Misslyckad lek 2 gånger.Varför?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lottie350
    • July 2007
    • 151

    Misslyckad lek 2 gånger.Varför?

    Mitt zebra-par har fått 1 lyckad lek. Men efter dom ynglen har de lagt ägg 2 gånger och båda gångerna verkar ha misslyckats. De är det enda paret i akvariet med deras ungar som är 2 månader gamla. Varför misslyckas leken?
    Dom la äggen ganska tätt, typ en vecka efter det första skulle ha "kläckts".
    Kan de vara stressade av de andra ungarna att de på nåt sätt äter upp ynglen?
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Jag skulle mer tro att det är de äldre ynglen som äter upp de nya äggen/ynglen. Har haft blåciklidlekar som har slutat på det sättet, om jag minns rätt.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Lottie350
      • July 2007
      • 151

      #3
      Kan vara så, men när jag kollar så håller föräldrarna dom rätt bra undan. De vågar som inte komma i närheten av dom.

      Kommentar

      • Lottie350
        • July 2007
        • 151

        #4
        Kan jag göra något? Tro det eller ej vill ja ha fler bebisar hehe

        Kommentar

        • firefox75
          • April 2007
          • 1806

          #5
          Det kommer det kommer...zebra ciklider leker i perioder(periodare)...så det kan vara så att de tagit ett break helt enkelt.
          När de leker så leker de och är det långt mellan lekarna så kanske de inte hittat lämplig lekplats...som är tillräckligt stor för deras rom.
          Testa med vattenbyte och svartamygglarver.
          Försök att separera deras förra yngel så att föräldra paren kan få gå helt själva.
          Frånvarande nu mera men här ibland.

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Se´n är det bra om de tar pauser i lekandet, eftersom det tar på deras krafter.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • firefox75
              • April 2007
              • 1806

              #7
              Jepps...tänk er själva att jöka som kaniner...åtminstone jag skulle bli slut...efter ett tag.
              Så paus är bra...eller såkallade mat pauser....de äter upp sig...leker-vårdar yngel-äter...å så vidare
              Frånvarande nu mera men här ibland.

              Kommentar

              Arbetssätt...