Blå Ciklid, Rom

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Audion
    • December 2006
    • 205

    Blå Ciklid, Rom

    Hejsan. har införskaffat mig ett par Blå ciklider och ett par Salvini och bara efter någon dag så var blå cikliden igång och fyllde ett växt blad med ROM, Men bara någon timme senare hade de försvunnit och det e ingen annan fisk som törs komma i närheten. E det cikliden som äter upp sin egen rom eller vad e det frågan om? Och e det någon som har nå bra sätt att se skillnad på dessa blå firrar? De e lika stora de jag har och ser typ likadana ut förutom att ena e brandgul på toppen av fenorna och den andra e vit på toppen.
    Mvh daniel
  • pita
    • June 2007
    • 90

    #2
    Det kan vara svårt att se skillnad på dem ibland.
    Honan brukar vara rundare i formen. Hanen har längre utdragna fenor. Att den ena är gul på ryggfenan beror nog på att den är resultatet av en korsning av blåciklid och en guldsömciklid.

    Honan är den som vaktar äggen intensivast och fläktar på dem. De byts av men honan gör det mest. Om du har kvar dem ett tag kommer hanen bli större än honan.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Salvini är nog rent allmänt lite tuffare än blåciklider, och verkar ha vassa tänder, så det är inte helt omöjligt att blåcikliderna inte klarade av att hålla dem borta. Angående färgen på ryggfenskanten, så har jag för mig att det finns två "linjer" av blåciklider, en som har vit ryggfenskant, och en som har gul. Samma sak verkar finnas hos guldsömsciklider, där det finns en variant som har silvervita fenkanter, och brukar kallas silversöm, om jag minns rätt.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • pita
        • June 2007
        • 90

        #4
        Ursprungligen postat av Micke_A
        Salvini är nog rent allmänt lite tuffare än blåciklider, och verkar ha vassa tänder, så det är inte helt omöjligt att blåcikliderna inte klarade av att hålla dem borta. Angående färgen på ryggfenskanten, så har jag för mig att det finns två "linjer" av blåciklider, en som har vit ryggfenskant, och en som har gul. Samma sak verkar finnas hos guldsömsciklider, där det finns en variant som har silvervita fenkanter, och brukar kallas silversöm, om jag minns rätt.
        Ok, så du menar att de inte behöver vara korsade blåciklider?

        Kommentar

        • firefox75
          • April 2007
          • 1806

          #5


          Ursprungligen postat av Audion
          Hejsan. har införskaffat mig ett par Blå ciklider och ett par Salvini och bara efter någon dag så var blå cikliden igång och fyllde ett växt blad med ROM, Men bara någon timme senare hade de försvunnit och det e ingen annan fisk som törs komma i närheten. E det cikliden som äter upp sin egen rom eller vad e det frågan om? Och e det någon som har nå bra sätt att se skillnad på dessa blå firrar? De e lika stora de jag har och ser typ likadana ut förutom att ena e brandgul på toppen av fenorna och den andra e vit på toppen.
          Mvh daniel
          En av dem kanske inte var mogen att vårda ännu.
          Tyvärr så är det vanligt att blåcikliden de första lekarna äter upp sina rom och yngel.

          Hanen brukar vara lite större...ha längre utdragen ryggfena som slutar i entriangelformad sak(ser ut som det).
          Vita sträck eller gul/oranga spelar ingen roll...de är rena blåciklider iallafall.
          Vanligt är att blåcikliden i vilt tillstånd har vitt uppetill på sin ryggfena.
          Nästa gång de leker så kolla på det lilla rör som är ute bakom blåciklidens stjärt fena...är det längre på ena och kortare på andra så är det iallafall en hona och hane.
          Honan är oftast den som känner med sitt känsliga äggläggningsrör om lekplatsen redo att beläggas med ägg.
          Frånvarande nu mera men här ibland.

          Kommentar

          • Audion
            • December 2006
            • 205

            #6
            Ursprungligen postat av firefox75
            En av dem kanske inte var mogen att vårda ännu.
            Tyvärr så är det vanligt att blåcikliden de första lekarna äter upp sina rom och yngel.

            Hanen brukar vara lite större...ha längre utdragen ryggfena som slutar i entriangelformad sak(ser ut som det).
            Vita sträck eller gul/oranga spelar ingen roll...de är rena blåciklider iallafall.
            Vanligt är att blåcikliden i vilt tillstånd har vitt uppetill på sin ryggfena.
            Nästa gång de leker så kolla på det lilla rör som är ute bakom blåciklidens stjärt fena...är det längre på ena och kortare på andra så är det iallafall en hona och hane.
            Honan är oftast den som känner med sitt känsliga äggläggningsrör om lekplatsen redo att beläggas med ägg.
            Ska försöka Har lite svårt att se om det e någon direkt skillnad då båda e precis samma storlek och vad jag ser så ser formerna likadana ut Får väl se om de lägger nå mer E iaf alltid den med guld sömen på fenorna som åker runt och lägger romen vad jag sätt Är 3 eller 4 gången de lagt rom på typ 2-3 veckor nu Men jag tror det kan vara så att de inte e riktigt mogna så de äter upp dem själv för salvini har bara fått varit med vid sista laddningen och de andra firrarna vågar sig inte nära förutom blackghosten som brukar åka och kela med dem

            Kommentar

            Arbetssätt...