontrollerbar mängd men när fiskar blir strässade så kan de utlösa vitaprick sjukan. Jag undrar om det är sant?

    Jag köpte medicin men dem dog ändå. Jag undrar hur man ska kunna hålla fjärilar utan att de blir sjuka eftersom jag läst att de är ganska känsliga. Jag hade bytt vatten normal och regelbundet.

    Jag hade inställt mig på att ha Skalarer(Guld, tycker dem är snyggast), Fjärilar och kakaduor. Men både kakaduor och fjärilar är skänsliga.

    Hur ska jag göra? Hjälp
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Ursprungligen postat av Chese
    Så jag förmodade att de var vitaprick sjukan som hade kommit.
    Antagligen, ja.

    Jag praktiserar också på en zooaffär och berättade att jag hade fått vitaprick. Och hon berättade att alla fiskar har vitaprick i sig inom kontrollerbar mängd men när fiskar blir strässade så kan de utlösa vitaprick sjukan. Jag undrar om det är sant?
    Nej, men det är en mycket vanlig sjukdom ändå.

    Jag köpte medicin men dem dog ändå. Jag undrar hur man ska kunna hålla fjärilar utan att de blir sjuka eftersom jag läst att de är ganska känsliga. Jag hade bytt vatten normal och regelbundet.
    Vitaprick är inte dödligt på fiskar i god kondition. Det är dock sant att fjärilar är extremt känsliga fiskar med nedsatt immunförsvar, så det mesta är väl dödligt för dem antar jag. Normalt sett är dock vitaprick lättbekämpad, och jag kanske kan misstänka att det var något annat som dödade dina fjärilar - dåligt vatten eller nån bakterieinfektion kanske. De är som sagt väldigt känsliga.

    Jag hade inställt mig på att ha Skalarer(Guld, tycker dem är snyggast), Fjärilar och kakaduor. Men både kakaduor och fjärilar är skänsliga.

    Hur ska jag göra? Hjälp
    Skaffa kakaduor och skalarer du. De är kanske inte direkt skottsäkra, men inte alls lika känsliga som fjärilar. Skaffa fjäril också om du vill, men var beredd på att särskilt första månaderna kan de bara dö.

    Alternativt kan du välja t.ex. palettciklid istället, den är mycket tålig och ditt akvarium är stort nog för både skalarer och 2-3 par paletter.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Chese
      • October 2007
      • 143

      #3
      Jag har haft palettciklid. Jag tror jag vill prova med något annat.

      Kommentar

      • danneregner
        • October 2006
        • 1347

        #4
        nån annan apistogramma en kakadua? kanske borellii eller veijta
        Diskus

        Kommentar

        Arbetssätt...