Frisimmande discusyngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Frisimmande discusyngel

    Japp, nu har de börjat simma, även om föräldrarna försöker spotta tillbaka dem på underlaget Har för mig att jag har läst nå´nstans att man inte behöver starta artemiakläckning lika tidigt som för andra ciklider, eftersom de äter av sekretet, och att de kan klara sig några veckor på det. Stämmer det, eller ska jag kläcka artemia med en gång?

    Inte för att jag tror att de kommer att gå ett bättre öde till mötes än scalareynglen gjorde nyligen (de har lekt i ett sällskapskar), men utifall att
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • firefox75
    • April 2007
    • 1806

    #2
    Sant...de äter av hudsekretet på föräldrarna ett bra tag...hur länge beror på hur många yngel.
    Men om du vill vara på säkra sidan och få dem att växa lite snabbare så skulle jag nog kompletterat med nykläckt artemia också eller ägg gulepulver.

    Får hoppas att dina diskus yngel klarar sig...eller iallafall några.
    Annars är det väl bara att plocka upp några o mata dem separat eller kanske avgränsa akvariet så att diskusen får ett eget yngelvårdar fack
    Frånvarande nu mera men här ibland.

    Kommentar

    • Ramnissan
      • October 2007
      • 514

      #3
      Läste någonstans att vissa börjar stödmata dag sex efter de blivit frisimmande, då var det nykläckt artemia och äggula.

      Grattis förresten!

      Själv hittade jag ancistrusyngel i stora discuskaret och Paletterna har fått yngel i mitt andra 720.. Men min discushona lägger sina ägg själv fortfarande..

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Tja, det verkar som ynglen är borta redan, så problemet löste sig.

        Får hoppas att det går bättre med dina yngel.
        Senast redigerad av Shepard; 29 February 2008, 20:12.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Trollsvans
          • November 2007
          • 1118

          #5
          Äggulepulver alltså?
          Är det nåt specialspecialstuff, eller nåt man kan hitta lite vars som helst?
          Jag antar att det fungerar till alla olika yngel?
          //Troll

          Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

          Kommentar

          • Flojden
            • May 2007
            • 160

            #6
            lite sprecial kanske....här är iaf hur du gör
            Koka ett vanligt ägg mycket hårt. Skala sedan ägget så att bara gulan blir kvar. Gulan torkas i mikron mikrovågsugnen till ett pulver. Äggulepulver och vanlig rå äggula blandas sedan till en jämn smet. (går att blanda med lite spirulina och torkad artemia, men inge måste).

            Kommentar

            • Trollsvans
              • November 2007
              • 1118

              #7
              Hmm, det kanske man skulle testa en vacker dag..
              //Troll

              Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

              Kommentar

              • Flojden
                • May 2007
                • 160

                #8
                absolut...funker bra...nuy vart jag överaskad att fler var uppe denna tid

                Kommentar

                • Tony Johansson
                  • February 2008
                  • 44

                  #9
                  Jag tycker att du skall undvika ägg pulver om de redan sitter på föräldrarna.Det skapar mer problem än det gör nytta då det sprider sig fort i karet samt förpestar vattnet snabbt.Det kan användas vid artificiell upp födning och då i kombination med nykläckt artemia.

                  Men då gäller det att byta vatten ofta.Undvik att använda ägg pulver då de flesta fri simmande diskus yngel tar artemia i från första dagen.Om de är väldigt små kan du använda detta i ett par dagar.Då pratar jag om att mata i en skål med massiva vatten byten

                  Stöd mata med artemia kan du börja med efter 3 dagar om du vill.

                  Lycka till!!
                  www.tonysdiskus.se

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Eller skalad artemia som funkar fint.
                    Kul att se dig här med Tony!
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Ramnissan
                      • October 2007
                      • 514

                      #11
                      Ursprungligen postat av Micke_A
                      Tja, det verkar som ynglen är borta redan, så problemet löste sig.

                      Får hoppas att det går bättre med dina yngel.
                      Näjje!! Maken har samma problem med sina discusar.. Nu har det kläckts nya ägg så jag hoppas att det går vägen denna gången. De blir bättre och bättre på att vårda dem iallafall.

                      Du ska se att det löser sig för dig också!

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Ska ni dra upp diskusyngel i ett sällskapsakvarium så önskar jag er lycka till!
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Ramnissan
                          • October 2007
                          • 514

                          #13
                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Ska ni dra upp diskusyngel i ett sällskapsakvarium så önskar jag er lycka till!
                          Mja, vi har ett lekkar men de går inte där just nu, vattnet är bättre i hans 720 och det är avdelat med en filtermatta, så de har en egen vrå i karet..

                          Det är inte ett sällskapsakvarium utan discusakvarium som han delat av..

                          Sällskapsakvariet heter fisksoppan här hemma
                          Senast redigerad av Ramnissan; 01 March 2008, 12:59. Anledning: Glömde..

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Mina diskus leker också i mitt stora kar, men de är jätteduktiga att vakta i några dagar tills antingen malarna eller tetrorna fattar vad som är på G och sedan tar det inte lång tid innan det är soprent.
                            Ska dra igång en ny kub som står hemma, men det är det där med tiden som inte rktigt vill räcka till!
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Ramnissan
                              • October 2007
                              • 514

                              #15
                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Mina diskus leker också i mitt stora kar, men de är jätteduktiga att vakta i några dagar tills antingen malarna eller tetrorna fattar vad som är på G och sedan tar det inte lång tid innan det är soprent.
                              Ska dra igång en ny kub som står hemma, men det är det där med tiden som inte rktigt vill räcka till!
                              Här befinner sig tetrorna som maken har på andra sidan filtermattan..
                              Ja varför har ingen sett till att dygnet har 48 timmar istället?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...