skalar planer - behöver hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • axeisi
    • September 2007
    • 804

    skalar planer - behöver hjälp!

    Hejsan..

    Jag har länge haft planer på att skaffa skalarer, men har inga kar som är över 45cm höga (vill inte ligga på gränsen).
    Och nu har jag hittat ett bra akvarium som passar till dem bra tror ja
    Måtten på karet är 62x62x72 (lxdxh).
    Så det är rejält högt, men jag kan inte mycket om skalarer så jag undrar lite:
    - vilka fiskar skulle passa med dom i de karet?

    - funkar det att ha 4st?

    - vad kan man ha för Långa växter som de gillar?

    - funkar pansarmalar med dem i de karet?

    - kräver de bra vatten kvalité? dvs behöver man stor filtervolym?



    Axel!
  • danneregner
    • October 2006
    • 1347

    #2
    har 4 scalarer i mitt 300l. har även 7 corydoras (6 schwartsii och en paleatus) och de funkar bra. svärdplantor, jättesvärdplantor, ciklidgräs och lite annat stort och gott funkar. vattenkvaliten e så där.
    Diskus

    Kommentar

    • sme_h
      • November 2003
      • 625

      #3
      * Ha 6st eller nåt till dess de bildar par. Då behåller du ett par.
      * Ha inga ancistrus eller liknande då de är yngeltjuvar. Otocinclus funkar utmärkt
      * inga tetror om akvariet är så pass kort
      * De är ganska tåliga men det är ju ingen anledning att ha dålig vattenkvalite
      * Filtermassa beror enbart på vilken typ av akavarium du ska hålla men de äter en hel del.
      * Går utmärkt att kombinera med apistogramma-liknande fiskar som föredrar bottnen av akvariumet och gillar grottor. Mina känner av nån anledning mycket större hot av kurvciklider etc.
      1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
      http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

      Kommentar

      • axeisi
        • September 2007
        • 804

        #4
        okej tack så mycket!

        Jo det blir nog att skaffa ett gäng och låta de para utsig. men kan man inte hålla kvar två par eller är karet för litet?

        tror ni det skulle funka med 6 skalarer (sen 1 eller 2 par) 8 pansarmalar
        3kakadua ciklider ?

        och finns det ingen annan fisk som är mer mitten/övre skiktet som man kan ha också?

        Kommentar

        • firefox75
          • April 2007
          • 1806

          #5
          Skalarer vill ju ha högt så de passar...kakaduciklider vill ju ha större bottenyta så jag skulle nog inte välja dem...pansarmalar kan gå...

          Jag skulle nog kört med 4st skalarer, 5st pansarmalar, 2st ancistrusmalar, blodtetror och sen kanske 1par fjärilsciklider.
          Frånvarande nu mera men här ibland.

          Kommentar

          • PowerSteffo
            • March 2007
            • 174

            #6
            Ursprungligen postat av sme_h
            * Ha 6st eller nåt till dess de bildar par. Då behåller du ett par.
            * Ha inga ancistrus eller liknande då de är yngeltjuvar. Otocinclus funkar utmärkt
            * inga tetror om akvariet är så pass kort
            * De är ganska tåliga men det är ju ingen anledning att ha dålig vattenkvalite
            * Filtermassa beror enbart på vilken typ av akavarium du ska hålla men de äter en hel del.
            * Går utmärkt att kombinera med apistogramma-liknande fiskar som föredrar bottnen av akvariumet och gillar grottor. Mina känner av nån anledning mycket större hot av kurvciklider etc.
            Va?? är ancistrus yngeltjuvar?? Är det sant? Kan det vara de som tar död på mina scalaryngel då? Detta hade jag ingen aning om, bara att de var romrövare!

            /Stefan

            Kommentar

            • sme_h
              • November 2003
              • 625

              #7
              Ursprungligen postat av axeisi
              okej tack så mycket!

              Jo det blir nog att skaffa ett gäng och låta de para utsig. men kan man inte hålla kvar två par eller är karet för litet?

              tror ni det skulle funka med 6 skalarer (sen 1 eller 2 par) 8 pansarmalar
              3kakadua ciklider ?

              och finns det ingen annan fisk som är mer mitten/övre skiktet som man kan ha också?
              Vill du ha yngel som går kvar (och blir kvar) får du då antingen ta bort det scalareparet som inte leker eller så har du bara ett par från dess du får ett. Alternativet är fiskar som otocinclus eller kanske ett par av någon liten ciklid som håller sig nära botten.

              Problemet är att scalarer har svårt att skydda alla yngel då någon intressent väl kommit nära dem. I ett akvarium med dina mått kommer de andra fiskarna alltid att vara nära så de kommer då försvinna en efter en men några dagar kan de kanske bli kvar.

              Har själv 2m långt akvarium. Där kan de andra fiskarna hela tiden hållas minst en halvmeter bort så jag hoppas det ska fungera. Klarade sig en vecka senast (och enda gången jag haft frisimmande yngel). Denna gång var de dock bara ca 40 från början.

              Vad gäller kakadua skull jag rekommendera 2st och inte 3st. Honorna bråkar och snor yngel av varandra. Inte ens med större mått på akvarium har det fungerat för mig med flera än 2. Med 2st betedde de sig som ett par och även hanen var fullt delaktig i vården.
              1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
              http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

              Kommentar

              • FredrikH
                • February 2007
                • 724

                #8
                Ursprungligen postat av firefox75
                ...kakaduciklider vill ju ha större bottenyta så jag skulle nog inte välja dem...
                Bottenytan i karet är 67 x 67 cm, det räcker utmärkt till en hane och två honor av Kakaduacikliden.
                200l SA
                Pågång: Biotopakvarium Östasien!

                - Vem är den där lol alla snackar om?

                Kommentar

                • firefox75
                  • April 2007
                  • 1806

                  #9


                  Ursprungligen postat av FredrikH
                  Bottenytan i karet är 67 x 67 cm, det räcker utmärkt till en hane och två honor av Kakaduacikliden.
                  Jo jag funderade på det också...men kakaduan trivs ju bättre om du har flera honor än hanar.
                  Och då kan det bli lite trångt på botten.
                  Frånvarande nu mera men här ibland.

                  Kommentar

                  • Whistler84
                    • November 2007
                    • 850

                    #10
                    Jag har en grön pansarmal (Brochis Splendens) som går ihop med mina skalarer utan problem. Dina övriga planer verkar bra. Vallisneria är en lämplig växt för skalarer, du kan plantera dem på rad och på så sätt skapa ridåer som skalarerna älskar att simma mellan om de vill gömma sig lite.

                    Kommentar

                    • sme_h
                      • November 2003
                      • 625

                      #11
                      Ursprungligen postat av firefox75
                      Jo jag funderade på det också...men kakaduan trivs ju bättre om du har flera honor än hanar.
                      Och då kan det bli lite trångt på botten.
                      Har haft kakaduor i några omgångar och har man ett par beteer dom sig som ett nästan jämnställt par. Har man flera blir det High Chaparall där hanen lever i harem (trivs säkert) och honorna bråkar och snor yngel av varandra. Kanske fungerar i ett jättestort akvarium men vill man ha ungar gå hos dem samt ha det lite lugnare är ett par absolut bäst.
                      1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                      http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                      Kommentar

                      • danneregner
                        • October 2006
                        • 1347

                        #12
                        om man bara har en hane behövs inte nån megabottenyta dåhonorna har sina reviri hanens
                        Diskus

                        Kommentar

                        • axeisi
                          • September 2007
                          • 804

                          #13
                          tyvär så kommer skalar planerna att ligga lågt på ett tag nu.. han som säljer akvariumet får jag inte tag i.. troligtvis är det redan sålt ..


                          Någon som vet var man kan få tag i akvarium med mått runt 60x60x70cm? måste ju inte exakt vara de men liknande.
                          Är det enda att special beställa eller limma själv? vad skulle det gå på?

                          Kommentar

                          • danneregner
                            • October 2006
                            • 1347

                            #14
                            kan ju specialbeställa. annars finns de säkert nått på blocket om man har lite tålamod
                            Diskus

                            Kommentar

                            • Trollsvans
                              • November 2007
                              • 1118

                              #15
                              Har för mig att Åleds har nåt sånt.
                              Annars kanske Ansjo eller Kaj.P vet nåt om kubakvarier? Har för mig dom har pratat om sånt...
                              Ska finnas med sidan 50, 60, eller 70 cm.
                              //Troll

                              Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

                              Kommentar

                              Arbetssätt...