Lära att vårda

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sme_h
    • November 2003
    • 625

    Lära att vårda

    Alla önskar väl att deras ciklider skall vårda sin avkomma. Detta gäller iaf mig. Därför köpte jag för 1,5 år sedan 6st Scalare peru F1. I sommras kom de första kullarna dock blev alla uppätna av föräldrarna själva. Gemensam nämnare var en dominant hane som lekte med alla 3 honorna. Alltid samma visa. Vårdar första natten men efter den andra var alla ägg borta. Några veckor senare fick dock en annan hane till det och här blev det frisimmande yngel som snart försvann. Detta var ju deras första gång tänkte jag så snart blir det bättre. Dock fann dessa 2 inte varandra igen (honan upptagen av den dominanta hanen).

    Några månader senare utan lycka beslöt jag mig för göra mig av med alla utom dessa som en gång hade vårdat. Dock så fungerade inte vårdnaden för detta par heller längre och nu 30 kullar senare hade jag gett upp. Alla ägg försvann efter 2:a natten så denna gång tog jag upp bladet med ägg inför 2:a natten och lät dem kläckas i en yngelbur för levandefödare. Det visade sig att Scalarerna förstod att det var deras yngel som kläckts och de stod och vaktade yngelkassen utan att komma åt dem.

    Så nu för 2 timmar sedan kom jag på iden och vickade omkull buren så de kom åt dem. Nu har de flyttat dem till ett blad och än så länge finns alla 150 yngel kvar trots att det är sällskapsakvarium med bla nyckelhål, agazissi och dorsigerus och kardinaltetror. Slog igång en 24h lampa nyss och det ska bli spännande och se vad som händer under natten.

    Jag har själv aldrig hört talas om nåt liknande men det verkar som om kläckningen är ett kritiskt stadie. Hoppas det fungerar så slipper jag göra mig av med dem. Jag ger inte mycket för ciklider som inte vårdar sin avkomma.

    Nån som hört talas om detta fenomen?

    /Sme
    1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349
  • firefox75
    • April 2007
    • 1806

    #2
    Skalarer i allmänhet är svåra yngelvårdare.
    Sen spelar det ingen roll om det är F1 eller inte.
    Därför blir det mer och mera vanligt att man köper scalarer från privata odlare där de vuxna hanterar sina yngel vid kläckning utan mänskligt ingripande.

    Men att yngelburen hjälpte var ju jättebra.
    Nästa lek kanske de fattar att de är föräldrar och att de inte ska äta upp sina små viftande svansar.

    Men du verkar ha bra mycket fisk med scalarerna så de kanske åt upp sin avkomma i tron om att de inte skulle kunna klara av att vårda dem.
    Frånvarande nu mera men här ibland.

    Kommentar

    • sme_h
      • November 2003
      • 625

      #3
      Detta kan ju vara en möjlig förklaring. Men jag har ändå 720 liter och de brukar lägga ägg i ena hörnet och få halva akvariet för sig själva. Jag är lite inne på de förstörda lekarna med den "dåliga" dominanta hanen och att de misslyckandena slätar över instinkten. Dessutom när de ska plocka bort de mögliga äggen blir de ofta lite osams. Vet inte om detta är för att någon av dem vill äta.
      1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
      http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

      Kommentar

      • firefox75
        • April 2007
        • 1806

        #4
        Kan vara som du skriver att den dåliga/dumma dominanta hanen förstör lekarna.
        Är inte ovanligt tyvärr att hanen är mindre yngelvårdande eller ägg omsörjande.
        Så man bör byta hanen så fort man kan.

        720liters säger mig inget då du tyvärr inte uppgivit hur många du har av varje art?!
        Frånvarande nu mera men här ibland.

        Kommentar

        • sme_h
          • November 2003
          • 625

          #5
          Har 4 nyckel, 4 apisto, 2 dorsiger, 30 kardinal/neon samt 25 otocinclus. Dock är de övriga scalarerna inkl. den dåliga hanen borta sedan ett par månader men han kan ha hunnit förstöra tillräckligt. Jag var f.ö. inne på att hitta yngel som gått med föräldrarna utan resultat då jag helst inte vill ha syskon. Detta gäller även fjärilar som verkar omöjliga att få att ta hand om sina egna.

          Har tidigare (på 90-talet) haft tur med ciklider och fått både scalarer, bågfen, kurvciklider att sköta ynglena i sällskapsakvarium. ett tag hade jag frisimmande scalare, bågfen och nyckel samidigt i 150 liter men då hade jag inga tetror. Några av varje kull klarade sig till de blev bortkörda av föräldrarna. Sedan jag återupptod akvarieverksamheten för några år sedan verkar kvaliteten på fiskar ha gått ner. Har haft bla fjärlilar, bågfen igen, scalarer igen, massor av apistogramma och tom palettciklider som äter sina yngel trots nästan tomma akvarier. De enda jag fått fungera nu på senare tid är kakaduer och borellii men även här bara vid enstaka tillfällen. Tror som du säger att man ska undvika vanliga fiskaffärer. Man blir rätt trött!!
          1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
          http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

          Kommentar

          • firefox75
            • April 2007
            • 1806

            #6
            Vet faktiskt att tetror över lag tyvärr är väldigt bra stressare för föräldrar i ciklidfamiljen.

            Kanske mindre antal tetror och någon mera ciklidart.

            sen vet jag inte om dorsiger är som mina flavilabris, är de det så kan det vara de som käkar upp scalarernas ägg och yngel.
            Mina flavilabris knaprar ju i sig alla ägg de kan hitta...
            Speciellt om inte föräldrarna är super bra yngelvårdare.
            Frånvarande nu mera men här ibland.

            Kommentar

            • sme_h
              • November 2003
              • 625

              #7
              Alla yngel ligger kvar på bladet nu 2 nätter senare och scalarerna tar hand om dem som aldrig förr. Scalarerna får ha en hel meter för sig själva och turas om att åka och äta vilket inga av mina tidigare scalarer gjort. Får hoppas att de även när ynglena simmar kan hålla tetrorna på andra sidan men man får väl ändå räkna med att 70-100% går åt beroende på hur länge man låter dem gå kvar.
              1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
              http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

              Kommentar

              • sme_h
                • November 2003
                • 625

                #8
                Simmar nu

                Simmat en dag nu och alla var kvar efter jobbet. Verkar vara mellan 60-90st. Kan man göra vattenbyte när de har yngel? Algerna frodas...

                1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                Kommentar

                • FredrikH
                  • February 2007
                  • 724

                  #9
                  Kanske är lite väl petig (?), men tycker nog att om scalarerna inte klarar yngelvården så ska de heller inte ha någon avkomma. Detta leder bara till mer fisk som inte kan sköta sina yngel.
                  Tänk om ingen skulle hjälpa till alla Sveriges scalarer med lekandet, alltså bara ta yngel från par som klarar allt själv.. summa sumurum (eller hur man säger) = en hel, kraftig lekkapabel scalarstam!
                  200l SA
                  Pågång: Biotopakvarium Östasien!

                  - Vem är den där lol alla snackar om?

                  Kommentar

                  • sme_h
                    • November 2003
                    • 625

                    #10
                    Ursprungligen postat av FredrikH
                    Kanske är lite väl petig (?), men tycker nog att om scalarerna inte klarar yngelvården så ska de heller inte ha någon avkomma. Detta leder bara till mer fisk som inte kan sköta sina yngel.
                    Tänk om ingen skulle hjälpa till alla Sveriges scalarer med lekandet, alltså bara ta yngel från par som klarar allt själv.. summa sumurum (eller hur man säger) = en hel, kraftig lekkapabel scalarstam!
                    Jag håller egentligen med dig men fiskarna kan inte rå för att de paras ihop med ett fåtal tänkbara partners i 720 liter istället för de förutsättningar som finns i det fria. Detta par fick frisimmande yngel första försöket men sedan fick honan som sagt dras med den dominanta hanen som gång på gång gav henne stryk och käkade upp äggen. Fiskarna saknar ju ändå intelligens av högra slag och efter ett antal dåliga lekar var nog instinkten satt ur spel. De är F1:or så vildstammens gener har nog inte hunnit mutera speciellt mycket. Detta även om någon med dyr kläckningsmaskin sett till att alla syskon växt upp och kommit ut till handeln.

                    Nu fungerar vården exemplariskt så nästa gång ska de inte få någon hjälp alls. Uppskattar att knappt ett yngel har rykt sedan imorse men nätterna brukar ju vara kritiska. De lär ju visa sig... Tror f.ö. det blir bra fiskar då naturen får "gallra" lite i sällskapsakvariet
                    1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                    Kommentar

                    • sme_h
                      • November 2003
                      • 625

                      #11
                      Fram till kl 18:00 ikväll så alla ut att vara kvar men nu är de färre. 2 saker oroar:

                      1. De ska vallas runt i hela akvariet vilet orsakar kaos när de andra fiskarna ska flytta från ena sidan till den andra

                      2. Man ser yngel då och då som tappar kraften och halvsimmar ner till botten.

                      2 Inträffar nu efter att jag matat med liquifry #1 så de borde inte vara utsvultna. Någon som vet vad detta brukar bero på?

                      Hade en artemiakläckning på gång men inte ett enda ägg kläcktes trots jod-fritt salt. Hade dåligt resultat sist jag kläckte också men en del blev det då.

                      Någon som vet hur det är med andra klumpförebyggande medel? Misstänker saltet ändå.. Står att det innehåller E536 vad nu det är
                      1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                      http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                      Kommentar

                      • EvaPeva
                        • May 2007
                        • 765

                        #12
                        Hej. Kul att du lyckades så här långt med hjälp av yngelkassen tycker jag.
                        Har du ingen bild månne?

                        Mvh Eva

                        Kommentar

                        • sme_h
                          • November 2003
                          • 625

                          #13
                          Ursprungligen postat av EvaPeva
                          Hej. Kul att du lyckades så här långt med hjälp av yngelkassen tycker jag.
                          Har du ingen bild månne?
                          Jag tycker också det var kul. Rätt tråkigt när kull på kull försvann tidigare. Får se om de sköter nästa hela vägen också.

                          Har lagt ut lite bilder och en lite film på zoonen. Samma länk som tidigare...


                          Dock var det bara 20 yngel kvar i morse som jag tog upp till en 2liters-låda som flyter runt. Får se om de klarar sig till jag kommer hem..
                          De lämnade tryggheten under nattlampan och simmade ut i mörkret. Ganska dumt tycker jag.
                          1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                          http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                          Kommentar

                          • sme_h
                            • November 2003
                            • 625

                            #14
                            blev nåt fel

                            1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                            http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                            Kommentar

                            • sme_h
                              • November 2003
                              • 625

                              #15
                              Ursprungligen postat av sme_h
                              2. Man ser yngel då och då som tappar kraften och halvsimmar ner till botten.

                              2 Inträffar nu efter att jag matat med liquifry #1 så de borde inte vara utsvultna. Någon som vet vad detta brukar bero på?
                              Har tagit upp de 25 som fanns kvar nu...

                              Var det någon som kan svara på denna fråga ovan. Brukar en del "trilla av"
                              1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                              http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                              Kommentar

                              Arbetssätt...